Hoe zet ik mijn paard vast zonder haar vast te zetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Hoe zet ik mijn paard vast zonder haar vast te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:44

Heldere vraag, I know :D

Mijn paard heeft al vanaf dat ze het halster kent problemen met vast staan. Als ze zich daarin 'tegen komt' gaat ze hangen tot het eerste beste onderdeel breekt. Met oefenen ging het met vlagen goed, maar eigenlijk heb ik het intussen opgegeven, omdat het de stress niet waard was. Dan deed ik het touw een beetje voor de sier door de ring van de wasplaats en dat werke prima.

Nou is ze verhuisd en hebben we geen wasplaats meer, maar "zet ik haar vast" aan het hek. Hier is ze toch wat sneller afgeleid waardoor het touw per ongeluk los valt en ze weg kan wandelen. Geen mega probleem gezien ze braaf is, maar zeker niet handig als ik haar medicijn moet maken waar ze toch al geen zin in had :')

Punt van mijn vraag is, is er iets waarmee ik haar genoeg vast kan zetten dat ze íets aan weerstand krijgt, maar wat meteen los gaat als ze in paniek raakt zodat ze het hek niet sloopt?

Paniek- sluitingen en knopen werkte helaas niet in het verleden. Leren op de plek te blijven staan kent ze al, maar ze is nu erg gespannen door de nieuwe omgeving waardoor ze snel afgeleid is.

Sababber

Re: Hoe zet ik mijn paard vast zonder haar vast te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:49

Hier hebben we op stal ook een paard staan die moeite heeft met vast staan. Daar doen ze er gewoon een stuk lint van de weide voor op de poetsplaats. Moet qua inrichting van je stalling uiteraard wel kunnen..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:49

Dit zou wel eens kunnen helpen. De Idolo Thether Tie. Divoza heeft ze ook. Het zorgt voor een zekere weerstand als het paard trekt, maar het touw loopt er uiteindelijk wel doorheen. Ze kunnen niets stuk trekken, maar wel leren omgaan met tegendruk. Tenzij je deze al geprobeerd hebt, natuurlijk.

https://www.kramer.nl/Paard/Halsters-to ... anbindhulp

Dit is de uitleg van de fabrikant:
"Trekt het paard in een panieksituatie te hard, dan laat het Idolo mechanisme het touw stuk voor stuk langer worden. Dit vermindert de druk, terwijl het paard toch nog veilig vaststaat. Geeft rust en ontspanning voor paarden die angstig of paniekerig zijn. Kan letsels voorkomen. Werkt met behulp van de natuurlijke wrijvingskracht."

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:52

miereneter schreef:
Dit zou wel eens kunnen helpen. De Idolo Thether Tie. Divoze heeft ze ook trouwens. Het zorgt voor een lichte weerstand als het paard trekt, maar het touw loopt er uiteindelijk wel doorheen. Dus ze kunnen niets stuk trekken, maar wel leren omgaan met tegendruk. Tenzij je deze al geprobeerd hebt, natuurlijk.

"Trekt het paard in een panieksituatie te hard, dan laat het Idolo mechanisme het touw stuk voor stuk langer worden. Dit vermindert de druk, terwijl het paard toch nog veilig vaststaat. Geeft rust en ontspanning voor paarden die angstig of paniekerig zijn. Kan letsels voorkomen. Werkt met behulp van de natuurlijke wrijvingskracht."

Jaa zoiets zoek ik inderdaad! Geeft het genoeg mee om het hek te sparen als ze eens in paniek zou raken?

Sababber schreef:
Hier hebben we op stal ook een paard staan die moeite heeft met vast staan. Daar doen ze er gewoon een stuk lint van de weide voor op de poetsplaats. Moet qua inrichting van je stalling uiteraard wel kunnen..

We poetsen nu in de piste dus dat zou een erg grote onderneming worden hahaha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:56

Herkenbaar. Mijn paard had in de trailer en buiten de stal altijd paniek halster om. Zodra er paniek was schoof het halster van haar hoofd en was ze vrij. Zodra ze vrij was buiten maar ook in de trailer was het altijd gelijk goed en bleef ze rustig. Ze kon niet tegen het gevoel dat ze niet wegkon. Naarmate het duidelijk was dat ze altijd los kon en dus weg, hield het gevaarlijke gedrag helemaal op.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 20:58

pien_2010 schreef:
Herkenbaar. Mijn paard had in de trailer en buiten de stal altijd paniek halster om. Zodra er paniek was schoof het halster van haar hoofd en was ze vrij. Zodra ze vrij was buiten maar ook in de trailer was het altijd gelijk goed en bleef ze rustig. Ze kon niet tegen het gevoel dat ze niet wegkon. Naarmate het duidelijk was dat ze altijd los kon en dus weg, hield het gevaarlijke gedrag helemaal op.

Ja hier ook! Zodra ze ruimte krijgt is het helemaal ok, maar na een keer gehangen te hebben zit de schrik er een tijdje in. Daarom vind ik het ook niet meer waard om er echt op te oefenen. Alleen maar stress en kapotte spullen :')

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:59

Mijn paard kan ook niet vaststaan. Ik sla het touw vaak gewoon 3x om het hek heen. In principe staat ze dan braaf stil, maar ik blijf wel altijd in de buurt. Ik zorg dus ook dat ik mijn spullen allemaal heb klaar gemaakt/gezet, zodat ik in principe niet meer 'weg' hoef. Is het voor jou een mogelijkheid om de medicijnen alvast klaar te zetten?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:00

Ik zet ze hier nooit vast, eigenlijk. We hebben een liksteen(knoflook, die gele van 5 kilo), daar zijn ze zoet mee en anders een keer extra wikkelen om de poetsring, schiet gelijk los maar is toch net iets meer ''vast''.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:01

JudithGigi schreef:
miereneter schreef:
Dit zou wel eens kunnen helpen. De Idolo Thether Tie. Divoze heeft ze ook trouwens. Het zorgt voor een lichte weerstand als het paard trekt, maar het touw loopt er uiteindelijk wel doorheen. Dus ze kunnen niets stuk trekken, maar wel leren omgaan met tegendruk. Tenzij je deze al geprobeerd hebt, natuurlijk.

Jaa zoiets zoek ik inderdaad! Geeft het genoeg mee om het hek te sparen als ze eens in paniek zou raken?
Wij hebben die dingen ook op stal en de sleutel is om het touw gewoon niet te knopen. :) Mocht ze dan echt in paniek raken en trekken, dan trekt ze het touw gewoon door dat ding heen en blijft alles heel.

En anders kun je een strotouwtje vastmaken aan de ring van het halster waar je normaliter je musketon aan vastmaakt en je musketon vastmaken aan het strotouwtje. Dat is hier in de UK vrij standaard. Die geven ook veel sneller mee dan een halster of hek, dus dan blijven de belangrijkste onderdelen (en niet in de laatste plaats je paard) ook heel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:02

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:08

JudithGigi schreef:
miereneter schreef:
De Idolo Thether Tie.

Zoals Mkango al schrijft, het touw zit niet vast. Er kan niets stuk, ook niet je hek. Gebruik liefst een langer touw, dat ze niet in vijf seconden los staan.

Strotouwtje of breakaway-systemen (een tussenstukje dat snel breekt) kan zeker ook. Het voordeel van de Idolo is echter dat veel paarden er uiteindelijk wel van leren vast te staan. Er gebeurt namelijk niets als ze in paniek raken, en dus krijgen ze er na een tijdje vertrouwen in.

[Ik heb oprecht geen aandelen, heb me er ooit in verdiept omdat mijn paard ook halsters brak bij het vaststaan.]

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 21:17

NadjaNadja schreef:
Mijn paard kan ook niet vaststaan. Ik sla het touw vaak gewoon 3x om het hek heen. In principe staat ze dan braaf stil, maar ik blijf wel altijd in de buurt. Ik zorg dus ook dat ik mijn spullen allemaal heb klaar gemaakt/gezet, zodat ik in principe niet meer 'weg' hoef. Is het voor jou een mogelijkheid om de medicijnen alvast klaar te zetten?

Zeker, maar soms wat chaotisch waardoor ik dingen vergeet :') is allemaal net wat relaxter als ik weet dat ze kan blijven staan.

Anastasia24 schreef:
Ik zet ze hier nooit vast, eigenlijk. We hebben een liksteen(knoflook, die gele van 5 kilo), daar zijn ze zoet mee en anders een keer extra wikkelen om de poetsring, schiet gelijk los maar is toch net iets meer ''vast''.

Ook geprobeerd inderdaad, maar ze is nog een beetje onwennig waardoor de omgeving toch interessanter is dan eten/liksteen :')

Maar ik ga zeker eens naar die vastzethulp kijken! Dank voor alle reacties al!

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:23

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:31

Maar zetten jullie serieus een paard vast aan een hek?
Oprechte vraag.
Dat is wel het eerste wat ik heb geleerd nooit te mogen doen.
Geen hek, geen (stal) deur.
Maar alleen vaste solide dingen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:40

Zou die idolo geschikt zijn om jonge paarden bewust te leren vaststaan? Had er nog nooit van gehoord.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 22:27

DuoPenotti schreef:
Oprechte vraag.

Voorheen had ik altijd wasplaatsen, maar die luxe is hier niet :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:33

Dat snap ik. :)
Maar dan zou ik niet vast zetten.
Ook al zou het in theorie los gaan.
Maar vast houden.

Mijn Sjimpie kon je niet op een nieuwe plek vast zetten.
Nieuw duurde een half jaar :+

Dan zette ik alles maar klaar. Met staart wassen een lang touw om vast te houden.
Maar eigenlijk was dat niet nodig want hij stond toch braaf stil.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:35

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:21

Hier ook een merrie die alles stuk trok met vast staan. Ik heb het halstertouw over haar hals gelegd en elke keer als ze wilde lopen gecorrigeerd en haar stil gezet. Op een gegeven moment bleef ze keurig stilstaan los. Na een jaar kon ik haar vastbinden en deed ze niks raars meer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:00

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 01:10

Je hebt tegenwoordig toch ook van die magneet sluitingen voor aan de hondenriem ?
Wellicht is dat wat ?

Geeft meer tegendruk maar schiet los bij veel druk

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 06:17

DuoPenotti schreef:
Oprechte vraag.

Dit idd!

Maar goed, wat wel een redelijk goede methode is. Je maakt in je halstertouw een lusje, dat lusje doe in het geheel achterlangs het hek, dan doe je door het lusje weer een lusje en zo maak je een paar lusjes. Je trekt het echt meteen los. Bij 2 lusjes gaat het makkelijk vanzelf los.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:01

Ik leer mijn paarden groundtying aan.

In principe zodra het touw op de grond hangt staan ze "vast" heel handig.

Via Google is hier veel over te vinden

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:14

https://nl.equinics.eu/products/the-clip-aanbindhaak
Dit is voor mij de beste. Meerdere jonge paarden en 2 oudere paarden die gaan hangen, niks aan de hand. Ik kan eindelijk met een gerust hart paarden "vast" zetten.
Je kunt hem vaster en losser zetten, ik neem hem ook mee in de trailer etc.
Nope, geen aandelen. Maar na ruim 25 jaar aankloten eindelijk iets handigs! :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:25

Ik gebruik nog wel eens een strotouwtje hiervoor. Eindes aan elkaar knopen, lus door de ring halen en dan de lus weer door het touw halen zodat deze om de ring zit. Dan halstertouw vastknopen aan je strotouwtje. Als ze dan gaan hangen, breekt het strotouwtje. Bij de paarden in kwestie werkte dit prima, al hadden ze ook door dat dat zo werkte dus als ze 'm wilde peren gaven ze gewoon een goede ruk en waren ze weg :+