Pony verliest elk jaar zijn voorpluk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaxEnHenkie

Pony verliest elk jaar zijn voorpluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 21:42

(Ik hoop dat het hier goed staat)

Zoals de titel al aangeeft, verliest mijn pony elk jaar zodra hij van de zomer naar de wintervacht gaat, zijn voorpluk.
Nu is het inmiddels vrij normaal voor mij, maar ik vraag me toch af of iemand weet waarom dit gebeurd, en of ik er misschien wat aan kan doen?

Zijn voorpluk vlechten doe ik weinig tot nooit, en anders een losse vlecht, daar ligt het niet aan.
Ziet er wel altijd heel stom uit, van zo'n pluizige voorpluk, naar een sprietje :')

Zijn zielige voorpluk;

Afbeelding

Afbeelding

Zijn voorpluk normaal;

Afbeelding

Afbeelding

Hij is 19, word 20 dit jaar. Ik heb hem sinds hij 13 was, en elk jaar is het weer een feest :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:45

Is hij toevallig een appaloosa (pintoloosa)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-01-24 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MaxEnHenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 21:47

Kabayo schreef:
Is het toevallig een appaloosa (pintoloosa)

Van wat ik weet gewoon een 'bay tobiano', hij tootn geen kenmerken voor een appaloosa :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:48

Een shetje bij mij op stal heeft dit ook.. In de winter een hele grote pluk en in de zomer blijven er een paar sprietjes over. Geen idee verder waarom, maar het komt dus blijkbaar vaker voor met de verharingen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:49

Oh oke! Dan zijn het grijze haartjes :D Bij appaloosas zie je vaak dunne staarten en manen. Waarom weet ik eigenlijk ook niet
Wel erg vreemd dat zijn voorpluk steeds weggaat. Ik weet het eigenlijk niet, ik volg graag mee

MaxEnHenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 21:51

Kabayo schreef:
Oh oke! Dan zijn het grijze haartjes :D Bij appaloosas zie je vaak dunne staarten en manen. Waarom weet ik eigenlijk ook niet
Wel erg vreemd dat zijn voorpluk steeds weggaat. Ik weet het eigenlijk niet, ik volg graag mee

Ahh ja klopt, hij begint langzamerhand een Opa te worden! Nou denk ik dat om zijn neus een oud litteken is van een halster, dit had hij al voordat hij bij mij kwam. Maakt hem gelukkig niet minder knap <3

Dabo

Re: Pony verliest elk jaar zijn voorpluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:25

Leuk dier!
Ik vind het heel bijzonder dat hij zijn voorpluk steeds verliest. Nog aparter vind ik het dat hij ook wel steeds weer aangroeit! Zal dat met het ras te maken hebben? Mijn merrie (Franse draver) haar voorpluk wordt elk jaar beetje minder... en groeit dus niet meer aan. Helaas

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:17

Kabayo schreef:

Ik dacht ook al aan appaloosa invloed... daar horen dunne staarten en manen inderdaad bij...

Ange1a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:19

Ik moet gelijk aan Curlys denken bij het verliezen van manen bij het verharen.
Maar zo te zien heeft hij deze niet als voorouders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:32

Komt het niet gewoon omdat hij jeuk krijgt door het verharen en zijn hoofd/ voorpluk gaat schuren?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:55

Heb ik ook eens bij een paard gehad. Bleek dat de geit het er af vrat.

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:15

Mijn dochter had een kruising shet/welsh.
Als de pony in de rui was, dan ruide de maantop mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:19

Mijn paard heeft een giga voorpluk en een witte harige bles er onder. Die bles verhaart enorm, hij schuurt zijn pluk er niet af, maar hij heeft wel jeuk aan zijn voorhoofd. Ook omdat door de voorpluk, de haartjes langer blijven zitten. Dus ik zou er tijdens verharing een vlecht in draaien en die tot een knotje tussen zijn oren zetten. Kan hij zijn voorhoofd schuren en de haartjes kunnen beter weg. Ziet er niet uit een tijdje, maar vaak blijft de voorpluk dan wel zitten.

MaxEnHenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:25

Elisa2 schreef:
Komt het niet gewoon omdat hij jeuk krijgt door het verharen en zijn hoofd/ voorpluk gaat schuren?

Hooi! Nee hij schuurt niet aan zijn voorpluk, dit is echt iets wat hij elk jaar doet, het laat gewoon los :)

Dabo schreef:
Leuk dier!
Ik vind het heel bijzonder dat hij zijn voorpluk steeds verliest. Nog aparter vind ik het dat hij ook wel steeds weer aangroeit! Zal dat met het ras te maken hebben? Mijn merrie (Franse draver) haar voorpluk wordt elk jaar beetje minder... en groeit dus niet meer aan. Helaas

Ik denk het niet! Het is een shetlander, mijn andere shetlander heeft er totaal geen last van

Zoolgangster schreef:
Kabayo schreef:

Ik dacht ook al aan appaloosa invloed... daar horen dunne staarten en manen inderdaad bij...

Is echt alleen bont, plus hij heeft altijd dikke (nu toevallig opstaande) manen en staart gehad :D

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:23

Het groeit elke keer terug naar zo'n gigantische dikke bos? Wou dat mijn paarden hun voorpluk zo zou groeien... :\

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:28

Mijn Welshje had dezelfde structuur manen als jouw pony heeft op de foto en daar verhaarde de voorpluk en manen ook mee inderdaad. Manen werden met het verharen winter -> zomer altijd zichtbaar dunner en de voorpluk was dan ook triest. Nu moet ik zeggen dat die van mij wel sowieso een triester toefje had dan jouw pony.
Haar ene dochter heeft het ook, al heeft die wel een fijnere structuur haar. Haar jongste dochter lijkt het tot nu toe niet te hebben.

MaxEnHenkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 11:34

Cioccolato schreef:
Het groeit elke keer terug naar zo'n gigantische dikke bos? Wou dat mijn paarden hun voorpluk zo zou groeien... :

Ja dat geluk heb ik wel met hem, even afkloppen :')

mooney schreef:
Mijn Welshje had dezelfde structuur manen als jouw pony heeft op de foto en daar verhaarde de voorpluk en manen ook mee inderdaad. Manen werden met het verharen winter -> zomer altijd zichtbaar dunner en de voorpluk was dan ook triest. Nu moet ik zeggen dat die van mij wel sowieso een triester toefje had dan jouw pony.
Haar ene dochter heeft het ook, al heeft die wel een fijnere structuur haar. Haar jongste dochter lijkt het tot nu toe niet te hebben.

Mijne heeft het juist andersom, van zomer naar wintervacht. Is enigzins wel een voordeel, dan heb ik in de zomer gewoon leuke foto's met zijn voorpluk :')

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:22

Hoi,

Er zijn heel veel IJslanders die dit ook doen.
Ik heb nu al de derde.
Niks aan de hand, gewoon jammer.
Bij degene die ik nu heb, vallen ook de bovenste staartharen uit.
Het begint in augustus en in december/januari is alles weer aangegroeid.
En ook zonder voorpluk vind ik hem nog steeds erg leuk!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:32

Zoals al genoemd, dat komt door de rui, de voorpluk doet gewoon mee. Ik heb dit ook bij 2 van mijn shetlanders, daar ruien maantop en de manen ook mee. Groeit gewoon weer aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:36

Leeftijd speelt ook een rol.
Mijn 22 jarige warmbloed had ooit ook een hele mooie volle voorpluk. Ooit. Wordt per jaar minder (zonder kammen!) en tegenwoordig is het bijna een zielig sprietje geworden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:52

Ik heb een IJslander die dit ook heeft. Bij hem is het genetisch bepaald want veel IJslanders die dezelfde vader hebben als de mijne die hebben er last van. Helaas weinig aan te doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:05

Weet je of je pony iets onder de leden heeft?
Ik vind het een leuk stoer dier om te zien, maar vind hem niet gezond ogen.

Wellicht zou je eens een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, en dan op het functioneren van de organen en de vitamine/mineralen huishouding.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:08

Casarell schreef:

Zo op de foto's te zien is die aardig aan de dikke kant maar daar heeft het uitvallen van de voorpluk volgens mij weinig mee te maken. Denk dat het net als bij de mijne genetisch bepaald is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:24

vilheide schreef:
Casarell schreef:

Zo op de foto's te zien is die aardig aan de dikke kant maar daar heeft het uitvallen van de voorpluk volgens mij weinig mee te maken. Denk dat het net als bij de mijne genetisch bepaald is.

Het zou genetisch kunnen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dat kan zeker wel met elkaar verband houden.
Een stofwisselingsprobleem kan zowel overgewicht in de hand werken, maar ook een tekort aan opname van bepaalde voedingsstoffen.
Inname is namelijk geen garantie voor opname.

En ik zeg ook niet dat het zo is, want ik ken zowel de TS als de pony niet, maar ik geef alleen een tip.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 29-01-24 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:30

Mijn shet kreeg een dunne voorpluk toen er te weinig stroom op de draad stond en hij eronder stond te grazen. :=
Maar dat was makkelijk op te lossen. }>