hoelang wennen aan nieuwe stal ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QOC079

hoelang wennen aan nieuwe stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 15:29

Graag wil ik mijn verhaal met jullie delen en evt advies.

Mijn paard stond jaren lang overdag buiten en sávonds op stal met 4 andere paarden.
die paarden waren erg lief voor haar en was ze dikke vrienden mee. de stal was ook erg naar mijn zin.

Nu ben ik verhuisd naar een andere woonplaats.
Hier staat mijn paard 24-7 buiten. Er staat een grote schuur waar je je paard kunt poetsen.
ze staat er nu 16 dagen en ik haal haar elke dag uit de paddock. als ik haar vast zet begint ze met haar been te slaan en staat ze niet stil. Ook begint ze elke keer te plassen en te mesten als ik haar daar vast zet. Normaliter plaste ze nooit als ik haar ging poetsen op mijn vorige stal. ik heb haar al 3x verplaatst en dit gedrag heb ik niet eerder mee gemaakt. Ze is dus erg gestresst. ik sta er 2,5 week dat is nog vrij kort maar ik ken niets meer van haar terug ze is normaal echt een makkelijk en lief paard en went overal snel aan. Ze stapt zo de trailer op en ik kan van alles met haar ondernemen.

Ik zie met de dag nog geen verbetering. en vaak tref ik haar alleen in de paddock aan zonder paarden vriendjes om haar heen.

Ook als ik haar uit de kudde haal waar ze nu in staat c.a 20 paarden tref ik steeds wondjes en bulten aan op haar lijf. ze is geen dominant type en laat zich wegsturen. het zijn ruinen en merries door elkaar heen.

en als klap op de vuurpijl heeft een nieuwe hoefsmid ook nog eens in haar straal te diep gesneden en bloedde het enorm. hij zei dat dit absoluut geen kwaad kon en deed er erg nuchter over toch maar mijn oude DA gebeld en die zei dat het wel degelijk kwaad kan. nu staat ze apart op een weiland (dat is wat droger dan de paddock) en heb ik haar straal behandeld met betadine en ingepakt.

Ik zit toch nu erg te twijfelen om haar eventueel weer terug te verhuizen naar mijn oude stal.
ondanks dat ik dan 2 uur op en neer moet rijden. Dan heb ik wel mijn oude hoefsmid, DA en tandarts terug en staat zij weer op een fijne plek.

wat vinden jullie hier van? En klopt het dat een paard gewoon lang moet wennen? ik ben bang dat ze ongelukkig wordt van deze plek.

Daphara

Re: hoelang wennen aan nieuwe stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:36

Mijn paard had zeker 6 weken nodig om te wennen op de nieuwe stal, terwijl ik hem ook overal mee naartoe kan nemen op de trailer. Bij hem begon de spanning pas een week later te tonen, ik denk dat hij in het begin wat overrompeld was.

Dat de hoefsmid een foutje maakte is natuurlijk wat ongelukkig, maar op zich niet iets waar je paard langdurig wat aan over zal houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:42

Hoe is zij geintroduceerd bij de anderen? Dat kan echt een groot verschil maken.

Er is een bestaande kudde waar ze bij moet. Hoe lang staat die kudde al zo samen? En is deze kudde stabiel?

Er wordt hooi gevoerd? Op hoeveel plekken?

Wij kregen in Mei een merrie met veulen erbij en die er eerst naast gezet. Toen de eerste niet welkom communicatie voorbij was, elke dag samen op de wei gezet en daarna weer apart naast elkaar.
Daarna samen de wei laten af lopen en voor de nacht weer apart.
Omdat ze er graag bij wilde, maar niet durfde ook een aantal extra hooi plekken dichter bij elkaar gemaakt.

Het plassen herken ik wel. Mijn merrie die hier al woonde had een veulen en wilde de eerste 2 weken terug naar stal en even alleen staan om te plassen. Ze was overbezorgd en blijkbaar niet genoeg rust in haar donder. Is qua kudde wel the queen.

Uiteindelijk vormen ze vaak ook wel een kudde als je het zo laat gaan, maar zonder verdere info wel lastig of dat sneller kan gebeuren of dat er echt factoren zijn dat het moeizaam kan blijven gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:46

De oude rot in het vak, een paardenman 'die al honderd generaties boer is' sprak van minstens drie maanden.

En in die drie maanden zit je niet te wachten op extra stress. (Een nieuwe hoefsmid hoeft geen probleem te zijn, maar in het leven snijden doet per definitie zeer.)

Wat heel erg kan helpen: probeer zelf de kudde te leren kennen.
- Is er een ander relatief nieuw paard....? Wellicht kun je haar regelmatig samen met dit paard in een paddock oid zetten, als een nieuweling een vriendje heeft is het al weer heel anders.

- Kun je iets zien van een leidende merrie: degene die de rust bewaart in de groep? Je dier samen zetten met de leidende merrie geeft met wat mazzel het effect dat de leidende merrie zich actief met de introductie gaat bemoeien. ('Ga kennis maken maar niet treiteren!')

En wellicht kun je je dier helpen met Bach remedies, zoals Walnut om om te gaan met veranderingen, of Vine om het machtsspel onder de knie te krijgen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:49

Sowieso niet terugverhuizen naar je oude stal. Ik snap je gevoel helemaal, maar 2 uur rijden is echt veel en ga je - denk ik - op termijn niet kunnen of willen blijven volhouden. Dan moet ze wéér verhuizen.

Als deze locatie het echt niet is, dan zou ik eerder een andere stal in de buurt zoeken waar de groep bijvoorbeeld iets kleiner is en ze beter toch haar recht komt.
Maar waarschijnlijk went ze hier uiteindelijk ook wel, als jij er verder helemaal gelukkig mee bent. Maar heel vervelend is het inderdaad wel.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:57

Sommige paarden hebben maanden nodig om te wennen. Als ik terug kijk heeft de mijne er een jaar over gedaan om zich echt thuis te voelen, maar dat was incl wissel van eigenaar en dat speelt hier niet.

Misschien is jouw paard niet blij met deze nieuwe stal en staat ze liever in een kleinere groep.
Zijn er geen andere alternatieven behalve terug naar je oude stal? Bijvoorbeeld een andere stal in dezelfde omgeving maar die qua management meer op jouw oude stal lijkt?

Het is altijd even zoeken op een nieuwe plek naar een fijne DA, smid etc, maar dat gaat ook wel lukken, geef niet gelijk op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:06

Twee uur rijden? Dat is niet te doen. Is er geen andere, wat meer kleinschalige plek in je omgeving te vinden? Al snap ik dat je niet je paard steeds wilt verhuizen....

20 paarden is ook wel een erg grote groep, maar dat is mijn persoonlijke mening, hoor. Het zou fijn zijn als jouw merrie in die groep een maatje kan vinden wellicht met wat extra hulp, zoals hierboven al gezegd wordt? Maar jij kent jouw eigen paard het beste.

Heb je wel het idee dat ze voldoende eten binnen krijgt en aan haar rust toe komt?

Hoe lang staat ze nu in deze groep? Ah 2,5 week, dat is erg kort nog. Want ik denk dat je je tussen de 3 en 6 maanden écht wat kunt zeggen over of je paard wat gewend is daar inmiddels of niet.

Mijn ruin heb ik binnen één jaar ooit 3x verhuisd en dat hakte er enorm in bij hem. Die laatste verhuizing is nu alweer bijna 11 jaar geleden en ik zag toen pas na één jaar, dat hij eindelijk geland was. En dat was in een clubje van vier paarden, waar hij ook de laagste in rang was. Dat veranderde nog enorm in de jaren erna trouwens. Maar de plek is ook superfijn en rustig, wat voor mij als eigenaar óók erg belangrijk is.

Sterkte met je keuzes!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 08-11-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:08

Als ze steeds wondjes en bulten heeft en zich afzijdig houdt dan heeft ze het niet naar haar zin.
Zou zeker een andere stal zoeken. Niet in grote kuddes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:12

Uit je verhaal haal ik dat je paard nu geen rustmomenten meer heeft / neemt. Vandaar dat ze zo onrustig is op de poetsplaats.

Voorheen kon ze s’nachts op stal haar rust pakken en dat mist ze nu natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat het niet goedkomt, geef het wat tijd. Misschien dat een kleinere groep of langere introductie verschil had uitgemaakt, maar ik weet niet hoe dat gegaan is.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:14

Geef het nog de tijd. Paarden zijn soms net mensen, de een heeft ook langer de tijd nodig om te wennen dan een ander

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:21

Een gemengde kudde van 20 paarden én ineens 24/7 buiten zijn wel hele grote veranderingen voor een paard.. Mijn paard heeft echt een jaar moeten wennen, werd mager en nerveus en kreeg last van stress narcolepsie. De laatste zichtbare aanval had hij ruim 11 maanden na de verhuizing.

Hoe is de introductie gegaan? En heeft ze een plek waar ze zich echt even kan terugtrekken zonder dat andere paarden haar kunnen storen? Krijgt ze voldoende kans om rustig te eten? Zijn wel hele belangrijke voorwaarden voor een paard en kan me voorstellen dat ze daar in de nieuwe situatie niet aan toe komt.

24/7 buiten in een gemengde kudde moet echt passen bij je paard. Wij hebben op stal ook een hele grote gemengde kudde, ook 24/7 buiten maar er zijn toch echt paarden bij die het heel slecht doen daar, hoe lang je ze ook laat wennen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:25

Niet alle paarden worden blij van 24 uur per dag buiten.

Wellicht zoeken naar een plekje waar ze in een koppel kan staan en in de avond binnen?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:28

Ook zoiets inderdaad, niet elk paard doet het goed met 24/7 buiten, mijn vorige stal ging over van alleen ‘s nachts op stal naar 24/7 buiten en mijn paard viel kilo’s en kilo’s af. Hij is al geen snelle eter en voelt zich heel verantwoordelijk in een kudde, houdt alles in de gaten en bemoeit zich overal mee. Dus van de voorraad hooi die voor 4 paarden bedoeld was (2 Shires, een B pony en een jonge 3 jarige KWPN), at hij misschien maar 1/6e deel, veel te weinig voor hem.

Nadat hij verhuist is naar een stal met goede weides en 50/50 stal en weidegang, knapte hij zienderogen op. De rust van een plekje voor hemzelf, met zijn eigen hooi, waar hij niets in de gaten hoefde te houden.

Op paardenvakantie had ik een ruime stal met uitloop naar een paddock, hij kon dan zelf kiezen wat hij wou en daar viel mij op dat hij ook echt graag op stal staat in de nachten en na wat arbeid, soms stond hij zelfs liever op stal dan op de paddock bij zijn beste vriendinnetje en kon zelfs de lekkerste slobber hem niet verleiden om zijn stal te verlaten. Bewijs: https://www.instagram.com/p/CUhSZ3jIoO3 ... MyMTA2M2Y=

Hij zal niet heel snel meer 27/7 buiten komen te staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 16:31

Ik las nog even en moet ook denken aan mijn oude ruin. Die was heel sociaal, maar kon totaal niet omgaan met paarden die ruzie maakten. Om andere redenen deed ik ook wat schriktraining met hem en dat heeft hem ook ene stuk zelfverzekerder gemaakt, wat ik wel terug zag op den duur naar andere paarden.

Toen hij in een kudde geplaatst zou worden waar wat onrust was door een ruin, zijn we ook een aantal keren samen gaan wandelen. Paarden die uit een kudde 1 op 1 in een andere omgeving samen zijn, leren elkaar zo kennen in een situatie waar ze elkaar als het ware nodig hebben en dat kan een band kweken.

Maar de omstandigheden moeten verder wel goed zijn. Die van ons stonden kort in een natuurgebied met ongeveer 20 paarden en daar vormde zich meerdere kleine groepen. Er zou bijgevoerd worden en dat gebeurde niet voldoende, op slechts 1 plek en geheel niet volgens afspraak. Dat gaf ook ruzie wat er eerder bij voldoende gras niet was.

Het gaat meestal niet om het 24/7 buiten staan. Maar wel de rust kunnen vinden om voldoende te eten, rusten, mesten, plassen, drinken en liefst ook kroelen etc.
Het zou slecht zijn als een paard dat overdag allemaal niet heeft en dan op stal tot rust komt om vervolgens weer elke dag x aantal uren in zo een situatie te staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:12

Ik zie hier paarden die van s'nachts op stal gaan naar onze 24/7 kudde ook echt veel langer nodig hebben dan 16 dagen. En dat is dus op hetzelfde terrein. Wel vind ik dat je een verschil hebt tussen 'wennen' en echt 'een mismatch' met de groep/het stalsysteem. Sommigen duurde gewoon 3/4 maanden voordat ze echt compleet waren opgenomen in de kudde.

Anderzijds zijn er ook die gewoon echt niet blij worden van 24/7. Dat kun je naar mijn mening wel zien. Soms ziet een eigenaar dat juist beter dan een stalhouder ( je kent je paard goed) maar soms is het voor eigenaren ook lastig om het zonder emotie te zien. Wat vind je stalhouder?

Dan nog wat anders: ik vind 20 paarden en een gemengde groep niet ideaal...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:15

20 en gemengd kan prima, maar ligt aan de ruimte en indeling. Hoeveel ruimte is er? Hoe is de ruimte ingedeeld? Waar kunnen ze eten, drinken, schuilen?
Toen onze paarden met 20 stonden zag je sommigen amper.

En 24/7 buiten kan vaak wel, maar het ligt enorm aan de omstandigheden. Er zijn nog steeds teveel plekken waar 24/7 buiten niet echt optimaal is, als in; te weinig schuilplaatsen, te weinig ruwvoer, te weinig droge plekken etc.
Heb echt altijd ex stalpaarden en vrijwel nooit problemen. Zelfs eentje die echt weinig buiten kwam en altijd alleen stond die het geweldig vond.

Maar die van ons staan ook nog graag in de stal. Niet uren en niet alleen, maar ze vinden het wel een fijne en veilige plek blijkbaar. Dat is ook geen probleem. Maar opsluiten is een heel ander verhaal. Dan wordt mijn merrie echt niet vrolijk meer en die was het wel gewend. Maar vrij in en uitlopen, komt ze de hele dag door in de stal.

En introduceren wat nu een aantal keren is aangehaald kan ook elk verschil maken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:46

Ja, bij jou kan alles, dat weet ik, maar dat is nou eenmaal niet zo op 95% van de stallen in Nederland :D . Mijn ervaring is dat gemengd vaak problemen geeft en teveel paarden ook. Maar inderdaad, als je natuurlijk de perfecte locatie hebt zal het kunnen.

Het is niet voor niets dat je zelfs perfecte locaties van gemengde kuddes ziet afstappen. ( er is in het midden van NL een bedrijf wat naar mijn idee redelijk bij perfectie in de buurt komt en die zijn er ook vanaf gestapt ) Ik heb heel veel mensen die vanuit gemengde of grotere kuddes naar ons toe komen.

En ook bij ons is het niet perfect, verre van.

Maar ik weet wel dat er zijn die het in een gemengde, grote kudde niet goed deden en bij ons wel beter doen. En dat hangt natuurlijk helemaal van je paard af. Ik heb hier paarden staan, die kan je nog bij 8 kamelen en een koala in de groep zetten en die voelen zich thuis... En ik heb ruinen die 30 centimeter groter worden en alles in elkaar timmeren als er maar een merrie op 40 meter afstand staat.

Want dat is het denk ik: er is niet een 'one size fits all' kudde, wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet :o

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:24

ik volg even. Ik heb net hetzelfde probleem momenteel, maar dan met verhuis van pensionstal naar paarden aan huis (systeem blijft wel hetzelfde qua voeder tijden en uren binnen/buiten, maar de omgeving is veranderd.
Mijn paard was ook altijd een heel nuchter type waar je alles mee kan doen, en nu is hij enorm onzeker, gestresseerd en heeft enorm verlatingsangst gekregen.
Wij zijn 2.5 maand geleden verhuisd. Het is ondertussen wel al beter geworden, maar hij is nog steeds niet 'de oude'. Ik vermoed dat hij nog langer tijd nodig heeft om te wennen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 21:32

Wat doet een paard op een nieuwe stal in een kudde?

Iemand die kennis van zaken heeft, zet een nieuw paard eerst naast de kudde, zodat ze contact kunnen maken maar het paard zich ook afzijdig kan houden en rust pakken.

Maar zelfs dan kan een paard er best wat tijd voor nodig hebben. Hier twee paarden, de ene was er ok mee na een maand, de andere heeft er 3/4 jaar over gedaan......

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:28

Hoe is het verdere management? Zijn er schuilstallen, hoe wordt er hooi gevoerd, gaan ze op de weide of niet, is er ruimte genoeg voor het aantal paarden...
Mesten en plassen zegt genoeg, ze is nog lang niet gewend. Als de omstandigheden verder goed zijn dan zou ik het nog even aankijken. Mocht ze over een paar maanden nog niet lekker in haar vel zitten dan zou ik in de buurt verder kijken naar een passende stalling.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:29

Voor sommige paarden werkt dat gewoon niet.
24 uur buiten.
Sommige willen gewoon echt rusten.
En voelen zich veilig in de nacht in hun stalletje.
Niks mis mee.
Rustig kunnen eten zonder weg gejaagd te worden even lang uit snurken.
Sommige kunnen dat prima in kudde verband 24 uur buiten.
Andere zijn ongelukkig.
24 uur buiten is niet zaligmakend hoor.

QOC079

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 22:36

Het is echt wel een groot stuk paddock paradise. Met 3 hooiruiven (vind ik nog wat te weinig) en 1 schuildak waar er denk ik 5 onder kunnen staan. Dus dat is ook niet ideaal. Maar goed veel stallen zijn niet perfect. Maar mijn voorkeur gaat naar savonds op stal omdat ze dat gewend is. Misschien is 16 dagen nog te kort om een conclusie te trekken.. er spelen een hoop factoren mee denk ik waar ze stress van krijgt. Ze heeft 1 dag apart gestaan met 2 nieuwe paarden die ook dezelfde dag nieuw daar zijn aangekomen. Die 2 paarden konden elkaar al dus ze sloten die van mij buiten. De dag daarna is ze in het diepe gegooid. Dat was al vrij snel.. Ik heb haar al een lange tijd en in het 3x verplaatsen heeft ze nog nooit staan plassen op haar nieuwe plek en ging het niet kunnen stil staan snel over. Ze staat nu apart in een weilandje ernaast ivm haar hoef en nu kan ik het wel uitsluiten dat het plassen echt angst is. Als het ruimte gebrek zal zijn dan zal ze niet vanavond opnieuw plassen in de grote poetsruimte aangezien ze de hele dag alleen op het landje heeft gestaan. Ik vraag me wel af hoe ik haar rustig kan houden als ik haar vast zet? Hebben jullie daar nog tips voor? Nou is dit natuurlijk idd 24-7 buiten en een hoop andere veranderingen. Ik maak me wel zorgen over haar mentale gezondheid. Voel me er echt rot door. Ik wil het nog dan een periode aankijken..om haar opnieuw te verplaatsen naar een andere stal hier in de buurt is ook weer zo wat. Hoop dat ze snel de oude weer wordt bedankt voor jullie reacties.
Laatst bijgewerkt door QOC079 op 08-11-22 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:38

QOC079 schreef:
Het is echt wel een groot stuk paddock paradise. Met 3 hooiruiven (vind ik nog wat te weinig) en 1 schuildak waar er denk ik 5 onder kunnen staan. Dus dat is ook niet ideaal. Maar goed veel stallen zijn niet perfect. Ze heeft 1 dag apart gestaan met 2 nieuwe paarden die ook dezelfde dag nieuw daar zijn aangekomen. Die 2 paarden konden elkaar al dus ze sloten die van mij buiten. De dag daarna is ze in het diepe gegooid. Dat was al vrij snel.. Ik heb haar al een lange tijd en in het 3x verplaatsen heeft ze nog nooit staan plassen op haar nieuwe plek en ging het niet kunnen stil staan snel over. Ze staat nu apart in een weilandje ernaast ivm haar hoef en nu kan ik het wel uitsluiten dat het plassen echt angst is. Als het ruimte gebrek zal zijn dan zal ze niet vanavond opnieuw plassen in de grote poetsruimte aangezien ze de hele dag alleen op het landje heeft gestaan. Ik vraag me wel af hoe ik haar rustig kan houden als ik haar vast zet? Hebben jullie daar nog tips voor? Nou is dit natuurlijk idd 24-7 buiten en een hoop andere veranderingen. Ik maak me wel zorgen over haar mentale gezondheid. Voel me er echt rot door. Ik wil het nog dan een periode aankijken..om haar opnieuw te verplaatsen naar een andere stal hier in de buurt is ook weer zo wat. Hoop dat ze snel de oude weer wordt bedankt voor jullie reacties.

Zou voor mij een reden zijn om op te stappen.
Als ze blijkbaar dat inzicht al niet hebben, welke kennis missen ze dan nog meer?

QOC079

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 22:41

Dat is idd niet handig geweest om haar zo snel erbij te zetten. Nu staat ze wel een aantal dagen alleen naast de paddock ivm haar hoef. Misschien helpt dat haar nog even rust te geven..?

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:43

Mijn vorige paard had ik bewust verhuisd naar een stal waar ze de hele dag in kudde buiten stonden.
Ruinen bij elkaar..
Hij vond het verschrikkelijk, we hebben er 2 maanden gestaan en toen dus naar een andere stal.
Waren meer dingen waarom we weg gingen maar hij knapte binnen no time op en was weer een blij paard.

Luister naar je gevoel, jij bent degene die je paard kent..