We overwegen een schuilstal te bouwen in onze paddock. Er is ruimte genoeg. Maar hoe en wat, we komen er niet helemaal uit. Ook de materiaalkeuze niet.
Het doel van de schuilstal is dat de paarden bij aardig mooi weer, gewoon buiten kunnen blijven en dus niet individueel in de stal hoeven. Wanneer het vreselijk nat wordt in de paddock en in de winter komen ze bij mij gewoon op stal, iig voor de nacht. Maar in het voorjaar, de zomer en bij zachte herfst, dan zou ik ze met een schuilstal 24/7 buiten willen laten.
Het is voor 2 a 3 paarden. Er zijn nu een haflinger, een Schwarzwalder en een oude wpn-er van 1.63m. Mocht de oude warmbloed overlijden, dan is er kans dat we nog een Schwarzwalder oid erbij zullen nemen, maar het kan ook zomaar bij 2 blijven.
Wat zou een goede afmeting zijn voor zo'n setje paarden?
Het dilemma van plaatsing zit hem ook in de vraag: voor welke weersomstandigheden bouw je zo'n schuilstal? Bij optie A (zie schets) worden ze vooral beschermd tegen de zon. Bij optie B worden ze vooral beschermd tegen de wind (en regen).
Optie B ligt waarschijnlijk vergunningstechnisch een stukje lastiger dan optie A.
En dan het materiaal - ik heb op een of andere manier telkens van die houtvretende paarden, maar hoe zit dat met een schuilstal dan? Die zijn vaak toch van hout. Of kan ik hem ook van ander materiaal laten maken (svp geen metselwerk in de paddock)? Wat zijn jullie tips?
Hieronder de situatieschets, en twee fotootjes van voorbeelden schuilstal die ik op internet vond.