Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fientj schreef:Als je niet vocht doorlatende tegels gaat leggen zal je daar iets op moeten doen wat wel vocht absorbeert, dus een laag vlas/stro/zaagsel.
Bij vocht doorlatende tegels is het wel van belang dat het vocht ergens heen kan anders blijft het onder de tegels liggen en dat gaat stinken. Ik heb vocht doorlatende tegels buiten op tegels liggen en dat gaat prima. Water maar ook urine loopt zo weg en mijn pony's liggen er graag op. Binnen ligt een niet doorlatende mat met zaagsel omdat dat gewoon vlak beton is.
woemp schreef:Fientj schreef:Als je niet vocht doorlatende tegels gaat leggen zal je daar iets op moeten doen wat wel vocht absorbeert, dus een laag vlas/stro/zaagsel.
Bij vocht doorlatende tegels is het wel van belang dat het vocht ergens heen kan anders blijft het onder de tegels liggen en dat gaat stinken. Ik heb vocht doorlatende tegels buiten op tegels liggen en dat gaat prima. Water maar ook urine loopt zo weg en mijn pony's liggen er graag op. Binnen ligt een niet doorlatende mat met zaagsel omdat dat gewoon vlak beton is.
Ik kan onder de doorlatende tegels ringmatten leggen zodat het weg kan sijpelen. Maar ik twijfel om een Potstal te maken zoals ze in andere reacties zeggen alleen is dat wel een heel groot werkje om nadien uit te mesten zonder machines
Kyra013 schreef:Ik heb toevallig onlangs rubbere stal matten aangeschaft. Bij ons onderzoek kwam naar buiten dat het inderdaad noodzakelijk is om bij vocht doorlatende matten een putje of iets dergelijks te hebben. (anders is het zoals hierboven gezegd een vieze stink laag eronder)
Ik heb daardoor gekozen voor geen doorlatende en tot nu toe heel tevreden. Wel noodzakelijk om hier iets van stro/vlas te gebruiken zodat de urine geabsorbeerd wordt.
woemp schreef:Kyra013 schreef:Ik heb toevallig onlangs rubbere stal matten aangeschaft. Bij ons onderzoek kwam naar buiten dat het inderdaad noodzakelijk is om bij vocht doorlatende matten een putje of iets dergelijks te hebben. (anders is het zoals hierboven gezegd een vieze stink laag eronder)
Ik heb daardoor gekozen voor geen doorlatende en tot nu toe heel tevreden. Wel noodzakelijk om hier iets van stro/vlas te gebruiken zodat de urine geabsorbeerd wordt.
Maar hoe kan je dan minder verbruik hebben dan voordien (dit schrijven ze altijd op de site) als je toch nog steeds strooisel moet leggen om al de urine op te vangen?
woemp schreef:Brainless schreef:Wij potten onze vlasstallen op en die kunnen we dan leegtrekken met een sneeuwschep, daar heb je echt geen machines voor nodig.
En stinken potstallen niet hard? We wonen met buren vrij kortbij die echt wel moeilijk doen over de paarden
xLiez schreef:Wij hebben ook van die speeltuintegels in de stal liggen. Daaronder zitten greppels dus moesten wel tegels leggen. Ik heb die pony op stro staan maar toch is zijn stal enorm nat. Iemand een idee hoe dat kan? Ik twijfel om hem toch maar op vlas te zetten. Of ik moet alle matten er even uithalen, schoonmaken en er weer in doen
Pallatin schreef:xLiez schreef:Wij hebben ook van die speeltuintegels in de stal liggen. Daaronder zitten greppels dus moesten wel tegels leggen. Ik heb die pony op stro staan maar toch is zijn stal enorm nat. Iemand een idee hoe dat kan? Ik twijfel om hem toch maar op vlas te zetten. Of ik moet alle matten er even uithalen, schoonmaken en er weer in doen
Loopt het vocht wel weg dan? Of grondwater misschien?
@ TS mijn paard heeft ook van die speeltuintegels in z’n stal, daaronder zitten gewone klinkers. Ook de helft van z’n uitloop is met die speeltuin tegels ‘verhard’, de andere helft liggen grindtegels in maar hij staat liever op de speeltuintegels. Ik heb m overigens gewoon op stro staan. Het geeft m gewoon net wat meer ligcomfort ten opzichte van gewoon beton/ klinkers. Stinken doet t trouwens helemaal niet.
Daphara schreef:Ik werk al heel lang met die speeltuintegels van 50x50x4,5 cm vochtdoorlatend en ideaal voor in een stal. Ze zijn met een decoupeerzaag simpel op maat te zagen en door de pinnen liggen ze goed stabiel vast aan elkaar.
[ [url=m/2gvxxX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p7kd8k.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/59LNtV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Daarop gewoon normaal strooisel. Eens per jaar al het strooisel er uit en dan met een hoge druk reiniger er doorheen. Dagje laten drogen en dan weer strooisel er op.
Ik deed het voor mijn ruin omdat hij ‘s winters erg afviel en hij zo een dikkere laag tussen hem en de koude betonvloer heeft.
Bij de stal van mijn merrie later ook gedaan, omdat ze rolt op stal en al het strooisel dan aan de randen ligt en ze dan op de kale betonvloer moest slapen.
Nu twee hele tevreden paarden. Het isoleert fijn, gaat niet stinken, het belangrijkste voor mij: het ligt een stuk zachter en warmer in de winter.
Ik ben er super tevreden over
xLiez schreef:Daphara schreef:Ik werk al heel lang met die speeltuintegels van 50x50x4,5 cm vochtdoorlatend en ideaal voor in een stal. Ze zijn met een decoupeerzaag simpel op maat te zagen en door de pinnen liggen ze goed stabiel vast aan elkaar.
Daarop gewoon normaal strooisel. Eens per jaar al het strooisel er uit en dan met een hoge druk reiniger er doorheen. Dagje laten drogen en dan weer strooisel er op.
Ik deed het voor mijn ruin omdat hij ‘s winters erg afviel en hij zo een dikkere laag tussen hem en de koude betonvloer heeft.
Bij de stal van mijn merrie later ook gedaan, omdat ze rolt op stal en al het strooisel dan aan de randen ligt en ze dan op de kale betonvloer moest slapen.
Nu twee hele tevreden paarden. Het isoleert fijn, gaat niet stinken, het belangrijkste voor mij: het ligt een stuk zachter en warmer in de winter.
Liggen ze bij jou strak tegen elkaar aan? Ik heb het idee dat het bij ons niet tussen de tegels door gaat haha.
Daphara schreef:Ik werk al heel lang met die speeltuintegels van 50x50x4,5 cm vochtdoorlatend en ideaal voor in een stal. Ze zijn met een decoupeerzaag simpel op maat te zagen en door de pinnen liggen ze goed stabiel vast aan elkaar.