onsmakelijk stalstrooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

onsmakelijk stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 11:25

Voorheen liepen mijn 2 shetten 24/7 in hun zandpaddock met schuilstal. In de schuilstal hangt ook hun hooinet en liggen op de (stoeptegel)bodem rubber matten. Mesten en plassen doen ze praktisch altijd netjes in het zand, dus strooisel in de schuilstal was niet nodig.

Vanwege de dreiging van de wolf zet ik tegenwoordig 's nachts mijn 2 shetten op stal. De helft van de schuilstal strooi ik nu op met Equibedding (strokorrel). Op zich bevalt dat goed, absorbeert prima plas, alleen ik heb het idee dat 1 van mijn shetten en ook wat van eet. En aangezien deze shet hoefbevangen-gevoelig is en daarmee ook 24/7 op dieet staat, heb ik liever niet dat hij strooisel eet. Ze krijgen getest hooi en met het bijvoeren van stro heb ik slechte ervaringen met mijn HB-er.

Mijn vraag; welk strooisel is niet zo smakelijk en/of zodanig suikerarm dat ik mijn HB-er daar veilig op kan zetten? Belangrijk punt, het moet wél goed plas absorberen, want door de rubber matten en tegels kan het vocht niet in de bodem trekken. Qua mesthoop kan "alles", want de shetten maken maar een klein deel van de mestproductie uit en wij rijden de mest over eigen land uit.

Daihyo

Re: onsmakelijk stalstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:28

Hier deed gehakseld koolzaadstro het goed. Er zit een vieze smaak aan, absorbeert prima en verteert heel snel op de mesthoop.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:30

Hennepstrooisel misschien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:37

Ik vertrouw de mini voor geen cent, dat kleine spul vreet alles wat ze te pakken krijgen, zéker als ze op dieet staan := Hier dus gewoon voor houtkrullen gekozen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:09

Daihyo schreef:
Hier deed gehakseld koolzaadstro het goed. Er zit een vieze smaak aan, absorbeert prima en verteert heel snel op de mesthoop.

Ga het proberen, morgen een baal ophalen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:10

Eapy schreef:

Heb jij daar zelf ervaring mee? Absorbeert het ook goed?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:11

pmarena schreef:
Ik vertrouw de mini voor geen cent, dat kleine spul vreet alles wat ze te pakken krijgen, zéker als ze op dieet staan := Hier dus gewoon voor houtkrullen gekozen.

Hihihi, herkenbaar. En als ze het zouden eten die houtkrullen, dan is het niet schadelijk?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:18

Hier van dat hele fijne gehakselde stro. En ze staan nu wegens stofallergie van de oudste op vlas. Ze eten het niet en het vlas neemt ook vele malen beter plas op dan het stro. Maar goed mijn minis staan ook op onbeperkt hooi dus ze hebben altijd beter eten staan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:26

Ik heb in het begin met een kleine onkruidspuut even wat zeepsop over de strokorrels gespoten. Dan is het niet meer smakelijk voor ze

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:51

criollo_yess schreef:
Daihyo schreef:

Ga het proberen, morgen een baal ophalen.

Mijn draver staat op gehakseld koolzaadstro en eet er gewoon van.

Ook vlas, Strokorrels en gehakseld tarwestro eet hij.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 17:05

Art_Ificious schreef:
Mijn draver staat op gehakseld koolzaadstro en eet er gewoon van.

Ook vlas, Strokorrels en gehakseld tarwestro eet hij.

Hmmmm, misschien dan beter houtkrullen proberen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:15

Mijn paard vreet alles op behalve houtkrullen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:21

Hemparade? Bij mij vonden ze destijds speltstro niet lekker, dus dat was prima bedding.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:52

criollo_yess schreef:
pmarena schreef:

Hihihi, herkenbaar. En als ze het zouden eten die houtkrullen, dan is het niet schadelijk?

Houtkrullen zijn echt wel heel onsmakelijk qua smaak en structuur, dat lijkt me voor eten de minst aantrekkelijke stalbedekking die er is. Een paard dat dat eet moet wel echt extreem wanhopig zijn.... Maargoed ik ben ook geen expert ofzo :=

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:12

Ik zou proberen of vlas werkt.
Onze eetliefhebber ziet afhankelijk van hoe het gaat alles wat op stro lijkt als eten.
De stopknop qua eten is een beetje kapot zeg maar.

Op vlas in combi met fijn afgepast ruwvoer werkt het hier prima.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:45

Vlas is ook goed eetbaar en kunnen ze behoorlijk verstopt van raken. Bovendien vindt ik het glad op de grond.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:54

pillow schreef:
Vlas is ook goed eetbaar en kunnen ze behoorlijk verstopt van raken. Bovendien vindt ik het glad op de grond.

Ja, met vlas heb ik ook ervaring. Weliswaar niet met de shetten, maar weet dat het glibberig is. En het absorptievermogen is lager dan van strokorrel.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 19:57

marije1109 schreef:
Ik heb in het begin met een kleine onkruidspuut even wat zeepsop over de strokorrels gespoten. Dan is het niet meer smakelijk voor ze

Dat zou een optie zijn, maar wel wat bewerkelijk. Iets wat ik dan voor altijd moet doen vrees ik, lijkt me dat ze het vlot ruiken als het niet meer bespoten is en dan begint het snoepen weer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:01

criollo_yess schreef:
Eapy schreef:

Heb jij daar zelf ervaring mee? Absorbeert het ook goed?

Ik heb er ervaring mee. Absorbeert top, beter dan vlas. Mest heel fijn uit, veel fijner dan vlas vind ik.
Ik gebruik Hemparade.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:03

Houtkrullen en zaagsel eten ze hier niet.

Strokorrels van equubedding word door mijn merrie ook volop gegeten. Terwijl mijn ruin de veelvraat het niet doet.
Zou viste de hele korrels eruit.

Gehakseld stro eten ze beide. En was echt bang voor slokdarm verstopping.
Ook dat schepte ik door vies stro.
Maar zo uit een nieuw pak bleven ze doen.

Vlas hebben ze beide even gedaan. Maar mengde het met vies vlas dan aten ze het niet.
Oké zag er niet zuiver uit maar jammer dan.
Nu eten ze er nooit meer van. Ook niet vers uit de pak.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 20:32

pmarena schreef:

Helemaal off topic, maar hier moet ik zo om lachen. Zie echt zo’n klein monstertje voor me dat bezeten is van eten. Ik heb namelijk zo’n kat, die als ik niet oppas richting figuur zeehondje gaat (hoofdje, geen nek, véél lijf)

Verder: succes, mini’s vinden de vreemdste dingen lekker als ze zelf vinden dat ze enorm verwaarloosd en ondervoed zijn :+

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:15

Ik heb dat alleen de eerste keer gedaan en ze hebben er nooit meer van gegeten hoor.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:46

Alle minipaarden die wij hebben (en gehad hebben) kunnen proma op vlas, maar ook op houtkrullen gaat prima. Stro ben ik niet zo'n fan van

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 02:29

Hier een merrie die alle bodembedekking soldaat maakt, zelfs met flinke lading hooi.

Wat ik nu doe is niet al het oude zaagsel verwijderen en het schone goed mengen met het oude. Ik verwijder wel de extreem natte plekken en mest maar haal dus niet de gehele stal leeg om met een frisse bodem te starten.
Houtkrul/zaagsel werkt hierbij het prettigst.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-23 18:35

Vandaag een baal houtkrullen gehaald. Ga dit geleidelijk door de strokorrel mengen. Dan staan ze over een paar dagen helemaal op houtkrul. Eens zien hoe me dat gaan bevallen. Iedereen bedankt voor de input tot zover :D