stalling voelt niet fijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amrod

stalling voelt niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:25

Hey hoi,

nieuw hier en gelijk even een opinie vraag.

ik heb sinds kort twee trainpaarden. twee erg leuke kwpn'ers 1 ruin en 1 hengst.
Normaal zouden de trainingspaarden altijd bij mijn ouders komen te staan maar gezien ik verhuisd ben is de afstand te ver dus staan ze op een pension stalling bij mij in de buurt.
dit is voor mij de eerste keer op een pensionstal dus het kan zijn dat ik moet wennen en ik me aanstel.
Maar er gebeuren steeds wat gekke dingen.
Mijn halster touwen verdwijnen continu, ik heb ze nu gelabeld en al een paar keer op andere paarden hun halsters terug gevonden. Niet steeds hetzelfde paard maar steeds verschillende haakjes. Ook heeft de hengst altijd droge voeten en is eigenlijk nooit vies daardoor heb ik het idee dat hij niet buiten komt Terwijl ook hij (wel apart) van 9.00 tot 18.00 buiten hoort te staan. Dat zou ook zijn explosieve karakter verklaren want volgens de eigenaar is hij thuis een mak lammetje.
De ruin daar integen heb ik al een paar keer rond 20.00 uit het land moeten vissen terwijl de afspraak is dat hij om 18.00 binnen staar ivm wolven.
Ze hebben beide speciaal voer en ik merk dat die ton ook vrij snel leeg gaat.
Ook ben ik al een paar keer de bak uitgestuurd door een paar andere pensionklanten terwijl ik aan het rijden was (ik was eerder in de bak dan hun). Ik ben dan misschien zelf ook niet assertief genoeg en moet leren voor mezelf op te komen in dat soort situaties. Maar dan opnieuw heb ik hier zelf nooit last van gehad gezien ik alleen met mijn zusje reed. Daarbij lijkt het me ook niet zo moeilijk om met zijn tweeen of drieen in de bak te rijden.
het knaagt enorm en ik heb er gewoon geen goed gevoel bij. Is dit typissch pensionstal gedrag en moet ik gewoon vocaler zijn?
Ik heb sowieso de eigenaar op de hoogte gesteld van het niet binnen/buiten zetten en van het voer.
Laatst bijgewerkt door Amrod op 07-10-23 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:38

Jammer genoeg herken ik dit, maar dan zelfs met mijn eigen paarden van een stal waar ik weg gevlucht ben zodra ik kon.
Van touwen die verdwenen en ineens zogezegd van de eigenaren waren, want knoop in (toevallig zelfde leadropes als wat ik had?)
Hooi en eten wat er sneller doorging als moest.
Paarden die mijn vader moest buitenzetten want bang ervoor. Tot op bepaald moment in de schimmel staan, want geen geld voor nieuw stro. En dan het gesteuk en kinderachtig gedrag…

Eerlijk? Dat is niet normaal, op een stal hoor je je veilig en goed te voelen.
De stal waar ik nu sta is thuis komen voor mij. En zo hoort het.
Op elke stal is wel iets, maar als je gevoel niet goed voelt, eerlijk ? Paarden oppakken en wegwezen

Suzanne F.

Re: stalling voelt niet fijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:45

Je bedoelt waarschijnlijk te weinig assertief?
Ja je mag best wat assertiever zijn en meer voor jezelf opkomen. Jij hebt net zoveel recht om in de bak te rijden als zij toch?

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 21:58

Suzanne F. schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk te weinig assertief?
Ja je mag best wat assertiever zijn en meer voor jezelf opkomen. Jij hebt net zoveel recht om in de bak te rijden als zij toch?

ja je hebt gelijk haha, heb het aangepast. iets met brein dat sneller gaat dan ik kan typen.

@GUSTI Ja het is niet dat ik me niet fijn voel op de plek zelf. qua locatie is het prachtig. volpension, 2 binnenbakken, 2 buiten bakken (1 spring binnen en buiten bak en 1 dressuur binnen en buitenbak) longeercirkel, stapmolen, aqua trainer, veel paddocks en weides en op 10 minuten stappen van het bos. en het is voor mij ook maar 10 minuten om te fietsen (student zonder rijbewijs lol) Ook woont er een dierenarts die ook voor spoed bereikbaar is op een steenworp afstand. De stallingkosten zijn niet mals maar die betaald de eigenaar van de paarden net als mijn lessen en de wedstrijden en paardentaxi en ook krijg ik trainingskosten vergoed voor het rijden van de paarden. Dit is een echte luxe positie en dus wil ik de eigenaar ook niet voor de kop stoten want hij heeft deze plek gevonden. Maar ik frustreer me echt steeds meer aan het feit dat ik 80% zeker ben dat Doppie niet buiten komt en het daarom niet alleen sneu is voor hem maar ook gevaarlijk voor mij. Eigenaar woont zelf 2 provincies verderop en komt dus ook maar eens per maand langs. Hij luistert wel goed naar mijn idee al heeft hij voor zover ik weet de eigenaar nog niet aangesproken (ik heb dit al wel gedaan maar toen werdt het weg gewoven met hij komt echt wel buiten.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:00

En je stalgenoten ? Wat zeggen zij als je ze er eens rustig over aanspreekt ?

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:11

mijn stalgenoten spreek ik niet erg veel. Het is een typische sportstal waar ieder voor zijn eigen paard is. Verder dan een hoi op de poetsplaats komt het niet. (Nou ben ik ook autistisch en zijn mijn social skills niet geweldig dus het kan ook goed zijn dat ik que's mis.)
Als ik ze aanspreek op dat ze me de bak uit sturen is het antwoord vaak "oh maar de andere bak is ook vrij waarom ga je daar niet heen? ik wil graag losrijden en jij bent nog aan het springen zou je naar de andere bak toe kunnen gaan?" en als ik dan vol blijf houden dat ik ook gewoon recht heb om hier te rijden en mid training ben. maar dan zeggen ze dat ze niet met een hengst erbij durven te rijden of dat hun paarden andere paarden niet leuk vinden. Ze blijven dan net zolang door zeuren en blackmailen totdat ik toegeef en de bak uitga. Vaak beginnen ze dan te praten dat ik een grote misogynist ben die alleen maar aan zichzelf denkt (ik ben de enige man op de stal voorzover ik weet) en dat vreet zo enorm dat ik dan toch maar toegeef. het is een klein groepje van 4 meiden die het voornamelijk doen. Met andere pensionklanten heb ik totaal geen moeite.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:15

Dit gedrag moet je meteen afkappen, zegt ze iets over dat je naar een andere bak moet dan zeg je 'nee bedankt ik rij hiet prima' en negeer je het verder.
Zulke mensen vind je op bijna elke pensionstal wel, van die types die denken dat het hun eigen stal is.

Over het buiten zetten kan ik je geen tips geven

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:29

-
Laatst bijgewerkt door Esplen op 16-11-24 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 22:42

Pfff ik zou echt niet op een stal willen staan waar men je de bak uit 'kan' sturen.. Jij hebt net zo veel recht toch?
Dit zou ik zeker aankaarten bij de staleigenaar..

Wat betreft je spullen is erg lastig tegen te gaan bij een massale stal.. Ik snap je frustratie.
Wellicht kun je je touwen beter in je afgesloten kast of kluis bewaren..?

Verder is het inderdaad erg moeilijk te controleren als je er zelf niet vaak bent..
Zelf sta ik ook nog het liefst op een kleinschalige stal waar ik iedereen ken en vertrouw..
Ik zou me ook absoluut niet prettig voelen bij een stal als deze.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 22:51

dat is wel een goede om te doen en ga ik zeker proberen.

Overdag wordt echt lastig, dan moeten er al lessen uitgevallen zijn wil ik dat doen. Maar sowieso zou ik dat in de vakantie kunnen gaan proberen te doen. Ik kom vaak tussen 18.00 en 19.00 en ga dan rond een uur of 10 weer weg. Ja de touwen vind ik niet extreem erg zolang er maar wel weer andere touwen voor terug komen. De ruin is zo'n makkelijke doos dat hij vaak aan het halster buiten en binnen wordt gezet, zonder touw. en dat touw verdwijnt dan ergens in een andere stalgang. En om zomaar ongevraagd een touw van een ander te pakken vind ik ook weer zoiets haha want dan doe ik het even hard zelf. Maar ik heb nu in gecalculeerd dat ik standaard 15 minuten kwijt ben aan het zoeken van mijn touwen dus dat scheelt xd

@tristan Ja klopt inderdaad. Ik ben echt gewend om alles zelf te doen gezien onze paarden aan huis stonden. We hebben wel een stalhulp die zo nu en dan komt als we zelf het even niet kunnen bolwerken of de hele dag weg zijn maar inprincipe was alles gewoon voor onszelf en kwamen alleen eigenaars van train paarden zo nu en dan op het erf om te kijken hoe het ervoor stond. Tuurlijk kibbelden ik en mijn zusje ook wel om de bak maar dat is iets compleet anders omdat we altijd wel een oplossing vonden (het gaat dan vooral om jonge paarden longeren terwijl de ander er nog 3 moest rijden) 1 bak en geen longeerkraal kan lastig zijn haha. Persoonlijk vind ik kleinschalig ook fijner. Hier staan geloof ik ruim 50 tot 70 pension paarden + een hengsten opfok. Het was echt een enorme cultuur shock haha.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:04

Dat het cultuurschok is kan ik mij levendig voorstellen.
Wat betreft jou de bak uitsturen ehm gewoon nee. Als iemand bang is voor jouw paard dan gaat diegene zelf maar in 1 van de andere ruimtes rijden of wacht maar tot jij klaar bent. Pff wie denken ze wel niet dat ze zijn zeg! Hebben ze er problemen mee dan gaan ze inderdaad maar naar de staleigenaar toe.

Het verdwijnen van voer is wel erg vervelend, kan er een slot op de ton en dat je dagelijks een bakje voer klaar zet die gegeven kan worden die dag?

Of de hengst buitenkomt… Kun je in het weekend niet kijken of moet je hem dan sowieso zelf buiten zetten?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:14

Bij sommige pensionstallingen kan de bak voor privélessen gereserveerd worden. Dat moet wel kenbaar en herkenbaar zijn voor de gebruikers.
Ik kan me voorstellen dat zodra je klaar bent met springen in de springbak, dat je elders gaat uitrijden, maar zomaar iemand eruit sturen om de l*llige redenen die ze noemen dan gaan ze zelf maar elders rijden. Van dat soort *piep*gedrag hoef je niets aan te trekken, ze zouten zelf maar op.;)
Als de hengst voor je gevoel niet buiten komt dan is het het simpelste om onverwachts te gaan controleren of hij buiten of binnen staat. Als de stalhouder zich niet aan de gemaakte afspraken houdt dan wordt dat snel duidelijk.
Halstertouwen; koop de meest verschrikkelijke kleur, dan valt het snel op waar ze zijn.
Het is voor een stalhouder soms kantklossen met al die touwen, en waar ze zijn. Ik herken het wel.

Als ik jou was dan zou ik rondkijken naar een stal waar de sfeer wat prettiger is. Je hoeft niet met iedereen vriendjes te zijn maar een beetje tolerantie onderling maakt het wel leuker. En laat je de kaas niet van het brood eten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:15

Wat een gedoe zeg. Je de bak uit laten sturen zou ik echt niet doen. Gewoon zeggen dat ze zelf in een andere bak kunnen rijden en dat ze anders de staleigenaar erbij moeten halen. Tenzij er specifieke regels zijn heeft iedereen evenveel recht om in de bak te rijden.

Qua touwen: koop hele lelijke touwen die opvallen, neon groen, oranje, verzin het. Die worden minder snel gejat, en zijn ook makkelijker terug te vinden.

Het niet buitenkomen van de hengst is niet ok. Lastig dat dat ontkend word. Zijn er speciale hengstenpaddocks? Misschien zijn ze bang dat hij naar de merries gaat door de draad. Zou vragen of de eigenaar van het paard de staleigenaar wil aanspreken, als zelf aanspreken niet werkt.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:18

Het is niet normaal. Je hoort je gewoon goed en veilig te voelen. Assertief zijn kan geen kwaad. Maar als dit de mentaliteit daar is dan kun je daar niet zo heel veel mee, behalve weg te gaan.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 23:28

@ineke ja toch? Dat vond ik ook maar vind het nu ook fijn te horen dat ik echt zo gek niet ben.

Ja ik zit er aan te denken de voertonnen mee naar huis te nemen en inderdaad gewoon 4 porties voer mee te nemen elke dag.

Ik zet ze in het weekend zelf buiten. Dat kan ook gedaan worden voor je maar dat was nog een keer 80 euro er overheen per maand. Dus ik heb tegen de eigenaren gezegd dat ik het zelf wel doe. In het weekend ben ik er vaak al tegen een uur of 7 rij, longeer of doe grond werk met ze en zorg dat ze tegen 9.00/9.30 op de wei of paddock staan en zet ze dan tegen 18.00 weer binnen. Als ik een keer niet kan dan maak ik wel gebruik van de buiten zet service.

@lindsey het hangt er echt vanaf of de eigenaar oke is met een andere plek. Daar wil ik wel echt over gaan praten want ik raak hier echt enorm gestrest van en heb het gevoel dat ik niet goed voor zijn paarden zorg ook al ligt het buiten mijn macht. qua lessen mogen er max 2 andere ruiters dan de instructeur en de klant in de bak mee rijden. Je moet hierbij de lessers voorang geven dus dat kan en mag gewoon

@Eef Ja er zijn 5 hengsten paddocks en 2 hengstenweides. Op dit moment zijn er 3 pension hengsten en 1 dekkende ruin die gebruik maken van deze plekken. Ik ga even vragen aan de andere hengsten eigenaren of hun hetzelfde probleem hebben (dit roep ik al 3 weken maar loop ze steeds net mis) Van wat ik weet is hij met een staigaire aan de haal gegaan omdat hij schrok van een kruiwagen die omviel (hij vloog gewoon zijn eigen paddock in gelukkig, ze waren ook al bijna bij de paddock) en liet zich daarna niet meer pakken om het touw los te klippen. Maar je moet hem heel rustig benaderen anders schiet hij in de stress en gaat hij alle kanten op, vooral met zijn voorbenen. Sindsdien valt het mij op dat hij voor mijn idee niet buiten komt.
maar qua karakter en doen en laten is hij de makkelijkste hengst van de drie. Hij gilt niet, slaat niet(alleen als hij paniek heeft) en stapt rustig mee. Hij heeft ook totaal geen aandacht voor merries al staan ze pal naast hem. Er is 1 pre hengst die zich een stuk vervelender gedraagt dus dan zou die ook niet buiten komen te staan. Zelfs de eigenaar loopt met een zweep als ze in de buurt van merries moet komen met hem om te voorkomen dat hij wegvliegt

@griffioen ja wel he?

het is echt enorm fijn dat mijn probleem erkend wordt thnx daarvoor allen!!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:48

Het gaat denk ik om de dressuur binnenbak waar jij dan in rijdt en waar anderen in willen rijden? Ik zou ook niet graag met een hengst in de bak rijden. Is het mogelijk om rond etenstijd te rijden met de hengst? Denk dat je dan een rustiger moment treft. Ga je steeds rijden om bv 20u dan is het niet heel vreemd dat mensen vragen of je eruit kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:53

Dan vind ik het nog steeds onzin. Die mensen hebben er zelf voor gekozen om op een stal te gaan staan waar ook hengsten staan. Het is dan enorm naïef om te verwachten dat je die hengsten nooit tegen zult komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:00

Het is een sport stal begrijp ik uit de berichten met genoeg ruimte voor hengsten. Dan hoef je je niet aan te passen omdat een andere klant niet de bak in durft.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 00:01

met die hengst rij ik al bewust buiten omdat veel mensen kiezen voor de binnenbak. Maar het maakt niet uit in welke bak ik rij die 4 meiden komen toch wel. Als ik buiten rij wordt ik naar binnen gestuurd, als ik binnen rij wordt ik naar buiten gestuurd. Laatst waren ze er alle 4 tegelijk en hoogstwaarschijnlijk hadden ze het afgesproken maar na 4x weggestuurd te worden uit alle 4 de bakken als ik net 10 minuten bezig was "want ik wil niet bij een hengst in" heb ik hem buiten maar uitgestapt. Dus wat dat betreft is er er echt meer dan genoeg uitwijk ruimte als ze niet met een hengst willen rijden. Het voelt echt persoonlijk op mij gericht.
sowieso wel een goede om te zeggen dat die vier heel hecht zijn en altijd om elkaar en elkaars paarden heen hangen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:03

Amrod schreef:
met die hengst rij ik al bewust buiten omdat veel mensen kiezen voor de binnenbak. Maar het maakt niet uit in welke bak ik rij die 4 meiden komen toch wel. Als ik buiten rij wordt ik naar binnen gestuurd, als ik binnen rij wordt ik naar buiten gestuurd. Laatst waren ze er alle 4 tegelijk en hoogstwaarschijnlijk hadden ze het afgesproken maar na 4x weggestuurd te worden uit alle 4 de bakken als ik net 10 minuten bezig was "want ik wil niet bij een hengst in" heb ik hem buiten maar uitgestapt. Dus wat dat betreft is er er echt meer dan genoeg uitwijk ruimte als ze niet met een hengst willen rijden. Het voelt echt persoonlijk op mij gericht.
sowieso wel een goede om te zeggen dat die vier heel hecht zijn en altijd om elkaar en elkaars paarden heen hangen.

Nou ik snap dat het zo voelt. Het lijkt wel pest gedrag. Opkomen voor jezelf hoor. En anders wegwezen daar. Het moet gewoon fijn voelen, ook voor jou.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:24

Die meiden keihard negeren. Jaloezie is vaak enorm aanwezig op dit soort stallen. Ik zou denk ik niet meer dan nee zeggen. Als ze aangeven ik ben bang voor een hengst de simpele opmerking, dan kun je beter ergens anders gaan rijden. Ik ga nu verder met trainen.

Halstertouwen zou ik vervangen door zelf gevlochten uit stro touwtjes.( Geen waarde) De goede touwen voor jezelf weg leggen.

Of de hengst buiten komt is dubbel. Ene kant denk je van niet. Andere kant zeg je hij is een keer losgebroken en naar zijn eigen paddock gelopen. Hierdoor klinkt het alsof hij daar wel regelmatig komt.

Amrod

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 00:36

scrabbel schreef:
Die meiden keihard negeren. Jaloezie is vaak enorm aanwezig op dit soort stallen. Ik zou denk ik niet meer dan nee zeggen. Als ze aangeven ik ben bang voor een hengst de simpele opmerking, dan kun je beter ergens anders gaan rijden. Ik ga nu verder met trainen.

Halstertouwen zou ik vervangen door zelf gevlochten uit stro touwtjes.( Geen waarde) De goede touwen voor jezelf weg leggen.

Of de hengst buiten komt is dubbel. Ene kant denk je van niet. Andere kant zeg je hij is een keer losgebroken en naar zijn eigen paddock gelopen. Hierdoor klinkt het alsof hij daar wel regelmatig komt.

yes dat ga ik proberen
touwtjes vlechten is een goed idee
Ja eerder kwam hij wel echt gewoon buiten dat weet ik zeker. Hij is een smeerpoets en houdt van uitgebreid rollen in het zand. Maar sinds hij is losgebroken (niet eens echt los gebroken. Die meid had het touw nog beet en liet hem los toen hij in paddock stond, maar als hij iets verder was gegaan had ze hem waarschijnlijk niet gehouden) heb ik het idee dat hij niet tot weinig buitenkomt. Er zit bijna nooit zand om en in zijn hoeven en ook heeft hij nog amper zand/modder op zijn rug. Vooral nu de paddock een beetje blubberig is zou je toch in iedergeval modder op de hoeven moeten kunnen zien

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 00:50

Ohh als ze je overal wegsturen is dat idd wel heel gemeen. Denk dat die meiden idd jaloers zijn dan. Twee paarden te rijden en dan zelf geen kosten. Dat is best mooi natuurlijk. Negeren die meiden denk ik. Het is gewoon jankgedrag.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:06

Hebben jullie stalregels omtrent het gebruik van de rijbanen?
Als daar niet specifiek in staat dat dressuur voorrang heeft op springen en dat mensen met een hengst moeten wijken voor anderen, dan hebben je stalgenoten gewoon pech.

Dat zij niet bij een hengst durven rijden is hun probleem (mits jij de hengst natuurlijk netjes onder controle hebt).

Je zou natuurlijk, als het uitkomt met jouw planning, op een rustigere tijd kunnen komen rijden (als er rustige momenten zijn op stal). Maar je moet je er niet voor in allerlei bochten gaan wringen.

Mijn vriend en ik gaan zelf vaak rond etenstijd, omdat wij de rust fijn vinden en het voor ons goed uitkomt op rond 18u te gaan.
Maar ik ga dat niet doen alleen omdat andere mensen liever niet met een van onze paarden in een bak willen rijden.
Maar nou hebben wij best geluk qua stalgenoten. Iedereen is vrij makkelijk.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 08:27

Als iedereen zijn paard onder controle heeft maakt het niets uit of het een ruin of een merrie of een hengst is? Is er iets mis gegaan in de bak ofzo? Klinkt als bange en of jaloerse meiden. Ik hoop dat het je lukt om voor jezelf en de paarden op te komen. Als jou paarden gewoon met de anderen kunnen rijden dan is het hun probleem, niet die van jou.