Kan gras na 1.5 dag in balen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tobsie

Kan gras na 1.5 dag in balen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 19:41

Een kennis heeft donderdagavond zijn wei voor de 1ste keer gemaaid. Vanmiddag (zaterdag) rond 14.00 is het al in plastic balen gekomen.
Ik had aangegeven dat ik het hooi wel van hem wilde kopen. Maar twijfel nu. Ik heb namelijk niet gezien of het wel droog genoeg was.
De temperatuur en lage luchtvochtigheid van het moment is natuurlijk wel goed. En het gras bloeide al.

Wat denken jullie. Zou het droog genoeg zijn geweest om goed droog hooi hebben?

Drico

Re: Kan gras na 1.5 dag in balen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:44

Nee, dit zal waarschijnlijk meer richting kuil gaan.

Voordroog is volgens mij al minimaal 4/5 dagen drogen en echt droog hooi dus nog wat langer.

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 19:46

Hmmm. Hij gaf aan dat het al ongeveer hooi was in de wei, omdat het zo droog is geweest de laatste weken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:58

Met dit warme weer zal 4/5 dagen wel genoeg zijn voor droog hooi maar 1,5 geloof ik niet. Ik denk eerder iets van een vochtig voordroog.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:01

Ik zou het niet doen. 1,5e dag is echt veel te kort voor goed mooi hooi. voor hooi moet het minimaal 5 dagen gedroogd hebben op het land.

Buiten dat het dus veel te kort gedroogd is zou ik het ook niet laten inpakken, dit zet allemaal fermentatieprocessen in gang waardoor het niet goed is voor je paarden.
Ook kan je hooi niet gelijk na het oogsten voeren, het moet minimaal 6 a 8 weken gelegen hebben om verder af te sterven.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:02

tobsie schreef:
Hmmm. Hij gaf aan dat het al ongeveer hooi was in de wei, omdat het zo droog is geweest de laatste weken.

dat ' ongeveer hooi' zegt al genoeg. Het was dus nog niet droog genoeg voor echt hooi.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:04

Het meeste gras is op het moment al droog op stam. Als je nu wil inkuilen is het grasmaaien, harken, inkuilen binnen 24 uur. Zeker met de wind die ook nog flink mee helpt met drogen.

Het is vooral even de vraag welke bewerkingen het gras nog heeft gehad na het maaien.
Is het gemaaid met of zonder kneuzer? Is het tussentijds nog geschud?
Als dit echt flink lang bloeiend gras was en het is gemaaid met kneuzer en een keer geschud, dan heb je echt wel flink droog spul.

Wij voeren nu 'vers hooi' aan ons jongvee. Dat is maaien met kneuzer, halve dag laten liggen, harken, oprapen en voeren en het is echt verschrikkelijk structuurrijk droog spul. Maar goed, dat is van een vogeltjesweide, alles ruim een meter lang en nog niet eerder gemaaid.

De vijf dagen regel en de fermentatieprocessen die hierboven beschreven worden zijn leuk in de theorie, maar in de praktijk hebben melkzuurbacteriën toch echt vocht nodig om suikers om te kunnen zetten. Dat zit nu niet in niet-beregend gras.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 17-06-23 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 20:05

Wij hadden laatst hooi van 2 dagen in kleine pakjes, ook met dit warme weer. En die waren lood zwaar. Dus nog veel te veel vocht, dus nee, ik zou het voor mijn paarden niet willen hebben

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:23

Bij ons is donderdag gemaaid en vandaag al in pak. En ja het is echt droog. De ondergrond was kurkdroog, gras voor het gemaaid werd ook, gisteren waaide het mooi, dus het is echt hooi. Heb je een natte ondergrond, vochtige avonden en is het gras tijdens het maaien nat, dan zal het langer moeten liggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:45

ik zou gewoon 1 proefbaal vragen om te proberen.

Normaal is 1,5 dag niet genoeg, maar nu het al zo lang droog is valt het misschien wel mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:51

Ik heb geleerd, of het waar is weet ik niet. Dat er zonder wind totaal 100 graden zon op moet zijn.
Dan heb je echt droog hooi.

Met wind mocht het 70 graden.

Dat wil met 1,5 dag ook niet. 2,5 dag komt eerder in de buurt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:58

EliseXJoelle schreef:
Ik zou het niet doen. 1,5e dag is echt veel te kort voor goed mooi hooi. voor hooi moet het minimaal 5 dagen gedroogd hebben op het land.

Buiten dat het dus veel te kort gedroogd is zou ik het ook niet laten inpakken, dit zet allemaal fermentatieprocessen in gang waardoor het niet goed is voor je paarden.
Ook kan je hooi niet gelijk na het oogsten voeren, het moet minimaal 6 a 8 weken gelegen hebben om verder af te sterven.

Dit zit in foliebalen en dat is echt heel wat anders dan droog hooi in kleine pakjes.
Mijn hooi heeft 4 dagen gelegen en was kurkdroog, dat zit ook in folie simpelweg omdat ik geen plek heb om het binnen op te slaan. Als het zo droog is vindt er niet veel fermentatie meer plaats. Maar 1,5 dag is wel heel kort dat had bij mij niet gekund. Al waren er stukken waar weinig stengelig spul stond wat na 2 dagen al hooi was. Als ik voordroog had willen hebben had het een dag eerder gemoeten het droogde echt als een malle.
En TS zegt ook nergens dat ze het nu wil voeren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 22:41

Het ligt er ook aan wat je wil voeren. Hooi, voordroog?
Hier zit voordroog ook snel in t pak. Mega fijn spul. Maar het is geen hooi.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 23:28

Ik zou het ook niet riskeren voor paarden, denk dat het eerder koeievoer wordt. Mijn hooi (weliswaar niet in plastic) heeft 10 dagen op het veld gelegen, was toen nog geen hittegolf, maar wel veel wind, en het was nog op het randje om in gewoon hooi te doen.

Mijn voordroog heeft een 5tal dagen afgelegen, ik vermoed dat dit perfecte kwaliteit zal zijn.

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 09:48

Pfff. Lastig zeg, want de antwoorden lopen nogal uiteen.
Ik heb niet zo een andere hooileverancier en ben dus een beetje afhankelijk. Bij hem betaal ik 50 euro per grote baal.
We hebben twee keer moeten bijkopen bij andere leveranciers op marktplaats en dit was achteraf geen succes. Echt slechte kwaliteit.

Zal wel met hem op tafel gaan om het bv eerst daar te laten liggen en dan eerst een baal proberen over 6 weken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:03

Nee voor paarden zou ik dit niet willen.
Of je met het niet erg vinden natter en zuurder spul te geven en dat je een hoge voersnelheid hebt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:03

Deze weersomstandigheden zijn ook niet zo goed bekend dus denk daarom ook afwijkende antwoorden. Gewoon uitproberen dan weet je wat je hebt. Als je echt hooi wil lijkt mij 1,5 dag echt veel te kort maar persoonlijk draai ik nog maar 3 jaar mee qua hooien dus kan niet zeggen dat ik er verstand van heb. Wij voeren ook kuil en in normale omstandigheden ligt kuil zelfs 2 a 3 dagen voor we het in pak doen. Dan nog is het nat en gaat het richting koeienkuil. Dit jaar willen we droger dus even opnieuw bekijken hoe of wat

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:04

Als je een hygrometer (vochtmeter) voor hooi kunt lenen ergens (kopen zou ik niet doen, die dingen kosten rond de 500 euro :)) ) en er toevallig een pak ergens een scheurtje heeft opgelopen, kun je simpel meten of het droog genoeg het pak in is gegaan. Je hoeft geen 6 weken te wachten. Alles boven de 65% d.s. is goed voor paarden.

Overigens: dit is/wordt voordroog, géén hooi. Alles wat in plastic gaat, ook als het 85% droog is (wat de ondergrens voor hooi zonder te wikkelen is) is voordroog.
Er treedt nl altijd fermentatie op zodra je het afsluit van zuurstof, ook als er maar 15% vocht in zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:07

Hoezo zijn deze weersomstandigheden niet bekend, sinds 2018 niet anders, dan heet. :)
En geen enkele keer dat wij er ook maar aan gedacht hebben het al na 1,5 dag in de pakken te doen.

Hier gaat het dus met een drogestofgehalte als hooi de pak in. En kan het dan ook makkelijk 3 weken open hebben liggen zonder problemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:15

Bij ons op stal ook donderdag gemaaid en gisteravond in het pak. Wel lang uitgebloeid gras, uitgestelde maaidatum, en het zag er erg droog uit.

Is overigens wel voordroog, geen hooi. :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:18

We missen wat informatie. Hoe is het gemaaid, is het geschud en zo ja hoe vaak?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:24

DuoPenotti schreef:
Hoezo zijn deze weersomstandigheden niet bekend, sinds 2018 niet anders, dan heet. :)
En geen enkele keer dat wij er ook maar aan gedacht hebben het al na 1,5 dag in de pakken te doen.

Hier gaat het dus met een drogestofgehalte als hooi de pak in. En kan het dan ook makkelijk 3 weken open hebben liggen zonder problemen.

Gaat niet enkel om heet natuurlijk maar ook deze langdurige droogte en in combinatie met eerste snee. Daarnaast is 2018 dus voor mijn tijd dus kan ik niet over mee spreken. Wij hebben ons hooi dit jaar een volle week laten drogen. Wij waren net voor de echte warmte en ons hooi is echt top. Dit is overigens al voor 2024/2025 daar houden wij ook rekening mee. De ruimte is er en zo zitten we niet zomaar moeilijk

tobsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 10:27

prugelpiet schreef:
We missen wat informatie. Hoe is het gemaaid, is het geschud en zo ja hoe vaak?

Moet ik nog navragen. Ik weet in ieder geval zeker dat het op vrijdag is geschud.
Het is op donderdagavond tegen 18.30 gemaaid. Hoe weet ik niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:32

Ja sinds, niet alleen 2018, dus nu al diverse jaren zo droog in juni.
Ondertussen dus niet nieuw meer. :)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:54

Gewoon laten testen dan weet je het vocht percentage en percentage droge stof plus de verhoudingen eiwit, suikers etc.
Essentieel denk ik om te weten wat he voert