Folie gewikkelde(hooi)balen; hoe afvoeren/PMD kliko? Landbouwplastic?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Folie gewikkelde(hooi)balen; hoe afvoeren/PMD kliko? Landbouwplastic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 21:08

Kort vraagje; hoe voeren jullie het folie/plastic af waarin hooibalen zijn gewikkeld? Ik verzamel het al jaren in vuilniszakken en gooi die thuis weg in mijn PMD/plastic kliko. Nooit gedoe mee gehad.
Nu stuitte ik op een beschrijving van wat wel en niet in de PMD kliko mag, en daarbij staat ook "landbouwplastic" genoemd.

Echter, als ik op Google zoek op landbouwplastic, krijg ik een (volgens mij) ander soort plastic, meer van dat stevige, dikke zeil waarmee kuilvoer wordt afgedekt. Veel dikker dus ook dan het dunne plastic folie dat in vele lagen om de standaard hooi/voordroog balen wordt gewikkeld....

Het lijkt mij iets anders dan "landbouwplastic", dus in mijn ogen moet dat gewoon in de PMD kliko afgevoerd kunnen worden....?? Iemand die hier wat meer van weet?

Rocamor

Re: Folie gewikkelde(hooi)balen; hoe afvoeren/PMD kliko? Landbouwplastic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:09

Deed ik ook altijd, in PMD, maar ben er op aangesproken. Nu doe ik het in restafval

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:12

Het plastic dat om balen zit, wordt stretch folie genoemd. Dat nag idd niet bij het plastic afval, maar moet bij het gewone huisvuil of inleveren bij een loonwerker, die het eens in de zoveel tijd laat ophalen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 21:14

Hmm, oké, interessant...... ik ben wel heel benieuwd hoeveel mensen het, in volle overtuiging dat het plastic is, dus in de PMD bak gooien. Misschien wel de meerderheid?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:15

Restafval bij de milieustraat.
Het valt zover ik weet onder krimpfolie en mag niet bij pmd/plastic.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:16

Ik deed het ( bij ons zijn het zakken) en die laten ze dus staan, het is folie en geen plastic

ik gooi het bij restafval

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:22

Hier ook restafval

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:25

DuoPenotti schreef:
Restafval bij de milieustraat.
Het valt zover ik weet onder krimpfolie en mag niet bij pmd/plastic.

Yup, zo doen wij het ook. Sparen het op en af en toe brengen we het weg.
Ik weet dat je het ook op kan laten halen, maar toen ik er jaren geleden naar keek was dit erg duur en omslachtig.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:25

Wat raar dat het niet bij het plastic mag op oogpunt van duurzaamheid. Bij rest afval wordt het mogelijk verbrand wat erg giftig is.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:28

Citaat:
Wikkelfolie en wikkelnet veroorzaken storingen in zowel de vuilnisauto als bij het sorteren op de loopbanden bij de afvalverwerker. Deze folies zijn namelijk zo licht dat ze makkelijk gaan vastzitten in/om bewegende delen in de vuilnisauto en bij het sorteerbedrijf. Daarom mogen deze folies in geen enkele huishoudelijke afvalcontainer; zowel niet in de pmd –afvalcontainer (oranje deksel!) als in de restafval-container.

Onjuist afval (zoals bijv. landbouwfolie) in de huishoudelijke containers leidt tot afgekeurde vrachten. Afgekeurde vrachten worden niet gerecycled maar worden als restafval verbrand. Bij verbranden worden dan de extra verwerkingskosten bij de gemeente Winterswijk in rekening gebracht, in plaats van dat de gemeente een vergoeding krijgt voor het recyclen. Uiteindelijk betaalt de burger alle kosten die met afval gepaard gaan.

https://www.wclwinterswijk.nl/index.php ... lie-281120

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:53

Hier gaat het gewoon bij het restafval.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:10

Eerder altijd bij PMD in de container maar inderdaad na controle bericht gehad dat dit niet mag en dus bij het restafval hoort. Dus daar gaat het nu in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:22

Mariska_28 schreef:
Citaat:
Wikkelfolie en wikkelnet veroorzaken storingen in zowel de vuilnisauto als bij het sorteren op de loopbanden bij de afvalverwerker. Deze folies zijn namelijk zo licht dat ze makkelijk gaan vastzitten in/om bewegende delen in de vuilnisauto en bij het sorteerbedrijf. Daarom mogen deze folies in geen enkele huishoudelijke afvalcontainer; zowel niet in de pmd –afvalcontainer (oranje deksel!) als in de restafval-container.

Onjuist afval (zoals bijv. landbouwfolie) in de huishoudelijke containers leidt tot afgekeurde vrachten. Afgekeurde vrachten worden niet gerecycled maar worden als restafval verbrand. Bij verbranden worden dan de extra verwerkingskosten bij de gemeente Winterswijk in rekening gebracht, in plaats van dat de gemeente een vergoeding krijgt voor het recyclen. Uiteindelijk betaalt de burger alle kosten die met afval gepaard gaan.

https://www.wclwinterswijk.nl/index.php ... lie-281120

En daar geloof ik dus helemaal niks van...
Citaat:
Waarom mogen alleen verpakkingen bij de PMD?

Voor ieder product dat je in een verpakking van plastic, metaal (blik) of in een drankpak koopt, betaal je een kleine bijdrage. Daarmee stellen we de verpakkingsfabrikanten in staat om te zorgen voor recycling. Zij vergoeden zo de gemeenten die samen met de afvalbeheerders de inzameling organiseren. De verpakkingsfabrikanten zijn echter niet verantwoordelijk voor recycling van ander materiaal. Vandaar dat alleen verpakkingen worden ingezameld.

https://doemeemetpmd.nl/

Het heeft dus helemaal niks te maken met recyclebaar of niet, ze betalen niet mee.

Maar goed, er is geloof ik wel een bedrijf dat landbouwplastic tegen betaling komt ophalen, maar ik vind daarvan geen prijzen.
Hier thuis gaat het dus gewoon bij het restafval.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:25

Ik gooi het in de grijze container al jaren nooit iets over gehoord. Is restafval.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:29

@achterom ik werk in de plastic industrie en jou verhaal klopt niet helemaal.

Goed gescheiden pmd afval is waardevol. Zodra het vervuild is met soorten die niet door het huidige reguliere recycling process verwerkt kunnen worden, wordt het ineens restafval en inderdaad verbrand. Er valt nog heel veel te verbeteren aan het recyclingprocess en ik hoop dat overheid dit niet volledig aan de markt over laat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:35

Landbouwplastic en wikkelfolie wordt gezien als bedrijfsafval. Net als (grote hoeveelheden) piepschuim, puin, autobanden, en nog zo een hele zwik dingen. Je mag als particulier (meestal) ook maar een kleine hoeveelheid puin en bijvoorbeeld één set autobanden per jaar inleveren.

Gemeenten houden dus geen rekening met wikkelfolie van hobbyisten - zodra je hooi in plastic voert, ben je 'een agrariër' en hoor je een bedrijfscontainer te huren, vindt men.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:36

Bij de stallen waar ik heb gestaan wordt het al jaren in de doorzichtige plastic zakken gedaan en is nog nooit blijven staan. Zwart of groene plastic maakt niks uit nemen ze gewoon mee.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:53

Het mag inderdaad niet bij het plastic. Ik huur een 3kuubs container en laat het 3 a 4x per jaar ophalen. Nu is dat bij mij de moeite waard, omdat er een grote baal per dag doorheengaat. Wat je kunt doen is kijken of er een afvalverwerking bij jou in de buurt zit een vragen of je het daar mag brengen. Officieel kost dat geld, maar mijn ervaring is dat ze bij particulieren niet heel moeilijk doen.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 04-01-23 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:55

carika schreef:
@achterom ik werk in de plastic industrie en jou verhaal klopt niet helemaal.

Goed gescheiden pmd afval is waardevol. Zodra het vervuild is met soorten die niet door het huidige reguliere recycling process verwerkt kunnen worden, wordt het ineens restafval en inderdaad verbrand. Er valt nog heel veel te verbeteren aan het recyclingprocess en ik hoop dat overheid dit niet volledig aan de markt over laat.

Waardevol? Een paar jaar geleden begreep ik dat ze er haast niet vanaf konden komen, het wordt nauwelijks gebruikt voor het maken van gerecycled plastic, omdat nieuw plastic makkelijker en goedkoper is?
https://www.npostart.nl/de-monitor/13-1 ... KN_1709721
Hopelijk is dat ondertussen veranderd, weet jij dat misschien? :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:58

Hier mag het idd ook niet bij het plastic, maar moet het bij het restafval. De boer waar mijn pony staat rijd eens in de zoveel tijd met de trekker met een volle kar naar de afvalinzameling omdat ze het liever niet in de containers hebben. Gaat vastzitten in de containers en is er bijna niet meer uit te krijgen door de vuilnismannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 22:58

Wij voeren veel van die baaltjes aan onze kalveren/pinken/droge koeien, helaas moet het bij het restafval. Anders konden we het elke week aan de weg leggen, hier wordt afval nl gescheiden opgehaald. Zou anders mooi kilo's schelen op de bedrijfscontainer :))

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:32

Siersma schreef:
Hier mag het idd ook niet bij het plastic, maar moet het bij het restafval. De boer waar mijn pony staat rijd eens in de zoveel tijd met de trekker met een volle kar naar de afvalinzameling omdat ze het liever niet in de containers hebben. Gaat vastzitten in de containers en is er bijna niet meer uit te krijgen door de vuilnismannen

Ik rol het plastic strak op en prop zoveel mogelijk in de lege voerzakken. En die gaan weer in de container.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:41

In het begin dat ze het plastic op kwamen halen deed onze oude stalhouder het er ook altijd bij.
Na ruim een jaar de melding dat het niet meer mocht. Ze kregen als opmerking dat dit fijnere folie de transport banden vast laten lopen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:46

Mag idd niet in plastic container. Ik gooi het in de restafval container of op de zaak in de grote folie-container. Weet niet eens helemaal zeker of dat mag maar denk het wel?

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:42

Ik verzamelde het en bracht het aan het eind van de winter naar de milieustraat