Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:Hoe staat je paard nu, in een open stal of echt binnen? Aangezien hij op stal al dekens om heeft, doet mij twijfelen of dit de beste periode vh jaar is om het paard om te zetten van stal naar 24/7 land.
Het zou misschien beter gaan in het voorjaar.
Het ligt aan de dynamiek in de groep in hoeverre hij in de schuilstallen kan gaan staan.
Wel veel veranderingen ineens (verhuizen, totaal andere manier van staan, geen brok voer moment meer) het is ook van het paard en de factoren afhankelijk zoals: hoe ligt hij in de groep, kan hij er aarden, mist hij stal wel of niet.
Ik lees op Bokt ook wel, het ene paard bloeit op, het andere kan er niet tegen en wil ‘s avonds naar stal.
kiki1976 schreef:Beetje afhankelijk hoe ze nu staat op haar oude stal.
Binnenstal, buitenstal, wel/geen ruwvoer buiten, hoe houd ze zich daar qua warm houden?
Is ze wel/niet geschoren?
Nieuwe stal
Hoe is daar de kudde met nieuwkomers?
Mogen ze rap overal mee eten?
Mogen ze de schuilstal in?
Ik zou niet gelijk al het krachtvoer eraf halen, want dit gaat best een omschakeling zijn.
Je kan d'r bv nu al wel op voorhand terug gaan zetten qua hoeveelheid. Zodat je straks gewoon zelf 1x per dag het kan voeren. Eventueel overstappen op een vitamine/mineralen brokje.
Hier staan ze van april t/m oktober (beetje afhankelijk van het weer en temperaturen) 24/7 buiten. De regel is dan, zelf je (krachtvoer) voeren. Bij medicijnen, ziekte of wat anders is het altijd wel bespreekbaar.
De overige maanden gaan ze met de nacht op stal, dan zijn er 2 voerbeurten. Zetten we klaar en word gegeven. Bij die beurten krijgt die van mij enkel wat luzerne, zodat ze toch wat krijgt als de andere ook krijgen. Als ik er zelf ben dan krijgt ze haar gewone hapje van mij.
Ik weet niet of je het op je huidige stal ook zelf klaar moet zetten? Anders zou je bv op die manier al langzaam aan af kunnen bouwen naar 1x per dag krachtvoer
Adelaide71 schreef:Is dit niet een lastige tijd van het jaar, om zo een switch te gaan maken? Aankomende week wordt het wel weer kouder in de de nacht en het is nu behoorlijk nat. Ik zou het niet aandurven denk ik.
smurffie schreef:Waarom willen mensen bij 24/7 buiten gelijk dat de ts de deken eraf werkt?![]()
Ts, als de binnenstad waar ze nu is warm is zou ik even aankijken of ze warm genoeg is onder de huidige deken.
Stil staan is veel kouder dan kunnen bewegen namelijk.
Hooguit een halsje erop is fijn als ze ineen buiten staat.
Geen dekens stapelen; als die nat worden wordt het te zwaar. Je hebt ook een kwalitatief betere deken nodig die echt goed waterdicht blijft.
Daarnaast hou in je achterhoofd dat niet ieder paard gelukkig wordt van 24/7 buiten staan. Staat ze uiteindelijk alsnog heel veel in de schuilstal kijk dan of dit wel echt de beste optie is.