Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kabayo schreef:Hier 4 voerbeurten ongeveer 1 baal hooi per paard. Ze krijgen dus bijna onbeperkt. Het is zo'n grote ronde verpakte baal
Stro zou ik niet weten. We laten een vrachtwagen komen met grote pakken waar we sowieso anderhalf jaar mee doen met 6 a 8 paarden. Maar hoeveel pakken dat precies zijn weet ik even niet.
meggiemeg schreef:Je geeft het al aan, hoeveel weegt die baal. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer zelf gehooid, kleine baaltjes en heb aangegeven grotere baaltjes te willen hebben, ze wegen ruim 20 kg per stuk. Zie ze ook wel eens en dan wegen ze amper 12 kg. Ik voer dus mijn baaltjes op 1 paard net aan 2 dagen. Stro zal maar net zijn hoe dik je de stal op gestrooid wilt hebben. Toen wij de paarden nog op stro hadden staan gingen er 2 royale balen per week door, stal was 3 x 4. Nu heb ik rapsodie in de stal liggen, begin met 5 balen en daarna wekelijks 1 soms 2 balen erbij. Wat de prijzen doen verschilt enorm per regio dus daar kan ik je weinig over zeggen.
DorkyDweeb schreef:meggiemeg schreef:Je geeft het al aan, hoeveel weegt die baal. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer zelf gehooid, kleine baaltjes en heb aangegeven grotere baaltjes te willen hebben, ze wegen ruim 20 kg per stuk. Zie ze ook wel eens en dan wegen ze amper 12 kg. Ik voer dus mijn baaltjes op 1 paard net aan 2 dagen. Stro zal maar net zijn hoe dik je de stal op gestrooid wilt hebben. Toen wij de paarden nog op stro hadden staan gingen er 2 royale balen per week door, stal was 3 x 4. Nu heb ik rapsodie in de stal liggen, begin met 5 balen en daarna wekelijks 1 soms 2 balen erbij. Wat de prijzen doen verschilt enorm per regio dus daar kan ik je weinig over zeggen.
Hmm...
Stel een baal van tussen de 350-450 kilo stro is 165€. Is dat de grootte van de balen die jij ook hebt?
meggiemeg schreef:https://www.paardenvoer.nl/blog/post/ho ... belangrijk wellicht heb je hier wat aan
meggiemeg schreef:DorkyDweeb schreef:
Hmm...
Stel een baal van tussen de 350-450 kilo stro is 165€. Is dat de grootte van de balen die jij ook hebt?
Nee mijn baaltjes hooi van dit jaar van eigen land zijn ruim 20 kg.
Jij hebt het nu over een grote baal waarschijnlijk in folie. Persoonlijk zou ik niet 1 zo'n grote zware baal voor 1 paard gebruiken, je voersnelheid is daar te laag voor. Dan zou ik meer kiezen voor die midi baaltjes, die wegen ergens rond de 100 kg, ik betaal daar bij onze leverancier 22.50 voor. Die midibaaltjes heb je met 1 paard vaak wel binnen een dag of 10 opgevoerd, kan wat korter zijn of wat langer.
meggiemeg schreef:Net als hooi zal stro ook in de winter duurder zijn om in te kopen dan als net de oogst is geweest. Wij kopen altijd voor het hele haar in, bij dezelfde leverancier. Voordeel vind ik dat je dan weet wat voor kwaliteit je hebt, lagere prijs dan in de winter als je dan bij moet halen.
Ibbel schreef:Ik heb mijn paarden nu op vlas staan, maar toen ik ze nog op stro had staan, gingen er 3-4 kleine pakken per stal van 3x3 per week doorheen. 's Nachts binnen, overdag buiten.
Hooi/voordroog gaat er zo'n beetje 10-12 kilo per paard per dag doorheen. Met een groot vierkant pak voordroog doe ik een week, met 5 paarden.
Rosebud schreef:Ik heb lang gezocht en geknutseld naar de ideale manier van ruwvoer voeren. Ik geef ze graag onbeperkt omdat ze dat beide kunnen hebben en ook gerust een paar uur buiten staan te turen, dus zich gelukkig niet bol eten. Ik heb in de breedte van de stal een houtenbak geïnstalleerd. En in de andere 2 boxen in de hoek. Ideaal, want 0 verspilling daardoor en je kan er mooi wat in kwijt waardoor ik ze maar 1xdd hoef te voeren. Qua verbruik, met een mini ronde verpakte hooibaal deden ze 2dgn. Met een hele grote ronde verpakte hooibaal doe ik gemiddeld 2 wk voor 2 paarden (nu is één wel 7mnd drachtig), dus anders 2-3wk.
Ik heb hier 3 ruime boxen met elkaar verbonden + een verharde uitloop en een zandpaddock. De dames poepen netjes op één bult in de verharde uitloop, dus dat is mijn geluk. Qua stro zit ik gemiddeld op 2,5 pakjes per week.
DorkyDweeb schreef:meggiemeg schreef:Net als hooi zal stro ook in de winter duurder zijn om in te kopen dan als net de oogst is geweest. Wij kopen altijd voor het hele haar in, bij dezelfde leverancier. Voordeel vind ik dat je dan weet wat voor kwaliteit je hebt, lagere prijs dan in de winter als je dan bij moet halen.
Ah dat is handig. Hoeveel kilo/ton haal je dan voor hoeveel paarden? En bij welke leverancier?
DorkyDweeb schreef:Rosebud schreef:Ik heb lang gezocht en geknutseld naar de ideale manier van ruwvoer voeren. Ik geef ze graag onbeperkt omdat ze dat beide kunnen hebben en ook gerust een paar uur buiten staan te turen, dus zich gelukkig niet bol eten. Ik heb in de breedte van de stal een houtenbak geïnstalleerd. En in de andere 2 boxen in de hoek. Ideaal, want 0 verspilling daardoor en je kan er mooi wat in kwijt waardoor ik ze maar 1xdd hoef te voeren. Qua verbruik, met een mini ronde verpakte hooibaal deden ze 2dgn. Met een hele grote ronde verpakte hooibaal doe ik gemiddeld 2 wk voor 2 paarden (nu is één wel 7mnd drachtig), dus anders 2-3wk.
Ik heb hier 3 ruime boxen met elkaar verbonden + een verharde uitloop en een zandpaddock. De dames poepen netjes op één bult in de verharde uitloop, dus dat is mijn geluk. Qua stro zit ik gemiddeld op 2,5 pakjes per week.
En hoeveel kilo is een pak stro bij jou?