Pony duikt onder stroomlint door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Pony duikt onder stroomlint door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 19:03

Hoi Bokt, help!

Gatverdamme, mijn pony (haflinger) duikt op zijn nieuwe plekje sinds gisteren opeens onder de stroomlinten door. Stalhouders zien hem door de knietjes gaan, koppie er onderdoor en floept zo onder de onderste draad door (twee draden).
Gisteren deed hij dit twee keer, ik heb savonds stroomlint door zijn manen gevlochten (hele manenkam). smorgens hebben ze hem natgemaakt, hele hals en rug maar dat mocht niet baten. Pony ging weer er onderdoor en daarmee was het lint stuk/los en ging dus de hele kudde aan de haal. Ze hebben nu mijn pony binnen moeten zetten omdat de rest er dan vandoor gaat.
Hiervoor stond hij op een plek met houten omheining dus ik wist niet, dat hij dit kon/zou doen.

Heeft iemand een gouden tip voor ons?

capopjekop

Re: Pony duikt onder stroomlint door

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:07

Zorgen dat er voldoende stroom op de draden staat. Even alles nalopen of er nergens stroom weg vloeit. En je aardpen goed controleren. En desnoods nog een lage draad op 30 cm ofzo spannen (afhankelijk van de hoogte van je andere draden).

Mijn shet doet precies hetzelfde als er onvoldoende stroom op staat. Kleine houdini. Ik heb een paar jaar terug alle draden vervangen en alles goed nagelopen en toen was het meteen klaar

Rose94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:08

Geen gouden tip hier, kun je achter halen waarom hij weg wilt van de plek waar hij hoort te staan? Is er voldoende voer? Voelt hij zich veilig in de kudde?
Hoe laag hangt het laagste draad? Is de stroom gecontroleerd?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:10

Antenne op zijn hoofd maken, dan krijgt hij gelijk een klap stroom als zijn hoofd eronder gaat.
Dit werkt alleen als er genoeg stroom op de draden staat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:12

Staat er wel genoeg stroom op de draden?

Ik ben ook gezegend met een Haflinger die nogal snel schijt ergens aan heeft, maar op de pensionstal waar ze nu staat blijft ze heel braaf achter 1 draadje staan.
Ze weet inmiddels uit ervaring dat er daar een flinke klap stroom op staat en dat werkt prima.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:30

Er staat blijkbaar niet genoeg stroom op. Want als ze echt een klap krijgen dan laten ze het wel hoor.
Eerst dit checken en dan een stuk draad vastmaken aan het halster of aan de manen.
In het uiterste geval kan je nog een draad (geen lint) laag spannen. Als hij daar zijn neus tegenaan zet krijgt hij echt een rotklap. Dat gebruikten we ook de Schotse hooglanders en die denderen makkelijk ergens doorheen hoor, maar achter de draad bleven ze wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:06

Twee draden is gewoon niet genoeg voor paarden. Dat is leuk voor paarden die er angst voor hebben, maar gaat geen ponies tegen houden die schijt aan een stroomstoot hebben. Ik heb er ook zo een en als er vijf of zes draden zijn dan blijft hj daar achter omdat het er solide genoeg uitziet, dus dat is het enige dat ik je aan kan raden. Maar aangezien het niet om je eigen land gaat, is het lastig eisen van de pensionhouder, maar die moet toch ook wel inzien dat twee draadjes gewoon geen paarden binnen houdt?
Het lijkt mij niet onmogelijk om er nog een draad onder te spannen?

Overigens kun je je ook afvragen waarom hij er zo graag uit wil?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:13

Controleer eens hoeveel stroom er daadwerkelijk op staat. Voor eigenwijze ontsnappers moet je een rotklap hebben die je bij wijze van spreke volgende week nog voelt als je er zelf aan zit. Hoe hoog zit het onderste draad nu?

Als er een goede rotklap op zit, maak je een teletubbie op zijn hoofd die in contact staat met de huid. Of je maakt hem een keer goed nat en drukt hem in het draad, maar dan vind die jou ook niet meer zo leuk, en dat moet je niet hebben natuurlijk. Ik heb perongeluk mijn paard een keer onder stroom gezet toen ze nat was, en ik denk niet dat ze me dat ooit vergeven heeft :+

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:16

Lusitana schreef:
Twee draden is gewoon niet genoeg voor paarden. Dat is leuk voor paarden die er angst voor hebben, maar gaat geen ponies tegen houden die schijt aan een stroomstoot hebben. Ik heb er ook zo een en als er vijf of zes draden zijn dan blijft hj daar achter omdat het er solide genoeg uitziet, dus dat is het enige dat ik je aan kan raden. Maar aangezien het niet om je eigen land gaat, is het lastig eisen van de pensionhouder, maar die moet toch ook wel inzien dat twee draadjes gewoon geen paarden binnen houdt?
Het lijkt mij niet onmogelijk om er nog een draad onder te spannen?

Overigens kun je je ook afvragen waarom hij er zo graag uit wil?

Omdat het een Haflinger is? *D

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:16

Ohh een haflinger _/-\o_
Een soort eenhoorn van ijzerdraad maken aan het halster en/of in de voorpluk helpt vaak. Ik zou ook even checken of de stroom het wel goed doet. Gaat hij er steeds op dezelfde plek door?

prugelpiet schreef:
Controleer eens hoeveel stroom er daadwerkelijk op staat. Voor eigenwijze ontsnappers moet je een rotklap hebben die je bij wijze van spreke volgende week nog voelt als je er zelf aan zit. Hoe hoog zit het onderste draad nu?

Als er een goede rotklap op zit, maak je een teletubbie op zijn hoofd die in contact staat met de huid. Of je maakt hem een keer goed nat en drukt hem in het draad, maar dan vind die jou ook niet meer zo leuk, en dat moet je niet hebben natuurlijk. Ik heb perongeluk mijn paard een keer onder stroom gezet toen ze nat was, en ik denk niet dat ze me dat ooit vergeven heeft :+

Heel vroeger zette ze er bij ons ook zelf wel eens eentje tegen de draad zodat ze echt wisten dat de stroom daarvan kwam. Maar of dat echt zo werkt geen idee. En of je pony je dan nog vertrouwd... :n

Suzanne F. schreef:
Er staat blijkbaar niet genoeg stroom op. Want als ze echt een klap krijgen dan laten ze het wel hoor.
Eerst dit checken en dan een stuk draad vastmaken aan het halster of aan de manen.
In het uiterste geval kan je nog een draad (geen lint) laag spannen. Als hij daar zijn neus tegenaan zet krijgt hij echt een rotklap. Dat gebruikten we ook de Schotse hooglanders en die denderen makkelijk ergens doorheen hoor, maar achter de draad bleven ze wel.

Dit is geen waar, die van mij gaat er gewoon door na een flinke tik.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:25

Een draad onder het laagste lint spannen. En zorgen dat er echt een klap stroom op staat. Dan laten ze het echt, zo niet, dan willen notoire uitbrekers alsnog wel een poging wagen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:39

Onderste lint (ik gebruik geen draad doodeng op die hoogte) op 25 cm vanaf de grond.
Dan kan hij zijn manen er niet onder stoppen dan raakt het eerst zijn neus.
Met genoeg stroom, ook echt meten! Zijn er maar weinig die er dan nog onderdoor gaan.

Heb er meerdere gehad die als uitbreker bekend stonden... 1x ja :D

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:14

Er staat dus niet genoeg stroom op de draden. Hier ook een Haflinger die dit doet als er niet genoeg prik opstaat. Dan gaat ze er onder door of er doorheen. Heeft ze heel snel door ook, helaas.

Meet eerst eens alles goed door en loop alles na of er niks tegen aan groeit. Als dat zo is, idd een stroomdraadje om halster en manen doen dat zodra er goed stroom op staat, hij een flinke klap krijgt. Dan doet ie het namelijk nooit meer

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:15

Onze shetlander ging ook snel onder draad door, wat bleek, meerdere plekken waarbij het stroomdraad niet meer goed was. We hebben een stroom-meter gekocht en dan kun je het goed meten of er genoeg op zit, ze is al jaren niet meer ontsnapt. :))

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:18

DuoPenotti schreef:
Onderste lint (ik gebruik geen draad doodeng op die hoogte) op 25 cm vanaf de grond.
Dan kan hij zijn manen er niet onder stoppen dan raakt het eerst zijn neus.
Met genoeg stroom, ook echt meten! Zijn er maar weinig die er dan nog onderdoor gaan.

Heb er meerdere gehad die als uitbreker bekend stonden... 1x ja :D

precies.
Zelfs de shetten blijven hier keurig achter 2 draadjes; er staat 6 kv op en dat weten ze heel goed. Bij dit soort gevallen is het inderdaad meestal een kwestie van onvoldoende klapjes op de draden.
Even vragen om een metertje en kijken of er ergens een lek of slecht stuk zit; en anders een nieuwe draad spannen. Kan zelfs een dun draadje zijn, zolang het schrikdraadapparaat maar genoeg spanning levert.
Ik gebruik overigens wel draad maar dan met niet al te hoge breekkracht. Dan snijden ze zich niet omdat het knapt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:20

Lindsey_99 schreef:
Zelfs de shetten blijven hier keurig achter 2 draadjes; er staat 6 kv op en dat weten ze heel goed.

6000V is helemaal niet veel, daar bleef mijn Fjord echt niet achter staan. Heb nu 11000V en dat gaat heel goed.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:23

Goed stroom erop, en ervoor zorgen dat iemand hem even goed het lint in duwt... Misschien niet en al te vriendelijke methode, maar een houdini van een verzorgpony was er toen wel van genezen. Die ging daarvoor ook op de knietjes onder het lint door.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:49

Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 10-05-23 22:31, in het totaal 3 keer bewerkt

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:19

Wij hebben een koeien-apparaat, op lichtnet. Daar komt zo’n klap uit, geen paard die wil proberen of hij er onderdoor kan. Als ik het zelf per ongeluk aanraak, voel ik het echt een hele tijd nog _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:40

LaDonna75 schreef:
Wij hebben een koeien-apparaat, op lichtnet. Daar komt zo’n klap uit, geen paard die wil proberen of hij er onderdoor kan. Als ik het zelf per ongeluk aanraak, voel ik het echt een hele tijd nog _O-

Ja die hadden wij ook. En dat in combi met een draad hield de wildste hooglanders erachter.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 14:53

Afbeelding
Inmiddels werkt deze oplossing tot nu toe goed, een antenne op zn hoofd en stroomlint om het halster heen. Tot nu toe geen uitbraken meer gehad, en ook geen schuurplekken oid op zn hoofd van het halster/stroomlint. Fingers crossed!

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:01

Hihi die kop er ook bij, _/-\o_

Maar fijn dat het werkt, mijn haflinger deed het ook gelijk van veulen af aan, nu andere stroom klik en gelukkig is het over.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 15:03

Ja je kan zien wat hij er over denkt he :)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:06

Hahaha geniaal! Hij hoort nu wel bij de maflingers :)) . Je kan inderdaad meteen zien dat hij het er niet mee eens is :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:14

Oh die blik _/-\o_

Welkom in de wereld van het houden van haflingers. Ze zijn zoooo slim en inventief, hij gaat nu broeden op een andere oplossing (springen bv :roll: ).

Hopelijk is hij snel op zijn plekje in de kudde en is daarmee het ontsnappingsgedrag ook minder.