Hooinet, slowfeeder etc stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Hooinet, slowfeeder etc stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 13:06

Hey,

De winter komt er toch weer aan. Ik heb de pony’s zoveel mogelijk buiten, we hebben container stallen en in de winter staan ze vanaf donker tot wanneer het weer licht word binnen op stal, zomers gaan ze eigenlijk nooit op stal en zijn ze 24/7 buiten. Nu zijn we aan het kijken naar een fijner en sneller systeem om hooi te voeren zonder ook te veel te verspillen. Deze winter hadden we hooi netten echt wel hele grote zodat ze hele nacht tot de ochtend voldoende hooi hadden.

Alleen deze netten vullen kost best veel tijd (6 netten) en ik zoek ivm mijn werk een iets sneller systeem. We dachten aan een soort hooi ruif. We kunnen het ook los neer gooien maar dan vertrappen ze alles snel omdat onze stallen niet heel groot zijn en dat is zonde.

Misschien een hooi ruif in de lengte en wat hoog en smal is? Maar wat zouden jullie adviseren?

Wij hadden van die zwarte ronde slow feeder zakken ipv die vierkante langere die je kunt vullen in de stal zelf. Misschien dat dan dat nog een idee is. Nu moeten we alles los maken mee nemen vullen en weer terug ophangen

Ik ben benieuwd wat werkt voor jullie het beste ?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:45

Ik heb een tijd een midibaal op een pallet gezet. Maar dat was in de winter het net niet. Afbeelding

Ik heb geïnvesteerd in een ruif! Ik ben er ontzettend blij mee, alleen kan ik met een plank de midibaal nadat ik hem in het het gedaan heb in m’n eentje omhoog duwen. Wel even een workout maar het gaat!
Afbeelding

Mocht ik overgaan op het voeren in netten zou ik dat ook hierin hangen, dan valt alles in de bak en houd je de boel schoon!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:57

Toen ik nog drie paarden had, schoof ik 2-3 pakjes hooi op een aanhanger, kan ook met een midibaal, net erover(ik had 3 koudbloeden die veel sloopte dus zelfs 2 netten), gaf geen rommel.
Je kunt ook 2-3 grote palletbakken met een houten frame+net, één of twee rondes met de hooi kruiwagen en alles zit weer vol. :j

Janinevv

Re: Hooinet, slowfeeder etc stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 14:42

Oh ik bedoel wel echt in de stal zelf zeg maar dan kunnen ze er niet uit. We hebben zo’n buiten ruif ja

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:59

Ik heb zo’n vierkant wit net waar precies een hooi haal in past. Dus hooibaal erin, touwtjes doorknippen en net ophangen. Ideaal en kost amper tijd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 15:36

Een raampje / open vak in de stalwand maken met een hooinet-slurf tot op de grond. Vanaf de buitenkant kun je dan het hooi in de slurf gooien. Beetje een stortkoker voor puin idee. Ik heb er misschien nog ergens een (vage) foto van.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 16:59

Afbeelding

Ik heb een frame van steigerbuis en die kan je kantelen, zit de kruiwagen er onder en vullen maar. Ze hebben ze ook kant en klaar te koop maar dat vond ik wel heel prijzig, 200 euro ofzo. Zelf maken is niet in ene goedkoop maar wel een ander prijskaartje. Ik heb bij deze een simpel hooinet die ik nog had liggen maar bij een andere heb ik een sterk hooitnet gekocht. Wat ik anders zou doen is dat hij niet op de grond komt te hangen maar ik heb daar te weinig ruimte voor.

Als ik straks weer wat financiële ruimte heb wil ik nieuwe netten aanschaffen en nog 1 groter 'systeem' ophangen, er hangen er dan 3.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 17:00

Aan de buitenkant van de container een soort omkisting maken met een schuin aflopend deksel en onderin een schuine plank zodat het hooi naar beneden zakt. Een stuk uit de stalwand verwijderen en voorzien van een hooinet met mazen naar keuze. Je kunt dit zo breed maken als je wilt of op verschillende plekken een kleinere. Je hoeft dan de stal niet in maar kunt aan de buitenkant het deksel optillen en het hooi in plakken er zo in gooien.

Ik bedoel iets zoals bij dit kippenhok aan de rechterkant zit.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 06:11

Bedankt allemaal voor de tips

Ik heb dus ongeveer zo iets in de stal maar dat is dus best veel werk
Afbeelding

Dit heb je ook in die vierkante rechthoekige vorm en die kunnen in de stal blijven hangen zodat je vanaf boven kant het kunt bij vullen, dat zou ook nog een eventuele optie zijn.

Dat scheelt me wel alles los maken etc, dan is het kruiwagens vullen, en dan in stal alles bij vullen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 06:45

tirzasarah10 schreef:
[ [url=m/O487GK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een frame van steigerbuis en die kan je kantelen, zit de kruiwagen er onder en vullen maar. Ze hebben ze ook kant en klaar te koop maar dat vond ik wel heel prijzig, 200 euro ofzo. Zelf maken is niet in ene goedkoop maar wel een ander prijskaartje. Ik heb bij deze een simpel hooinet die ik nog had liggen maar bij een andere heb ik een sterk hooitnet gekocht. Wat ik anders zou doen is dat hij niet op de grond komt te hangen maar ik heb daar te weinig ruimte voor.

Als ik straks weer wat financiële ruimte heb wil ik nieuwe netten aanschaffen en nog 1 groter 'systeem' ophangen, er hangen er dan 3.

Dit ziet er altijd super handig uit!

Ts ik wilde bovenstaande met je delen maar ook het volgende voor het vullen van de netten:

Ik heb bijna 30 netten liggen die ik regelmatig moet vullen (nog steeds zelf met 20 weken zwangerschap :D ) kan er zo 10 vullen in 20 min.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:27

Ik vulde altijd extra netten en liet die in de opslag liggen. Bij weinig tijd op piep weer kon ik dan zo een kant en klaar net grijpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:40

Janinevv schreef:
Hey,

De winter komt er toch weer aan. Ik heb de pony’s zoveel mogelijk buiten, we hebben container stallen en in de winter staan ze vanaf donker tot wanneer het weer licht word binnen op stal, zomers gaan ze eigenlijk nooit op stal en zijn ze 24/7 buiten. Nu zijn we aan het kijken naar een fijner en sneller systeem om hooi te voeren zonder ook te veel te verspillen. Deze winter hadden we hooi netten echt wel hele grote zodat ze hele nacht tot de ochtend voldoende hooi hadden.

Alleen deze netten vullen kost best veel tijd (6 netten) en ik zoek ivm mijn werk een iets sneller systeem. We dachten aan een soort hooi ruif. We kunnen het ook los neer gooien maar dan vertrappen ze alles snel omdat onze stallen niet heel groot zijn en dat is zonde.

Misschien een hooi ruif in de lengte en wat hoog en smal is? Maar wat zouden jullie adviseren?

Wij hadden van die zwarte ronde slow feeder zakken ipv die vierkante langere die je kunt vullen in de stal zelf. Misschien dat dan dat nog een idee is. Nu moeten we alles los maken mee nemen vullen en weer terug ophangen

Ik ben benieuwd wat werkt voor jullie het beste ?

ik had vroeger envelopnetten. 100 cm hoog, 150-200 cm breed.
In deze netten passen twee kleine baaltjes (kan je ze er zo vanboven inkippen en daarna de touwtjes loshalen.) of 3 dikke plakken van een grote baal.
Bij een grote baal haal je drie plakken in een keer een beetje los van de baal, glij je de net van bovenaf erover, plakken helemaal afkantelen, net eroverheen tot aan de grond en dan kan je de hele boel kippen. Touwtje erdoorheen rijgen en hoppaa, drie volle dagen onbeperkt hooi. (met enkel snachts op stal zal je wel aan 5-6 dagen raken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 08:56

Die netten die je nu hebt, vind ik snertdingen om te vullen. Die komen er bij mij ook niet meer in. Ik heb nu deze:
https://www.agradi.nl/harrys-horse-hooi ... oranje.htm
in al mijn stallen hangen en ze bevallen goed. Door de clipjes maak je de bovenkant los en kan het hooi er in, clipjes weer dicht en klaar. Ik laat ze dus hangen in de stal, haal ze niet los. Met goed proppen kan er een halve baal hooi in.
Edit: die van QHP lijkt er erg op, maar heeft net een ander ophangsysteem en werkt niet fijn, vind ik!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-23 08:58

LaDonna75 schreef:
Die netten die je nu hebt, vind ik snertdingen om te vullen. Die komen er bij mij ook niet meer in. Ik heb nu deze:
in al mijn stallen hangen en ze bevallen goed. Door de clipjes maak je de bovenkant los en kan het hooi er in, clipjes weer dicht en klaar. Ik laat ze dus hangen in de stal, haal ze niet los. Met goed proppen kan er een halve baal hooi in.
Edit: die van QHP lijkt er erg op, maar heeft net een ander ophangsysteem en werkt niet fijn, vind ik!

Bedankt!
Weet niet of halve baal genoeg vind voor de grote paarden. Die ik nu heb kan bijna een hele in.

Hoe lang doen die van jou erover?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:07

Die losse "boksbal" hooinetten zijn vooral super irritant omdat je ermee aan de wandel moet.
Losknopen. Gedoe met vullen. Weer vastknopen.... vooral dat knopen vind ik super irritant persoonlijk.

Zo'n systeem als tirzasarah hierboven laat zien dat is echt geniaal natuurlijk, dat je het openklapt en een enorm opening hebt om makkelijk te vullen. Maar een gewoon rechthoekig net plat tegen de muur is ook al een verademing vergeleken met die irritante boksbal-netten :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:07

Je zou een metalen schapenruif kunnen ophangen. Die zijn van dat betongaas met gaten van 5x5 en kun je zo volgooien. Kun je tot wel 2,5 meter breed krijgen of zelf lassen kan ook.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:13

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:15

hoeveel past hier in in kleine baaltjes geteld?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 09:55

pmarena schreef:
Die losse "boksbal" hooinetten zijn vooral super irritant omdat je ermee aan de wandel moet.
Losknopen. Gedoe met vullen. Weer vastknopen.... vooral dat knopen vind ik super irritant persoonlijk.

Zo'n systeem als tirzasarah hierboven laat zien dat is echt geniaal natuurlijk, dat je het openklapt en een enorm opening hebt om makkelijk te vullen. Maar een gewoon rechthoekig net plat tegen de muur is ook al een verademing vergeleken met die irritante boksbal-netten :j

Oh voor het knopen heb ik een ander systeem. Ik heb gewoon strotouwtjes met een karabijn haak ophangen. Ik knoop de hooinetten vast met een paarden knoop en klik ze aan de karabijn. Vullen van de ‘ boksballen ‘ doe ik met een vul hulp.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:09

Duhelo schreef:

Pfoe, durf ik niet concreet te zeggen. Met een midibaal hooi doe ik (verdeeld over 4 van deze bakken met 2 paarden) 4/5 dagen. Denk dat er qua formaat zeker een compleet klein pak hooi in past.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:02

Duhelo schreef:

Er staat op de website 8 kilo, dat is een halve baal ongeveer.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:04

Janinevv schreef:
LaDonna75 schreef:

Bedankt!
Weet niet of halve baal genoeg vind voor de grote paarden. Die ik nu heb kan bijna een hele in.

Hoe lang doen die van jou erover?

Ja geen idee, ze krijgen 's avonds een vol hooinet en 's morgens is het meestal ongeveer op. Ik heb bij de bouw van de stallen wel gekeken naar ruiven enz, maar uiteindelijk niks gevonden dat me goed genoeg leek. Ik wil het hooi laag voeren ivm stof, niet heel hoog. Dan valt er best veel af qua ruiven. DIt bevalt mij goed, ze knoeien ook niet veel hooi.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:11

Ik heb een aanhangernet van de action gekocht, en daarvan zelf een net gefabriceerd (Net dubbelvouwen en met het elastiek de twee zijdes aan elkaar rijgen).
Zo heb ik een groot rechthoekig net, die heb ik opgehangen en dan kan ik zo van bovenaf er hooi in kiepen. Past bij mij een klein baaltje hooi in (18 kg)
Ik hoef niets meer dicht te knopen ofzo, ik vind het ideaal én goedkoop!

Bokt upload wil niet meewerken, dus kan er geen foto van plaatsen, maar er heeft wel vaker een Bokt topic over gelopen, dus moet wel ergens te vinden zijn :j

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:19

Afbeelding

Ik heb inderdaad zo'n hele grote vierkante aan de stalwand hangen. Ik vind het veel fijner dan een netje vullen. Ik vul een kruiwagen, zet deze in de stal, maak de karabijnhaken los en gooi het hooi in het net. Hoe hoger je deze op wilt hangen (vanwege ijzers bijvoorbeeld), hoe lastiger het vullen is natuurlijk en je zit dan zelf ook wel is onder het hooi. Maar dat neem ik voor lief, ben zelf ook gewoon heel klein. En met het tillen van die grote netten zit ik ook altijd onder en het is nog loodzwaar ook.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:24

Ik heb aanhangernetten van de action. Kosten 8€. Ik knip de elastiek eruit voor veiligheid, bind de zijkanten dicht met strokoordjes en ophangen.
Met de kruiwagen zijn die zo gevuld. 7 netten kost ongeveer 20min tijd.

De bovenkant knoop ik dicht met een lus zodat het snel lostrekt. Dan kunnen ze er niet langs boven met hun hoofd in.

Of je bevestigt weide isolatoren over de lengte en dan hang je het net er zo in en kan je het ook zo sluiten.

Afbeelding