Vochtdoorlatende staltegels of juist niet ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Vochtdoorlatende staltegels of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 07:59

Hoi,

De dierenarts raadt me aan om in de stal matten te leggen voor onze oudere pony die wat stijf is.
In de stal liggen momenteel betonnen klinkers.

Leg ik best vochtdoorlatende of juist niet ? Als ze geen vloeistof doorlaten lijkt het me toch een vies boeltje maar ik heb ook al gelezen dat zo vochtdoorlatende snel stinken.

We kunnen ook ringmatten nog bij eronder leggen zodat het vocht weg kan.

Fientj

Re: Vochtdoorlatende staltegels of juist niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:12

Als je niet vocht doorlatende tegels gaat leggen zal je daar iets op moeten doen wat wel vocht absorbeert, dus een laag vlas/stro/zaagsel.

Bij vocht doorlatende tegels is het wel van belang dat het vocht ergens heen kan anders blijft het onder de tegels liggen en dat gaat stinken. Ik heb vocht doorlatende tegels buiten op tegels liggen en dat gaat prima. Water maar ook urine loopt zo weg en mijn pony's liggen er graag op. Binnen ligt een niet doorlatende mat met zaagsel omdat dat gewoon vlak beton is.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:33

Speeltuin tegels van die grote dikke werken uitstekend en zijn goed verend. Je wel even een gaatje boren in je klinkers de grond in zodat het vocht weg kan lopen. En een laagje vlas er over heen is ook wel wenselijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:59

Je kan ook een dikke potstal maken. Dat geeft in de winter ook nog warmte wat ook fijn is voor een stijf paard.
Mooiste is deze van een bodembedekking te maken die veel vocht op neemt zoals rapsodie of vlas... enkel dagelijks de drollen er uit wippen en 1 x per week een baaltje er bij. Dan blijft je stal droog en heeft je paard een fijn bed om zacht op te staan en te liggen

Dan heb je geen matten nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:25

De meeste rubber matten zijn niet zacht genoeg om zonder bedding te gebruiken, waar ze wel voor helpen is optrekkende kou.
Ik denk dat een oudere pony het best geholpen is met een warm dekentje en een lekker dik bed van bijv. houtkrul.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:16

Fientj schreef:
Als je niet vocht doorlatende tegels gaat leggen zal je daar iets op moeten doen wat wel vocht absorbeert, dus een laag vlas/stro/zaagsel.

Bij vocht doorlatende tegels is het wel van belang dat het vocht ergens heen kan anders blijft het onder de tegels liggen en dat gaat stinken. Ik heb vocht doorlatende tegels buiten op tegels liggen en dat gaat prima. Water maar ook urine loopt zo weg en mijn pony's liggen er graag op. Binnen ligt een niet doorlatende mat met zaagsel omdat dat gewoon vlak beton is.

Ik kan onder de doorlatende tegels ringmatten leggen zodat het weg kan sijpelen. Maar ik twijfel om een Potstal te maken zoals ze in andere reacties zeggen alleen is dat wel een heel groot werkje om nadien uit te mesten zonder machines

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:17

Wij potten onze vlasstallen op en die kunnen we dan leegtrekken met een sneeuwschep, daar heb je echt geen machines voor nodig.

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:37

Ik heb toevallig onlangs rubbere stal matten aangeschaft. Bij ons onderzoek kwam naar buiten dat het inderdaad noodzakelijk is om bij vocht doorlatende matten een putje of iets dergelijks te hebben. (anders is het zoals hierboven gezegd een vieze stink laag eronder)
Ik heb daardoor gekozen voor geen doorlatende en tot nu toe heel tevreden. Wel noodzakelijk om hier iets van stro/vlas te gebruiken zodat de urine geabsorbeerd wordt.

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 16:28

woemp schreef:
Fientj schreef:

Ik kan onder de doorlatende tegels ringmatten leggen zodat het weg kan sijpelen. Maar ik twijfel om een Potstal te maken zoals ze in andere reacties zeggen alleen is dat wel een heel groot werkje om nadien uit te mesten zonder machines

Mijn tegels hebben zelf groeven aan de onderkant dus die ringmatten zijn niet nodig. Ik denk zelfs dat die maken dat je tegels minder mooi liggen.

Een pot stal zou in jouw geval denk ik mijn voorkeur hebben ook voor de warmte. Hem aan het einde van de winter leegscheppen valt best mee. Een fijne schep kom je een heel eind mee

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 16:33

Kyra013 schreef:
Ik heb toevallig onlangs rubbere stal matten aangeschaft. Bij ons onderzoek kwam naar buiten dat het inderdaad noodzakelijk is om bij vocht doorlatende matten een putje of iets dergelijks te hebben. (anders is het zoals hierboven gezegd een vieze stink laag eronder)
Ik heb daardoor gekozen voor geen doorlatende en tot nu toe heel tevreden. Wel noodzakelijk om hier iets van stro/vlas te gebruiken zodat de urine geabsorbeerd wordt.

Maar hoe kan je dan minder verbruik hebben dan voordien (dit schrijven ze altijd op de site) als je toch nog steeds strooisel moet leggen om al de urine op te vangen?

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:06

woemp schreef:
Kyra013 schreef:

Maar hoe kan je dan minder verbruik hebben dan voordien (dit schrijven ze altijd op de site) als je toch nog steeds strooisel moet leggen om al de urine op te vangen?

Bij mij stonden ze altijd tot hun knie in het stro om een lekker bedje te creëren. Nu heb in enkel stro nodig om de urine te absorberen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 22:21

Brainless schreef:
Wij potten onze vlasstallen op en die kunnen we dan leegtrekken met een sneeuwschep, daar heb je echt geen machines voor nodig.

En stinken potstallen niet hard? We wonen met buren vrij kortbij die echt wel moeilijk doen over de paarden

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 22:33

Mijn paard heeft een Potsdam met vlas gehad. Ze staat nog steeds op vlas, maar nu op volpension en nu is het geen potstal meer. Ik had er standaard een laag vlas in liggen van 15-20 cm hoog. Dat wordt dan goed aangestampt zidat het blijft liggen. Ik haalde dagelijks de mestballen eruit. Nu is mijn paard vrij proper van zichzelf en mest/plast ze steeds op dezelfde plekken, dus het gros van de stal bleef relatief proper. Soms kon ik eens een dagje niet dood omstandigheden, maar dat was geen probleem, dan had ik de dag nadien gewoon 15 minuten langer werk maar mijn paard stond niet opeens smerig ofzo. Na Ca. 10 weken ontstond er een verzadigde plek achter in het stal, waar ze altijd plaste. Dan haalde ik er zo 8-10 kruiwagens uit, de hele natte plek weg. Daarna verspreidde ik alles wat nog droog was en gooide ik er 2 nieuwe pakken vlas bovenop. Over het algemeen viel het amper op dat er wat uit de stal was, omdat het nieuwe vlas niet aangestampt was. Daarna gooide ik wekelijks gemiddeld 1 pak vlas in de stal. Ik heb nooit de hele stal in 1 keer leeggehaald omdat dat niet nodig was; ze staat nog steeds op dezelfde stal . Haar stal stonk nooit, behalve als het verzadigd was, maar dan rook je het eigenlijk vooral terwijl je de natte vlas eruit haalde. Op de bodem was deze vlas vaak roodachtig van kleur en stonk hij naar ammoniak, compleet verzadigd dus. Dat stinkt, ja, maar ze stal zelf niet. Het is wel echt van belang dat je voor een dikke en goed aangestampte laag zorgt, als ze laag te dun is of ze het steeds helemaal overhoop omploegen, zullen de natte delen onderaan steeds weer bovenaan komen door de bewegingen van het paard, en dan wordt alles nat en krijg je 1 grote stinkboel. Ik ken overigens wel een tuin die er een sport van maakte zijn stal overhoop te trekken, die stond beter in een stal met normale laag stalbedekking dan in een oppot.

(Typo’s door spellingscorrector op mobiel, sorry)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:00

woemp schreef:
Brainless schreef:

En stinken potstallen niet hard? We wonen met buren vrij kortbij die echt wel moeilijk doen over de paarden

Die stinken juist niet omdat de urine onderin trekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:06

... in een echte potstal kan de urine weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:46

@Janneke2: waar naar toe dan ??

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 14:07

Wij hebben ook van die speeltuintegels in de stal liggen. Daaronder zitten greppels dus moesten wel tegels leggen. Ik heb die pony op stro staan maar toch is zijn stal enorm nat. Iemand een idee hoe dat kan? Ik twijfel om hem toch maar op vlas te zetten. Of ik moet alle matten er even uithalen, schoonmaken en er weer in doen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:43

xLiez schreef:
Wij hebben ook van die speeltuintegels in de stal liggen. Daaronder zitten greppels dus moesten wel tegels leggen. Ik heb die pony op stro staan maar toch is zijn stal enorm nat. Iemand een idee hoe dat kan? Ik twijfel om hem toch maar op vlas te zetten. Of ik moet alle matten er even uithalen, schoonmaken en er weer in doen

Loopt het vocht wel weg dan? Of grondwater misschien?

@ TS mijn paard heeft ook van die speeltuintegels in z’n stal, daaronder zitten gewone klinkers. Ook de helft van z’n uitloop is met die speeltuin tegels ‘verhard’, de andere helft liggen grindtegels in maar hij staat liever op de speeltuintegels. Ik heb m overigens gewoon op stro staan. Het geeft m gewoon net wat meer ligcomfort ten opzichte van gewoon beton/ klinkers. Stinken doet t trouwens helemaal niet.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:15

Pallatin schreef:
xLiez schreef:

Loopt het vocht wel weg dan? Of grondwater misschien?

@ TS mijn paard heeft ook van die speeltuintegels in z’n stal, daaronder zitten gewone klinkers. Ook de helft van z’n uitloop is met die speeltuin tegels ‘verhard’, de andere helft liggen grindtegels in maar hij staat liever op de speeltuintegels. Ik heb m overigens gewoon op stro staan. Het geeft m gewoon net wat meer ligcomfort ten opzichte van gewoon beton/ klinkers. Stinken doet t trouwens helemaal niet.

Het is een oude koeienstal geweest dus er zit gewoon een soort greppel onder. Dus in principe zou het vocht daar heen moeten lopen. Ik vrees alleen dat die tegels te strak tegen elkaar aan zitten waardoor het vocht niet wegloopt. Dus ga ze er morgen eerst maar eens uithalen, schoonmaken en iets ruimer er in leggen als dat kan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:25

Ik werk al heel lang met die speeltuintegels van 50x50x4,5 cm vochtdoorlatend en ideaal voor in een stal. Ze zijn met een decoupeerzaag simpel op maat te zagen en door de pinnen liggen ze goed stabiel vast aan elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarop gewoon normaal strooisel. Eens per jaar al het strooisel er uit en dan met een hoge druk reiniger er doorheen. Dagje laten drogen en dan weer strooisel er op.

Ik deed het voor mijn ruin omdat hij ‘s winters erg afviel en hij zo een dikkere laag tussen hem en de koude betonvloer heeft.
Bij de stal van mijn merrie later ook gedaan, omdat ze rolt op stal en al het strooisel dan aan de randen ligt en ze dan op de kale betonvloer moest slapen.
Nu twee hele tevreden paarden. Het isoleert fijn, gaat niet stinken, het belangrijkste voor mij: het ligt een stuk zachter en warmer in de winter.

Ik ben er super tevreden over

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:05

Daphara schreef:
Ik werk al heel lang met die speeltuintegels van 50x50x4,5 cm vochtdoorlatend en ideaal voor in een stal. Ze zijn met een decoupeerzaag simpel op maat te zagen en door de pinnen liggen ze goed stabiel vast aan elkaar.

[ [url=m/2gvxxX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p7kd8k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/59LNtV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarop gewoon normaal strooisel. Eens per jaar al het strooisel er uit en dan met een hoge druk reiniger er doorheen. Dagje laten drogen en dan weer strooisel er op.

Ik deed het voor mijn ruin omdat hij ‘s winters erg afviel en hij zo een dikkere laag tussen hem en de koude betonvloer heeft.
Bij de stal van mijn merrie later ook gedaan, omdat ze rolt op stal en al het strooisel dan aan de randen ligt en ze dan op de kale betonvloer moest slapen.
Nu twee hele tevreden paarden. Het isoleert fijn, gaat niet stinken, het belangrijkste voor mij: het ligt een stuk zachter en warmer in de winter.

Liggen ze bij jou strak tegen elkaar aan? Ik heb het idee dat het bij ons niet tussen de tegels door gaat haha.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 19:01

xLiez schreef:
Daphara schreef:

Liggen ze bij jou strak tegen elkaar aan? Ik heb het idee dat het bij ons niet tussen de tegels door gaat haha.

Er moet ook niets tussendoor, anders komt er allemaal strooisel onder. De tegels zelf zijn van grof rubber granulaat gemaakt, dus vocht kan erdoorheen lekken. Maar ik strooi de stallen op net als een stal met betonvloer, dus gaat het niet stinken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 17:01

Daphara schreef:

Bedankt voor de foto’s. Ik heb er intussen ook gekocht en gelegd in de stal. Nu zijn er iemand mij dat rubbergranulaat kankerverwekkend is. Is dit dan wel veilig voor mijn paarden?

Petroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:36

Leg je iets op de matten? Het ligt eraan waar ze van gemaakt worden, ik zou het de fabrikant vragen ten eerste.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:23

Ik heb ook van die rubber speeltegels in de inloopstal liggen. Afgelopen maanden was mijn paard erg aan de diarree en hierdoor had ik geen bodembedekking erin gedaan. Want elke dag moest echt de hele stal leeg....niet te doen. Ik veeg nu alles meerdere keren op een dag aan en zo blijft de stal netjes. Nu de winter eraan komt toch aan het nadenken voor een laag bodembedekking. Ik weet alleen nog niet wat omdat ze vanuit de stal zo de paddock in kunnen en ik bang ben dat alles met het zand vermengd gaat worden.

Blijven bezig zo he :D