Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Hoe gedraagt hij zich als hij zelf degene is die weg gaat?
Ik heb dit zelf ooit opgelost door: de stresskip naar de wei te brengen, eentje met goed veel gras. Of aan de hand er mee gaan grazen. Achter haar kont om kon het andere paard dan zonder problemen weg gaan. Het achterblijven vond ze erger dan zelf weggaan.
ikkebenhier schreef:Gypsy schreef:Hoe gedraagt hij zich als hij zelf degene is die weg gaat?
Ik heb dit zelf ooit opgelost door: de stresskip naar de wei te brengen, eentje met goed veel gras. Of aan de hand er mee gaan grazen. Achter haar kont om kon het andere paard dan zonder problemen weg gaan. Het achterblijven vond ze erger dan zelf weggaan.
Ik kan met hem buiten aan de hand gaan grazen. Soms roept hij wel eens, maar dan gaat hij door met grazen. Na een half uur begint hij meestal wat nerveuzer te worden, maar veel minder dan wanneer hij binnen staat.
Ik kan hem niet op de weide zetten (los), dan zou hij door de draad gaan en is hij heel wild omdat hij alleen is.
darkadia schreef:Verhuizen kan heel stressvol zijn voor een paard en als ik het zo lees, heeft hij van deze verhuizing toch meer last dan van de voorgaande. Vaak duurt het een half jaar tot een jaar voor ze ergens echt thuis zijn. Ookal lijken ze soms meteen best okee, er zijn zat binnenvetters die helemaal niet zo okee zijn mentaal van binnen. Een shetje erbij kan werken, maar dan moet ie daar wel net een klik mee hebben en zich veilig bij voelen. Dat is meestal ook niet vanaf dag 1.
Daarbij is je paard ouder aan het worden en voelt zich mogelijk daardoor ook sneller onveilig alleen. Het niet weg kunnen/opgesloten staan maakt de stress vaak erger. Immers hun instinct zegt vluchten, en dat kan vervolgens niet, resultaat is dat ze in hun hoofd meer paniek krijgen en helemaal niet meer gaan nadenken en over hun toeren raken.
Hier een schimmel met enorme verlatingsangst en toen we in okt net verhuisd waren ook echt rennen en gevaarlijke situaties als de ander weg ging (ondanks wel nog andere paarden op stal). Inmiddels kan hij weer prima ‘alleen’ achter blijven, maar we hebben dit wel actief moeten trainen, en ben een aantal keer bij hem gebleven om hem te helpen met zijn spanning dmv wat grondwerk oefeningen.
DiantaM schreef:Jouw paard voelt zich duidelijk niet veilig op haar plekje. Ze steunt nu volledig op het paard van je zus. Hopelijk gaat hij straks meer steunen op de shet. Kun je dat misschien nog versnellen door meer met die twee samen te doen?
Ik heb dit met mijn paard ook gehad, werd pas beter toen hij naar een andere pensioenstal ging en toen was het ineens weer een heel ander (rustig) paard. Had bij die van mij te maken dat hij bijna geen paarden kon zien vanuit zijn stal. Dat voelde onveilig voor hem. En dan gaat hij heel erg hangen aan 1 paard. Voelt hij zich veilig, dan hangt hij niet aan 1 paard.
ikkebenhier schreef:darkadia schreef:Verhuizen kan heel stressvol zijn voor een paard en als ik het zo lees, heeft hij van deze verhuizing toch meer last dan van de voorgaande. Vaak duurt het een half jaar tot een jaar voor ze ergens echt thuis zijn. Ookal lijken ze soms meteen best okee, er zijn zat binnenvetters die helemaal niet zo okee zijn mentaal van binnen. Een shetje erbij kan werken, maar dan moet ie daar wel net een klik mee hebben en zich veilig bij voelen. Dat is meestal ook niet vanaf dag 1.
Daarbij is je paard ouder aan het worden en voelt zich mogelijk daardoor ook sneller onveilig alleen. Het niet weg kunnen/opgesloten staan maakt de stress vaak erger. Immers hun instinct zegt vluchten, en dat kan vervolgens niet, resultaat is dat ze in hun hoofd meer paniek krijgen en helemaal niet meer gaan nadenken en over hun toeren raken.
Hier een schimmel met enorme verlatingsangst en toen we in okt net verhuisd waren ook echt rennen en gevaarlijke situaties als de ander weg ging (ondanks wel nog andere paarden op stal). Inmiddels kan hij weer prima ‘alleen’ achter blijven, maar we hebben dit wel actief moeten trainen, en ben een aantal keer bij hem gebleven om hem te helpen met zijn spanning dmv wat grondwerk oefeningen.
Klopt helemaal wat je zegt!
Hoe heb je dit actief getraind?
Ik denk eraan om het paard van mijn zus bv 20 keer naar buiten te nemen en meteen terug binnen, zodat hij hopelijk begrijpt dat ze gewoon weer terug komt. En dan die tijd gaan opbouwen. Maar ik weet niet of dat gaat werken.
siskeh schreef:Maar, zoals ik hoor is "gedragstherapie" dus nog niet toegepast?
Ik weet niet of het tristan tucker was, of iemand anders, maar er zijn vrij goede gedrags-trainings-filmpjes ook.
Ik ga ff zoeken, het gaat er om dat het paard zichzelf leert te "kalmeren" en dat je dan op dat punt het paard beloond door het paard wat weg is gegaan weer terug laat komen, en dat ga je dan uitbouwen.
anjali schreef:Het is wel zo dat er bepaalde technisch meetbare energieen zijn zoals onder electriciteitskabels, hoogspanningsleidingen enzo die niet goed zijn voor levende wezens. Is er geen andere box in dezelfde stal die je zou kunnen proberen?
MyWishMax schreef:Maar wat heeft de gedragstherapeute gedaan? Alleen aangeven dat er stralen? Lopen?
Hier zijn we echt met meerdere sessies aan de slag gegaan om paard te leren dat het veilig was en alleen achter blijven geen reden coor paniek. Day was dus echt meerdere sessies van anderhalf uur echt werken met het paard.