Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irishcob89

Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 16:05

Hallo,

Ik ben nieuw hier op Bokt, heb net een account aangemaakt.
Mijn man en ik zijn momenteel op zoek naar een nieuwe woning, waar mijn tinkermerrie en 2 shetlandpony's bij huis kunnen komen te staan.
Het gaat dan vooral om een winterverblijf, weidegang zal in de zomer apart worden voorzien.
Nu is de regio waarin we wonen en zoeken, een dure regio. De ruimte voor ponies zal dus tussen de 1500m2 en 2500m2 worden.

Nu was ik benieuwd: wie heeft zijn pony's bij huis in een vergelijkbare situatie? Met schuilstal of boxen, rijbak/paddock, uitloop e.d.
Wellicht hebben mensen ook foto's ter inspiratie:)

Alvast bedankt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:13

Er is ergens een topic met ideeën op 2500m2 paddock paradise ideetjes.
[VSW] Paradijsjes op hooguit 2000m2

Oud topic wel.

Mijn paarden staan op een wei van 55 à 60 are waarvan 1 groot deel afgesloten is voor de winter. Dus dan staan ze schat ik op ongeveer 2500m2 de hele winter.
Gewoon een vierkant, niks bijzonders. Dit is ook amper modder, maar wel zandgrond en droogt heel snel op.

Als je het aan huis doet bedenk dan wel dat je een piste niet zomaar mag aanleggen doorgaans. (en als je lastige buren hebt kan mest voor geurhinder zorgen).

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:20

Ik heb ze in de winter ook thuis staan. Paddock/rijbak van 40x20 met 4 stallen.
1 grote stal van 6x3 met overkapping ervoor. Deze staat in de nacht open en kunnen ze kiezen of ze binnen of buiten willen staan. De andere 2 stallen zijn 3x3 waar of een tinker die meer hooi moet hebben daar in de nacht in staat.
Had er 4 tinkers staan en 2 shets. Momenteel nog maar 2 tinkers en de shets. 2 helaas afgelopen 2 jaar overleden.
Daarbij heb ik nog een weiland waar ze met goed weer heen gaan van halve hectare.
Ze staan vanaf december tot eind april thuis.
Afbeelding
Afbeelding

PaardjeH1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij wonen sinds vorig jaar ook op onze nieuwe plek met de paarden huis. Het perceel is zo’n 3000 m2. Daar staat ook ons huis, garage en onze “privetuin” op. De paarden hebben een stal, waarin voor beide den box zit en een opslaggedeelte voor zadels enz. Ook hebben we een soort “rijbak” van 20 x 40 m gecreëerd. Uiteindelijk vind ik het allemaal goed passen. Groter mag altijd, maar het is groot genoeg en ze staan er fijn. Denk dat het stuk waar de paarden staan zo’n 2000m2 zal zijn inclusief rijbak en stal.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 18:05

Fijn om te lezen dat meerdere mensen iets realiseren met zulke afmetingen qua grond!

Leuk ook de foto's erbij te zien

Alja

Re: Paarden bij huis op klein perceel: wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:44

Mijn stuk thuis is 2000m2
En ook huis / oprit/ tuin en plek voor de pony’s
Nu hebben wij twee pony’s en kan het prima maar de buren hebben hetzelfde stuk en die hebben zes paarden erop en ik vind dat echt to much.

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 18:51

Alja schreef:
Nu hebben wij twee pony’s en kan het prima maar de buren hebben hetzelfde stuk en die hebben zes paarden erop en ik vind dat echt to much.

Wow ja 6 paarden lijkt me wat veel..

Heb je een stal en een paddock?

Irishcob89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 18:51

PaardjeH1994 schreef:
[ [url=m/nGpeHB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NnmEFB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JQwzXK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij wonen sinds vorig jaar ook op onze nieuwe plek met de paarden huis. Het perceel is zo’n 3000 m2. Daar staat ook ons huis, garage en onze “privetuin” op. De paarden hebben een stal, waarin voor beide den box zit en een opslaggedeelte voor zadels enz. Ook hebben we een soort “rijbak” van 20 x 40 m gecreëerd. Uiteindelijk vind ik het allemaal goed passen. Groter mag altijd, maar het is groot genoeg en ze staan er fijn. Denk dat het stuk waar de paarden staan zo’n 2000m2 zal zijn inclusief rijbak en stal.

Ziet er super uit!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:00

Het ligt helemaal aan het type grond of dit haalbaar is.
Kleigrond is in de winter echt dikke drek en in de zomer keihard.
Zandgrond dat laag ligt zal ook heel nat zijn. Hoger gelegen met goede afwatering is weer een heel ander verhaal.
Veengrond is in de winter ook te nat.
Etc etc.

Laat de ondergrond dus goed meewegen in je besluit.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:08

Hier ook geen groot stuk grond. Is prima te doen. Wij zorgen wel dat we de mest goed opruimen en iedere week wegbrengen, in de zomer zelfs 2x per week.

Van April tot Oktober mogen ze 3x per week van onze buurboer bij de koeien lopen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:32

Ik ging ook net zeggen dat de ondergrond allesbepalend is!
Zit je op klei? Dan kan je zoiets vergeten of je moet fortuinen uitgeven om de ondergrond aan te pakken, maar daar krijg je vaak geen vergunning voor….

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:40

Zou er ook rekening mee houden dat paarden in de bak laten lopen niet heel goed is voor je bak… zou zelf toch echt iets groters zoeken denk ik. Wij hebben 4 hectare voor 5 paarden en dat is eigenlijk iets te krap…

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:41

Irishcob89 schreef:
Alja schreef:

Wow ja 6 paarden lijkt me wat veel..

Heb je een stal en een paddock?

En dan ook nog twee drachtig en ze fokken de veulens thuis op.

Ik heb een bak, stuk wei en een bestraat deel met een schuilstal.
Mijn pony’s staan nooit in de modder, bewust zo voor gekozen bij het aanleggen ervan

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 19:45

Ik denk dat dit goed doenbaar is, zeker aangezien het sobere rassen zijn ben je zelfs beter af zonder veel weide. Hier heb ik nog een tijd lang een 7tal paarden in de winter in de buitenbak van 20x40 gehouden (mochten wel vaak nog halve dag op de wei als het niet te modderig was) en dat ging prima.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:01

Jeetje, 7 paarden op 40x20. Vind de huidige paddock(20x60) voor mijn kleine tinker en haflinger al erg krap.
Ik heb nu 5000m2, verdeeld met kleine weitjes en een bak van 40x20(die zo vaak word gebruikt dat het een wei is. :+ ) Ik heb ze ook gehad op 2000m2, weiland moet je dan niet meer verwachten of slechts een klein snack weitje. Zelf stond en sta ik op zandgrond en dat werd soms echt al blubberig, iets om rekening mee te houden. Het ligt aan de vorm van je wei(de vorige was 10x200 dus heel ongelukkig eigenlijk), anders kun je een kleine paddockparadise er van maken zoals hierboven in dat linkje, erg leuk. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:19

Libera schreef:
Zou er ook rekening mee houden dat paarden in de bak laten lopen niet heel goed is voor je bak… zou zelf toch echt iets groters zoeken denk ik. Wij hebben 4 hectare voor 5 paarden en dat is eigenlijk iets te krap…

Sorry maar deze reactie 8)7
5 paarden kun je ook prima op een halve hectare houden. Het ligt er vooral aan of je ze per sé op het gras wilt hebben, en hoe lang. Je kunt 5 paarden zelfs meer dan prima op 1000 m2 houden maar dan moet je die 1000 m2 gewoon inrichten als een paddock met een grote schuilstal. En dan zul je jaarrond hooi moeten voeren.
4 hectare voor 5 paarden is alleen te weinig als je ze jaarrond op de wei wilt hebben en onbeperkt gras wilt laten eten, niet wilt bijvoeren, of als je ze in de regen alles laat vertrappen, of er wellicht ook nog van wilt hooien.

Of je bedoelt dat je 4000 m2 hebt voor 5 paarden? In dat geval zou ik 100% achter je reactie staan. Het is inderdaad krap als je ze ook op de wei wilt hebben zomers

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:27

4 hectare in California - als de woonplaats klopt - is een pietsie anders dan goed onderhouden, met goed gras ingezaaide 4 hectare in NL :+ En als 'acre' vertaald wordt met hectare is de oppervlakte eerder 1,5 ha...

Vuistregel in NL is 4 paarden per hectare, dus die 2500 m2 is voor 1 paard geschikt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:36

Ons perceel is ook 2000m2 en daar staat het huis en de tuin ook nog op.
Ik heb een paddock van 15 bij 25 meter. Daar staan ze in de wintermaanden op.
Gaat om een Tinker, D pony en shet.
Er omheen hebben we 6 weitjes, die allemaal aan de bak vast zitten zodat we alleen een draadje hoeven te openen.
Van half April tot Oktober, tot het weer het toe laat staan ze op de weitjes. Afhankelijk van het weer, en groei gras staan ze ongeveer 8 tot 10 uur op het gras met strookbegrazing.
Heb dan kleine kuilpakjes ( hooi pakjes formaat in plastic voer ik dan bij)
Van Oktober tot April staan ze in de paddock waar ze dan onbeperkt kuil krijgen.
En heb dan balen van 450 tot 500 kg.
Zijn in verhouding veel goedkoper.
Snachts staan ze op stal met vlas.
In de zomer en winter.
Ik heb een IBC aan de afvoer van de dakgoot. Zodat ik regen water opvang voor de paarden
Een kilometer verderop hebben wij nog een perceel van 100 meter lang en 5 meter breed. Dat is van mijn zwager. Daar brengen we ze in de weekenden ook wel eens een dag heen om te grazen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door OleJon op 18-02-23 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:38

Libera schreef:
wauw te krap?
Hier werden ze te dik van het gras met 3 op 2HA :') en dan heb ik het niet over ponies maar warmbloeden.

Nu ik een kleinere wei heb zijn ze beter op gewicht te houden' s zomers

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:39

Ibbel schreef:
4 hectare in California - als de woonplaats klopt - is een pietsie anders dan goed onderhouden, met goed gras ingezaaide 4 hectare in NL :+ En als 'acre' vertaald wordt met hectare is de oppervlakte eerder 1,5 ha...

Vuistregel in NL is 4 paarden per hectare, dus die 2500 m2 is voor 1 paard geschikt.

Maar vier paarden per hectare, waarop is dat gebaseerd? Dag en nacht buiten, alleen overdag, wel of niet bijgevoerd, zand- of kleigrond, geheel weide of deels zand? Volgens mij is afmetingen per paard te kort door de bocht

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 20:48

Ik heb afgelopen maanden (november - vorige week) 4 Tinkers op 1200m2 gehad. Dat ging prima. En ik zit op kleigrond. Maar heb natuurlijk wel (deels) de bodem bewerkt ;) Ze mochten 2 uur per dag even rennen en knabbelen op een lang gerekt stukje weiland. (12 x 100 meter ongeveer). Als je het goed indeelt en speels houdt, wil het prima en is het denk ik in 90% van de gevallen een verbetering tov pensionstalling.

Om het speels te houden had bijvoorbeeld wel 2 stukjes oude boomgaard waar ze omheen en tussendoor konden dmv track, en 10 hooiplekken in verschillende hoekjes en vormen (hooibakken, groot net aan hek, in de schuilstal, net hoog in de boom en meerdere netten op verschillende plekken).

Ze hebben nu ruim 6500m2. Dat is voor de paarden wel heerlijk, straks ook meer graas weilandje. Maar ook deels best modderig/glad en meer werk voor mij. Zou voor mij geen must have zijn als dat budget er nou eenmaal niet is…

4 paarden per hectare lijkt me in dit deel van de wereld de richtlijn waarbij je niet hoeft bij te voeren in de maanden dat gras groeit. Of misschien zelfs genoeg hebt om ook eigen hooi eraf te halen voor de winter?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:16

4 paarden per hectare gaat van 'klassiek' paarden houden uit: in de zomerperioden overdag wei, 's nachts op stal, en dan kan je idd als je op goede grond zit/goed bemest ook nog hooien. En dan 's winters geen weidegang.
Overigens lukt het mij al 30 jaar om op iets meer dan 1 ha (puur en alleen het weiland) zandgrond 24/7 6 paarden te houden inclusief hooien (niet voldoende voor allemaal voor de hele winter).

Kwestie van goed beheren, goed bemesten en goed kijken wanneer welk stuk weiland rust nodig heeft, opnieuw ingezaaid moet worden etc.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:27

Hier ook geen groot perceel.
2950 m2.
2 tinkers.
3 stallen, paddock,en rij baan.
En zelfs een weitje.
Had 2 jaar geleden 1 hectare weide bij gehuurd.
Kreeg er 1 van hoefbevangen met al dat gras gevreet,dus weer opgezegd.
Dus blij met met kleine te overziene perceeltje.
Mijn paarden zijn ook happy met hun kleine weitje en plakje hooi.
Dit jaar gaan we wel de stallen vergroten,en komt er een schuil mogenlijkheid in de paddock.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:31

Ik durf niet te zeggen hoeveel m2 ons perceel is, maar ik denk max 1600m2. Wij hebben een mini paddock paradise gemaakt. We zitten op de klei en dit is onze eerste winter met onze 2 Shetlanders. Het valt inderdaad tegen hoe nat het is, maar we kijken per dag wat we ze kunnen bieden. Ze hebben een ruime schuilstal waar ze beiden uitgebreid in kunnen liggen met daarom heen een verharde paddock. Verder hebben we afgelopen zomer een zandpaddock aangelegd en daarachter is een stuk wat totaal vertrapt is, maar goed droog is, ze hebben dus altijd een stuk van 20x10 tot hun beschikking en voor de rest van de tijd kijken we of de tracks droog genoeg zijn om op te lopen. Soms staat er een aantal weken niks open, maar dit proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, zodat ze lekker kunnen lopen (dat doen ze dan ook veel). In de zomer hebben we genoeg gras voor ze, maar er hangt altijd een hooinet voor ze. In de winter staan ze op onbeperkt ruwvoer en gooien we een weitje open als het weer het toelaat :) ik zal wat foto’s plaatsen zodat je er een idee bij hebt.

Zou meer grond beter zijn? Misschien? Heb ik hele gelukkige, blije Shetlanders? Absoluut!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 21:34

Met shetten kan ik me er wat bij voorstellen, maar met grotere paarden? Ik vind het altijd toch wel sneu als ik paarden zie staan die niet eens een sprintje kunnen trekken, omdat ze in een rijbak staan bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat niet iedereen een hectare ter beschikking heeft zoals ik, maar de huidige trend om alsmaar kleiner te gaan vind ik eigenlijk niet echt een toevoeging aan het paardenwelzijn.