Weiland huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa42

Weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 20:01

Hoi hoi

Wij hebben een paard en een shetlander. Deze staan op een hele fijne volpension stal. Helaas blijkt ons paard kapotte pezen te hebben. Hij mag nog wel gereden worden maar minimaal. Nu overwegen we om er een paard bij te kopen. Maar 3 paarden op een volpension stal is een aardig kostenplaatje. We willen dus gaan overwegen om een weiland te huren. Ook een aardig kostenplaatje maar wel meer vrijheid en mogelijkheden tot uitbreiden.

Maar waar begin je..

Hoe zoek je zoiets? Lijkt me behoorlijk lastig te vinden. Wat zijn de gemiddelde huurkosten ongeveer? Wat komt er allemaal bij kijken?
De vanzelfsprekende dingen weten we uiteraard maar wat zijn de bijkomende dingen/kosten waar je normaal juist niet meteen rekening mee houdt?

We willen uiteraard onszelf eerst heel goed inlezen en laten informeren voor we onze fijne plekjes opgeven.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 20:16

Is moeilijk te zeggen, in welke regio, welk soort ligging, of er stroom\water is, of de omheining al gedaan is, of er een schuilstal is, etc.
Ik denk niet dat je goedkoper uit zou zijn, hier iig niet, hooi per paard kan ontzettend oplopen en vooral als je geen grote schuur hebt om groot in te kopen. Mestcontainer huren, Investeren in omheining of zo nodig de grond(want in klei wil je ze niet dus dat worden al snel (paddock) platen,) en de verzorging, vooral van drie paarden, moet echt niet onderschat worden.Ik vind de verzorging leuk om te doen, vooral ook omdat de pensionstallen waar ik heb gestaan nooit goed genoeg waren voor mijn dieren, maar als je daar dagelijks tegen op kijkt zijn die paar tientjes die het kan schelen het niet waard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:33

Goedkoper ben je niet je moet 2 tot 3 keer per dag er naar toe, dus heb je reiskosten. Hoe staat de wei er bij, heb je een nieuwe omheining nodig, stroomapparaat enz. Bodembedekking als je een stal hebt, hooi, voer e.d gaan oom gewoon door.

Melissa42

Re: Weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 21:46

Bedankt voor jullie reacties. Maar dat zijn niet de vragen die ik stel.

Ik snap uiteraard dat hooi en voer e.d. doorgaan. ik betaal nu gemiddeld 700euro per maand aan ons paard en shet dus ik weet als geen ander dat ze geld kosten en moeten eten. Nemen we nog een paard komt daar nog 400euro bij op dan zit je aan de 1100 per maand. Voor iets minder dan dat bedrag moet prima een leuke weide te huren zijn. Wel hier in de omgeving (overijssel) Voor het plaatsen van omheining e.d. en stallen enzo hebben we uiteraard een spaarpot. Ook snappen we dat je voor je paarden moet zorgen. Ik denk dat een ieder op dit forum dat wel snapt ;-) Dat onderschatten we dus zeker niet en kijken we ook zeker niet tegenop anders zouden we niet op zoek willen naar paardje nummer 3. We willen juist meer zelf gaan doen. Niet voor de kosten maar omdat we dat leuk vinden. Meer betrokken willen zijn bij en met onze paarden.

Ik vraag dus wat de niet standaard kosten zijn waar je niet direct rekening mee houdt.
Daar vallen voer en hooi en bodembedekking dus niet onder:-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:46

Voor goedkoop moet je het niet doen.
Je moet het doen omdat je in hart en nieren zelf voor je dieren wil zorgen.
Ook als het regent. Vroeg donker is. Je ziek bent. Ze net door de draad gaan als jij op het punt staat naar een feest te gaan.
Je weer die rol draad moet kopen terwijl je dat geld voor iets anders had bedacht.
Zelf je hoog moet inslaan de wei moet Mesten en je energie dan op is om te rijden :+

Zeg je dan nog steeds : ja! Graag.
Dan eens gaan kijken wat erbij ligt.
Geen schuilstal. Dan mag die ook niet.
Hoe hoog ligt het land. Wat voor grond is het?

Melissa42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 21:48

DuoPenotti schreef:
Voor goedkoop moet je het niet doen.
Je moet het doen omdat je in hart en nieren zelf voor je dieren wil zorgen.
Ook als het regent. Vroeg donker is. Je ziek bent. Ze net door de draad gaan als jij op het punt staat naar een feest te gaan.
Je weer die rol draad moet kopen terwijl je dat geld voor iets anders had bedacht.
Zelf je hoog moet inslaan de wei moet Mesten en je energie dan op is om te rijden :+

Zeg je dan nog steeds : ja! Graag.
Dan eens gaan kijken wat erbij ligt.
Geen schuilstal. Dan mag die ook niet.
Hoe hoog ligt het land. Wat voor grond is het?

Bedankt hier hebben we wat aan. Dat laatste stukje vooral. Kijken wat de regels zijn in onze gemeente betreft het plaatsen van stallen e.d.

Opgeschreven!

Melissa42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 21:50

Oh en het hoeft ook niet goedkoop.

Maar als we dan toch 1100euro gaan betalen in de maand dan liever wat meer vrijheid hebben en ons eigen plekje en zelf voor onze dieren zorgen. En dan een honderdje of 2 minder misschien zou best leuk zijn uiteraard

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 21:57

Als je dan een omheining moet maken, zorg er dan niet alleen voor dat je eigen dieren erin blijven. Maar ellende ook buiten. En dan bedoel ik niet alleen de wolf. Je wilt niet gebeld worden dat je paarden los lopen, omdat er een stel het grappig vinden om de boel te slopen, een hond die het grappig vindt om achter de paarden te rennen, anderen op je paard zitten etc. :=

Hier van alles (en dan bedoel ik alles) zelf doen naar max 1 kruiwagen per dag. Holiemolie ik heb ineens tijd te veel. En ik ben echt niet duurder uit. :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:05

Paard aan huis vond ik wat zorg betreft goed te doen. Had geen reistijd uiteraard.

Probleem in eigen beheer is vooral de mestopslag en afvoer en het verkrijgen van goed ruwvoer en de opslag ervan. De bodem goed houden is ook erg lastig en op een gehuurd stuk mag je vaak weinig. Heb op weides geholpen waar je tot voorbij je enkels in de bagger liep aan de kant van de poort.

Als jij een goede regeling voor mest hebt en hooi op mag en kan slaan ben je al een heel eind. Prijs van een wei varieert nogal, ken mensen die een paar honderd per jaar betalen en mensen die voor vergelijkbaar een paar honderd per maand. Moet maar net geluk hebben.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:13

Paardjes in eigen beheer is geweldig, maar ook zwaar. Ik heb het geluk gehad om voor een betaalbaar bedrag een huis met ruim 2000m2 te kunnen kopen en mijn twee pony’s zo achter het huis te stallen. Ik geniet ervan om ze zelf te verzorgen en ze de hele dag mee te kunnen maken als ik thuis ben, maar er zijn ook veel zorgen. Bijvoorbeeld mestafvoer, geen bedrijf komt in onze uithoek, ben nog op zoek naar een boer. En hooi…, van het eerste hooi moest ze hoesten, dus stomer gekocht ( 100 euro meer elektriciteitskosten in de maand), de tweede partij aten ze niet ( staat nog in de weg te staan), daarna grote pakken kuil, doen ze het beide goed op, maar moet ik telkens door heel de tuin spreiden in een zonnige periode, omdat er anders te snel schimmel in komt. En zelfs dan vaak nog ineens de schimmel erin. Twee weken geleden nog een halve trailer naar de milieustraat gebracht. Daarna weer met spoed om nieuwe een half uur verderop. Zo ben ik regelmatig een hele dag met hooi bezig. Ik ben nu weer op zoek naar gewoon hooi om in ieder geval iets achter de hand te hebben, nu teveel stress als het ineens niet meer goed is. Het is wel goedkoper, ik ben voor 2 d-pony’s max 150 aan hooi kwijt, ongeveer 50 aan vlas en ongeveer 40 aan biks. Kosten aan dierenarts en hoefsmid zouden op een pensionstal hetzelfde zijn. Een trailer voor transport en opslag van hooi is wel onmisbaar.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:18

Foto van facebook
Zag zoiets van begin deze maand in jouw regio. Als je zoiets kunt vinden, ben je ook veel goedkoper uit.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:26

Ik weet niet hoe het in jouw omgeving is, maar probeer eens te informeren bij de gemeente of een bedrijf met veel grond. Dit kan je zo een paar honderd euro op jaarbasis schelen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:27

Melissa42 schreef:
Hoi hoi

Wij hebben een paard en een shetlander. Deze staan op een hele fijne volpension stal. Helaas blijkt ons paard kapotte pezen te hebben. Hij mag nog wel gereden worden maar minimaal. Nu overwegen we om er een paard bij te kopen. Maar 3 paarden op een volpension stal is een aardig kostenplaatje. We willen dus gaan overwegen om een weiland te huren. Ook een aardig kostenplaatje maar wel meer vrijheid en mogelijkheden tot uitbreiden.

Maar waar begin je..

Hoe zoek je zoiets? Lijkt me behoorlijk lastig te vinden. Wat zijn de gemiddelde huurkosten ongeveer? Wat komt er allemaal bij kijken?
De vanzelfsprekende dingen weten we uiteraard maar wat zijn de bijkomende dingen/kosten waar je normaal juist niet meteen rekening mee houdt?

We willen uiteraard onszelf eerst heel goed inlezen en laten informeren voor we onze fijne plekjes opgeven.

Hier in de regio is dit nagenoeg onvindbaar. (Zeker nu al het gedoe met s.tikstof/fosfaat en de UBN registratie. Boeren behouden hier liever de eigen grond voor hun mest registratie).

Ik sta in pension, maar de laatste jaren door omstandigheden steeds meer ‘doe het zelf’. Wat ik heb ervaren is dat veel valt en staat met goed materieel. Het hebben van (mini) trekker haalt bijv zwaar werk uit handen en we hebben inmiddels een goede bosmaaier, bladblazer etc aangeschaft om het werk te vergemakkelijken. Het onderhoudt aan de weides en paddock vergt veel tijd en energie. Sommige weken zoveel dat ik niet aan de paarden hobby ansich toe kom…..en daar baal ik wel eens van. Toen ik samen met een andere klant stond was het werk te verdelen en hield ik meer tijd over.

Maar anderzijds de paarden staan fantastisch. Ik heb alles zelf in de hand, nooit geen gezeur, dus ik heb niets te klagen.

Punt waar je denk ik rekening mee moet houden is dat je op ‘agrarische grond’ niet zomaar een ‘schuilstal of een schuurtje’ op mag zetten. Dat ontdekte ik afgelopen jaar toen ik 1ha wilde huren om ons veulen te kunnen inscharen met een leeftijdgenootje van derden.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 16-09-23 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:29

@bridgit

Aan huis is geen vergelijk met in eigen beheer op huur grond elders. Vind ik dan.
Ja kan dan dingen blijvend investeren.
Je kan in je pyjama naar buiten bij wijze van.
Je hebt water, stroom. Geen zekerheid bij een huur plek.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 23:56

Klopt hoor, op eigen grond in heel anders, maar alsnog veel geregel, ik begreep dat ze op zoek was naar dergelijke ervaring. En je loopt tegen vergelijkbare problemen aan. Zoals genoemd heb je eigenlijk fatsoenlijk materiaal nodig als je paarden hebt, anders is het echt een gesjouw. Ik zou er op huurgrond niet aan beginnen, zou het ook niet zo vertrouwen als ze helemaal zonder toezicht staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 00:06

Naast een stal, mestafvoerplek en omheining is het ook handig om zelf spullen te hebben voor het weideonderhoud. Ik maai om de 2 a 3 weken met de zitmaaier en bosmaaier. Dan sleep ik ook de kale weide waar m'n ponys standaard lopen (mogen maar heel beperkt op het gras). Maar die apparatuur moet je ook kwijt kunnen. Waar ga je je hooi en andere spullen opslaan? Wij hebben bijvoorbeeld zo'n machine waarmee we het hooi van huis naar de stal rijden.

Hoe doe je het als je geen stromend water hebt of stroom?

Alles zelf doen is idd veel werk. Maar je krijgt er zoveel voor terug. Alles lekker zelf beslissen. En dat klungelen en onderhouden vind ik ook meestal leuk om te doen. Maaien bijvoorbeeld vind ik heel erg rustgevend en je hebt eer van je werk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 00:24

Huurkosten hangen af van de regio. Tegenwoordig zie ik zelfs regelmatig woekerprijzen van 200-500 euro per maand. Ik betaal dat per jaar voor onze gehuurde stukken.

Het voornaamste dat er bij komt kijken is mest, hooiopslag en materiaal. De tractor is echt onmisbaar hier. Qua opslag is het zowel financieel als qua tijd voordelig om grote partijen te kunnen opslaan.

Alsook altijd reserve palen en weidemateriaal achter de hand houden.

Ook indeling van de wei is iets om rekening mee te houden. Mag je een track of paddock maken? Mag je zand storten? Zeker als je een paard hebt dat snel dik wordt of gevoelig is aan zandkoliek moet je wel aanpassingen kunnen maken.

Verder ook wat je belangrijk vindt qua faciliteiten. Op een graspiste rijden is imo bijna niet te doen, meer dan de helft van de tijd is dat glad, stoffig of modder. Ik heb geinvesteerd in een dure, gedraineerde en verlichte piste. Voor mij was dat een must, maar op huurgrond doe je dat natuurlijk niet.

Wij hebben er hier 9 aan huis staan. Als je specifieke vragen hebt, eventueel ook over kosten, mag je altijd pb sturen of hier in het topic zetten. Regio midden-belgie hier.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 00:36

Even advocaat van de duivel:
Koop je het derde paard om op te rijden? Dan heb je dus ook een goede bak nodig, zit vaak niet bij een weiland inbegrepen. Zelf aanleggen is niet slim bij huur. Dus dan moet je ofwel met trailer ofwel onder de man naar een bak. Heel veel werk in het donker en in weer en wind. Bovendien is het verzorgen echt veel werk, minimaal een uur per dag gemiddeld. Hoe vaak ga je langsrijden om te voeren? Kom je dan nog wel aan rijden toe straks? Of sta je dan de godganse dag mest te scheppen en te voeren en ben je blij als je weer op de bank kan zitten?

Als je gelukkig word van veel zorgen moet je voor dat weitje gaan. Maar als je hoofddoel rijden is zou ik kijken naar andere opties. Kan je oude paard naar een goedkoper rusthuis? Wil je de shet per se aanhouden of kan je die misschien verkopen?

Melissa42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 01:03

Eef_Bam schreef:
Even advocaat van de duivel:
Koop je het derde paard om op te rijden? Dan heb je dus ook een goede bak nodig, zit vaak niet bij een weiland inbegrepen. Zelf aanleggen is niet slim bij huur. Dus dan moet je ofwel met trailer ofwel onder de man naar een bak. Heel veel werk in het donker en in weer en wind. Bovendien is het verzorgen echt veel werk, minimaal een uur per dag gemiddeld. Hoe vaak ga je langsrijden om te voeren? Kom je dan nog wel aan rijden toe straks? Of sta je dan de godganse dag mest te scheppen en te voeren en ben je blij als je weer op de bank kan zitten?

Als je gelukkig word van veel zorgen moet je voor dat weitje gaan. Maar als je hoofddoel rijden is zou ik kijken naar andere opties. Kan je oude paard naar een goedkoper rusthuis? Wil je de shet per se aanhouden of kan je die misschien verkopen?

Wij zijn met zijn 3en en zullen de taken dan ook verdelen. Misschien zelfs met zijn 4en omdat mijn vriendin van stal ook geïnteresseerd is om mee te huren en dus ook taken op zich te nemen. Rijden doen we lekker recreatief buiten. Ons andere paard is niet oud. Deze is pas 12. Rusthuis is dus absoluut geen optie. Hij blijft sowieso bij ons. Shet verkopen is ook geen optie die is van mijn jongste zoontje. Daarnaast vind ik je huidige paarden verkopen om een nieuw "beter" Paard te kopen niet wat bij ons past. Dan hadden we hem wel terug naar de handelaar gedaan toen zijn pezen kapot bleken. Hier hebben wij niet voor gekozen ook al hadden we die optie wel. We willen het weiland juist om er een paardje bij te kunnen kopen en niet ter vervanging van.
Deze zomer zijn we met de paarden op vakantie geweest en hadden ze toen aan ons vakantieverblijf staan. Toen hebben we ook de volledige zorg zelf moeten doen en vonden dit heerlijk om te doen. En ja het was veel werk maar gaf ook heel veel voldoening en plezier.

Vanavond via via een boer gesproken die ervoor open staat een stuk van zijn weilanden te verhuren. Er is een grote lege schuur waar we eventueel een inloopstal van mogen maken. Daar zouden wel 20 paarden inpassen dus lekker ruim. De schuur staat zo dat aan de ene kant van de deuren grenst aan het weiland dat we mogen huren De andere kant van de deuren grenst aan een groot stuk met bestrating waar we eventueel een paddock van zouden mogen maken. Je kan dus kiezen welke kant je open zet. Alles is afgezet met houten afrastering en stroomdraad. De boer heeft zelf paarden gehad maar alles staat nu leeg. Hij vind het leuk en gezellig om weer paarden aan huis te hebben maar wil niet meer zelf de zorg hebben zegt hij. Mest moeten we wel zelf regelen maar hier zouden we een container voor kunnen huren welke op aanvraag geleegd kan worden. Ook moeten we zelf hooi en stro regelen maar hij heeft wel een grote schuur waar we het mogen opslaan. We gaan morgen eerst even kijken maar het klinkt perfect. Het is ook vlak bij onze huidige stal. Dus mochten we wel in de bak willen rijden is het een kwestie van zo'n 100 meter lopen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:27

Dat klinkt wel als een locatie die heel fijn in te richten is +:)+
Als je dan inderdaad toch nog kan regelen dat je gebruik kan / mag maken van de vertrouwde bak, dan is dat wel interessant natuurlijk.

Ik denk dat mensen toch het hooi en uitmesten en al het onderhoudswerk enzo benoemen omdat dat in de praktijk in de jaren toch erg tegen kan gaan vallen. Het stikt van de paardenmensen die heel graag de paarden in eigen beheer wilden en echt geen piepers zijn, echt niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken, maar na enkele jaren toch ook gewoon eerlijk zeggen dat op pension zo slecht nog niet is want toen kwam je tenminste nog aan rijden toe :=

Op vakantie voor je dieren zorgen op een stal waar de basis al door een ander geregeld is, is toch ook wel even wat anders dan zelf de basis helemaal moeten regelen en naast je dagelijkse beslommeringen dag in dag uit de hele zooi draaiende te houden.

Maar als je uitgaat van 1000 euro per maand te besteden te hebben, grote schuur en stuk bestrating dat er al ligt, degelijke afrastering en gebruik van andermans bak... dat scheelt al ontzettend veel werk +:)+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 07:52

Toen ik las 'een weiland huren', dacht ik gelijk: wat doe je jezelf aan. :+

Geen stroom, geen water, geen toezicht, geen schuilstal, geen verharding, geen mestplaat, geen wc. En nog steeds reistijd.

Maar, wat je nu schetst is echt al veel fijner. Mogelijkheid tot paddock, inloopstal, plek voor hooi. En toch ook geregeld iemand aanwezig op het erf. Ik denk dat dit veel haalbaarder gaat zijn voor alle partijen!

Het enige wat ik heel spannend zou vinden: wat nou als de huur opgezegd wordt.. Dan sta je opeens met 3 paarden op straat. Vind daar momenteel maar eens een plekje voor.. Eentje is vaak al een hele klus met alle wachtlijsten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:05

Dit klinkt wel geweldig.
Daar geloof ik van dat je het wel wilt proberen.
Neem aan dat deze man ook wel een huurprijs heeft genoemd?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:11

Maar huur opzeggen kan een pensionstal ook doen. Je leest zo nu en dan ook dat stallen stoppen. Dat is altijd een risico. Het is wel handig om daar van te voren afspraken over te maken en wat dingen op papier te zetten. Als beide partijen goed weten wat de ander verwacht is de kans op problemen het kleinst. De boer zal wat privacy inleveren. Wellicht dat ook even bespreken.

Het klinkt als een heel fijne locatie ts!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:57

En een pension paard erbij nemen?Om
de kosten te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:37

Ik ben gezegend met een halve ha waar ik niks voor hoef te betalen. De man van wie het is kende ik niet, dus echt puur Geluk. Water haal ik bij het huis met een kruiwagen en waterzak. Mest verdeel ik over de wei en af en toe komt er een loonwerker een keer slepen. Omheining heb ik wel zelf geregeld. Stroom via een accu. Daar zaten wel wat kosten aan. Verder heb ik 3 meiden die me helpen met de paarden en zijn er veel lieve buurtbewoners en paardenmensen in de omgeving die ook kunnen inspringen in geval van nood, ook met vakanties.
De grootste kostenpost voor mij (en ergernis :+ ) is goed hooi zien te regelen bij mensen die hun afspraken nakomen.
Dit is misschien wel een tegenhanger van wat de meeste mensen in eigen beheer hebben en ervaren. Heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn, het is wat je wenst en wat je er zelf van maakt.
Maar volgens mij heb je het wel aardig op een rijtje. Hopelijk is waar je nu gaat kijken het plekje wat je zoekt. Veel succes! Houd je ons op de hoogte?

Edit; hooi ligt bij mij op pallets onder zeil. Elke dag even luchten, dat gaat prima.. ook heb ik een stukje op de oprit af mogen zetten zodat ze tussen de bomen nagenoeg droog kunnen staan. Opzich is overal wel een oplossing voor..