Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:07

Goedemorgen,

Op 1 Maart zou ik mijn paard gaan verhuizen naar een andere stal, dus op 31 jan opgezegd en bij de nieuwe stal een overeenkomst getekend.
Vanwege omstandigheden gaat de verhuizing niet door en blijft het paard nog minstens een paar maanden op de huidige stal staan.
Dus heb ik voordat ik er überhaupt heb gestaan al opgezegd bij de nieuwe stal
Maar goed ik heb natuurlijk wel een contract getekend dus dat is wel zuur, maand opzegtermijn maar wel de eerste maand een proefmaand voor beide partijen.
Hoewel ik begrijp dat ik gewoon moet betalen vraag ik me af hoe redelijk jullie het vinden dat ik het volledige bedrag moet betalen terwijl ik niets heb verbruikt en de stal alweer gevuld wordt door een ander paardje?

Lieser

Re: Stal opzeggen zonder er te hebben gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:21

Volgens mij maakt het niet uit of wij dat redelijk vinden. Je hebt een contract getekend en daar moet je je aan houden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:24

Staat er niet iets in het contract over onvoorziene omstandigheden? Of overmacht? Dat soort dingen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:25

Lieser schreef:
Volgens mij maakt het niet uit of wij dat redelijk vinden. Je hebt een contract getekend en daar moet je je aan houden.

Dit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:25

Ik zou zeggen ga het gesprek aan met de nieuwe stal eigenaar. Misschien valt er wat te regelen, misschien niet. Wellicht ook afhankelijk of je nog wel op die stal wil staan?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:26

Houdt proeftijd sowieso niet in dat je per direct kan beëindigden zonder opgave van redenen?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:27

Eens met lieser.
Daarenboven. Je verbruikt wel niks maar de nieuwe stal moet wel opzoek naar een nieuwe klant. De vraag is of het hun lukt om op het einde van die maand de stal weer verhuurd te hebben.
Dus niet raar dat ze je aan het contract houden en geen coulance toepassen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:28

Hmm staat er niets over wat de maand proeftijd dan precies betekent in het contract?

Ik heb toen ik mijn paard kocht precies 1 week op een stal gestaan. Dat beviel mij niet en mijn paard was er duidelijk niet gelukkig.
Na 1 week ben ik verhuisd. Ik had een maand proeftijd en dan gelde er geen opzegtermijn van beide kanten af. Ik heb 100 euro gegeven voor het verbruik en ben vertrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:29

Gitana schreef:
Houdt proeftijd sowieso niet in dat je per direct kan beëindigden zonder opgave van redenen?

Ja dat klopt.

Wat betreft het doorverhuren, er staat een wachtlijst maar zat zelf nog te denken om te kijken of ik een huurder kan vinden voor 1 maart.
Maar aangezien het mijn pensionstal niet is kan ik niet bepalen wie er wel of niet mag komen te staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:39

Gitana schreef:

In mijn pensionstalovereenkomst zit geen proeftijd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 12:48

bij een proeftijd is er geen opzegtermijn; immers mag je per direct opzeggen na zo'n proeftijd als het je niet bevalt. Ze kunnen dus alleen die ene maand proef in rekening brengen.

Had je die proeftijd niet gehad, hadden ze wel recht gehad op die maand opzegtermijn. Tenzij je te laat was met opzeggen; je hebt hopelijk wel echt in je proefmaand opgezegd. Zo niet, dan ben je wel die maand opzegtermijn schuldig, want je zat al niet meer in je proefperiode. En ja; als een stalhouder heel erg precies is, dan is 1 dag te laat al genoeg om toch die maand opzegtermijn te willen.
Ligt er dus aan wanneer je hebt opgezegd; was dit binnen die proefmaand of net er buiten?

edit; ow je hebt op je oude stal op 31 januari opgezegd, dus je zit nog in je proefmaand; die dien je wel te betalen ( ook al is die stal al weer gevuld); je bent immers akkoord gegaan met die maand en er voor getekend. Opzegmaand is nu niet van toepassing.
Maar die proefmaand ( ook al is binnen 5 dagen alles weer veranderd) zal je toch wel degelijk moeten betalen.

of ik, of iedere andere bokker, dat redelijk vind, doet er niet toe; je hebt getekend en dus staat stalhouder in zn recht om die maand te eisen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:01

Hoezo zit ze in haar proeftijd? Het is nu februari. De proeftijd zou per 1 maart in gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:56

Dat kun je het beste met de stalhouder gaan bespreken. Dan pas weet je hoe het zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 13:59

Lieser schreef:
Gitana schreef:

In mijn pensionstalovereenkomst zit geen proeftijd.

Die van ts wel, dat schrijft ze al meteen.

Even overleggen met de stal, ts. Zulke dingen wil ik beschreven hebben in het contract, juist zodat je weet wat het betekent voordat je tekent, maar dat is makkelijk praten achteraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:26

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat me vooral om of jullie dit redelijk vinden aangezien het contract ook niet super duidelijk is en ik een indicatie wil hebben hoe anderen erover denken.
Ik zal morgen juridisch advies inwinnen, niet omdat ik perse die eerste maand niet of deels niet wil betalen maar omdat ik wel wil weten hoe het zit eigenlijk.
1e maand is proeftijd en op ieder moment te beëindigen door beide partijen zonder opgaaf van reden, maar hoe zit het dan met de betaling en daarbij is de proefmaand eigenlijk nog niet ingegaan natuurlijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:34

Ik zou denken dat je dan de proefmaand betaalt en verder niet, maar ik ben niet juridisch onderlegd.
Vraag ook even hoe het zit als jij betaalt, maar de stal een ander paard van de wachtlijst in ‘jouw’ stal zet. Dat heb ik ooit bij de hand gehad, het juridisch loket gaf destijds aan dat dit dubbel verhuren was en dat dat niet mag.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 16:46

Ik ben gewend dat er in zulke gevallen een aangepast bedrag wordt gerekend voor een lege stal. Wat je betaalt is dan de reguliere stalprijs min de prijs voor hooi/stro/brok. Die heb je immers niet gebruikt, dus hoef je dan ook niet te betalen. Maar als er zoiets is zal dat ook in je contract staan lijkt me :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:03

Heb je de vraag überhaupt al aan de pensionhouder gevraagd?

Ik vind het redelijk als hij zegt, even goede vrienden je hoeft niks te betalen. Maar hij is net zo redelijk als die zegt joh, leuk en aardig, maar ik wil graag dat je betaald want ik heb die box 2 maanden leeg gehouden voor je terwijl er ook een ander paard in had gekund.

Je hebt al opgezegd? Is er toen niks overlegd/besproken? Dat is toch iets wat je dan meteen vraagt?
Ik snap nooit zo goed dat er altijd hele stappen over juridisch advies inwinnen etc etc worden ondernomen terwijl er niet eens een gesprek is gevoerd.

liviavdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:11

Als je tekent voor een proefmaand denk ik ook dat je, ongeacht of je er van gebruik van maakt of niet, daarvoor moet betalen. Maar een gesprek aangaan is altijd een goed idee :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:21

Joh, is dit veel voorkomend bij stallen? Dit is oprecht voor het eerst dat ik dit hoor. Bij ons teken je gewoon op de dag van aankomst. Heb minstens 2 keer per jaar dat ik denk een plek verhuurd te hebben en dat iemand niet komt...

Ik denk dan altijd maar:
Of het is maar beter dat je niet komt, of er speelt vast zoiets dat als ik nu gewoon netjes zeg : ' succes! En wie weet tot ziens in de toekomst' , dan komt zo iemand misschien later toch nog eens.

Beter op lange termijn een mogelijke klant dan op korte termijn 1 maand stalling toch?

Ik vind dat anders wanneer iemand niet binnen 1/2 maanden komt, maar anders zie ik het toch maar een beetje als onderdeel van je bedrijfsrisico :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:31

Maar er is een wachtlijst voor die stal, je geeft nu al aan dat je niet komt en het ging pas in op 1 maart? Dan vind ik (geheel niet juridisch onderlegd) het wel een beetje flauw dat je wel die maand stalling zou moeten betalen.
Een maand proeftijd is ook wel bijzonder…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:36

ruitje schreef:
Joh, is dit veel voorkomend bij stallen? Dit is oprecht voor het eerst dat ik dit hoor. Bij ons teken je gewoon op de dag van aankomst. Heb minstens 2 keer per jaar dat ik denk een plek verhuurd te hebben en dat iemand niet komt...

Ik denk dan altijd maar:
Of het is maar beter dat je niet komt, of er speelt vast zoiets dat als ik nu gewoon netjes zeg : ' succes! En wie weet tot ziens in de toekomst' , dan komt zo iemand misschien later toch nog eens.

Beter op lange termijn een mogelijke klant dan op korte termijn 1 maand stalling toch?

Ik vind dat anders wanneer iemand niet binnen 1/2 maanden komt, maar anders zie ik het toch maar een beetje als onderdeel van je bedrijfsrisico :o

Dit is ook de eerste keer dat ik al ruim voor aankomst zo'n contract teken en dan staat er gewoon in een maand opzegtermijn.
Nu staat er 1 maand opzegtermijn maar eerste maand geldt als proefmaand voor beide partijen.

Ik had mijn huidige stal al wel opgezegd en het nog niet aangegeven op de nieuwe stal,dit ga ik morgen doen. Ik ga er morgen over in gesprek met de nieuwe staleigenaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 17:41

Sanet schreef:
Maar er is een wachtlijst voor die stal, je geeft nu al aan dat je niet komt en het ging pas in op 1 maart? Dan vind ik (geheel niet juridisch onderlegd) het wel een beetje flauw dat je wel die maand stalling zou moeten betalen.
Een maand proeftijd is ook wel bijzonder…

Er is een wachtlijst voor die stal en er staat al een ander in. Nogal flauw als jij dan zou moeten betalen voor iets wat je niet gebruikt. Als ik stalhouder zou zijn dan zou dat niet hoeven. Ik zou dat oneerlijk vinden en houd liever een goede naam van klantvriendelijkheid.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-23 18:21

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor jullie contract zit. Maar ik heb dit “probleem” zelf ook een keer gehad, nog voor verhuizing had ik toch een andere beter geschikte stal gevonden, maar was al wel overeengekomen met een andere stal dat we er zouden komen te staan per x datum (weliswaar 2 maanden van te voren)
Uit coulance zijn staleigenaar en ik elkaar tegemoet gekomen en heb ik de helft van t stalgeld betaald voor 1 maand. Omdat hij de stal wel voor mij vrij gehouden had voor korte periode.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat met 2 maanden van te voren, en voor jou ook 1 Maart met een wachtlijst dus hij krijgt m waarschijnlijk voor die tijd wel vol. Ik zelf geen geld berekent zou hebben als staleigenaar.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 08:02

Als degene die als eerste op de wachtlijst zelf nog moet opzeggen dan kan het zijn dat de stal pas 1 april weer gevuld is. In dat geval is een maand betalen redelijk.
Idd praten met de stalhouder en eventueel een maand betalen als redelijk zien.