Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boeflover schreef:Voordelen:
- alles in eigen beheer
- je leert je paarden nóg beter kennen en hebt snel door of ze ziek zijn oid
- geen reistijd als ze aan huis staan
Nadelen:
- veel onderhoudswerkzaamheden + kosten hiervan
- altijd alleen (onderschat dat niet voor een 7 jarige!)
- je verplaatst je paarden niet als je tegen beperkingen aan loopt. Mijn pony kreeg bv zomerexceem en we zitten naast een natuurgebied met stilstaande plassen, dus veel muggen. Op pension had ik ze wellicht verplaatst, nu moesten we ons aanpassen aan de omgeving
- als je stopt met de paarden blijf je met het onderhoud van het land, hoge hypotheek ed zitten.
We hebben ook een pensionklant geprobeerd, van een paar weken als vakantie stalling tot langere tijd. We hadden het geluk daarbij een wanbetaler te treffen dus een boel ellende. Dat was dus van korte duur en niet voor herhaling vatbaar.
We hebben nu geen paarden meer maar dus nog wel de grond en stallen. Inmiddels staan er wat bomen en planten bij in de wei en rijden we eens rond met de zit maaier. Prima te doen en fijn wonen, maar in pension had je dan gewoon je stalling op gezegd en een nieuwe hobby gestart. Dus wilde hem toch noemen haha
Daihyo schreef:Ik heb al van alles aan stallen gezien. Bij iemand privé met wat klusjes (mesten en voeren), volpension en nu alweer een paar jaar alles in eigen beheer.
Alles heeft zijn voordelen en nadelen. De vraag is: waar wil je op inleveren en wat is voor jou een eis?
>knip<
Voordeel van eigen beheer: je kunt alles zelf bepalen. Je ziet je paard op een andere manier, hebt op een ander vlak meer connectie. Ik vind dat je je paard veel beter leert kennen in gedrag en gewoontes. Ik vind het heerlijk om er zo bij te lopen. Zeker als ze aan huis staan, heb je zoveel meer contact.
Nadeel: veel meer zorgen. Over voer, over het terrein, is er genoeg water, is er overal stroom op het draad, enz. Geen sparringspartner. En veel tijd nodig voor het dagelijkse onderhoud (water, voeren, mesten). Vaak primitief als in geen water en stroom. Als je een perceel huurt ben je afhankelijk van wat er wel en niet mag van de verhuurder. En altijd het risico dat je weg moet. En ik heb echt veel minder tijd voor training. Soms mis ik dat, maar vaak vind ik het gewoon heerlijk om rond te lopen en de klusjes te zien om te zien dat het steeds mooier wordt.