Hoe Shetlander tegen houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Hoe Shetlander tegen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 13:00

Ik moet een stukje omheining vernieuwen de shet gaat er daar steeds door. Er staat stroom op maar daar heeft hij geen respect voor. Hoe houden jullie je Shetlander tegen?

XladyX

Re: Hoe Shetlander tegen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:04

Ijzerdraad in de manen en evt voorpluk vlechten, zodat als hij zich eronder door drukt hij wel een schok krijgt (vaak moeizaam ivm dikke manen). En als niks meer lukt qua schrikdraad dan sterk gaas met een kleine maas. Een grote maas zou gevaarlijk kunnen zijn omdat ze daar makkelijker in vast zouden kunnen komen te zitten.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:08

heb je een fotootje van je omheining? Misschien toch meerdere lagen en breder stroomband ofzo? of als mogelijk is houten planken er tussen en ook nog stroomdraad

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:32

Onze shetlander wordt 30. We hebben haar sinds ze 6 maanden oud was.

Lees: 29 jaar vol onmogelijke uitbraken :')

Het enige wat helpt, is volledig omheinen met schapengaas.

Ze staat op een kleiner weitje samen met onze welsh pony, jammer dat ze niet bij de grote paarden kan maar je houdt haar gewoon niet tegen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:45

Op welke hoogtes heb je nu draden hangen? En hoe groot is de shet? Wat voor draden?

Die van mij stond aan het eind netjes achter 4 draden, ónmogelijk. En toch, zo 2x in de zomer ofzo, stond hij aan de andere kant.
Niks veranderd aan de draden of aan de stroom maar af en toe verveelt ie zich ofzo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 13:45

Staat er stroom op jou schapengaas?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:50

Ja er loopt nog een stroomdraadje tegen. Maar dit is meer om de omheining te beschermen van schuren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:53

Op welke hoogte hangt je draad?

Heb 21jr een shet gehad en die ging nergens doorheen. Nu een mini shet en jaarling en die blijven ook netjes achter het draad/lint.

Heb niet eens altijd het stroom aan, maar je moet wel testen of die het echt overal goed doet, anders hebben ze het zo door.
De quarters testen dan vaker het draad dan de shets :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:02

Afbeelding
Mijn 22 shetten blijven hierachter.Rondom schapengaas ( 3ha bijna)Stroom erop. We hebben ook een stuk met hout afgerasterd, paddock, ook stroomdraadje op 50cm ongeveer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:23

Flinke klap stroom en draden op 25-50-75 werkt hier voldoende.
Alternatief zou 20-40-60-80 zijn. Maar de flinke klap stroom moet er echt wel op staan. Oh en stevige vaste palen. Prikpaaltje is zo omhoog gelift als je je manenkam onder het draad gooit en dan je hoofd omhoog doet :+

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:48

marleen_usar schreef:
Ik moet een stukje omheining vernieuwen de shet gaat er daar steeds door. Er staat stroom op maar daar heeft hij geen respect voor. Hoe houden jullie je Shetlander tegen?

Met een vast stroomapparaat met 6000 volt erop en 2 draadjes rond de binnenwei. Ze flikken het echt niet, en zelf is het ook aan te raden eraf te blijven. :D
Shetten zijn prima binnen te houden maar alleen met goed geleidend stroomdraad, 2 of 3, en voldoende volt erop.

Om andere inbrekers op 4 poten buiten te houden zijn wel meer draadjes nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:03

Lindsey_99 schreef:
marleen_usar schreef:

Met een vast stroomapparaat met 6000 volt erop en 2 draadjes rond de binnenwei. Ze flikken het echt niet, en zelf is het ook aan te raden eraf te blijven. :D
Shetten zijn prima binnen te houden maar alleen met goed geleidend stroomdraad, 2 of 3, en voldoende volt erop.

Om andere inbrekers op 4 poten buiten te houden zijn wel meer draadjes nodig.

6000V is echt niet genoeg voor de mijne.. ik heb er 11.000 op staan en dat hield mijn shet en Fjord wel binnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:08

Het enige dat echt zekerheid geeft is schapengaas.
En dan voldoende laag en strak spannen met voldoende stevige palen zodat ze daar niet onderdoor kruipen :=

Er zijn zat Shetten die (nog...) wel respect hebben voor stroom, maar vaak is het een kwestie van tijd en Shetten die niet onbeperkt op het gras mogen zijn errug inventief := Zodra ze zichzelf hebben aangeleerd om onder of tussen de draden door te kruipen blijven ze dat doen en hebben ze ook best een klap stroom er voor over om aan de andere kant te komen :(:)

Je kan dan eerst nog proberen meer draden te spannen.
Een hardere klap stroom.
Maar uiteindelijk is een fysieke barrière de enige betrouwbare optie en dan moet je nog oppassen.
Schapengaas aan de binnenkant van de palen bevestigen want anders duwen ze het er af :=

Schrikdraad voor het gaas helpt tegen het duwen en schuren.

Ik heb achteraf gezien spijt van alle kosten die ik heb gemaakt met meer draden, andere draden enzo.
Had beter gewoon meteen schapengaas kunnen doen |o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:30

Eerst checken of er wel genoeg stroom op staat en het niet stiekem ergens weg lekt. Ik heb mijn shetten heel vaak kunnen vangen en 9 van de 10 keer was er dan toch echt iets met de stroom. Dus uiteindelijk heb ik alle draden vervangen, de grondpen gecontroleerd. En toen was het snel over toen ze een goeie tik kregen. Maar er hoeft maar een punt te zijn waar de stroom zwakker is en dan is het weer raak. Want ze hebben er een neusje voor. Ik zie Hans ook heel vaak met z'n snorharen net langs de draad voelen of er stroom op staat :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:49

capopjekop schreef:
Maar er hoeft maar een punt te zijn waar de stroom zwakker is en dan is het weer raak. Want ze hebben er een neusje voor. Ik zie Hans ook heel vaak met z'n snorharen net langs de draad voelen of er stroom op staat :')

Echt dit, in de tijd dat jij moet werken of slapen vogelt zo'n wijsneus op zijn gemakje uit waar te ontsnappen, want ach iets beters hebben ze toch niet te doen.

Ik zeg dus ook, gaas met nog een draadje tegen schuren ervoor.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:58

capopjekop schreef:
Ik zie Hans ook heel vaak met z'n snorharen net langs de draad voelen of er stroom op staat :')

Zeer herkenbaar! :D

Zo heb ik een gelegenheidsuitbreker. Ze weet echt precies wanneer er geen stroom op staat. Nu was ik zelf vergeten om de omheining van het bosplantsoen te verbinden met de rest van de omheining, dus niet heel gek dat ze er daar meermaals doorheen ging :')

Ik heb 5 banen van 40mm lint, vooral omdat we ook een uitbreekschaap hebben. Die blijft nu eindelijk binnen.
Strak gaas met een draadje ervoor langs geeft echter de meeste rust voor jezelf denk ik, dan zit het gewoon dicht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:01

Hier liepen de mijne al weken dagelijks een paar uren in gras achter schapengaas zonder stroom en gisteren liepen ze dus los. Dus ik heb mijn pa gezegd toch maar dat apparaat op zonnestroom eraan te verbinden, want nu ze weten dat ze er makkelijk uit kunnen zullen ze het vast vaker doen. Verder blijven ze wel keurig achter hun 3 draden op 20-50-90 staan, zolang we er maar regelmatig even de stroom weer op hebben ter herinnering. Eigenlijk zijn de mijne dus nog brave rakkers onder de Shetlanders. En inderdaad de oudste voelt even of er stroom op staat en breekt uit als de plek waar hij staat m niet zint en er niet voldoende stroom op staat. Dat deed hij vooral op Texel op een gegeven moment. :=

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 17:08

De mijne van 70cm had eerst een draadje op ongeveer 30cm hoogte maar daar ging hij toch onderdoor als ik met een paard wegwas. Inmiddels dus ook op ongeveer 15cm, verwacht nog wel dat er een draad op 50cm hoogte moet.
De grote blijft achter één draad op borsthoogte. :') De buitenomheining heeft trouwens wel gaas en kan dat echt aanraden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 19:59

Ik las de titel en moest meteen gniffelen _O-

Ik zou als stap 1 je complete draad nalopen om te checken of er overal voldoende stroom op staat. Soms is het echt een specifieke plek waar je flink wat stroomverlies hebt en dat hebben ze direct door. :') Als het om een poort gaat zou ik er iets massiefs neerzetten. Mijn shetlander ontsnapte altijd bij de poortgrepen, omdat ze gewoon doorhad hoe ze daar eruit kon komen. Sinds ik ijzeren hekwerk heb lukt haar dat niet meer :+ .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 01:13

pmarena schreef:
Het enige dat echt zekerheid geeft is schapengaas.
En dan voldoende laag en strak spannen met voldoende stevige palen zodat ze daar niet onderdoor kruipen :=

Er zijn zat Shetten die (nog...) wel respect hebben voor stroom, maar vaak is het een kwestie van tijd en Shetten die niet onbeperkt op het gras mogen zijn errug inventief := Zodra ze zichzelf hebben aangeleerd om onder of tussen de draden door te kruipen blijven ze dat doen en hebben ze ook best een klap stroom er voor over om aan de andere kant te komen :(:)

Je kan dan eerst nog proberen meer draden te spannen.
Een hardere klap stroom.
Maar uiteindelijk is een fysieke barrière de enige betrouwbare optie en dan moet je nog oppassen.
Schapengaas aan de binnenkant van de palen bevestigen want anders duwen ze het er af :=

Schrikdraad voor het gaas helpt tegen het duwen en schuren.

Ik heb achteraf gezien spijt van alle kosten die ik heb gemaakt met meer draden, andere draden enzo.
Had beter gewoon meteen schapengaas kunnen doen |o

Ik wil echt geen schapengaas.

En echt niet alle shetten doen dat, ook niet na ene tijd. Heb die van 94cm 21jr gehad. Hij is weleens ooit ergens uit gekomen, maar dat was altijd door een fout of laksheid van mensen.

Nu de kleintjes van 83cm een jaar hier en doen het ook niet.

En ze lopen hier altijd over de paden rondom de weides, dus weten waar het gras groeit. Komen daar ook niet onbeperkt op.

Maar wat ik eerder zei, hebben we een flinke klap stroom erop en als ik die eraf heb overdag als ik en de honden er ook lopen, zijn de quarters de eersten die lopen te klooien.

Buitenom hebben we wel rondom tuingaas, maar te kleine gaten om in te komen met de hoeven bijv en het is voor honden binnen houden en vooral ook andere honden buiten houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:47

Ik zeg ook niet dat alle Shetten het doen ;)
Maar volgens mij zijn er minder mensen met Shetten die het nooit doen, dan mensen die ooit gezegd hebben "de mijne doet dat niet" en daar toch een paar jaar later van terugkomen O:)

Stroom kan altijd een keer uitstaan of zwak worden om welke reden dan ook.
We hadden hier draadje op elke 30 cm (of misschien nog wel 25) en flinke klap stroom, maar er komt een moment dat je het spuugzat wordt dat zo'n klein etterbakje er doorheen gaat en daarbij weer wat stuk trekt _-:(

Schapengaas is de oplossing. Ik wilde het ook nooit maar achteraf gezien had ik niet zo zeikerig moeten zijn en het gewoon meteen moeten doen, want uiteindelijk is het het enige waarmee je ècht met een gerust hart kan slapen zeg maar.

Tuingaas heb ik ook nog gehad maar dat is te slap.

steffieh_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:29

schapengaas werkt echt goed, daar komen ze niet zomaar doorheen. Anders misschien stroom en zorgen dat het overal goed werkt en neit weglekt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:02

Wij hebben buitenom tuingaas en dat staat gewoon goed strak. Kwestie van goed neerzetten.

Hebben het ook rondom de bak zodat we de varkens eruit kunnen houden als we willen rijden :o

En zoals gezegd; bij elkaar dus 21jr shetten en die blijven achter draad/lint, ook als stroom er even af is. Als ik de wei open houd moeten ze even overtuigd worden dat ze erdoor kunnen.

Je moet er echt een flinke klap op hebben staan en natuurlijk alles netjes en in goede staat houden en onderhouden.

En het zijn geen oliebol en ook geen etterbakjes.......Dan moet je geen shetlanders nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 14:11

Er komt een nieuw schrikdraadapparaat, er komen palen bij en nieuwe planken. Maar ook komt er een 3e laag schriklint. Het is echt de stroom dat weten we nu, dus we gaan er voor zorgen dat er altijd stroom op staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:14

Succes :D Hopelijk werkt het....