Van pension naar iets in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Van pension naar iets in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 23:28

Ik heb al een poos een twijfel en ik ben hier nu op zoek naar ervaringen, inspiratie, antwoord op mijn vraagtekens.

Ik heb al bijna 30 jaar eigen pony / paard(en)
Lang verhaal kort, inmiddels hebben we geen paarden meer voor mij maar een pony voor de dochter.
In al die tijd grotendeels in 2 settingen op stal gestaan, 1 bij ouders waar we samen met buren alles zelf in beheer hadden en later in pension op sportstal.
Inmiddels sinds januari naar een kleinere pensionstal zodat de pony hele dagen buiten is.

Uit verschillende ervaringen dat er op elke stal wel iets is wat niet helemaal naar wens is ontstaat er momenteel een wens om een plekje te huren om alles in eigen beheer te hebben zodat je volledig naar eigen wensen en inzichten kan handelen.

Wie heeft er ooit zo'n switch gemaakt en hoe is dat ?
Wat ging je missen, wat viel tegen, waar werd je blij van ?

We gaan minstens 2x in de week naar de ponyclub dus daar kan dochter (7jr) ook wat gezelligheid uit halen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:53

Ik heb die switch 3,5 jaar geleden gemaakt. Ook na verschillende pensions te hebben geprobeerd maar overal mist iets in de basis. Daar ga ik slecht op en dus 3,5 jaar geleden keuze gemaakt om alles zelf te gaan doen op een doe het zelf perceel met bak en stallen.
Ik vind het zelf kunnen bepalen wat ik goed genoeg vind voor mijn paarden qua voer, buitenzijn, sociale contacten, zeer fijn!
Dat is me echt heel veel waard. Ik voer zoveel ik wil, ze kunnen altijd kiezen of ze binnen of buiten staan en ik heb geen paarden in hun directe omgeving die ze het licht uit de ogen slaan en nonstop spullen slopen.
Wat ik mis is tijd voor het trainen.
Sinds ik alles zelf doe heb ik daar veel minder puf voor.
Voorheen (toen we op pension stonden) ging je gewoon naar je paard om hooguit even te mesten en daarna kon je lekker trainen. Nu moet je mesten, voeren, watercheck, onderhoud van perceel, zorgen dat alles werkt, reparaties. Zeker nu met de regen, het ploeteren met de kuiwagen door de blubber. Brrrr.

Binnenkort staan ze aan huis, dat heb ik nog nooit ervaren hoe dat is maar lijkt me oprecht zo heerlijk. Alle voordelen van doe het zelf, maar dan hoef je niet meer alles op 1 moment op de dag te plannen maar ben je 5x per dag op stal. Lijkt me heerlijk.

Mijn voornemen was ook om met de trailer elke week te gaan lessen. Maar aangezien niks verhard is, en je bij 1 bui al niet meer wegkomt met geladen trailer, heb ik dat maar gelaten voor wat het is.

superpony

Re: Van pension naar iets in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 02:30

Wij stonden eigenlijk al nooit volpension, dus dan ben je al gewend aan het uitmesten, zelf het voer regelen etc.

Daarna eigen plekken gedeeld en dan loop je toch weer tegen dingen aan. Toen we een geheel eigen plek konden huren, gelijk gedaan.
Het had veel voordelen, maar ook nadelen. Er was dus verder echt niemand en de eigenaren die er woonden hadden niks met paarden, dus die kon je ook nooit iets vragen.

Het was niet ver, maar er was voor mij gemoedsrust te weinig controle op ze.
Het andere nadeel is dat ik alles in 1 ruk moest doen en dan toch vaak wel een tijdje bezig was. Mijn man en ik deden het wel samen, maar rijden plande ik dan vaak apart.

Nu 4jr aan huis en voel me toch wel veel vrijer en kan het werk beter verdelen, want we hoeven er niet apart naar toen en zitten niet aan tijden vast.

Voor mij geen nadelen, omdat ik in pension staan altijd vreselijk vond. Samen rijden of blijven hangen mis ik eigenlijk niet.
Als ik dat wel zou missen, zou ik het contact wel opzoeken door af te spreken om samen te rijden of bij een vereniging de bak te huren ofzo.
De mensen die ik belangrijk vond, spreek ik evengoed nog wel.

Voor mijn werk kwam ik ook altijd op stallen en eigenlijk vond ik dan de rust met alleen even met mijn eigen paarden bezig zijn wel fijn. Kletsen is gezellig, maar wel apart van mijn paarden. Als ik met hun bezig ben, sluit ik me best wel af en geniet ik vooral van de dieren.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 03:18

Ik vind het fijn dat nu de paarden aan huis zijn ik de paarden kan voeren wat en wanneer ik dat wil. Ik kan ook het voer aanpassen als dat nodig is. Dekens kunnen op en af wanneer nodig. Paarden kunnen dag en nacht buiten, tenzij het gaat stormen dan doe ik ze in de stal. Ik hoef mijn rijbaan niet te delen. Ik zie alleen maar voordelen.

Ok het enige wat soms lastig is. We hebben 3 paarden en je kan niet zomaar met 2 paarden uit rijden en er 1 achter laten. Maar ik ben vaak alleen om te rijden dus dat is prima.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 06:25

Ik ken niet anders dan doe het zelf en vind dat heerlijk. Alles in eigen hand. Voorheen werd het wel gedeeld met andere paarden eigenaar en dat beviel niet. Mijn man (ik had toen nog geen paard) moest nog steeds alles bijhouden want zij had nooit tijd. Of het moest echt heel dringend gevraagd worden. De 4 dagen van mijn man werd alles goed mee genomen en op haar dagen soms niet eens het hoognodige. Heel frustrerend als je niet zeker weet of je paard de juiste voeding krijgt. Daar zijn we dus nu vanaf. Ik vind het heerlijk dus. Enige wat mist is een (rij)bak. In de winter staan ze op paddock en altijd inloopstallen. Ooit wil ik ze aan huis met grote bak

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:12

Ik heb kort mogen ervaren hoe het is.
Wat viel me tegen;
- het was praktisch gezien echt veel meer werk dan verwacht, ondanks een goede voorbereiding (en ik deed op pension ook al veel zelf)
- de paarden stonden nu niet meer in een groep maar met z'n tweeën, dat was erg wennen
- er moet eigenlijk altijd wel iemand thuis zijn

Pluspunt is natuurlijk dat je je eigen voer kan kiezen etc, maar bij een beetje normale pensionstal moet dat ook wel te regelen zijn. Ik zou ze niet snel weer in eigen beheer nemen, alleen wanneer ik zelf pensionstalling zou aanbieden.

Wat ik verder miste;
- meerdere paarden
- gezelligheid van andere mensen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:25

Ik heb mijn dieren jaren op eigen land gehad. Ik vond het echt heerlijk, vooral eigenlijk het gemis aan stalgenoten. Ik genoot echt van "mijn" plekje.
Helaas veranderde mijn prive (zeer nabij persoon ernstig ziek en kreeg een kind) waardoor mijn prioriteiten elders kwamen te liggen. Toen heb ik een deel van de dieren verkocht en ben met 2 dieren naar volpension gegaan.
Daer stond ik zeker ook fijn maar ging steeds minder heen en uiteindelijk ben ik met paarden gestopt.
Het land hebben wij nog wel een loop er nog weleens rond, want alles daar was toch de mooiste tijd die ik had.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:30

ik ben een 5 tal jaar geleden overgegaan naar eigen beheer. Voorheen wel altijd op doe het zelf stallen gestaan, dus de overgang was niet zo groot.

Ik wil het niet anders meer. toevallig heb ik een paard een paar maand geleden terug naar een doe het zelf stal gedaan samen met andere mensen, maar ik heb er toch iet wat frustraties van omdat ik het niet meer zelf in de hand heb, er soms onduidelijke afspraken zijn etc. Het voordeel (een piste) weegt voor mij daar niet tegenop. In de praktijk rij ik echt niet meer dan toen ik wekelijks naar de piste ging .
Vanaf september kunnen we op ons eigen stuk land, dus volgend jaar zet ik ze weer allemaal thuis en realiseer ik zelf wel een stukje om op te rijden/grondwerken.

Tips:
- zorg voor voldoende verharding. Van verharding word je blij.Van modder word je niet blij.
- zorg voor goed materiaal, een goede mestboy en hark, een goede kruiwagen, een goede borstel en trekker. Dat maakt het werken veel simpeler
- zorg dat je maar een keer per dag moet gaan. De aankoop van een weideruif vond ik een van de beste aankopen. 1 keer in de zoveel tijd steek je er een hele baal hooi in (of prop je vol met kleine baaltjes) en dan heb je er een week of langer geen omkijken meer naar. Idem voor water, zorg voor grote bakken zodat je maar eens in de paar dagen moet vullen. Dan hoef je enkel langs te gaan voor krachtvoer en uitmesten, en heb je een dagje minder tijd, kan je het ook af met enkel een bakje voer voor hun neus te gaan zetten.
-hou rekening met verlatingsangst van de achterblijver. 2 Paarden is leuk, maar als je altijd met eentje rijdt kan dat lastig zijn. Beide meenemen is dan handiger. 3 Is sowieso handig, kan je altijd met eentje weg en blijven er twee achter. Maar als je weer met twee zou rijden heb je er dan eigenlijk 4 nodig :+.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:36

Ik heb mijn eigen paarden altijd in eigen beheer gehad en heb nu een eigen pension stal volgens paddock paradise principe (en zelfs dat doe ik niet altijd goed voot onszelf want ik zou zoveel dingen anders willenmaar dat budget is er niet altijd direct). Een korte periode heeft 1 van onze paarden ook op een PP in pension gestaan.

Het is goed te doen als je bijv 1 of 2 paarden hebt en wellicht je weide kunt huren met iemand anders? Dan is 1 je paard niet alleen, je kunt de taken verdelen, je kunt vakanties (makkelijker) plannen, je kunt ziek zijn en elkaar uithelpen en je kan de kosten delen.

Dus mijn advies zou zijn om dan te kijken of je samen met iemand iets kunt huren en/of dat je een pensionklant zoekt op basis van doe het zelf oid.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:51

Voordelen:
- alles in eigen beheer
- je leert je paarden nóg beter kennen en hebt snel door of ze ziek zijn oid
- geen reistijd als ze aan huis staan

Nadelen:
- veel onderhoudswerkzaamheden + kosten hiervan
- altijd alleen (onderschat dat niet voor een 7 jarige!)
- je verplaatst je paarden niet als je tegen beperkingen aan loopt. Mijn pony kreeg bv zomerexceem en we zitten naast een natuurgebied met stilstaande plassen, dus veel muggen. Op pension had ik ze wellicht verplaatst, nu moesten we ons aanpassen aan de omgeving
- als je stopt met de paarden blijf je met het onderhoud van het land, hoge hypotheek ed zitten.

We hebben ook een pensionklant geprobeerd, van een paar weken als vakantie stalling tot langere tijd. We hadden het geluk daarbij een wanbetaler te treffen dus een boel ellende. Dat was dus van korte duur en niet voor herhaling vatbaar.
We hebben nu geen paarden meer maar dus nog wel de grond en stallen. Inmiddels staan er wat bomen en planten bij in de wei en rijden we eens rond met de zit maaier. Prima te doen en fijn wonen, maar in pension had je dan gewoon je stalling op gezegd en een nieuwe hobby gestart. Dus wilde hem toch noemen haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:56

boeflover schreef:
Voordelen:
- alles in eigen beheer
- je leert je paarden nóg beter kennen en hebt snel door of ze ziek zijn oid
- geen reistijd als ze aan huis staan

Nadelen:
- veel onderhoudswerkzaamheden + kosten hiervan
- altijd alleen (onderschat dat niet voor een 7 jarige!)
- je verplaatst je paarden niet als je tegen beperkingen aan loopt. Mijn pony kreeg bv zomerexceem en we zitten naast een natuurgebied met stilstaande plassen, dus veel muggen. Op pension had ik ze wellicht verplaatst, nu moesten we ons aanpassen aan de omgeving
- als je stopt met de paarden blijf je met het onderhoud van het land, hoge hypotheek ed zitten.

We hebben ook een pensionklant geprobeerd, van een paar weken als vakantie stalling tot langere tijd. We hadden het geluk daarbij een wanbetaler te treffen dus een boel ellende. Dat was dus van korte duur en niet voor herhaling vatbaar.
We hebben nu geen paarden meer maar dus nog wel de grond en stallen. Inmiddels staan er wat bomen en planten bij in de wei en rijden we eens rond met de zit maaier. Prima te doen en fijn wonen, maar in pension had je dan gewoon je stalling op gezegd en een nieuwe hobby gestart. Dus wilde hem toch noemen haha

Als ik je nadelen even mag weerleggen :D

- als je het goed doet scheelt het al veel in onderhoud. Heb je iemand om het mee samen te doen kun je die kosten ook delen.

- als je iemand kunt vinden om het samen mee te doen ben je niet alleen, paard niet alleen.

- mwah zie niet direct een issue.

- grond bezitten is altijd een slimme investering, je kan het ook makkelijk verpachten. Beter je geld in grond dan op de bank.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:58

In eigen beheer in 'the middle of nowhere' zou ik nooit willen.
Meestal is dat gewoon afzien vanwege de beperkingen in faciliteiten. Vrijwel nooit zal je iets kunnen vinden met elektriciteit of waterleiding, zelfs als je koopt mag je niet altijd verharden of een schuilstal bouwen, want in 'the middle of nowhere' betekent vrijwel altijd agrarisch zonder bouwblok (en dus zonder aansluitingen op nutsvoorzieningen).
Je zou dus sowieso dan iets moeten zien te huren bij mensen privé. En dan maar hopen dat die zich niet bedenken na een jaar.

Ik heb ze nu 30 jaar aan huis.
Ja, je kunt alles zelf regelen. Nee, je MOET alles zelf regelen.

Paaltje doorgerot? Paaltje vervangen.
Schrikdraad werkt niet meer? Zelf uitzoeken waar je stroom kwijtraakt.
Buitenbak? Zorg maar voor een goede tractor en sleep, anders valt er na een tijdje weinig meer te rijden.
Weilandonderhoud? Onkruid beheren, bemesten, slepen, doorzaaien, bekalken.
Hooi/voordroog: goede leverancier vinden, goede opslag maken, goede manier om te voeren uitvogelen.

Je hebt bovendien minimaal 2 paarden nodig, maar het is net als met Pasen: 1 ei is geen ei, 2 ei is een half ei, 3 ei is een paasei. En eigenlijk is 4 paarden het minimum, want oneven aantallen maken vaak dat er 1 buiten de boot valt.

Aan rijden kom je vaak niet meer toe, en je mist soms gezelschap, al is het maar om even te vragen: loopt-ie goed, ga je mee rijden of: kan jij vanavond voeren, ik heb een feestje.

Kortom, hoop werk. Aan huis is leuk want je kan even tussendoor wat doen en je ziet ze de hele dag, maar ergens waar je per se iedere dag meerdere keren heen moet, al is het maar 5 minuten rijden met de auto? En in feite maar voor 1 pony, waar je dus sowieso een maatje voor moet zoeken?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:05

Wij hebben in de afgelopen 23 jaar een aantal keren geswitched.
Toen ik naar Nederland kwam met Shet, D-pony en Trakehner Hengst eerst Manege. Dat was niets omdat alleen het woord Hengst kennelijk al genoeg was om sommige mensen aanleiding de geven onze hengst een klap op zijn hoofd te verkopen alleen omdat ie uit de bovenluik keek.
3 maanden later de eerste "eigen" plek, hier in dorp.
Vanaf daar in 2002 naar mijn schoonouders, perfecte plek alleen even 15 km verderop.
Toen hadden wij een kleine kudde inmiddels maar omdat je dus niet 24/7 erbij bent toch echt nadelen.
2007 hadden wij dan alleen nog een Friese hengs, een merrie en mijn d-pony.
Toen verhuisd naar kennissen in vol-pensioen.
In eerste instantie verademing... maar dat keerde redelijk snel, want hengst werd van sulletje naar echt gemeen ( kwam later pas achter dat men het grappige vond om hem te plagen door hengstige merries voor zijn box te laten paraderen) plus hengst een koliek naar de andere... en altijd op zondag of feestdag.
Dat kwam dus door het voerbeleid ( onder de week om 6 / half zeven maar zaterdag en zondag pas 10 of zelfs 11) .
Pas na de laatste grote koliek, die bijna in Utrecht dan fataal afliep, kwam ik erachter.
Stom, maar iets van vertrouwen.
Paarden gepakt en terug naar manege ( inmiddels andere eigenaar)
Daar stonden wij happy van 2009 tot 2010... toen werd de manege verkocht en alle moesten een nieuwe plek zoeken.
Gevonden, particulier.
Fijne stal maar begin 2012 werd huis verkocht en stonden wij weer "op straat"
En met 3 wat te vinden is moelijk-ook al is ons hengst al lang ruin.
Per toeval een bord gezien van stal met weide te huur hier in dorp - 3 minuten van thuis.
(lopend).
2 grote boxen en 2 weidjes. Gebeld en 2 weken later verhuisd :)
Mijn oude pony had ik een leuke oudedag-plek gevonden bij iemand

Totdat 3 maandem later deze iemand haar wei werd verkocht... pfft, paniek.
Huurvaas gebeld en gervraagd of wij nog een box mochten plaatsen.
Dat mocht en zo kwam mijn oude Joe ook naar "naar" huis.
Inmiddels er daar al dus sinds 2012 happy. Geen kolieken, ziektes of dergelijks.
In tegendeel... mijn oudje is er pas afgelopen jaar met 41 ingeslapen.
Voordeel: je heb echt alles in eigen beheer en ook het contact met de paarden is veel intenser.
Voerbeleid : je kan aanpassen, observeren en uiteraard echt onbeperkt hooi en stro.

Nadeel : onze kosten zijn zo hoog als in een 5* manege, maar dat komt door de kale huur en uiteraard voer, equipment onderhoud enz.
Nadeel 2 : tijd en de verplichting.
Naast werk en huishouden dus
bij wind en weer 2x dags minimaal ( dus gewone verzorging ,mesten enz.)
Weekend of savonds onderhoud, weide, afrasteringen, stal, hooi en stro halen, mestafvoer enz,enz, enz.
Dus van rijden komt de laatse jaren niet veel.
Heb je de tijd - regent het of je hebt gewoon geen puf meer.

En ook dag of weekend weg moet echt gepland worden.
Ziek? Dan kruip je letterlijk erheen, haha.
Maar voor de rest, echt geweldig , relaxt, geen enkele koliek of naarigheid gehad... en rijden ?
Begin dit jaar maar eens weer opgestapt - na 2 jaar of zo.
Ook geen enkel probleem.
Nu na 11 jaar heb ik sinds een aantal maanden een bijrijdster.
Dat klikt super, zij rijdt afwisselend de Friezen en zo heb ik ook motivatie om weer eens vaker op te stappen... en manlief en ik kunnen binnenkort echt n keer weg.

Ik zou het niet meer anders willen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:15

Ik heb al van alles aan stallen gezien. Bij iemand privé met wat klusjes (mesten en voeren), volpension en nu alweer een paar jaar alles in eigen beheer.
Alles heeft zijn voordelen en nadelen. De vraag is: waar wil je op inleveren en wat is voor jou een eis?

Voordeel van volpension: veel meer tijd voor je eigen paard, minder zorgen of alles wel goed is qua onderhoud. Nadeel: geen invloed over onderhoud, voer, enz. Je komt echt alleen voor je paard. Je moet geluk hebben dat je paard in het management en de groep past. Over de groepssamenstelling heb je ook niets te zeggen.

Voordeel van pension met klusjes: meer tijd voor je paard, maar wel meer connectie omdat je voert of mest en je paard anders ziet. Met een beetje geluk kun je ook je eigen voer bepalen. Nadeel: geen zeggenschap over terrein of ritme. Jij en je paard moeten bij de mensen en paarden passen die er staan.

Voordeel van eigen beheer: je kunt alles zelf bepalen. Je ziet je paard op een andere manier, hebt op een ander vlak meer connectie. Ik vind dat je je paard veel beter leert kennen in gedrag en gewoontes. Ik vind het heerlijk om er zo bij te lopen. Zeker als ze aan huis staan, heb je zoveel meer contact.
Nadeel: veel meer zorgen. Over voer, over het terrein, is er genoeg water, is er overal stroom op het draad, enz. Geen sparringspartner. En veel tijd nodig voor het dagelijkse onderhoud (water, voeren, mesten). Vaak primitief als in geen water en stroom. Als je een perceel huurt ben je afhankelijk van wat er wel en niet mag van de verhuurder. En altijd het risico dat je weg moet. En ik heb echt veel minder tijd voor training. Soms mis ik dat, maar vaak vind ik het gewoon heerlijk om rond te lopen en de klusjes te zien om te zien dat het steeds mooier wordt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:21

Het is ideaal als je alles zo kunt regelen als je wilt en niet afhankelijk bent van anderen.
Maar vergis je niet in de kosten die komen kijken bij een plekje in eigen beheer. Het is echt duurder dan pension, zeker als je het maar voor een paard wilt. Daarbij is het aanbod niet zo groot, dus veel eisen kun je ook niet stellen. En het is mega veel werk. Zelfs al heb je geen hele hoge eisen, je blijft tegen dingen aanlopen die je anders wilt of die alweer stuk zijn en gerepareerd moeten worden.

Ik heb de afgelopen 8 jaar mijn paarden op twee verschillende locaties in eigen beheer gehad. De eerste locatie had geen rijbak, tweede locatie wel een rijbak maar altijd nat in de winter. Dat stoort mij echt het meeste, de winter duurt langggggg.
Sinds een aantal jaar bied ik nu enkele pensionplekken aan op mijn stal. Op deze manier kom ik wat beter uit de kosten en is er geld om dingen op te knappen. En het werk kan gedeeld worden. Super fijn, maar je moet je ruimte dan wel weer delen en het levert een hoop gezeur op.

Ik ben heel blij met mijn plekje en zou het echt jammer vinden om het op te geven. Maar ik zie steeds meer de nadelen. Zou er niet te makkelijk over denken, dat is eigenlijk mijn enige advies. Het klinkt leuk, dat je op je eigen plek alles zo kan doen als je het wilt. Maar zelfs dat is niet waar, je blijft afhankelijk van de mogelijkheden die een plek biedt en jouw tijd en financiële mogelijkheden om daar wat aan te doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:21

Hier begonnen op vol-pensionstal de eerste weken met Mareentje toen ik haar nog op proef had.

Daarna dichterbij huis gehaald naar oud boerderijtje met eigen stukje wei en stal, zelf uitmesten en voeren. Toen verhuisd naar een best wel fijne half-pension. Daarna iets van een hectare met bak en stalletjes gehuurd met iemand anders samen. Toen dat te koop kwam te staan verhuisd naar een wei met stalletjes gehuurd met iemand samen. En daarna paarden aan huis gekregen. Ieder plekje had zijn voor- en nadelen.

Dus hier met alle varianten wel ervaring eigenlijk.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar een fijne (half)pensionplek, waar de basisvoorwaarden voor elkaar zijn: paard veel buiten (liefst vrije in en uitloop) in fijne groep op fijne plek. Goede kwaliteit en genoeg ruwvoer. Veilige en prettige omgeving. Waar je zelf niet verantwoordelijk bent voor het onderhoud van het hele spul. En je hooguit moet uitmesten / rommel achter je kont opruimen / een keer een voerbeurt ofzo.

Zodat je tijd aan je páárd kan besteden. Want dat is toch wel heel vaak het probleem bij eigen beheer: je hebt veel minder tijd om met je paard door te brengen omdat je alle zooi er omheen moet regelen -O- Wat op zich best wel leuk kan zijn. Maar dan moet je dus nu al wel veel tijd over hebben waarin je je zit te vervelen zeg maar :=

Voor een kind is het over het algemeen ook niet echt leuk als ze altijd alleen is zonder andere kinderen.
Hoewel dat natuurlijk ook wel zou kunnen werken, dat ze zich kan concentreren op de omgang met de pony. En kan helpen met klusjes. Of je gooit een hoop zand neer of een speeltoestel ofzo waar zij zich kan vermaken terwijl jij stront ruimt, de afrastering repareert, onkruid weghaalt, hoge plukken gras wegmaait, de boel aanveegt / aanharkt, met voerzakken, hooi en eventueel water sleept, dingen schoonmaakt, opruimt en 1001 andere klusjes doet om de boel te onderhouden en/of verbeteren :=

Maar dan is het ook nog niet zo leuk om je in je eentje te moeten vermaken. Hoewel je natuurlijk de grote werken onder schooltijd zou kunnen doen, en de kleinere klusjes samen met dochter combineren met wat met de pony doen na schooltijd / in het weekend.

Wil je graag dat ze meer aandacht heeft voor pony en klusjes dan kan het wel fijn zijn om geen afleiding te hebben van andere pensiongasten. Of als je het leuk vindt dat je vrijuit vriendinnetjes mee kan nemen ofzo.

Ik denk dat je zelf het beste kan bepalen welke situatie het beste voor jullie werkt.
Maar onderschat niet hoe ontzettend veel extra werk je er van hebt als je het een beetje goed wilt doen.

En hoe klein de kans eigenlijk is om het in eigen beheer wèl "perfect" te krijgen. Want je bent toch altijd begrensd door de mogelijkheden van je perceel. Of je het nu huurt en niet alles mag van de gemeente en verhuurder, of dat het eigen bezit is en je niet alles mag of kan bekostigen.

Je zal ook gezelschap voor de pony moeten regelen. Ik vond het een fijne tijd toen familie hier aan huis een pony erbij gezet had en we alles samen deden. Dan sta je niet alleen voor de dagelijkse verzorging en het onderhoud +:)+ Maar dan moet je ook maar net iemand treffen die dat op een fijne manier doet en niet de kantjes er van af loopt / irritante gewoontes heeft ofzo. Hier ging het super +:)+ Maar zie maar eens iemand te vinden die jarenlang blijft en echt prettig is om erbij te hebben....

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:00

ik heb niet alle reacties gelezen maar wil toch al even reageren.
wat ik voor jou denk ik nog het allerbelangrijkste vind om over na te denken is het feit dat het de pony voor je dochter is, zeker voor kinderen van die leeftijd is het sociale van een stal met leeftijdsgenootjes een groot deel van het plezier.
ik geef les op een manege en ik merk dat er bij ons op de manege veel mensen komen staan die de pony eerst aan huis hadden, maar voor de kinderen een plek zoeken met meer leeftijdgenootjes.
ik schat dat 70% van de kinderen die een eigen pony kregen ergens zonder leeftijdsgenootjes, vrij snel weer naar een plek met meer kinderen zijn verhuisd of er zelfs mee zijn gestopt.

ik denk dat je voor iedereens plezier het beste op zoek kan gaan naar een pensionplek die wel goed is voor je pony, maar ook leeftijdgenootjes voor je dochter heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:07

Wij hebben er 2 en momenteel is mijn man met 1 van de 2 weg voor paar uur bos. Dat is hier geen enkel probleem. Eenmaal uit zicht doet de thuisblijver gewoon z'n normale dingen. Dit hoeft dus zeker geen probleem te zijn. Verder in directe omgeving meer ruiters om gezamenlijk buitenrit te maken. Wat dat betreft is sociaal contact er gewoon

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 11:10

Enorm bedankt voor de reacties al, genoeg stof om over na te denken.

Over het sociale aspect voor dochter kan ik wel alvast iets zeggen, waar we nu staan is ze het enige kind dus dat verschilt niet zoveel denk ik.
2x per week ponyclub en we gaan regelmatig met pony vriendinnetjes naar het bos oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:15

Je kan zelf waarschijnlijk het beste inschatten of het wellicht een betere keuze is om een plekje te zoeken waar spontaan al meer kinderen rondlopen, of dat met anderen afspreken ook wel goed werkt. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld afspreken best vervelend, dan is het zo'n verplichting. Spontaan ter plekke met iemand besluiten wat te doen past beter bij mij :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:36

Daihyo schreef:
Ik heb al van alles aan stallen gezien. Bij iemand privé met wat klusjes (mesten en voeren), volpension en nu alweer een paar jaar alles in eigen beheer.
Alles heeft zijn voordelen en nadelen. De vraag is: waar wil je op inleveren en wat is voor jou een eis?

>knip<

Voordeel van eigen beheer: je kunt alles zelf bepalen. Je ziet je paard op een andere manier, hebt op een ander vlak meer connectie. Ik vind dat je je paard veel beter leert kennen in gedrag en gewoontes. Ik vind het heerlijk om er zo bij te lopen. Zeker als ze aan huis staan, heb je zoveel meer contact.
Nadeel: veel meer zorgen. Over voer, over het terrein, is er genoeg water, is er overal stroom op het draad, enz. Geen sparringspartner. En veel tijd nodig voor het dagelijkse onderhoud (water, voeren, mesten). Vaak primitief als in geen water en stroom. Als je een perceel huurt ben je afhankelijk van wat er wel en niet mag van de verhuurder. En altijd het risico dat je weg moet. En ik heb echt veel minder tijd voor training. Soms mis ik dat, maar vaak vind ik het gewoon heerlijk om rond te lopen en de klusjes te zien om te zien dat het steeds mooier wordt.

Hier hetzelfde verhaal, meerdere soorten meegemaakt, van volpension bij sjieke dressuurstal tot volledig eigen beheer in gehuurde stal + wei. Mijn huidige merrie staat nu bij een vriendin in een groepje van totaal vier, en dat bevalt erg goed. In principe hoef ik alleen uit te mesten, maar in praktijk help ik vaak met meer klussen. Dit is vrijblijvend en vind ik gewoon leuk en gezellig.

Het grootste nadeel van eigen beheer vond ik het regelen van alle zaken rondom de paarden.
Bijvoorbeeld het hooi; wanneer bestellen, bij wie (kwaliteit inschatten, welke prijs), is de kwaliteit zoals beloofd, wanneer kan het geleverd worden, hoe wordt het geleverd... Ik had in een ander pand op het perceel een hooizolder tot mijn beschikking, daar moesten een paar honderd kleine baaltjes opgestoken worden, want het lopende bandje vergat de leverancier meestal. Dit is afschuwelijk zwaar werk en ik moest dus echt hulp regelen. Maar goed, dit is een voorbeeld, misschien heb jij het anders ;)

De vragen die Daihyo hierboven formuleert zijn de belangrijkste.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:50

Ik heb mijn hele leven al paarden en pony's aan huis, met uitzondering van de paar jaar dat ik op een prive stal werkte en mijn paard mee heb genomen.

Ik vind het heerlijk aan huis, want het zijn ook gewoon mijn "huisdieren" en ze maken deel uit van mijn dagelijks leven. Het is wel veel werk, althans bij mij wel. Je hebt de opstallen, de paddocks, weiland, hekwerk, etc. Daarbij ook de seizoenen, ik zag de eerste eikel al weer liggen en dat terwijl ik nu nog in de weer ben met onkruid. :') Ook mis ik wel eens een ander paardenmens om je een handje te helpen en voor de gezelligheid. Alles perfect is voor mij ook niet haalbaar. Ik heb natuurlijk ook maar een bepaald budget te besteden, dus ook hier moet ik het doen met wat op dat moment kan.

Op pension vond ik de faciliteiten wel heel fijn en dat iemand anders daar verantwoordelijk voor was. Ik was toen ook veel meer aan het rijden, terwijl ik nu meer aan het verzorgen ben.

Maar ik heb wel heel veel plezier en gezelligheid van mijn paarden aan huis en zou ook niet anders willen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:59

Voordeel eigen beheer: meer paarden houden voor een lager bedrag / zelf alles kunnen bepalen.

Nadeel: zelf alles regelen (mestafvoer weidemanagement) / hoge investering en vervangingskosten / zon of regen hebben beiden eigen investeringen nodig (dazen / modder voorkomen) / goede bak en/of paddock is een hele grote investering (terugverdientijd is heel lang).

Zelfs als je je paard met basisvoorzieningen aan huis zet, is het nog duur als je alles bij elkaar optelt.

Daarnaast nog de oppas als je een keer weg wilt... 1 paard gaat bij mij in pensionstalling! (Nu meerdere paarden aan huis. Alles rondom huis is ingericht, maar elk jaar nog veel investeringen nodig om ze 24/7 buiten te kunnen houden).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:01

Ik heb eerst bij een boer met eigen paarden gestaan, tussendoor nog even bij een boer die toevallig een pony op het land had lopen waar de mijne wel ff bij kon en daarna thuis.

Ik vind het heerlijk, alles zelf in handen hebben. Ik ben wel een control-freak wat mijn beestjes betreft.
Zou ik dingen nog beter willen, absoluut.
Zou ik meer willen rijden ipv vooral mesten, repareren en regelen, ja zeker.
Maar ik rol mijn slaapkamer uit en zie mijn pony's staan en dat is goud waard.

Ik heb begin van het jaar met 1 van mijn pony's tijdelijk op een pensionstal gestaan. Er werd binnen en buiten gezet, er werd 3x in de week gemest en met zorg op de paarden gepast. Dus in principe hoefde ik niet te komen en kwam mijn pony niets te kort.
Ik vond het heerlijk dat ik op stal kom, voer klaarzetten, laatste poepjes uit de box en alle tijd had om m'n pony te doen. In 1,5 uur had ik dan echt uitgebreid mijn pony en klusjes gedaan, als ik even gas gaf redde ik het binnen een uur ook. En als ik een dag niet trainde voelde ik me een beetje verloren dat ik na 10 minuutjes al klaar was.

Als ik thuis naar buiten loop om even te gaan longeren gebeurt het dat ik 2 uur later weer binnenkom en nog geen pony van dichtbij gezien heb.
Gewoon omdat je nooit klaar ben met je paarden in eigen beheer. Er ligt altijd wel mest, hooinetten die gevult moeten worden, een afgebroken tak die opgeruimd moet worden, een hek waar wat mee is, spinnenwebben die weg gehaald moeten worden, mestkar die geleegd moet worden, hooi wat gehaald moet worden enz enz enz.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:19

Als ik zoveel nadelen lees van mensen, zou ik zelf wel verhuizen naar weer een pensionplek.

Hier hebben zorgen we wel dat de basis goed is en we taken verdelen.

Je hoeft echt niet elke dag dingen te repareren, mest afvoer te regelen, hooi te halen etc. Wij hebben ervoor gekozen om mest 1x pw zelf weg te brengen en dat kost een uurtje.
Hooi halen we eens per 2 wkn.
Palen breken echt niet elke dag en ik vervang amper iets aan afrastering. Laatst is door het varken ene drinkbak gesloopt en die vervangen kost 15minuten.

Uitmesten ligt eraan. Als het droog is en ze lopen vooral over de track, ben ik met ene half uurtje klaar. Nu gaan ze 's nachts op stal van ong 23 tot 7 en 5 stallen uitmesten kost wat meer tijd, met name bij 2.
Hooi brengen we rond en is echt amper werk, controleer je gelijk alles, heb je tussendoor ook wat contact met de paarden etc.

En dat kost me doorgaans meer tijd. Ik blijf altijd ergens hangen bij ze of met ze en wil weleens de tijd vergeten dan. Ze zijn vaak iets te gezellig.

Hypotheek is niet duurder. Je krijgt wat je kan krijgen en niet meer omdat je paarden wil houden. Een ander had voor dit geld misschien een heel ander huis gekocht, maar je koopt naar je budget.
Hiervoor betaalde ik 500 euro kale huur.