Ik heb twijfels over wat ik moet betreft de stalling van mijn paard.
Mijn paard staat sinds 2 jaar in een soort paddock Paradise/ track, hier staat ze met 8 andere maatjes. Het Hiervoor stond ze op dezelfde stal overdag de hele dag buiten en snachts binnen, in beide gevallen met onbeperkt hooi. Toen ik haar 24/7 naar buiten deed moest ze echt heel erg wennen, het heeft denk ik een half jaar geduurd voordat ze echt op haar plek was. Daarvoor als ik haar terugzette bleef ze aan het draad wachten tot ik uit het zicht was, kwam ik aan bij de PP kwam ze er meteen aan of ze stond helemaal afgezonderd van de kudde. We hebben even moeten doorzetten maar na een half jaar was dit allemaal gelukkig over.
Twee weken geleden heb ik haar hoef bevangen uit de paddock gehaald. Bij hoef bevangen is beweging naar gevoel van het paard zelf goed dus in overleg met de dierenarts besloten haar dag en nacht buiten te laten staan(ze heeft wel pijnstillers enz gehad). Dag twee van de bevangenheid het was echt niet nog niet beter ondanks alle medicatie, ze is toen nog een keer extra met medicatie gespoten door de dierenarts. Dag drie van de bevangenheid ging nog steeds niet goed waarop de dierenarts gelijk aan gaf haar per direct op stal te zetten en/of naar buiten met een zachte ondergrond, haar voeten moesten ontlast worden. Ik heb dus gezorgd voor zachte ondergrond, in deze dagen was de bodem erg bevroren dus dubbel pijn voor mijn paard.
Omdat er bij ons op stal geen stal vrijgemaakt kon worden(eigenaar wou niet wat spullen, kast uit een noodstal halen) heb ik haar moeten verhuizen naar een andere stal. Hier was een zachte bodem in de paddock en een lekkere op gestrooide en ruime stal en staat met maatjes in de paddock. Dit heeft haar gelijk erg veel geholpen, ze staat hier vanaf dat het licht wordt tot het weer donker wordt buiten met binnen en buiten onbeperkt hooi.
Ik moet zeggen dat ondanks ze 2 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan mevrouw meteen heel rustig was in de box en geen aanwijzingen geeft niet in stal te willen staan snachts.
Gisteren is van het groepje paarden waar ik in de paddock Paradise nummer twee bevangen geworden en nog een paard staat met einschuss en overgevoelige voeten nog wel in de paddock op pijnstillers.
Ik begrijp dat we een enorm natte periode hebben gehad en dat de modder dus vast gevroren is, dit is natuurlijk erg pijnlijk voor de paarden. Hooi Analyse wordt gedaan voor het hooi uit de PP.
Ik weet nu alleen niet goed wat ik moet, moet ik voor save kiezen en mijn paard op de nieuwe stal laten staan waar ze alleen als het donker is op stal staat of moet ik haar na de winter weer terug doen naar 24/7 buiten. Ik zit er namelijk niet op te wachten volgend jaar met hetzelfde probleem te zitten. Ik heb nu met geluk een stal kunnen vinden waar mijn paard het ook nog ontzettend goed heeft, die plek heb ik volgend jaar niet, hier in omgeving is alles altijd redelijk vol. Ik weet nu gewoon niet wat ik moet, al helemaal niet nu er nog twee paarden met ontzettend veel pijn staan.
Wat zouden jullie doen? paard laten staan en dan snachts binnen of paard weer terug naar 24/7 buiten en hopen dat het in de toekomst niet weer gebeurd?
Alvast bedankt voor jullie advies en raad en voor het lezen van mijn verhaal!