mest laten ophalen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hooffie

mest laten ophalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-23 15:23

Nu onze huidige afnemer helaas niet meer kan afnemen ben ik op zoek naar een nieuwe.
Wat doen jullie met de paardenmest (stro)? laten ophalen, of over eigen land? En wat moeten jullie betalen ? of krijgen jullie er geld voor?
Ik heb zelf al beetje rondvraag gedaan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :(

IlseL123

Re: mest laten ophalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:25

Wij laten een lokale boer komen en betalen 90€ per maand. Hij komt daarvoor de mesthoop aanduwen en circa 1x in de 3 maanden legen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:45

Eerst werd het door een bedrijf gedaan die een container leegde en was 150 euro. Elke maand was die wel vol met 4/5 paarden.

Hier eerst een mesthoop gemaakt en werd 2x pj door een boer opgehaald. Helaas kunnen ze er daar niet meer bij door het afsluiten van een pad voor verkeer. Hij vroeg 100 euro per keer.

Nu hebben we een aanhanger die we elke week gratis legen bij een boer.

Een deel gebruiken we nog voor compost. Dat kunnen we gebruiken voor planten of de wei.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:21

Ik maak zelf bokhasi dus ik composteer de mest door het op een hoop in de wei te leggen afgedekt met plastic. Er moet ook steeds wat opgestrooid worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:57

marleen_usar schreef:
Ik maak zelf bokhasi dus ik composteer de mest door het op een hoop in de wei te leggen afgedekt met plastic. Er moet ook steeds wat opgestrooid worden.

Bokashi maak je juist niet door compostering maar door fermentatie. Voeg je dan ook kalk en micro organismen toe?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:27

Ja er gaan verschillende producten op de hoop.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:30

ik heb een haak container die word opgehaald door een loonwerker die het naar de boer brengt. Het ophalen van de mest kost mij de diesel voor de vrachtwagen/tijd voor de loonwerker, bij de boer kost het niks.
Als ik het zou brengen met bijv aanhanger, kost het niks.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:06

marleen_usar schreef:
Ja er gaan verschillende producten op de hoop.

Hoeveel mest van hoeveel paarden kan je dan in hoeveel tijd composteren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:09

1 paard en een Shetlander en na 2 maanden heb je compost ook wel aarde genoemd. Ik heb geen hoge hoop maar meer een lange berg.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:17

Ik heb een tweedehands 10m3 mestcontainer gekocht.
Deze laat ik leeghalen door de plaatselijke loonwerker.

Hij komt 2 a 3x per jaar voor 2 paarden en hij vraagt eur 90 per keer.
Hij is gepensioneerd en doet het nog voor de lol en hoeft wr nietzoveelaan te verdienen. . Bij een andere loonwerker betaal ik het dubbele.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:21

Onze mestbult is 5 x 7 m en zit ernstig vol. Een boer heeft gebruikersrecht op ons land (ik zeg altijd pacht, maar dat is niet correct) en hij is daardoor ook ons eerste aanspreekpunt voor onderhoud, hooien, etc. Hij haalt de mest op en verwerkt het. Dat kost 175 euro per vracht, maar het kost zeker 2 vrachten om hem leeg te halen. We hebben in verhouding tot een normale situatie wel erg veel afval van de paarden, omdat ze elk een stal hebben en we daarnaast schuilstallen hebben met veel bodembedekking (vlas + stro), helaas ernstig gemixt met hooi dat ze versmeren. De mestbult zou volgens hem groot genoeg zijn voor een jaar met 4 paarden, maar in de praktijk is hij 3x per jaar vol met 2 paarden en 2 veulens of 1 paard en 2 jonkies (jaarling/tweejarig). := Moet wel zeggen dat we geen mogelijkheid hebben tot aandrukken met groot materieel, dus het volume is wellicht groter dan strikt noodzakelijk.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:39

Wij hebben een paard en pony en hebben iemand met een grote tuin die zo'n 3x per jaar met een eigen loader de mest ophaalt. Hier hoeven we niets voor te betalen. We zijn er beide blij mee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 15:52

Ik huur een grote container (20 ft volgens mij) en deze wordt zo'n 8 keer per jaar geleegd door een loonwerker. Ik heb 5 paarden. Voor de huur van de container betaal ik 60 euro per maand en het leeg maken kost 120 euro per leging.

Hannesvanrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:29

lizzy1 schreef:
Wij hebben een paard en pony en hebben iemand met een grote tuin die zo'n 3x per jaar met een eigen loader de mest ophaalt. Hier hoeven we niets voor te betalen. We zijn er beide blij mee!

Ik kan bevestigen dat dit de juiste manier is. Wij doen het zelf ook en het werkt prima!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:41

Heb de mest op marktplaats gezet en een melkveehouder in de buurt reageerde en nu breng ik elke twee weken een volle aanhanger naar hem toe gratis en voor niks :D hij wil zelfs stro terug geven :')

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 22:48

ik betaal nu 50,95 per maand voor het huren van een mestbak 6m2. Per lediging is 165,- en dat is eens per 2 maanden.
Ik heb inmiddels een boer gevonden waar ik het gratis heen mag brengen dus zodra ik weer een eigen aanhanger heb gaan we stoppen met de mestbak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:09

Ik bracht het ook altijd met een aanhanger (kipper) naar een boer. Ideaal

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 00:03

Ik zette regelmatig een advertentie op Marktplaats, en dan kon ik weer maanden vooruit, zoveel reacties op een avond. Ik zette er dan wel bij dat het gratis is en ik het gratis kom brengen, we hebben ook een kiepaanhanger. Inmiddels heb ik een paar vaste adresjes, en een dagbesteding voor mensen met een beperking die een enorme tuin en kassencomplex hebben, daar breng ik elke week een aanhanger en zij zijn er superblij mee, want ze hebben geen budget om mest te kopen. Win-winsituatie dus, zij blij, ik gratis mijn mest kwijt. Aan deze plek ben ik ook via een advertentie van mij op mp gekomen trouwens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:11

Voor de mensen die het met een kipper wegbrengen: Hoe doen jullie de mest op de kipper? Kan je het een beetje deftig vullen? Weegt een volle aanhanger niet teveel? Is het geen hoop gedoe om wekelijks of om de 2 weken weg te brengen?

Hoe groot is jullie kipper tov hoeveel paarden en hoeveel tijd?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:19

Duhelo schreef:
Voor de mensen die het met een kipper wegbrengen: Hoe doen jullie de mest op de kipper? Kan je het een beetje deftig vullen? Weegt een volle aanhanger niet teveel? Is het geen hoop gedoe om wekelijks of om de 2 weken weg te brengen?

Wij hebben de kipper naast de paddock staan, en gooien de mestboys er gewoon in leeg. Onze paarden staan 24/7 buiten, we hebben geen stro oid, alleen losse mest. In de winter leeg ik hem 1x per week ongeveer, met 4 kwpn’ers en 2 mini’s. In de zomer staan ze overdag op de wei, en alleen ‘s nachts op de paddock. De mest in de wei halen we niet weg maar slepen we er doorheen. Ik doe dan ruim twee weken met een aanhanger.
Wegbrengen kost me totaal een half uurtje, dus dat is prima, en heb een auto die veel mag trekken.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:40

Heb een 12 m3 mesthoopje, inmiddels nog maar 1 paard die wel de mogelijkheid heeft om in zijn stal te gaan staan waar ook een lekkere bodem in ligt met een laag rapsodie maar hij kiest er voor om niet meer op stal te staan of enkel er te eten als ik daar zijn voer geef en dan is hij snel weer buiten. Dus voor nu al ruim 1½ jaar pure mest wat vanuit de bak-paddock-wei de mesthoop op gaat. Heb 2 mensen uit het dorp die graag de mest komen halen voor hun tuin en groentetuin. De loonwerker is daardoor al zeker 2 jaar niet meer geweest om de mesthoop leeg te halen. Voorheen kwam hij 2x per jaar. Wel zag ik de kosten voor het ophalen erg oplopen, 10 jaar geleden was het € 65.- en nu is het € 185.- per keer.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:44

Ik doe ook twee weken met een kipper met 2 paarden. Rij de kruiwagen er gewoon op. Mijn auto mag 1700 trekken dus zit bij lange na niet aan het lemiet al is ie wel zwaar als het veel geregend heeft :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:57

Hier ook het geluk dat mensen uit de buurt mijn mesthoop zelf komen leeghalen :). Ik heb de mesthoop dan ook op een goed toegankelijke plaats net buiten de wei zodat mensen er met de auto en aanhanger bij kunnen zonder dat ik aanwezig moet zijn.

Bij mij is het mest van 2 paarden zonder stro.
Wel zit er wat hooi tussen van wat er gesmost wordt en dan op geplast en gemest wordt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 00:19

Wij brengen de mest naar volkstuinen en als die niet nodig hebben, kan ik het gratis bij een akkerbouwer in de buurt brengen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 02:15

Duhelo schreef:

Ik had loofrekken en gooide hem helemaal vol. Gewoon met een plank de kruiwagen erop rijden.
Ik vond het legen geen gedoe, het is zo gebeurd. Ging trouwens zeker niet elke week, en dat terwijl ik er 5 had staan