Onkruid bestrijden paardenwei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Onkruid bestrijden paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 13:46

Advies gezocht voor onkruid bestrijding

Ik heb 2 stukken weiland voor mijn 3 paarden.
Ik wissel de 2 stukken weiland altijd om, dus paar weken ene kant en dan wisselen.
In voorjaar doen we altijd bemesten met Pavo Fieldcare.

Nu heb ik 1 kant waar steeds meer onkruid komt en lijkt ook wel of er elk jaar weer ander bijkomt.
Eerst was heel veel weegbree en boterbloemen, vorig jaar ook ineens heel stuk 'normale' bereklauw.
En nu zie ik ook grote klavers en paarse/witte bloemetjes.

Ik denk dat het ook komt omdat dit stuk weiland langs de dijk/ weg ligt.
Ik begreep van mijn vader dat vroeger de dijken ook veel beter bijgehouden werden door het waterschap dan nu.

Vorige jaar hebben we dat stuk weiland veel gemaaid (zitmaaien en bosmaaier) en bijgehouden.
Maar helaas dit jaar dus weer erg veel 'onkruid'.
Na 1 a 2 weken hebben ze nu het gras al een heel stuk kaal.

Ik heb onze buurman boer gevraagd, maar die geeft aan dat spuiten met trekker lastig is.
Daarvoor is stuk te klein.

Nu was ik bij de welkoop geweest en zag ik daar ook wel wat bestrijdingsmiddelen van bv Ecostyle en Roundup. Dacht toch misschien de heftige stukken handmatig te spuiten.

Ben benieuwd naar ervaringen of tips.
Bedankt alvast! :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:55

Als buurman-boer een spuitlicentie heeft, kan hij ook aan de juiste middelen komen en mag hij met een rugspuit werken. Of (mag officieel uiteraard niet) jou een gevulde rugspuit geven zodat je het zelf doet.

Roundup zou ik iig maar niet gebruiken, tenzij je je gras ook dood wilt...

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:09

Ik zou zeker niet spuiten met een middels als roundup, het gaat al zo slecht met de insecten en de waterkwaliteit in Nederland… Daarnaast vind ik het ook geen fijn idee om de paarden te laten eten van bespoten land.

Ik zou kiezen voor regelmatig blijven maaien. Je schrijft dat je elk jaar een ander soort onkruid hebt, dus de bestrijding die je doet is wel effectief tegen de soorten die je tot nu toe tegenkwam.
Je zou ook een bodemmonster kunnen laten nemen en daarna gericht bemesten zodat je gras meer kans krijgt.

belle_boef

Re: Onkruid bestrijden paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:18

Ik zou niet spuiten. Kijk welke plantjes het zijn, zijn ze eetbaar voor de paarden, mooi laten staan.
Zijn ze niet eetbaar, kijk dan wat je aan je bodem kan verbeteren om ze te verdrijven.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:27

Weegbree (vooral smalle) is een zeer mineraalrijk plantje waar je paarden zich genoeg aan kunnen doen. Deze zou ik dus zeker laten staan in je weide.

Klaver en boterbloem combinatie is wat lastig omdat boterbloem tegen te gaan is met kalk, maar klaver daar juist ook van houdt. Klaver houdt niet van stikstof, dus stikstof rijk bemesten vlak na het maaien zorgt dat het gras weer gaat overheersen.

Persoonlijk zou ik gewone bereklauw uitsteken, maar ik vind spuiten met gif persoonlijk geen optie maar daar staat iedereen nog vrij in.

Veel wat gezien wordt als onkruid zijn hulpzame plantjes voor de bodem of mineralen.
Het is makkelijker om inderdaad een bodemmonster te laten nemen en gericht te behandelen dan alleen de symptoom van het 'probleem' te bestrijden.
Je kunt ook kijken naar het zaaien van kruiden die goed gedijen op dezelfde grond als klaver, maar die niet schadelijk kunnen zijn voor paarden. Zo kun je de klaver op een natuurlijke manier verdrijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:49

Ligt eraan hoe groot je stukken zijn?

Ik heb nu 3 kleinere weides. Hier was alles gras en echt heel slecht, veel braam, brandnetel, zuring etc. Na lostrekken veel melde gehad en heel veel zuring.

We hebben ze laten grazen en daarna gemaaid met een opvang bak. Die moet je 100x buiten je wei legen, maar zo haal je alles wel echt weg.

De slechte stukken heb ik steeds afhankelijk van de plek kalk en of mest en of zaad op gesmeten.

Vorig jaar was het veel beter en ook meer gras. Goed laten uitgroeien voor ze erop gingen en ook nooit kaal laten vreten.

Dit jaar opeens op 1 wei ( met wat meer schaduw en onder bosrand )veel hondsdraf, maar zie het op andere plekken en bij de buren ook massaal. Helaas pal naast ons een totaal ander weidebeleid, dus daar merken we wel wat van, maar blijf stug volhouden.

Andere 2 weides zijn prima.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:54

Vorig jaar geprobeerd om de berenklauw uit te steken, maar was niet te doen.
We zitten op kleigrond en de ene na ander steker brak.

Galeobdolon schreef:
Weegbree (vooral smalle) is een zeer mineraalrijk plantje waar je paarden zich genoeg aan kunnen doen. Deze zou ik dus zeker laten staan in je weide.

Klaver en boterbloem combinatie is wat lastig omdat boterbloem tegen te gaan is met kalk, maar klaver daar juist ook van houdt. Klaver houdt niet van stikstof, dus stikstof rijk bemesten vlak na het maaien zorgt dat het gras weer gaat overheersen.

Persoonlijk zou ik gewone bereklauw uitsteken, maar ik vind spuiten met gif persoonlijk geen optie maar daar staat iedereen nog vrij in.

Veel wat gezien wordt als onkruid zijn hulpzame plantjes voor de bodem of mineralen.
Het is makkelijker om inderdaad een bodemmonster te laten nemen en gericht te behandelen dan alleen de symptoom van het 'probleem' te bestrijden.
Je kunt ook kijken naar het zaaien van kruiden die goed gedijen op dezelfde grond als klaver, maar die niet schadelijk kunnen zijn voor paarden. Zo kun je de klaver op een natuurlijke manier verdrijven.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:57

Niet kaal laten eten wordt wel steeds lastiger omdat er naar mijn idee steeds minder gras staat.
Voor mijn gevoel dat stuk steeds sneller kaal.
En de ander kant dan nog niet goed bijgegroeid.

Heb je de kalk en mest en zaad er echt zo ‘opgesmeten’ ?
Ik dacht dat zaad alleen zin had als je doorzaaid?

superpony schreef:

Ik heb nu 3 kleinere weides. Hier was alles gras en echt heel slecht, veel braam, brandnetel, zuring etc. Na lostrekken veel melde gehad en heel veel zuring.

We hebben ze laten grazen en daarna gemaaid met een opvang bak. Die moet je 100x buiten je wei legen, maar zo haal je alles wel echt weg.

De slechte stukken heb ik steeds afhankelijk van de plek kalk en of mest en of zaad op gesmeten.

Vorig jaar was het veel beter en ook meer gras. Goed laten uitgroeien voor ze erop gingen en ook nooit kaal laten vreten.

Dit jaar opeens op 1 wei ( met wat meer schaduw en onder bosrand )veel hondsdraf, maar zie het op andere plekken en bij de buren ook massaal. Helaas pal naast ons een totaal ander weidebeleid, dus daar merken we wel wat van, maar blijf stug volhouden.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 16:58

Bedankt voor meedenken!
Ben idd ook geen voorstander van chemisch spuiten, maar vind wel steeds lastiger worden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:12

Het wordt ook steeds lastiger! Roundup is trouwens geen optie omdat je gras er dan ook aangaat ....
Onkruid bestrijden met redelijk milieuvriendelijke middelen wil wel, maar meestal werkt dat alleen als het nog heel klein is. Wij gebruiken in de tuin Ecostyle Ultima, maar voor een weiland is dat wel een hele investering.
Maaien en afvoeren gaat zeker helpen, maar daar moet je wel consequent in zijn. Voor bereklauw is dat bijna de enige optie, maar dat is sowieso een redelijke ramp - en invasief.

Ik denk ook dat zo vaak omweiden niet goed is. Je gras moet wel de kans krijgen om te groeien, anders vreten de paarden de nieuwe sprietjes er in een paar dagen tussenuit en krijgt het onkruid steeds meer de gelegenheid om zich uit te breiden.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:30

Klaver is juist ook super goed voor paarden! Alleen de bastard klaver niet. Boterbloemen licht toxisch maar wat hierboven gezegd word een keertje kalk erover en je bent klaar. Weegbree ook super goed voor ze

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:30

Schapen erin, heb nog nooit zulk mooi land gehad _/-\o_

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:36

Doe een weidebeheer cursusdag bij Horse&Habitat. Na een dag weet je alles over welke planten je wel en niet in je paardenwei wil, wat die planten zeggen over de bodem van je wei, hoe je de bodemkwaliteit kan verbeteren, waarom je wel/niet zou bemesten en waarmee dan, enzovoorts. Daar ga je echt heel veel aan hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:04

NadiaM schreef:
Niet kaal laten eten wordt wel steeds lastiger omdat er naar mijn idee steeds minder gras staat.
Voor mijn gevoel dat stuk steeds sneller kaal.
En de ander kant dan nog niet goed bijgegroeid.

Heb je de kalk en mest en zaad er echt zo ‘opgesmeten’ ?
Ik dacht dat zaad alleen zin had als je doorzaaid?

superpony schreef:

Yep, ik kijk gewoon naar de wei en gooi erop wat mij nodig lijkt. Ik zorg wel altijd dat ik voor de regen uit werk en ik niet de vogels aan het voeren ben.

Eerste foto; Onze eerste zomer hier in 2020 en alleen los getrokken
Tweede foto; vorig jaar

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:25

Zit mijn geheugen goed dat het gaat om dat lieve boerderijtje zeg maar, net van de "grote weg" af, met dat boomgaardje, moestuintje, beestenspulletje, en dan dat weitje rechts van de stal/paddockje met die 2 of 3 boompjes die eindelijk op bomen beginnen te lijken...? :P

Dat is wel een leuk weitje maar is in mijn beleving niet zo groot en wel altijd vrij kort gegeten toch...?
Daar zit toch vaak het probleem in.

Round-up sowieso niet gebruiken want dat maakt alles dood, ook je gras :=

Ik ga toch voor maaien om het "onkruid" uit te putten. In combinatie met het gras niet te kort af laten grazen.

Berenklauw vinden ze trouwens best lekker, kun je zelf ook goed eten als het nog jong is schijnbaar, dus daar heb ik niet zo heel veel op tegen. Schijnen schapen ook heel erg lekker te vinden :j

Weegbree, brandnetel, paardenbloem, madeliefjes en andere goede kruiden vind ik ook niet erg.
Zolang het niet al te erg overheerst zeg maar.

Maar de boterbloem, klaver, zuring en klis enzo vind ik wel erg vervelend, vooral die klittenbollen.
Daar maaien we echt voor en die klis die steek ik ook uit.

Als je trouw maait en zorgt dat de bloemetjes van ongewenst spul geen kans krijgen om uit te zaaien, dan wordt het snel beter. Je kan ook een bodemonderzoek aanvragen met een plan van aanpak voor wat je weide wanneer nodig heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:36

Daarom maaien wij met de opvangbak als er teveel zooi staat. Maar dat is nu zoveel minder dat we "gewoon" maaien na het grazen. Niet te kort, maar wel even alles gelijk.

En we mesten altijd uit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:43

Berenklauw is invasief, dus juist wel bestrijden, zeker als je de grote soort in je wei hebt.
En het is giftig, je krijgt er brandwonden van bij aanraking, ook voor paarden echt niet fijn.
Eten is volgens mij geen probleem, en schapen vinden het echt lekker.
Sowieso eens met SandraWierda, schapen op je land helpen echt (maar als je nu al te weinig land hebt kan dat natuurlijk niet).

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:43

Vragen of je buurman boer een rugbus voor je klaarmaakt. Hij kan de juiste middelen mengen. En dan volvelds spuiten. Of vragen of hij en stick heeft. Hiermee geef je elke onkruidplant een klein beetje gif. Je gebruikt dus veel minder gif en het komt niet op gras of gewenste planten. Wel wat meer werk en een paar keer per jaar herhalen. Vooral bij berenklauw moet je dit vaak herhalen, maar dan krijg je hem wel weg.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:05

Berenklauw kan erg slecht tegen roundup. Daar hoef je echt maar een klein beetje op 1 blad te spuiten en na 1,5-2 weken zie je dan ineens dood gaan. Dus dat zou ik zeker wel aanraden, vooral omdat dat ook voor paarden lelijke blaren op kan leveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:46

Hier stond de hele wei vol met Berenklauw en JKK. De JKK heb ik rigoreus uitgestoken en daar waren we toen eigenlijk heel snel vanaf. De Berenklauw is met maaien ook snel weggegaan. Het is niet overal weg, namelijk niet op de plekken waar we met de minitractor niet bij komen :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:17

Maaien… daar gaat veel onkruid aan kapot.
Hier een weidebloter waar we, telkens als de paarden uit een wei gaan, de rest mee ‘bloten’.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 23:23

Bij de Welkoop ed kun je gewoon middelen tegen onkruid kopen. Daar heb je geen spuitlicentie voor nodig. Ik heb Luxan tegen hardnekkige onkruiden, doe ik in de drukspuit en spuit de ongewenste planten. Distels ridderzuring en boterbloem.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:24

Lees bij de Welkoop wel even de achterkant. Veel middelen zijn gewoon peperdure schoonmaakazijn.
Zelfs de 'Round-Up' die ze daar tegenwoordig verkopen heeft azijnzuur als werkzame stof.

Daarnaast hebben de meeste middelen daar helemaal geen toelating op voedergrasland.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:54

Loonwerker schreef:
Lees bij de Welkoop wel even de achterkant. Veel middelen zijn gewoon peperdure schoonmaakazijn.
Zelfs de 'Round-Up' die ze daar tegenwoordig verkopen heeft azijnzuur als werkzame stof.

Daarnaast hebben de meeste middelen daar helemaal geen toelating op voedergrasland.

Dat wat ik benoem werkt heel goed. En idd je moet het niet spuiten als je vee er in loopt. Na 2 weken kan dat weer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:42

IngeK schreef:
Doe een weidebeheer cursusdag bij Horse&Habitat. Na een dag weet je alles over welke planten je wel en niet in je paardenwei wil, wat die planten zeggen over de bodem van je wei, hoe je de bodemkwaliteit kan verbeteren, waarom je wel/niet zou bemesten en waarmee dan, enzovoorts. Daar ga je echt heel veel aan hebben.

Goeie tip!

Ik zou er ook voor kiezen om de bodem aan te pakken ipv wat óp de bodem staat. Dan ga je voor duurzaam resultaat.