Plan voor een schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 17:18

Hallo, willen jullie eens meedenken?

We overwegen een schuilstal te bouwen in onze paddock. Er is ruimte genoeg. Maar hoe en wat, we komen er niet helemaal uit. Ook de materiaalkeuze niet.

Het doel van de schuilstal is dat de paarden bij aardig mooi weer, gewoon buiten kunnen blijven en dus niet individueel in de stal hoeven. Wanneer het vreselijk nat wordt in de paddock en in de winter komen ze bij mij gewoon op stal, iig voor de nacht. Maar in het voorjaar, de zomer en bij zachte herfst, dan zou ik ze met een schuilstal 24/7 buiten willen laten.

Het is voor 2 a 3 paarden. Er zijn nu een haflinger, een Schwarzwalder en een oude wpn-er van 1.63m. Mocht de oude warmbloed overlijden, dan is er kans dat we nog een Schwarzwalder oid erbij zullen nemen, maar het kan ook zomaar bij 2 blijven.
Wat zou een goede afmeting zijn voor zo'n setje paarden?

Het dilemma van plaatsing zit hem ook in de vraag: voor welke weersomstandigheden bouw je zo'n schuilstal? Bij optie A (zie schets) worden ze vooral beschermd tegen de zon. Bij optie B worden ze vooral beschermd tegen de wind (en regen).
Optie B ligt waarschijnlijk vergunningstechnisch een stukje lastiger dan optie A.

En dan het materiaal - ik heb op een of andere manier telkens van die houtvretende paarden, maar hoe zit dat met een schuilstal dan? Die zijn vaak toch van hout. Of kan ik hem ook van ander materiaal laten maken (svp geen metselwerk in de paddock)? Wat zijn jullie tips?

Hieronder de situatieschets, en twee fotootjes van voorbeelden schuilstal die ik op internet vond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

josien_m_

Re: Plan voor een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:51

Ik heb de schuilstal met de rug naar het zuiden staan. Dat voldoet goed. Ze staan graag uit de zon (en uit de vliegen) en ook bij regen geeft die aan 5,5 pony beschutting... Eentje mag er vaak maar half in. De afmetingen zijn 6 bij 3 meter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 18:53

Een schuilstal die alleen voor de zomer is staat het best met een dichte kant naar het zuiden (zon) en een dichte kant naar het western vanwege de regen die daar meestal vandaan komt.
Hij moet groot genoeg zijn om 3 paarden toe te laten, maar dat is erg afhankelijk hoe de paarden onderling zijn. Is dat een probleem dan zou je halverwege een half schot (dus 1 á 1,5 mtr) naar binnen kunnen zetten. Dan kan één paard nooit allebei de ingangen bezet houden en komt er eentje in het nauw is er altijd een weg naar buiten.
Van metalen panelen kun je de muren maken en die dichtmaken met schaduwdoek. Het dak zou ik wel steviger maken dan een simpel zeildoek (zoals die van mij), want dat wordt toch wel broeierig als het warm is en áls het eens sneeuwt kan dat doek vaak de sneeuwlast niet aan.
Als de stal in het open veld komt te staan kan het ook belangrijk zijn om hem stormvast te zetten. Zelfs die grote metalen paneeltenten kunnen gaan vliegen :)

Mijn stal is open naar het noorden, maar staat met de rug tegen de normale stallen aan. De maat is 3,60x4 mtr
Afbeelding

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:28

Ik zou hem niet in een hoek zetten maar zo dat ze er omheen kunnen lopen en ook altijd een luwe kant hebben als de wind uit de verkeerde hoek komt. De dichte kant naar het zuidwesten ivm zon en wind. Ook is het handig om rondom te verharden ivm met modder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:46

De onze verdient niet de schoonheidsprijs, maar heeft wel een 10 in gemak.

Warme kant op het zuiden.
Is gemaakt van geisoleerde sandwichpanelen, zowel wand als dak.
Bij de wand hebben we er stenen voor gedaan omdat ik het zonder zou vinden als ze er deuken in zouden schoppen :o
Hierdoor blijft hij echt heel goed koel. Zelfs met 35 graden merk je dat het op stal koeler is dan buiten.

Om dazen buiten te houden werkt een open wand niet.
Daarom hebben wij daar gewone voorfronten in gezet die je ook op stal gebruikt.
Met aan beide zijdes een deur.
Is 5x8 groot binnenwerks.
De 2 dames op de foto daar was altijd 1 deur dicht, die konden heel goed met elkaar.
Maar nu heb ik 1 ruin en 1 merrie en hij zet klem en slaat dan.
Maar nu loopt de merrie gewoon een rondje. En a 3 rondjes is het spel wel klaar en staan ze beide gewoon rustig binnen.

Om de koude noordenwind buiten te houden in de winter, een daarmee ook meteen regeninslag hebben we er windbreekgaas aan hangen. Van buiten lijkt dat heel donker, van binnen ziet het er dus licht uit.

Bij ons kunnen ze er ook helemaal omheen, dus altijd ergens uit de wind of uit de zon.

Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:08

Die van mij is het bruikbare deel voor de paarden 4,5m x 4m (stal zelf is 6m lang maar een deeltje is opslag) voor 3 paarden.

Houten frame en zijkanten dicht gemaakt met ijzeren en plastieken wandplaten.

Rug staat naar het ZW-Westen. Echter is de noordkant en NO ook bijna 100% dicht.
Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:36

Die van ons staat als het ware buiten de paddock, dus er kan niet aan de buitenkant gevreten worden. Binnenkant is opgebouwd van steenschotten, die zijn van hardhout. Opening staat hier op het oosten. Wind uit het noord/westen dus wind vrij en de zon draait er ook omheen. En aan de buitenkant op de zuid en west kant staan bomen voor beschutting.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:45

Vraag is ook of je een vergunning hebt voor het bouwen van een (schuil)stal!

Buren hier iets verderop, hebben vorig jaar een schuilstal laten plaatsen, hoorde vandeweek dat ze die weer af moeten breken! Geen vergunning!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 06:53

liever breder dan dieper, meer kans dat ze er dan allemaal onder gaan.
Een oversteek is fijn
Maak je elf of wil je kopen Kijk dan ook naar kunststof, vaak niet veel duurder maar gaat wel langer mee
Niet in een hoek maar ruimte eromheen dat ze ook ernaast of erachter kunnen staan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 08:30

Is zo'n stal van schuilstal.com geen optie?
Dit is mijn stal. Robuust, stevig, geen geknaag. Staat stevig verankerd, maar is ook weer te verplaatsen (met enige moeite).
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:09

Daihyo , daar heb ik ook gekeken, je kan ze ook huren heb ik gezien, ben jij er tevreden over?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:12

ik hoor heel veel tevreden ervaringen over het huurconcept.
Ik heb het ook overwogen, maar de prijs voor aankoop vind ik echt wel te duur (3-4000 euro voor "maar" een metalen schuilstal die niet superdiep is en die achteraan wel laag-isch uitkomt voor grote paarden).

ik ga mijn stallen hier bestellen
https://www.houtenplaten.be/p/open-stal-3x6m/

Prijs is hier echt wel heel doenbaar, wel zelf te monteren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:38

Het huurconcept spreekt mij wel aan, ip zou het hier alleen om de winters gaan, en dat ze dan kunnen schuilen voor de regen en/ of wind, als ze dat zouden willen...

Ik ga er toch maar eens een mail aan wagen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:35

Ik huur 'm inderdaad ook. Dat heeft er vooral mee te maken dat het mijn land niet is en als ik het op moet leveren, om wat voor reden dan ook, ik niet met een stal zit. Ik heb overigens wel een grotere stal dan standaard (zowel in diepte als in lengte), met zadelkamer, luifel en regenpijp. Die zitten er niet standaard in.
Ik vind het vooral fijn dat het geen hout is. Geen geknaag en gesloop. Nadeel vind ik dat je niets af kunt sluiten. Ik heb het als enige stal, maar dat kan voor paarden best pittig zijn. Mijn merrie staat er graag diep in, maar mijn ruin altijd maar voor de helft (die wil graag overzicht). Die heb ik vorig jaar een deken om gedaan omdat hij last van de spieren (door kou) kreeg. Dus verlengen met een luifel of overkapping is dan wel noodzakelijk zodat je een extra afdakje hebt.
Voor mij heeft het wel meer voordelen dan nadelen. Wil je echt een stal, dan zou ik kiezen voor een constructie die je ook echt goed dicht kunt doen, af kunt sluiten en een volledige ombouwing en dus beschutting geeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:36

kimmie261 schreef:
Het huurconcept spreekt mij wel aan, ip zou het hier alleen om de winters gaan, en dat ze dan kunnen schuilen voor de regen en/ of wind, als ze dat zouden willen...

je betaalt wel telkens een leverkost, die is gelijk aan de huurkost voor een jaar. Als je altijd wil huren kan het mss wel interessant zijn, Pas na 10 jaar huren heb je de aankoopprijs eruit zeg maar.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:43

Ik heb schuilstallen in de wei die individueel dicht kunnen, maar normaal open staan. Ze hoeven niet warm te staan want de winters hier zijn niet koud. Wel kunnen ze schuilen voor regen en zon. Ik vind het doek heel prettig want het blijft luchtig. Tot nu toe geen problemen met storm gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:53

Wat een mooie hoogte ook. Dan zal de warmte van het metalen dak ook niet zover naar beneden stralen en meer verspreid worden door de wind die door het doek komt.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:12

kimmie261 schreef:
Daihyo , daar heb ik ook gekeken, je kan ze ook huren heb ik gezien, ben jij er tevreden over?

Ik gebruik dit al jaren en zeer tevreden mee.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:16

DubbelFun schreef:
Wat een mooie hoogte ook. Dan zal de warmte van het metalen dak ook niet zover naar beneden stralen en meer verspreid worden door de wind die door het doek komt.

Inderdaad daarom zijn ze ook hoog.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:00

Duhelo schreef:
kimmie261 schreef:

je betaalt wel telkens een leverkost, die is gelijk aan de huurkost voor een jaar. Als je altijd wil huren kan het mss wel interessant zijn, Pas na 10 jaar huren heb je de aankoopprijs eruit zeg maar.

Telkens? ze brengen hem toch maar 1x?

We hebben nu al 2 inloopstallen, maar er zijn er nu nog 2 die snachts op stal gaan, die zouden , omdat ik de 'bak' toch niet meer gebruik, daar dus 24/7 buiten kunnen staan, ze krijgen sowieso altijd een waterdichte deken op, maar ik wil gewoon voor mijzelf ook, een schuilmogelijkheid hebben, en deze kwam ik tegen in mijn zoektocht ,maar vond maar weinig ervaringen, daarom is het fijn te lezen dat het zo bevalt.

Overigens gaan mijn paarden geen 10 jaar meer mee, er komen geen nieuwe paarden meer bij, als ik nog maar 2 paarden over heb, kunnen die in de al bestaande stallen met uitloop staan... Dus het zou geen lange termijn huur worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:51

Ik had het begrepen alsof je hem enkel in de winter zou huren.
Als je het effectief als een extra stal nodig hebt voor relatief korte termijn zijn ze super interessant.
Ik heb twee stallen nodig voor lange termijn(hopelijk voor allemaal nog veel langer dan 10 jaar) dus dan is het bouwen van een gewone stal op maat interessanter.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:55

Nee, alleen voor winterperiodes, nou ja winter, meer de 7 maanden herfst die we tegenwoordig hebben :+ ,
dat er dan altijd wel een droge plek is waar ze in kunnen liggen of schuilen..

Ja , voor lange termijn kan je beter in 1x iets goeds en moois neerzetten, dit zou misschien voor max 2 jaar zijn, ik verwacht van 2 paarden dat ze niet heel lang meer mee gaan...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:56

DuoPenotti schreef:
De onze verdient niet de schoonheidsprijs, maar heeft wel een 10 in gemak.

Warme kant op het zuiden.
Is gemaakt van geisoleerde sandwichpanelen, zowel wand als dak.
Bij de wand hebben we er stenen voor gedaan omdat ik het zonder zou vinden als ze er deuken in zouden schoppen :o
Hierdoor blijft hij echt heel goed koel. Zelfs met 35 graden merk je dat het op stal koeler is dan buiten.

Om dazen buiten te houden werkt een open wand niet.
Daarom hebben wij daar gewone voorfronten in gezet die je ook op stal gebruikt.
Met aan beide zijdes een deur.
Is 5x8 groot binnenwerks.
De 2 dames op de foto daar was altijd 1 deur dicht, die konden heel goed met elkaar.
Maar nu heb ik 1 ruin en 1 merrie en hij zet klem en slaat dan.
Maar nu loopt de merrie gewoon een rondje. En a 3 rondjes is het spel wel klaar en staan ze beide gewoon rustig binnen.

Om de koude noordenwind buiten te houden in de winter, een daarmee ook meteen regeninslag hebben we er windbreekgaas aan hangen. Van buiten lijkt dat heel donker, van binnen ziet het er dus licht uit.

Bij ons kunnen ze er ook helemaal omheen, dus altijd ergens uit de wind of uit de zon.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind hem er juist wel mooi en functioneel uit zien :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:10

@BeFunny
thanks
Functioneel is hij zeker :j
En ook heel degelijk, krijgen ze niet zomaar stuk.

Maar ik vind hout veel mooier.
Daarom mijn opmerking niet de schiinheidsprijs. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-23 17:18

Ik leer een boel van jullie! Dank daarvoor.
Ik ga eens even kijken hoe ik het hier kan inpassen allemaal.