Voor het eerst scheren *tips gezocht!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Organa

Voor het eerst scheren *tips gezocht!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 17:50

Ik wil mijn paard dit jaar graag voor het eerst zelf scheren. Nou ben ik dus opzoek naar alle tips mbt dit onderwerp :D
Te beginnen met de aanschaf van een scheermachine. Idealiter wil ik niet meer dan €300,- uitgeven aan een machine. Mijn paard vind scheren best spannend dus ik ben vooral opzoek naar iets wat stil en draadloos is. Mijn oog was op deze twee machines gevallen:

- Voss Proficut: https://www.agrishop.nl/voss-farming-pr ... -roze.html

- Premiere KiteLi-on 80: https://www.agradi.nl/premiere-scheerma ... n-80mm.htm

Iemand ervaring met een van deze modellen of kan je mij een andere aanraden?
Verder waardeer ik alle tips die jullie hebben voor het scheren van een paard! Dan kan er hopelijk niets misgaan en hoeft mijn paard niet met een slecht kapsel de winter zien te overleven :')

Anouk_H

Re: Voor het eerst scheren *tips gezocht!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:36

Ik heb die bovenste gehad. Maar heb er geen enkele keer een paard mee kunnen scheren. De messen waren bijvoorbaad al niet goed scherp of zo. Heb ze 1 keer laten slijpen toen ging het een half paard beter. Maar heb hem snel weer op marktplaats gezet.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:37

Ik zou voor een 2e hands heiniger gaan voor dat geld..

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 20:13

Anouk_H schreef:
Ik heb die bovenste gehad. Maar heb er geen enkele keer een paard mee kunnen scheren. De messen waren bijvoorbaad al niet goed scherp of zo. Heb ze 1 keer laten slijpen toen ging het een half paard beter. Maar heb hem snel weer op marktplaats gezet.

Ai, blij dat ik het heb nagevraagd! :')

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 20:14

Aatrox schreef:
Ik zou voor een 2e hands heiniger gaan voor dat geld..

Dat is natuurlijk ook nog een optie! Hoe weet ik of een machine nog wel een poosje meegaat? Heb helaas vaak genoeg gehad dat ik een kat in de zak koop

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:16

Er staan best veel nieuwe 2e hands op marktplaats heb ik gezien de laatste tijd dus ik zou voor een jonge 2e hands gaan (met factuur eventueel) zodat je zeker weet dat je een fijne koop hebt!

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:25

Idd, investeer een koop een goede (tweedehandse) Heiniger.

Ik heb de fout gemaakt door eerst een goedkope merkloze machine te kopen (waardeloos), om vervolgens een machine te lenen waar ik veel onderhoud aan moest plegen (duur).
Dit jaar in de sale een Heiniger Xperience 2-speed aangeschaft, dat was echt een verademing qua gemak, gewicht en geluid.

Geluid was van de lawaaiige geleende machine voor de pony’s (2 brave koudbloeden, dat wel) even wat ongemakkelijk maar gaf verder geen problemen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:25

Ik heb de Heiniger Progress gehad. Fijn apparaat maar ieder jaar wel iets aan kapot.
Wilde ook geen snoer meer en de echte goede zonder snoer zijn al gauw rond de €500,-
Heb nu deze en ondanks dat deze wat kleiner is bevalt hij zeer goed. Kun je gewoon een heel paard mee scheren.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 20:28

xmarliez schreef:
Ik heb de Heiniger Progress gehad. Fijn apparaat maar ieder jaar wel iets aan kapot.
Wilde ook geen snoer meer en de echte goede zonder snoer zijn al gauw rond de €500,-
Heb nu deze en ondanks dat deze wat kleiner is bevalt hij zeer goed. Kun je gewoon een heel paard mee scheren.

Deze ziet er echt mini uit! Wel comfortabel scheren denk ik? Okay, het wordt sowieso een Heiniger dan! Nu nog even kijken of ik meteen investeer of toch eerst een goed tweedehandsje zoek

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:30

Om er even een alternatief naast te zetten:

Ik scheer al jaren met een hondentondeuse van de Lidl. Is wel wat kleiner dan een paardenscheermachine maar als je niet volledig wil scheren maar een patroon is dat goed te doen. Komt door het dikste Shetlanderhaar heen en maakt weinig geluid. Kostte geloof ik 30 euro in aanschaf. Heb er nog geen onderhoudskosten gehad en gebruik hem zeker 5 jaar, 2 a 3x per winter.

Is alleen niet snoerloos en ik zou er geen 10 paarden per jaar mee doen. Maar verder kan er qua kosten/baten niks aan tippen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:48

Mini is die zeker niet! Ik denk een slag kleiner dan een normaal scheerapparaat en een slag groter dan een tondeuse. Scheelt wel kramp in je hand haha. Die grote zijn best zwaar en deze is super licht en handzaam.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:00

Ik heb ook een Heiniger progress, inmdidels al 5 jaar scheren zonder enkel probleem.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:22

Ik heb een sectolin 2ehands gekocht. Echt een prima apparaat dat zijn werk doet maar als ik tzt vervanging nodig heb dan zonnig handzamer en stiller willen. Angst is te trainen. Rustig oefenen. Mijne kunnen nu bijna los staan

Lauwtjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:49

Hier ook nog een tegen hanger, als je 1x per jaar scheert kan je ook prima een machine huren. Er zijn veel ruitersportzaak die deze service aanbieden voor circa €30,-. Heb je in ieder geval altijd een werkende machine met geslepen messen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:57

Aatrox schreef:
Ik heb ook een Heiniger progress, inmdidels al 5 jaar scheren zonder enkel probleem.

Hier ook de heiniger progress style, 4de jaar nu. Lekker licht en handzaam, ik vind het een topding.
Heb een sectolin 210 tondeuse erbij voor de benen en het hoofd.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:17

Hier ook team Heiniger (Experience).
De mijne is nu kapot (maar wel op leeftijd en na flink wat draaiuren), ik heb vorige week die Premiere (je 2e link) mogen lenen van iemand. Hij schoor netjes, en draadloos is ideaal. Nu haalde ik hem uit de verpakking en ik kan redelijk netjes scheren, dus ik weet niet hoe hij zich houd na wat draaiuren en als je wat minder secuur kan scheren. Maar hij maakt echt ontzettende herrie! Ik was bij dat die van mij braaf is met scheren en er niets om geeft, want het was echt een hell. Helemaal in vergelijking met mijn doodstille Heiniger.
Het draadloze is wel echt heel prettig, maar deze zal ik echt niet aanraden.

En maak je niet druk over hoe hij eruit komt te zien, ik heb bij beginners echt fantastische creaties gezien. Hele damborden omdat er geen rekening gehouden wordt met lijnen. Iedereen moet ergens beginnen.

Maar een paar tips:

-Als eerste, was je paard van te voren!! Een schoon, vetvrij paard scheert veel makkelijker, is beter voor je messen en komt er mooier onderuit.
-Maak het jezelf makkelijk. Vlecht de manen of maak staartjes bij korte manen, en vlecht de staartwortel. Je zal de eerste niet zijn die per ongeluk een punker van je paard maakt of de voorpluk eraf haalt.
-Maak de lijnen zo lang mogelijk en probeer overal evenveel druk te houden. Niet te hard duwen en niet te zacht.
-Overlap je lijnen, dat voorkomt strepen.
-Let op, nieuwe messen zijn scherp. Dit kan voor wondjes zorgen bij je paard, als je hem er per ongeluk haaks opzet. Als dit gebeurd, niet schikken. Schoonmaken en ervan leren.
-Machine oliën! Nooit te zuinig, olie koelt de machine.
-Bij het schoonmaken weer opletten op die scherpe messen.

Als je hem echt verpest hebt, vraag iemand met ervaring om hem bij te werken. Vaak kunnen die er best nog wat redelijks van maken, strepen zijn weg te werken. En zoniet, haar groeit wel weer aan.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 20-10-22 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:25

Lauwtjuh123 schreef:
Hier ook nog een tegen hanger, als je 1x per jaar scheert kan je ook prima een machine huren. Er zijn veel ruitersportzaak die deze service aanbieden voor circa €30,-. Heb je in ieder geval altijd een werkende machine met geslepen messen.

Verkijk je daar niet op, ik was begonnen met scheren en kwam er toen achter dat mijn machine kapot was. Ik dacht ook "geen probleem, ik huur er wel ergens 1". Mooi niet, hier in de buurt zijn vrijwel alle verhuurpunten ermee gestopt omdat de machines continue kapot terugkwamen zonder dat het gemeld werdt. Overigens was mijn machine ook uitgeleend als laatste "en echt niet kapot gemaakt!". En inderdaad, 1 van de verhuurpunten had nog een oude liggen en omdat ik haar kende mocht ik hem wel lenen, ze gaf alleen geen garantie dat hij werkte. Ook die deed het niet goed (kabelbreuk). Ik kan nu uit ervaring vertellen dat dat voor geen meter scheert. Een pensionklant had er ook 1 liggen, maar die had botte messen.

Ik had echt geluk dat mijn schoonzus net een nieuwe gehaald had waardoor ik de volgende dag hem kon fatsoeneren, want huren was hier echt geen optie meer.

Als je het geld ervoor hebt is een eigen machine echt het fijnste.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:29

Qua patronen schoor ik enkel luchtpijp en midden borst (binnen de stukken waar vacht nog droog is na regenbui), konden ze genoeg warmte mee kwijt zonder dekens nodig.
Hoe het er uit ziet zal je paard een biet zijn en het groeit ook gewoon weer aan. Geen zorgen over maken dus, rommelige lijntjes hebben ze geen last van.
Gebruikte er een heel simpel accu opscheermachientje voor en meteen groter flesje scheermachine olie gekocht (en wees gul met gebruik van olie, spaart je messen, en je machine blijft beter koel). Deed dat gewoon losstaand, geen problemen en niks engs aan.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 09:25

Knoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:51

Snoerloos, dus accu, is alleen handig als je veel paarden en vaak scheert. De levensduur van de accu holt achteruit als je deze niet regelmatig oplaad.
Hier ook team heiniger trouwens.....

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 09:53

Bakken schreef:
Snoerloos, dus accu, is alleen handig als je veel paarden en vaak scheert. De levensduur van de accu holt achteruit als je deze niet regelmatig oplaad.

Oh, echt -O-
Daar gaat mijn plan haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:54

Dit kopje van de saphir scheert op 1,5 mm dat is veel te kaal :) dus daar zal je wel een ander kopje op moeten zetten (die zijn wel te koop) van rond de 3mm

De Xplorer gaat niet perse langer mee het is gewoon een grotere machine. Ik vind een grotere machine onhandig voor mij kleine handen en ik scheer maar 1 paard. Ik ben dus super blij met de Saphir :) duurt ietsjes langer maar dat is bijna verwaarloosbaar ik kan vrij snel scheren.

De accu's van heiniger lopen trouwens niet leeg dus dat je accu slecht wordt is onzin :)

Als je die opgeladen hebt na het scheren is die volgend jaar nog gewoon vol.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:01

Inderdaad je paard wassen (en drogen) voor je begint.

En zet de machine eerst op een afstandje aan en kijk hoe je paard reageert. Als je voor het eerst scheert raak dan eerst met je hand het paard aan waar je niet mee scheert met het apparaat in je andere hand aan. Dan went hij ook vast aan de aanraking in combinatie met het geluid.
Daarna het apparaat uit en tegen je paard houden, en dan die 2 combineren.

Het apparaat altijd aanzetten op een afstandje en dan pas richting je paard bewegen. Begin met scheren altijd bij de schouder, en sta zelf zo, dat hij je niet met voor-of achterbeen kan raken mocht hij schrikken en proberen te slaan. (want dat kan een natuurlijke reactie zijn, het geluid weg willen slaan)
Houdt ook altijd met je andere hand contact met het paard, zo voel je vaak ook al dingen aankomen.

Wat ik vaak bij mijn eigen paarden deed was het over 2 dagen verdelen. De ene dag de benen en het hoofd, de andere dag het lijf. Als je namelijk niet geoefend bent, en er lang over doet, kan het zijn dat je paard het op een gegeven moment beu is. Ik schoor wel heel veel per jaar, maar voor mijn eigen paarden vond ik het altijd fijner om het over 2 dagen te verdelen, kon ik gewoon lekker op mijn gemakje beetje tutten.

En voor jezelf: trek kleding aan waar de haren niet te veel in gaan zitten. En zorg er voor dat je na het scheren geen afspraken meer heb staan, maar dat je gewoon lekker thuis kunt gaan douchen.....

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:34

Bakken schreef:

Ik heb beide apparaten en gebruik ze alleen in de winter maar die accu's zijn echt nog niks veranderd met toen ik ze kocht hoor.
Daarbij zitten er twee accu's bij dus kan je prima wisselen en de ander laten opladen.
Ik heb nog nooit zonder accu gezeten. Zelfs niet als ik er 4 achter elkaar doe.

Ik zou absoluut de sapphire aanraden. Hele fijne machine, zeer licht en stil en toch genoeg kracht.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:10

Ik ben echt zo blij met al jullie tips! ik denk dat ik dan voor de sapphire ga! Weet iemand waar ik een kop van 3mm kan bestellen? Ik had een website gevonden maar hier is hij helaas niet op voorraad