Ideeën om ondergrond rijbak te verstevigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Ideeën om ondergrond rijbak te verstevigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 13:29

Ik heb 6 paardjes op een klein stukje (huur)grond. Door de jaren heen al zoveel mogelijk aangepast om te zorgen dat ze zoveel mogelijk ruimte hadden en zo veel mogelijk droog konden staan.
Dat is aardig gelukt, rondom de stal is alles verhard, zowel met beton, puin als rubber matten.
Voor de stal is een soort kaal gelopen weiland, nu in gebruik als paddock. Ook dat blijft mooi droog.

Maar al vanaf het begin hebben we 1 groot probleem: de rijbak. Ik heb dit maar uitgesteld en uitgesteld omdat het toch een huurstuk blijft en het een vermogen gaat kosten om dit goed op te knappen.
Tot nu, nu ben ik het echt zat. Nu al het andere eigenlijk perfect is, blijft de wens om in de winter te kunnen blijven rijden over. Op het moment is dit van van oktober tot maart niet te doen, ik wil dit oplossen.

Bak is klein (18x25 ongeveer = 450m2).
Mijn budget is zo’n €7.500,- (maximaal, liefst minder).
Bak ligt op veengrond, het is nat, echt nat en er zijn plekken waar je er echt goed in zakt. Gedurende de winter wordt dit steeds erger.

Opties waar ik aan gedacht heb (sowieso wacht ik tot de zomer tot de hele bak er vlak en stevig bij ligt):
- Drainage plaatsen, worteldoek, en drainagezand. Er is een loonwerker geweest, hij gaf aan dat dit +- €4000 ging kosten en hij niet kon beloven dat dit een oplossing was, omdat de ondergrond niet voldoende water doorlaat. De drainage zou alleen plaatselijk helpen.
Hij gaf aan dat hij eigenlijk alles af wilde graven en laag voor laag opnieuw opbouwen. Dat valt af, dat kan/wil ik niet betalen (€15.000>).
- Paddockroosters plaatsen met daaronder worteldoek en erop 15cm drainagezand.
Dan denk ik aan deze:
https://paddockplaatshop.com/geosystem-f40//
Volgens de leverancier kan je deze op een vlakke ondergrond leggen zonder verder de grond af te moeten graven en opbouwen met goed zand onder de roosters.
Dan zit ik wel echt aan mijn maximale budget, maar het voordeel is dat ze eruit kunnen en meegenomen kunnen worden als ik ooit wegga, het is dus niet helemaal weggooid geld in dat geval.
- Goedkoper slag paddockroosters. Daaronder niet de grond aanpassen zoals eigenlijk wel aangeraden wordt. Scheelt €1200,- wat toch best een hoop geld is. Maar iemand ervaring ermee? Als het niet werkt is het helemaal zonde.
https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/
- Tapijt leggen met daaroverheen een dunner laagje zand.
Tapijt is per m2 wat goedkoper dan paddocktegels en je kan ook af met minder zand eroverheen. Maar zal dit genoeg water doorlaten?

Ik ga komende week met de verhuurder in gesprek om te vragen wat er mag en of zij eventueel iets willen meehelpen. Maar voor die tijd wil ik graag alvast een beetje een beeld en ideeën hebben, zodat er in ieder geval iets is om voor te stellen.

Ik hoor graag jullie ervaringen met bovengenoemde ideeën en en of jullie eventueel nog andere ideeën hebben.

Bedankt alvast!

Afbeelding

Afbeelding

Zomers:

Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:45

Wij hebben onze pensionstal op veengrond zitten. Je gaat heel veel tips krijgen, van bokkers die op andere soorten grond zitten.

Dat werkt niet :+ . Veen is echt drama :( . Alles werkt ook maar tijdelijk helaas :+

Kan je drainage niet goed ergens afwateren dan? Wij hebben op korte afstand veel drainage liggen wat goed kan afwateren. Je ziet inderdaad dat het om de slangen heen soms natter blijft maar dit is wel echt de beste optie denk ik.

Tapijt geeft op lange termijn alleen maar meer drek als je afwatering niet goed is. Paddockroosters gaan op veen gewoon golven/drijven tenzij je goed afgraaft. Als je zand op het veen stort krijg je je huidige situatie maar dan met roosters er bovenop. Wij hebben daar nooit voor gekozen.

Heb het wel bij een andere Bokker mogen zien, de roosters, die gebruikte het erg extensief( 2 paarden) en hield het echt tiptop bij. Voor haar werkte de roosters wel, zal ook afhangen van hoeveel arbeid je er nog wil instoppen en hoeveel je het gebruikt denk ik.

_suus19_

Re: Ideeën om ondergrond rijbak te verstevigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 14:06

Toevallig heb ik jouw hele topic ook gelezen over de groepsstallen! Maar jullie hadden alsnog veel problemen met de afwatering toch? Uiteindelijk nog veel betegeld en steeds zand bij moeten storten?

Wij hebben naast de stal een stukje met paddockroosters gelegd, dat ligt na 6 jaar nog steeds muurvast.
Ook op vroegere pensionstal gezien hoe een pad met die dingen gemaakt is en dat lag zo stevig, terwijl het daarvoor echt drek was.
Dus mijn ervaringen zijn eigenlijk wel heel positief, ik weet alleen niet of je er met rijden geen last van hebt.

Rijbak ligt wel met aan twee kanten sloot, dus afwatering zou wel kunnen. Maar als de loonwerker al zegt dat hij er geen heil in ziet vind ik het toch wel tricky.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:10

Ja, klopt. Dat was vooral op de stukken vlakbij de ruiven. Zodra ze er veel stonden en er ook nog hooi in het zand viel was het gewoon na een jaar weer drek!

Misschien is mijn beeld van roosters gewoon niet goed hoor, kan zomaar. En ik denk dat wij het gewoon echt te intensief gebruiken.

Als je wil ben je altijd welkom om bij ons te kijken hoor, weet niet of je daar wat aan hebt maar altijd welkom :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:35

Poeh dat is een lastige. Eigenlijk moet de hele zooi omhoog en dan drainage erin die afwatert naar de sloten.
Een andere (goede) oplossing is er eigenlijk niet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 14:47

Bij mij eten ze gelukkig niet in de bak. Hij doet wel tevens dienst als paddock. We hebben veel paarden op een klein stukje, dus het zal zeker intensief gebruikt worden.

Ruitje waar haalt zo’n groot bedrijf als jullie het zand vandaan?
De beste optie die ik gevonden heb is deze:
https://grondverzet.nu/zandhandel/drainzand-bestellen/
Maar dan ben ik voor een laag van 15cm al gewoon €2500 kwijt. Kan me niet voorstellen dat jullie ook zulke bedragen betalen, of wel?

Suzanne, ja dat is waar. Maar zoals ik al zei in de OP, dat kan/wil ik niet betalen. Onder het veen zit water, met afgraven kom je nergens op goede grond.
Als je dan een gat van zeg een meter op moet gaan vullen met zand tegen bovengenoemde prijzen, dat is niet te doen. Voor mij niet in ieder geval. En daarom is dit ook al zo lang een probleem 8)7

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:47

Ik zit in dezelfde woonplaats als jij en heb een hele fijne rijbak laten aanleggen door de plaatselijke loonwerker. Je mag hier wel komen kijken als je wil. :) Welke loonwerker is geweest bij je?

Ik zou zeker niet afgraven, want op veen zakt het toch wel. Ik zou gaan voor doek, drainage, m3c zand (geen drainagezand, dat is loodzwaar) en tapijtvezels (let op! geen snippers, dat is iets anders). Ik heb op de afvoerpijp een kraantje laten monteren die ik in de zomer dicht heb en in de winter open. Zo kan in de winter het water weg en in de zomer blijft het water in de buizen staan.

Mijn rijbak is het hele jaar door perfect. Ik sleep hem zelden en sproeien nog nooit gedaan. Hij is nooit nat, nooit stoffig, veert mooi en is niet mul.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:50

Ik zit op veengrond. Mijn rijbak is in 2017 voor 30cm afgegravenen 40cm leenzand gemengd met volleybalzand opgestart. Het lemige vormt als het ware een badkuip waardoor het water via de bovenkant mooi afwatert naar de sloot. Daarnaast is het een super stevige laag. Zomers wel droog en stuiverig dus bij lange droogte moet je sproeien als je wil rijden. Nu mag er eigenlijk wel weer een laag zand bij op omdat het geheel flink gezakt is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:54

Zand is gewoon echt heel erg duur :o . Ik stuur je een PB!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 14:56

_Nelleke_ schreef:
Ik zit in dezelfde woonplaats als jij en heb een hele fijne rijbak laten aanleggen door de plaatselijke loonwerker. Je mag hier wel komen kijken als je wil. :) Welke loonwerker is geweest bij je?

Ik zou zeker niet afgraven, want op veen zakt het toch wel. Ik zou gaan voor doek, drainage, m3c zand (geen drainagezand, dat is loodzwaar) en tapijtvezels (let op! geen snippers, dat is iets anders). Ik heb op de afvoerpijp een kraantje laten monteren die ik in de zomer dicht heb en in de winter open. Zo kan in de winter het water weg en in de zomer blijft het water in de buizen staan.

Mijn rijbak is het hele jaar door perfect. Ik sleep hem zelden en sproeien nog nooit gedaan. Hij is nooit nat, nooit stoffig, veert mooi en is niet mul.

HKA is bij mij langs geweest.
Maar jij bent dus alleen de hoogte in gegaan en niks afgegraven?
Lukt zoiets voor <€7500?

Belle_boef: een badkuip? Ik zou zeggen dat je dat juist niet wilt? Dan gaat er geen water meer weg toch? Je hebt verder geen drainage erin?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 14:59

_suus19_ schreef:
_Nelleke_ schreef:

HKA is bij mij langs geweest.
Maar jij bent dus alleen de hoogte in gegaan en niks afgegraven?
Lukt zoiets voor <€7500?

Belle_boef: een badkuip? Ik zou zeggen dat je dat juist niet wilt? Dan gaat er geen water meer weg toch? Je hebt verder geen drainage erin?

Ja maar dan meer een badkuip waar ook geen water van onder door komt. Nee geen drainage alle loopt via het oppervlakte keurig weg.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:07

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 03:22

LaDonna75 schreef:
Ik zit weliswaar op zand/klei, maar wel heel laag en nat gebied. Ik heb een topic gemaakt over de aanleg:
[VSW] Rijbaan aanleggen in eigen beheer: zo hebben wij het gedaan
En dit artikel is er over gemaakt:
Ro_peace @ [VN] LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer
Misschien heb je er wat aan?

Bedankt! Ik had je topics inderdaad al gelezen :)
Je bent dus net als Nelleke de hoogte in gegaan.
Maar wat was je ongeveer kwijt (evt in pb?). Ik heb zelf geen tractoren zoals jullie, dus kan daar nog wel wat bovenop tellen.
Ik lees bij jou dat er geen paarden los in mogen, bij mij zou het ook 24/7/365 als paddock gebruikt worden door 6 paarden. Zou het dat houden?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 06:54

Suus, van je bak als paddock houden zal de kwaliteit van je bodem altijd achteruit gaan.

Ik stuur je even een PB voor wat wij kwijt waren. Dit is wel een jaar of 3 geleden dus nog vlak voor alle prijsstijgingen.

Hier lopen er overigens wel 2 shetten op 24/7.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:59

_suus19_ schreef:
LaDonna75 schreef:
Ik zit weliswaar op zand/klei, maar wel heel laag en nat gebied. Ik heb een topic gemaakt over de aanleg:
[VSW] Rijbaan aanleggen in eigen beheer: zo hebben wij het gedaan
En dit artikel is er over gemaakt:
Ro_peace @ [VN] LaDonna75 aan het woord: een buitenbak aanleggen in eigen beheer
Misschien heb je er wat aan?

Bedankt! Ik had je topics inderdaad al gelezen :)
Je bent dus net als Nelleke de hoogte in gegaan.
Maar wat was je ongeveer kwijt (evt in pb?). Ik heb zelf geen tractoren zoals jullie, dus kan daar nog wel wat bovenop tellen.
Ik lees bij jou dat er geen paarden los in mogen, bij mij zou het ook 24/7/365 als paddock gebruikt worden door 6 paarden. Zou het dat houden?

Een rijbaan als paddock gebruiken is altijd inleveren op kwaliteit. Ze gaan graven, rare bokkensprongen maken enz, waardoor je bak heel ongelijk wordt en als je pech hebt, graven ze drainagebuizen op. Echt. En mijn bak rijdt het fijnst als hij vrij nat en vlak is. Dus als het te vermijden is, zou ik nooit een bak als paddock gebruiken.

We waren ruwweg het volgende kwijt:
- 5000 euro zand aanvoeren
- 2000 euro loonwerker (sleuven voor drainage graven, zand opbrengen, 2x laser-egaliseren en uitvlakken, ook nog een sloot graven voor afvoer van water).
- 1000 euro materialen, zoals drainagebuizen.
Dan heb ik de bron en pomp, omheining enz niet meegerekend. We hebben zelf alleen het frezen vooraf met de tractor gedaan, verder alles met een minikraan gehuurd van de loonwerker. Wel hebben we zelf dus geholpen met de aanleg, ook drainagebuizen leggen en zo. Dus op zich zou het zonder tractor wel kunnen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 09:34

Bedankt allebei, valt me nog een soort van mee!

De paarden uit de bak houden gaat niet, daarvoor is de rest van m’n stukje echt te klein helaas. Vandaar dat ik ook dacht aan paddockroosters, dan kunnen ze niet graven. Dat doen ze namelijk wel heel graag, en veel, en diep…

Zo lastig, misschien wil ik wel gewoon teveel.
Ik ga zo in ieder geval naar de verhuurder, ben erg benieuwd wat die erover zegt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:58

Ik heb op veengrond gestaan (vlakbij Ruitje). Daar had de eigenaar zelf een eb en vloed bodem in de bak aangelegd. Dat werkte prima in mijn beleving (is al wel lang geleden maar ik meen dat we altijd konden rijden). In de zomer ook fijn; bij droogte pomp aan en je bodem lag er top bij!

Paarden in de bak was daar een no go omdat er gravers bij zaten die de drainage pijpen opgroeven...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 13:31

Verhuurder gesproken die wilde graag meedenken **\O/**

We kwamen uit op een combi van jullie ideeën en paddock platen.
Zoiets zal het ongeveer gaan worden:
bovenlaag is wit zand, ladingen door de jaren heen erop gegooid maar aangestapt. Dat gaan we eerst een beetje lostrekken.
Dan drainagebuizen ingraven, niet te diep.
De bak vlak leggen, met kleine afloop naar de sloot als dat lukt.
Worteldoek leggen.
Paddockplaten leggen.
15 cm zand er overheen.

De verhuurder wil het zand en werkzaamheden met groot materieel voor zijn rekening nemen.
Ik schaf de drainage, paddockplaten en worteldoek aan.
Vind het een mooie deal en ben blij dat ze zo mee willen denken.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:24

Fijn!
Als je drainagebuizen hebt, kun je die naar de sloot af laten lopen en je bak gewoon vlak houden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:39

Pas met paddockplaten wel op, die kunnen glad zijn als er onvoldoende zand op ligt. Ik ben er heel tevreden mee in mijn paddock waar niet in getraind wordt, maar ik hoor van mensen die ze bijvoorbeeld in de longeercirkel gebruikt hebben dat paarden glijders gingen maken als het zand verschoof bij gekke sprongen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:55

Wij zitten op veen en hebben eerst de bodem laten keren voor bak en paddock. Dat werd snel te nat, dus in de bak is er ander zand gemengd. Hij is vrijwel altijd droog, maar zomers snel zwaar en moet dan wel sproeien.
Voor is hij iets sneller nat en alleen bij echt heel veel regen is hij een paar dagen nat, maar dat is echt 1, hooguit 2x per jaar enkele dagen.

Hij staat hier nu 3,5 jaar 24/7 open en hij blijft best prima. Onze varkens lopen er ook doorheen en we hebben weleens een kuil, maar sleep toch voor het rijden.

Omdat ik hem te zwaar vind achterin heb ik contact gehad met een bedrijf die goede rijbakken aanlegt en hij vertelde dat we vooral de lagen beter in orde moeten maken.
Dus dan zou al het zand eraf moeten en onderste laag waterpas en aangereden. Dan een laag doorlatende zand en ook weer goed strak leggen en daarop je toplaag. Dan zouden ze niet meer erin mogen spelen of de varkens kuilen mogen maken, want dan moet de toplaag wel echt netjes blijven.

Mijn man wil drainage buizen met zoals in het voorbeeld hierboven ergens een kraan dat je water erin kan laten of kan laten weglopen.

Schildpaddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:35

Ik zie zojuist je topic voorbijkomen, ik hoor graag hoe dit plan vergaat. Wij zitten met leemgrond (ook ellende)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 17:25

Bedankt weer allemaal voor de ideeën en tips!
Ik zal ter zijner tijd hier wel foto’s delen. Momenteel zit ik met een gebroken been, dus moet nog even wachten tot ik weer kan lopen etc. Probeer het nu in te plannen met alle partijen in het pinksterweekend (eind mei).
Voor de echte ervaring om te laten weten hoe het werkt zullen jullie toch tot volgende winter moeten wachten.

Het droogt wel op hoor trouwens, vandaag ligt het er al een stuk droger bij. Maar vooral aan ‘deze’ kant van de bak zijn gewoon diepe gaten modder en op sommige punten in het midden ook. Het rijdt zo vervelend als je af en toe ineens in een gat valt.

Afbeelding

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:47

Hij ligt ook vrij laag zie ik. Wil je echt resultaat dan zal je omhoog moeten. Anders blijft het water gewoon in de kuil staan dus.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 21:37

Ja klopt! Het was een soort badkuip waar al het water in bleef staan. Dat had de loonwerker vorig jaar al gezegd dus heb ik in ieder geval aan de laagste kant (toevallig ook de kant waar de sloot ligt) de zijkanten weggeschept zodat het water er in ieder geval uit kan lopen. Voor die helft van de bak lijkt het wel wat geholpen te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding