Wat is het ent beleid op jouw stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Wat is het ent beleid op jouw stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:18

Ja hier is Ruitje weer met haar eeuwige: ' Hoe gaat dat er op andere stallen aan toe' gevraag :') .

Hoe is jullie entbeleid?

Volgens mij is op de meeste stallen influenza al jaren verplicht.

Ik merk 2 stromingen om mij heen.

De eerste is: klanten die weg gaan naar stallen waar ze naast Influenza tegenwoordig ook voor Rhino en Droes geënt moeten zijn...

En ik krijg met rondleidingen vragen of we ook paarden accepteren die niet geënt zijn( maar bijv via Titeren gecheckt worden) .

Ik ben ons entbeleid aan het evalueren en vind het lastig. Ik wil er als pensionstalhouder graag zo in staan dat ik mij zo weinig mogelijk bemoei met wat mensen met hun paard doen, maar je wil ook veiligheid op je bedrijf creëeren.

Bijvoorbeeld het topic van Fransje met hoelang die Droes uitbraak heeft geduurd, mijn god... :+ . Of als ik hoor dat er hier in de omgeving een stal met droes is die gewoon lekker open is... nouja, je bent zo afhankelijk van anderen ook he.

Nouja, hoe is het bij jullie geregeld en zou een streng of juist los beleid ervoor zorgen dat je ergens wel of niet gaat staan?

Eefste

Re: Wat is het ent beleid op jouw stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:25

Op de stal waar ik al 14 jaar sta is alleen influenza verplicht.
Als er droes in de buurt is, wordt wel verzocht geen mensen van andere stallen mee te nemen naar onze stal. en ook zelf (als je naar andere stal gaat of moet) andere kleding en schoenen enz aan te doen.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:25

Gelukkig geen beleid bij ons op stal. Iedereens eigen keuze qua enting. Sommige enten wel jaarlijks, sommige alleen tetanus op de paar jaar en een aantal helemaal niet (meer). Ik ben heel blij dat dit vrij is, want ik wil niet verplicht elk jaar enten. Helemaal influenza vind ik onnodig.

Ontwormen ook niet verplicht, maar wel de "plicht" om zelf in de gaten te houden of je paard wormen heeft en dan daar naar te handelen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:27

Hier worden jaarlijks "de standaard" entingen in januari gedaan, met uitzondering van eentje die ze halverwege het jaar krijgt. Rhino en droes doet eigenlijk niemand hier. Weet dat op de vorige stal (met hetzelfde beleid) wel wat mensen moeilijk deden over dat niet iedereen aan rhino deed.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:28

Wij hebben een entbeleid waarbij we 2x per jaar rhino moeten enten, advies is ook om 2x influenza te enten omdat die maar 9 maand geld en door een droesgeval zijn alle paarden geënt op droes, helaas bij de helft van de paarden hele heftige reacties waardoor we niet doorgezet hebben met die enting.

Dit gaat om een grote stal waar veel wedstrijden georganiseerd worden en veel wedstrijdpaarden staan die ook van het terrein afgaan dus ik vind het zelf wel een fijn beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:28

Bij ons wordt jaarlijks geënt tegen influenza, tegen droes of rhino niet. We hebben een streng beleid, waarbij ieder nieuw paard eerst in quarantaine gaat op een nabijgelegen locatie en getest wordt op droes voordat ze de kudde in mogen.

Uiteraard is niks 100% waterdicht, want paarden gaan ook zo nu en dan van het terrein af en mensen kunnen ook in aanraking komen met andere paarden, maar het verkleint de kans wel aanzienlijk en er wordt ook vanuit gegaan dat mensen wel de common sense hebben om hun paarden niet te laten neuzen met vreemde paarden of water te delen o.i.d. Ik vind dit strenge quarantainebeleid prettiger dan wanneer ik verplicht ieder jaar zou moeten enten omdat je niet weet wat je in huis haalt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:29

Bij ons is Influenza en Rhino verplicht. West Nijlvirus is geadviseerd omdat we in waterrijk gebied zitten.
Zelf enten wij ook Droes. Als je soms ziet wat voor klap die paarden van droes kunnen krijgen en het risico op luchtzakstenen snap ik niet dat er niet meer mensen hun paarden tegen droes enten.
Paarden die niet geënt zijn zou ik niet accepteren als stal. Behalve als ze echt ziek worden van de enting. Daar moet dan een doktersattest tegenover staan. Alhoewel paarden de ziekte waartegen ze geent zijn toch vaak nog wel kunnen krijgen, is het verloop dan mild. Omdat de virusdruk laag is. Als er teveel niet geente paarden op stal komen, verhoogt dat de virusdruk en een ernstiger verloop van de ziekte.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-05-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:29

Geen beleid, nu is het ook een stabiel klein groepje dus het is niet zo heftig hier.
Maar van mij mag influenza zeker verplicht, en rhino zou ik persoonlijk op grote stallen helemaal niet gek vinden. Net als een quarantaine periode. Je kunt er zulke enorme problemen mee voorkomen :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:30

Geen eigenaar maar bijrijder.
1x pj influenza en om het jaar tetanus. Verder is droes verplicht, na twee droesuitbraken.

Ik weet dat door de droes verplichting de eigenaar getwijfeld heeft om te verhuizen. De eerste paar keer kreeg het paard erg hoge koorts (40+) en was echt flutloos. Nu na paar herhalingen wel nog 1 dagje verhoging, maar niet zo extreem meer.

Als ik het goed zeg, kunnen we voor ontwormen kiezen uit twee opties. Vast schema met mest onderzoek, bij de hoge waarde als nog een spuit
Of soweiso ontwormingsspuit.

Ik vind het prima geregeld zo.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:33

Enting niet verplicht hier. Van de dierenarts begrepen dat de niet geënte paarden dan wel meer risico lopen maar dat vind ik dan voor de eigenaar. Ontwormen wel gezamenlijk beleid. Rhino doen we niet. Gaan zelden paarden van het erf.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:34

Je bedoelt: "Hier is Ruitje weer, die vindt dat we niet allemaal het wiel zelf moeten uitvinden, maar gewoon van elkaar kunnen leren, hoe het wel kan maar ook hoe het niet hoeft / moet".

Als ik me goed herinner, heeft enten tegen Rhino alleen zin als de hele stal dat doet en je op andere locaties (bv wedstrijden ed) ook enkel geente paarden tegenkomt. Mijn oude paard (toen 21) heeft in de zomer van 2019 eerst droes gekregen (gelukkig niet heel ernstig) omdat de staleigenaren een pony (hadden uitgeleend die met droes terugkwam) in de groep gooiden. Meerdere paarden van stalgenoten flink ziek geweest. Kort daarna zetten de staleigenaren een jong veulen in de stal met pensionners en brak er Rhino EHV1/EHV4 uit. Mijn oude paard en nog wat pensionpaarden die nog maar net beter waren van de droes werden weer flink ziek. Mijn jongere paard, dat naast mijn oude (zieke) stond, oa in de ziekenboeg, heeft nergens last van gehad.
Droes en Rhino enten zijn voor mij dan een schijnveiligheid als je veel stalgenoten hebt, die regelmatig naar elders gaan en weer terugkomen.

Als op een grotere stal regelmatig kleinere uitbraken van droes zijn, is de kans groot dat je een drager in de groep hebt. Dan zou ik eerder proberen die op te sporen.

Titeren mbt Influenza zou ik geen moeite mee hebben.

Mocht ik ze ooit weer op een pensionstal moeten zetten, dan zou ik zelf dus kiezen voor titeren / enten tegen influenza, maar niet verplicht tegen droes of rhino.

En ik zit zelf nog te twijfelen te enten tegen WNV, maar dat is denk ik per paard te bedenken omdat er geen sprake is van een via de lucht besmetting

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:34

De droes-enting gaat in de lip. Dat kan nog wel eens een flink dikke lip veroorzaken. Mijn paarden gingen er de eerste keer ook niet heel fijn op, maar de bij de tweede keer was de reactie al een stuk minder heftig.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:38

Grappig, nu al dat verschil in reactie :D

Van: ik wil geen beleid, tot een 'streng' beleid is fijn.

Precies wat Babootje omschrijft vind ik dus het lastige: als je iets doet heeft het vooral nut als je het allemaal doet.

En daarbij aansluitend dat we de meest vreemde dingen hebben meegemaakt van klanten die weigerden hun paard in quarantaine te zetten of mensen die zeiden te ontwormen maar dit gewoon niet deden of mensen die juist bij een droes uitbraak eens op stalbezoek gaan...

Dus het 'risico is voor de eigenaar' vind ik wat lastig, je hebt nogal wat te stellen met een uitbraak op je stal als pensionstalhouder ook :o

Vraag over de quarantaine periode: hoe ziet dat er dan uit? Staat het betreffende paard dan ook niet buiten/mag het geen gebruik maken van de accommodatie en hoe lang dan?

WestNijl had ik eigenlijk niet benoemd, maar dat komt meer omdat besmetting daarvan niet van paard naar paard overgaat, dus daar is het risico dan wel echt alleen voor de eigenaar zeg maar :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:39

Rocamor schreef:
Je bedoelt: "Hier is Ruitje weer, die vindt dat we niet allemaal het wiel zelf moeten uitvinden, maar gewoon van elkaar kunnen leren, hoe het wel kan maar ook hoe het niet hoeft / moet".

Lief dit haha :knuffel:

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:41

Op mijn vorige stal was alleen de jaarlijkse influzenza verplicht. Of Nouja verplicht, als ik zei ik stop er mee dan was er niemand die er een probleem van maakte. Nu sta ik bij een particulier en ent ik nog de verplichte influenza. De rest ent ik niet. Ik ben geen voorstander van allerlei entingen een standaard in weet ik hoe vaak per jaar dus ik zou bij zo’n stal al bij voorbaat zeggen nee dank je

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:45

Rocamor schreef:
Als ik me goed herinner, heeft enten tegen Rhino alleen zin als de hele stal dat doet en je op andere locaties (bv wedstrijden ed) ook enkel geente paarden tegenkomt.
Droes en Rhino enten zijn voor mij dan een schijnveiligheid als je veel stalgenoten hebt, die regelmatig naar elders gaan en weer terugkomen.

Dat is echt onjuist. Paarden die ge-ent zijn hebben een bepaalde mate van bescherming. Het is wel zo dat een ge-ent paard nog ziek kan worden, maar dan is het verloop van de ziekte mild. Kan een verschil zijn tussen dood en levend, dus het is niet zo dat het niets doet.
Op een stal is beter dat alle of in ieder geval de meeste paarden ge-ent zijn. Paarden die ge-ent zijn worden minder ziek en scheiden dus minder virusdeeltjes uit en is er dus minder virusdruk en minder besmettingen.
Dat een stalhouder een droesenting verplicht stelt kan ik me voorstellen. Onze stal doet dat niet, maar dat is een pensionstal. De stal lijdt geen inkomstenderving en het is alleen vervelend voor de klanten omdat die niet van het erf mogen bv voor een wedstrijd.
Maar als je manege dicht moet, dan zijn er nog maar heel beperkt inkomsten van het pensiongedeelte. De manegelessen vervallen meestal (tenzij ze de paarden goed kunnen scheiden) Wedstrijden moeten vervallen etc. Dus ja, als ik manege eigenaar zou zijn zou ik dat risico niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:45

ruitje: Bij ons staat alles 24/7 buiten, dus ook de paarden in quarantaine. :) Die staan minstens twee weken alleen (eventueel wel met een paard in zicht als ze dat slecht trekken), en in die twee weken wordt er getest en wordt er een wormtelling gedaan. Als alles goed is, mogen ze na die twee weken bij de rest, als er twijfel is of er moet behandeld worden, moeten ze daar nog even blijven staan tot ze groen licht krijgen van de DA. In die twee weken mogen ze idd die wei niet uit, maar als je echt per se zou willen rijden, is daar wel ruimte voor. Het is niet bepaald een postzegelpaddockje. :))

Nu woon ik wel op het Engelse platteland, dus daar hebben we ook de ruimte voor. Ik snap dat dat in Nederland lastiger gaat en dat enten daar de voorkeur heeft, maar als ik de optie zou hebben, zou quarantaine altijd mijn voorkeur hebben. :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:46

Bij ons alleen influenza verplicht, de rest mag je doen, maar hoeft niet.
Ontwormen moet je zelf weten, maar jaarlijks kan je meedoen met een wormen onderzoek.

Als er droes is in de buurt het verzoek voorzichtig te zijn bij andere paarden.
We hebben best veel paarden staan, zitten erg vlakbij bos, strand en duin en er gaan ook een aantal paarden regelmatig op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:48

ingvdh schreef:
Ontwormen moet je zelf weten, maar jaarlijks kan je meedoen met een wormen onderzoek.

We hebben best veel paarden staan, zitten erg vlakbij bos, strand en duin en er gaan ook een aantal paarden regelmatig op wedstrijd.
Waarom alleen jaarlijks? :oo Wormen worden bij ons elke drie maanden onderzocht en waar nodig wordt er ontwormd. Dit gaat ook resistentie tegen, want dat begint een steeds groter probleem te worden dankzij het preventieve ontwormen dat jarenlang gedaan is, en er zijn exact 0 nieuwe middelen die ingezet kunnen worden als de wormen echt resistent zijn tegen de huidige middelen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:49

Op onze vorige stal was niks verplicht. Zelf wist ik ook eerst niet dat de spuit jaarlijks herhaald moest worden. :+

Vanaf dit jaar gaan die van mij ieder jaar voor influenza en iedere twee jaar voor tetanus ingeënt worden. Staan in eigen beheer maar merrie gaat ook naar de keuring dus wil wel dat ze beschermd zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:50

Wij hebben ook geen beleid maar wel een vaste kudde en geen komen en gaan van nieuwe paarden.

Zelf ben ik blij dat we geen beleid hebben want mijn pony reageert er niet zo fijn op.. heeft altijd veel meer jeuk na de enting..
De ijslander van de stalbaas werd in t verleden altijd hoefbevangen na de enting.. dus vandaar dat we hier ook geen vast beleid hebben, maar als je t zelf graag wil kun je enten wat je wil..

Mocht ik ooit naar een andere stal moeten dan wil ik zeker een stal waar geen streng beleid is of dat titeren ook voldoende kan zijn..

Zelfde geldt voor mij ook voor ontwormen bv.. prima om een vast moment per jaar voor iedereen verplicht te ontwormen.. maar tussendoor zou ik liever mestonderzoek doen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:56

Mkango schreef:
ingvdh schreef:

Waarom alleen jaarlijks? :oo Wormen worden bij ons elke drie maanden onderzocht en waar nodig wordt er ontwormd. Dit gaat ook resistentie tegen, want dat begint een steeds groter probleem te worden dankzij het preventieve ontwormen dat jarenlang gedaan is, en er zijn exact 0 nieuwe middelen die ingezet kunnen worden als de wormen echt resistent zijn tegen de huidige middelen.

Als eigenaar mag je het vaker doen, maar vanuit stal doen ze het jaarlijks.
Meer een service dan een verplichting.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:57

Ik laat mijn paarden elk jaar enten tegen influenza en tetanus. Eigenaars hebben de vrije keuze om aan te sluiten als ze willen maar wel met de volgende voorwaarden:
- als je paard niet geënt is komt het niet buiten het erf. De pensioenpaarden op het erf mogen het dus zelf weten, maar wie gaat wandelen of op verplaatsing gaat wil ik geënt hebben.
- als je niet meegaat met mijn ronde en geen pensioenpaard hebt leg je mij de sticker van je eigen dierenarts voor of een titerbepaling.

Wie niets wil doen maar wel op verplaatsing wil gaan met zijn/haar paard heeft pech en zoekt maar iets anders.

Voor rhino heb ik geen beleid. Ik vaccineer zelf niet tegen rhino.

Voor wormen mogen ze het zelf weten of ze via schema willen ontwormen of niet, maar ik doe 3x per jaar mestonderzoek bij alle paarden en dat is verplicht. Als er wormen uitkomen koop en geef ik de spuit zelf, en stuur de kosten door.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:00

Ik stond op een stal waar alleen influenza/tetanus verplicht was. Nu sta ik ergens zonder entbeleid. Ik kan met beide prima leven aangezien ik wel daarin mijn eigen verantwoordelijkheid neem. Heel streng entbeleid daar zou ik ook bij wegblijven. Maar ik kan me wel prima vinden in alleen een verplichting voor influzenza(tetanus.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:01

Wij hebben verplicht Rhino en influenza beleid op stal.
Grote pensionstal, veel Rhino gedoe in de omgeving gehad ook.

De stalhouder houd het bij, en gooit eens in de zoveel tijd een lijstje met paarden die geënt gaan worden en welke enting ze krijgen in de groepsapp.
Zij regelen ook de afspraak met de dierenarts.
Vind het helemaal prima, als ik de datum weet wanneer ze geënt worden, dan zet ik dat in de agenda zodat ik er qua training rekening mee kan houden. Zou het ruk uitkomen met een wedstrijd oid, dan kan er een heleboel in overleg. Dan wordt er later geënt bijv.

Je mag het ook zelf regelen, en dan moet je het doorgeven, maar de verplichting blijft dat je influenza én Rhino moet enten.