Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shanaira

Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:09

Hoii,

Ik zou graag wat advies willen. Mijn 4 jarige merrie is sinds 1,5 maanden begonnen met luchtzuigen. Nu slijten haar tanden daardoor heel erg aangezien de rand van haar stal van ijzer is.

Ik heb ook een graasmasker geprobeerd maar ze kan haar hooi niet eten door het gat dus dat wordt m helaas ook niet!

Het luchtzuigen komt door maagzweren dus het heeft niks te maken met buiten staan of haar stalling.
Ze heeft ook 24/7 hooi dus daar komt het ook niet door.

Iemand tips of een voorbeeld voor iets over de ijzeren rand van haar stal? Ik zat zelf te denken aan iets van rubber maar ik ben bang dat ze daar doorheen bijt.

Ik hoor het graag als iemand iets weet :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:15

Citaat:
Het luchtzuigen komt door maagzweren dus het heeft niks te maken met buiten staan of haar stalling.

Waar denk je dat de maagzweren vandaan komen :+ .
Zijn de maagzweren al succesvol behandeld? Als je echt wil dat ze stopt is 24/7 buiten zetten in een groepje de meest diervriendelijke optie. Hoeveel komt ze nu buiten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:17

Gaat ze niet op de wei?
Ik zou toch echt adviseren om dat te doen zodat er nog een kans is dat het geen gewoonte wordt.
Ze heeft natuurlijk wel stress want niet alle paarden gaan luchtzuigen als ze maagproblemen hebben, dus dat is ook belangrijk om op te lossen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:18

Mijn ervaring is dat als paarden eenmaal begonnen zijn met luchtzuigen dat ze het blijven doen uit gewoonte.

Mijn paard is er toendertijd ook mee begonnen vanuit maagzweren.

De enige optie dat ze het niet doen is buiten zetten.
Ik heb mijn paard op stal met een uitloopje waardoor ze altijd naar buiten kan. Ze doet dan niet luchtzuigen. Zodra ik de staldeur dicht doe met bijv noodweer gaat ze gelijk op de staldeur luchtzuigen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:19

Om advies te kunnen krijgen zullen we toch moeten weten wat voor ruwvoer/krachtvoer ze krijgt, hoeveel uur, en hoe ze buiten staat, hoe ze getraind wordt etc.....

Als je al weet dat het door een maagzweer komt, dan ben ik ook benieuwd hoe die behandeld wordt?

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:25

Eef_Bam schreef:
Citaat:

Waar denk je dat de maagzweren vandaan komen :+ .
Zijn de maagzweren al succesvol behandeld? Als je echt wil dat ze stopt is 24/7 buiten zetten in een groepje de meest diervriendelijke optie. Hoeveel komt ze nu buiten?

Ze kreeg voorheen niet 24/7 hooi. Ik ben nu bezig met het behandelen van de maagzweren en de dierenarts verwacht niet dat ze stopt met luchtzuigen als de maagzweren weg zijn, omdat het zo verslavend is. Voorheen deed ze het niet dus het heeft niks met het buitenstaan te maken. Ze staat nu vanaf sochtends tot savonds meerdere keren buiten maar 24/7 is in mijn omgeving geen optie, omdat daar geen stallen voor zijn die voor mij te doen zijn kwa afstand. Daarom ben ik opzoek naar een oplossing om in iedergeval het slijten van haar tanden tegen te gaan.

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:32

MirandaMalik schreef:
Gaat ze niet op de wei?
Ik zou toch echt adviseren om dat te doen zodat er nog een kans is dat het geen gewoonte wordt.
Ze heeft natuurlijk wel stress want niet alle paarden gaan luchtzuigen als ze maagproblemen hebben, dus dat is ook belangrijk om op te lossen.

Vanaf eind april gaat ze weer op de wei. 24/7 op de wei is niet mogelijk.
Ze is gaan luchtzuigen door de maagzweren/pijn. Ik was te laat met het laten maken van een maascopie, omdat ik niet wist wat er aan de hand was

BarbaraNova

Re: Wat te doen tegen luchtzuigen/slijten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:35

ik zou iig een band om doen voor het slijten van haar gebit en zodat ze straks niet met koliek staat, maar veel hooi en veel afleiding is wel heel belangrijk...

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:35

Sky_As schreef:
Om advies te kunnen krijgen zullen we toch moeten weten wat voor ruwvoer/krachtvoer ze krijgt, hoeveel uur, en hoe ze buiten staat, hoe ze getraind wordt etc.....

Als je al weet dat het door een maagzweer komt, dan ben ik ook benieuwd hoe die behandeld wordt?

Ze staat nu 24/7 op hooi. Helaas is 24/7 buiten geen optie in mijn omgeving. Ze staat nu vanaf 9 tot 21, 2 tot 3 x een paar uur naar buiten en vanaf eind april sochtend 6/7 uur op het land en savonds ook nog

Ik doe nu al 1,5 maand helemaal niks, alleen in de paddock aangezien inspanning pijn doet aan de maagzweren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:38

Meerdere keren per dag buiten, houdt meestal in (je geeft niet aan hoe ze buiten komt, dus dit is enkel door mij aangenomen:
1 x uurtje paddock
1 x half uurtje/uurtje molen of grazen aan de hand
1 x uurtje rijden
misschien nog 1x uurtje paddock

dat is nog altijd 21-22 uur per dag op stal......

Maagzweer kan komen door te weinig ruwvoer, maar ook door te weinig bewegen. Aangezien je zegt dat ze het eerder niet deed, en nu luchtzuigt door de maagzweer, dan heb je dus een hele grote kans dat je door het aanpassen van het management het er gewoon weer uit krijgt.

Maar dat is denken in mogelijkheden, en soms liggen die mogelijkheden niet dicht bij huis....maar als je het beste met je paard voor hebt, zou je bereidt zijn om wat verder te reizen voor een stal die wel voor je paard volstaat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:39

BarbaraNova schreef:
ik zou iig een band om doen voor het slijten van haar gebit en zodat ze straks niet met koliek staat, maar veel hooi en veel afleiding is wel heel belangrijk...

en hoe moet een band het slijten van het gebit voorkomen?
Een band zorgt er enkel voor dat ze geen lucht kunnen slikken (en het lijkt me dus ook niet heel prettig met hooi eten en doorslikken).
Met een band kunnen ze nog steeds de tanden op een bak zetten.....

Een luchtzuigband zou net als een slof: verboden moeten worden.....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:40

BarbaraNova schreef:

Aangezien een band niets doet tegen de koliek maar wel een slokdarmbeschadiging kan veroorzaken, is dat juist het laatste wat ik zou aanraden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:04

Een dik rubberen band/mat etc op de plek maken waar ze zuigt is prima.
Als het rubber versleten is kun je het weer vervangen.

Verder sluit ik mij aan bij de rest van de antwoorden.

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:15

Er bestaat spul zoals Cribbox, wat een bittere smaak geeft. De kans is alleen groot dat ze dan een andere plek of mogelijkheid gaat zoeken om te kribbenbijten/luchtzuigen. Maar het is wel het proberen waard. Zoals je zelf al schrijft kan het snel omslaan in gedrag, ook als de maagzweren succesvol behandeld zijn. Ik ga wel mee met de anderen: voldoende afleiding en veel buiten is een must, maar dat geldt voor ieder paard.
Fijn dat er wel 24/7 hooi is. Succes met je merrie!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:22

is er een mogelijkheid om intern van stal te wisselen? misschien stopt het luchtzuigen in een andere stal. we hebben op stal nog een paard gehad die enkel de voerbak gebruikte om lucht te zuigen. we hebben dit paard van dan verplaatst naar een andere stal met een wegneembare voerbak en zo was probleem opgelost.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:32

BarbaraNova schreef:

Van luchtzuigen krijgen ze geen koliek. Die banden mogen niet meer. Ze kunnen wonden en problemen aan slokdarm veroorzaken + je ontneemt het paard op dat moment zijn pijnstiller wat vervolgens tot meer stress kan leiden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:38

wanneer is de behandeling voor de maagzweren gestart? gewoon met omeprazol denk ik?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:39

Sky_As schreef:
BarbaraNova schreef:

en hoe moet een band het slijten van het gebit voorkomen?
Een band zorgt er enkel voor dat ze geen lucht kunnen slikken (en het lijkt me dus ook niet heel prettig met hooi eten en doorslikken).
Met een band kunnen ze nog steeds de tanden op een bak zetten.....

Een luchtzuigband zou net als een slof: verboden moeten worden.....

Nee ze kunnen dan de nek niet meer aanspannen dus ook geen kracht zetten op hetgeen ze vast willen pakken, scheelt heel de wereld.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:42

Het is ook belangrijk om te kijken waar de maagzweren vandaan komen. Als het bijvoorbeeld stress is van de plek, meer binnen staan, de omgeving etc dan kun je wel gaan behandelen maar dan zal het lastig worden om de maagzweren weg te halen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:43

Wat krijgt je paard nu aan eten en medicijnen?
Ik zou haar zoveel mogelijk buiten zetten.
Onverpakt hooi geven. Dus niet hooi uit balen. Dat is vaak te zuur voor paarden en zeker wanneer ze een maagzweer hebben.
Geen krachtvoer geven. Krijgen ze ook vaak last van.
Onbeperkt hooi en zo min mogelijk op stal.
Op stal zou ik haar een plek geven waar ze wel mag zuigen dus een plek waar je rubber op vast maakt.

De mijne heeft zo'n 15 jaar lang lucht gezogen. Of eigenlijk was het kribbebijten want hij had iets nodig om zich aan vast te pakken. Begonnen met een maagzweer en was zo erg dat hij zelfs in de wei stond te zuigen. De helft van de weidepalen stond scheef door zijn gezuig. Hij stond soms echt zo stoned als een garnaal in de wei.
Waarschijnlijk begonnen door stress en kuil wat ze toen kregen icm krachtvoer en weinig hooi. De echte reden nooit duidelijk gekregen.
Is jarenlang op en af gegaan.
Toen op een gegeven moment zeker was dat de maagproblemen verdwenen waren hebben we hem af laten kicken. Echt gezorgd dat hij nergens meer kon zuigen en dat icm met juiste voer/hooi en veel weidegang. En zoog op een gegeven moment nauwelijks meer.
Op een gegeven moment verhuisd naar een andere en rustige pensionstal met meer weidegang en echt hooi en hij is er helemaal mee gestopt!!
Ondanks dat iedereen zei dat hij er nooit meer vanaf zou komen. Nooit meer zien of horen zuigen.
Hij mag alleen gewoon hooi, geen brokken. Krijgt een vitaminebrok

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 12:53

Ik zou gewoon rubber doen op de plekken waar het dier zuigt en als dit versleten is gewoon weer vervangen voor nieuw rubber.

Luchtzuigband kan strottenhoofd beschadiging geven en is alleen symptoombestrijding.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 13:02

Komend van iemand die ook een luchtzuiger heeft: Eigenlijk is er geen oplossing. Gebruikmaken van een band kan het alleen maar verergen, gezien het niet kunnen uitvoeren van het luchtzuigen juist stressvol is voor het paard. Het beste wat je kan doen (en wat ik destijds heb gedaan) is je paard verhuizen naar een omgeving waar er geen plek is om te luchtzuigen.
Mijn paard staat nu in een paddock 24/7 zonder plekken waar ze aan kan hangen. Ze komt niet meer in een stal en heeft alle ruimte die ze nodig heeft. Soms is er wel een mogelijkheid dat ze kan luchtzuigen en tegenwoordig maakt ze daar steeds minder gebruik van :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:15

shanaira schreef:
Ik doe nu al 1,5 maand helemaal niks, alleen in de paddock aangezien inspanning pijn doet aan de maagzweren.

Als je paard nu al 1,5 maand aan de medicijnen is en die doen nog niets zou ik maar eens wat anders proberen.
Probeer iig zo laag mogelijk in suiker te voeren en geef een middel wat een beschermende laag over de maagwand legt (o.a. sucralfaat). Zelf gebruikte ik meestal Pronutrin voor mijn gevoelige maag-paard.

shanaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 19:19

DubbelFun schreef:
shanaira schreef:

Als je paard nu al 1,5 maand aan de medicijnen is en die doen nog niets zou ik maar eens wat anders proberen.
Probeer iig zo laag mogelijk in suiker te voeren en geef een middel wat een beschermende laag over de maagwand legt (o.a. sucralfaat). Zelf gebruikte ik meestal Pronutrin voor mijn gevoelige maag-paard.

Nee ze doet nu al 1,5 maand niks, dat betekent niet dat ze al 1,5 maand op medicijnen staat. Ze begon 1,5 geleden met staken tijdens het rijden en longeren vandaar dat ik was gestopt met alles.

Ik geef de medicijnen nu een week maar ik zoek alleen een manier om haar tanden niet te laten slijten aangezien de dierenarts zegt dat ze er niet mee gaat stoppen ook al krijgt ze de medicijnen. of een manier om haar te laten stoppen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:37

Dat ze niet stoppen is niet altijd waar. Heb er hier 1 in pension van 22(!) die er mee gestopt is nu hij een half jaar bij ons in pension staat.

Komt meer buiten( niet eens 24/7 overigens) rust, regelmaat, sociaal contact en onbeperkt ruwvoer.

Verminderen of er vanaf komen kan dus wel degelijk als je je management aanpast :)