Hoe ver rijden voor pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe ver rij jij voor de juiste stal?

5 - 10 km (11-15 min)
91 (21%)
10 - 15 in (15-20 min)
122 (29%)
15 - 20 km (20-25 min)
83 (19%)
20 - 30 km 25-35 min)
89 (21%)
30 - 40 km (35-45 min)
20 (4%)
40+ km (+45 min)
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 419

Balou_k

Hoe ver rijden voor pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 15:26

Zeeuws Vlaanderen is klein, maar qua goede stallingen ook klein bezaaid. De afstanden zijn dan toch soms fors te noemen.

Ik was benieuwd hoe ver/lang de gemiddelde Bokker rijdt voor de in zijn ogen perfecte stalling.
In de poll ga ik uit van routes waarbij er weinig opstoppingen zijn, qua tijden ga ik uit van een auto.

Ik wil wel aftrappen, maar momenteel heb ik ze in hetzelfde dorp op fietsafstand staan. Echter door wijzigingen in privéomstandigheden. Minderen met paarden, meer richten op gezin, vakanties en werk ben ik op zoek naar een goede stal.

Uiteraard zoek ik voldoende weidegang, voldoende ruwvoer en keuze tot eigen hoefsmid/dierenarts.

Mocht er iemand nog tips hebben binnen Zeeuws Vlaanderen, voorkeur naar midden of oost.

Freyr

Re: Hoe ver rijden voor pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:30

Mijn paard staat nu op een ruim kwartier afstand met de auto. Dat vind ik toch wel de max, mijn vorige stal was op een kwartier met de fiets. Dat was toch wel beter.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:33

Ik heb op stallen gestaan met 30 km verder en dat moet je echt niet willen..een eigen weiland op 10 km was ook niet altijd makkelijk. Nu op 5 km en dat is toch wel lekker, voor een eigen stuk wil ik eigenlijk niet meer verder dan deze 5 km, volpension is maximaal 15 km misschien nog te doen(scooter).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:34

Volpension max een half uur rijden. Zelf doen: zo dichtbij mogelijk :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:35

Mijn paard staat nu op 16 km afstand. Eigenlijk wat te ver (half uur rijden) maar ze hebben hier vanalles wat ik ze op de oude stal niet kon geven. Voor mij wat minder fijn maar voor de paarden een veel fijnere plek. Dan is de keuze vrij snel gemaakt wat mij betreft. Moet wel alles zelf doen dus moet er elke dag heen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:37

Voor de echt perfecte stalling voor mij als amateur wedstrijdruiter, zou ik wel 20-25 willen rijden. Echter geloof ik niet dat ik die echt perfecte stalling ga vinden ooit, dus wil ik ze bij voorkeur dicht bij huis hebben, zodat ik zelf ook invloed kan uitoefenen op de situatie. In de tijd die ik in de auto zit, had ik mijn paard ook weer uit die stal kunnen halen of iets in die richting.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:38

Mijn paard staat 11 km / 15 min verderop en dat is goed te doen, maar veel verder zou ik niet fijn vinden. Je krijgt dan toch teveel reistijd. Hiervoor stond hij 25 km / 20 min rijden van mijn huis. Qua tijd scheelde dat niet zo veel, maar qua afstand en dus brandstof tikte dat wel flink aan. Scheelt me een tank diesel in de maand nu.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:48

Ik heb meerdere keren op een stal gestaan waar ik toch een half uur reistijd met de auto had, en met druk verkeer langer.
Ik vond dat zelf niet fijn, daarom dichterbij gaan zoeken.

Laatste stal 10 jaar geweest, en dat was nog geen 5 minuten met de auto.
En dat was in alle opzichten fijner natuurlijk.
Ook als er een keer wat was en ik meerdere keren per dag naar stal ging, dat was dan geen probleem.
Als ik naar m'n werk gng en weer naar huis zag ik onderweg m'n paard in de wei lopen, dat was zo leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 15:51

Mijn paarden staan op een halfpensionstal ruim 35 km van huis. Reistijd varieert tussen de 35 en 45 minuten. Ideaal is het absoluut niet maar ze staan zo fijn nu.
Mocht er een stal dichterbij huis zijn waar ze net zo goed staan als nu, verhuis ik ze zeker maar tot op heden voldoet geen enkele stal.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:00

Ik sta momenteel op een stalling die 22 km van mijn huis is, vol pension. Er waren wel stallen dichter bij maar die voldoen vaak niet aan mijn eisen. Dan stonden ze te veel binnen, dan was er veel te weinig voor of geen rijbak. En in mijn omgeving kan je wel buitenrijden maar ik rij graag in het bos.

Paard staat na wat aanpassingen daar echt goed en kan er op vertrouwen dat alles voor mijn paard geregeld wordt. Ik ben daar minstens vier dagen in de week. Maar dat heeft ook met mijn gezondheid te maken.

Op die afstand wil ik wel een goede betrouwbare stal en vol pension anders is het echt niet te doen. En paard staat op een 10 minuten rijden van een goede paardenkliniek die als het moet al dingen zou kunnen regelen samen met stalhouder mocht er ooit iets aan de hand zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:07

Mijn pony's hebben op bijna een half uur rijden gestaan. Fijne stal, maar zo ver van huis vind ik wel echt lastig. Het was steeds plannen wanneer we tijd hadden om naar stal te gaan, want je bent al snel 2 uur op stal en dan nog een half uur heen en een half uur terug..
Vooral omdat we ook fokken, dus als er gescand moet worden op hengstigheid en ze zijn hengstig, dan kun je later nog weer terug met sperma.

Heb ze nu heel dichtbij, nog geen 5 minuten... Heerlijk om 's middags even een vliegenmaskertje op te doen en 's avonds weer te gaan om te rijden oid. Gewoon even snel langs kunnen gaan vind ik fijn.

Maar, zou ik alleen keuze hebben tussen een slechte stal dichtbij en een fijne stal ver weg dan kies ik voor het laatste. Ik had ze ook op loopafstand, maar dat was zo'n vreselijke plek, dat ik een paar minuten verder toch fijner vind. M'n pony's moeten veilig en gelukkig zijn, dat is het aller belangrijkste.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:08

Mijn pony stond een tijdje op 43 km, 35 min met de auto, maar 1uur 15 minuten met OV. Dat bleek uiteindelijk toch te ver weg, maar ik kwam toen ook een stal tegen waar hij dichter in de buurt terecht kon (8km, 15 min auto, 20 min fiets) waar ik ook tevreden mee was. Ik vind fietsafstand (max 12 km) toch wel een must.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:17

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:17

Ik vind een kwartier met de auto eigenlijk wel het maximum.
Een perfecte stal is voor mij een stal waar je igv volpension niet iedere dag naartoe moet en waar je paard toch alles heeft wat het nodig heeft, liefst nog met fijne buitenrijmogelijkheden, enz. Daarvoor zou ik iets verder willen rijden maar waar vind je zo’n stal? En zelfs al vind je zo’n stal, er komt toch altijd een moment dat je wel iedere dag moet gaan bijv. om een wonde te verzorgen en dan gaan al die kilometers toch wegen.
Paard staat nu op twee minuten wandelen, voelde in het begin als een ongelooflijke luxe, nu kan ik me niet meer voorstellen dat ze verder weg zou staan.
Ze heeft ooit tijdelijk op 3 kwartier autorijden gestaan, in een periode dat ik om medische redenen zeker elke dag moest gaan (soms meer dan een keer per dag), was een fijne stal maar is echt de perfecte manier om zelf op korte termijn oververmoeid te geraken (om nog maar te zwijgen over de benzinekosten, tijdstekort, boetes omdat je ergens een paar km/u te hard gereden hebt).

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:28

Mijn paard staat nu 32 km weg, 35-45 minuten met de auto.

Ze staat hier omdat er gewoon echt geen andere keus dichter bij huis was, stal zelf is verder wel prima nu en volpension, anders was dit niet mogelijk geweest. Maar heel eerlijk, voor mezelf heb ik er niks aan zo, reistijd en benzine kosten nemen zo veel in beslag dat ik er nog maximaal 2x per week ben, dus iets opbouwen of trainen doe ik niet meer. Zelf heb ik er geen plezier meer aan, maar paardlief is heel erg blij, en uiteindelijk moet zij er 24u per dag staan. Zodra we een geschikte plek dichter bij huis vinden gaan we daar wel direct voor, alleen dat lijkt niet in de nabije toekomst. Voor nu kost ze mij dus vooral veel geld :') Maar verkopen kan ik ook niet.

Idealiter zou ik kiezen voor een stal binnen de 10km, zodat het ook met de fiets te doen is, want nu moet ik steeds een auto lenen, veel verder zou ik niet willen gaan, alleen soms kan je niet anders.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 31-08-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:29

Ik rij nu binnen 20 min naar stal. Vorige stalling was dat met 10 minuten. Verderweg zou ik niet willen staan, ik vind 20 min lang zat na het werk oid.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 16:32

Mijn paard staat 14 km verderop, een dik kwartier in de auto.
Ik ben er op zondag soms wel 3 keer per dag omdat we dan zelf moeten buiten- en binnenzetten en ik in de avond zelf nog een hooinet op hang.
Kan dit met stalgenoten afgesproken worden? Ja, waarschijnlijk wel. Maar we hebben er allemaal slechte ervaringen mee gehad als het dan niet loopt zoals afgesproken wordt. Dus wij staan er altijd met een vast clubje van 4.
Ik sta hier al bijna 7 jaar op stal. Is de stal perfect? Nee, als ik zeg wat ik nog steeds zelf doe en bij betaal ondanks dat ik zogezegd volpension sta lach je me uit.
Maar we hebben echt een hele hechte club mensen op stal, geen groepjes en gedoe. Er kan en mag echt heel erg veel en je kan individueel echt veel doen voor je paard en het is de stal bij ons in de buurt waar je paard tenminste nog iets of wat buitenstaat. Dus we blijven braaf staan :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:08

Mijn paard staat momenteel op zo’n 85 km afstand, niet heel handig voor mij, maar het is tijdelijk (tot we een huis met eigen grond hebben gevonden). Staat in training voor het beleren op de stal waar mijn oude paard ook altijd gestaan heeft. Kan geen betere plek bedenken. Zelf ben ik verhuisd, waardoor de afstand dus nu zo groot is. Voorheen was de stal zo’n 25 km verderop. Meestal ging ik vijf keer per week er naartoe.

Intussen heb ik mijn jonge paard ook al wel dichterbij gehad. Eerst in de opfok en later in pension. Maar dichtbij staan en een minder fijne stal of verder weg en een goede stal, dat maakt een wereld van verschil. Doe mij dat laatste maar.
Laatst bijgewerkt door Moska op 31-08-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:11

Die van mij staat nu op fietsafstand, maar voorheen 20km verderop, was geen pretje met de files - mede daardoor ook dichterbij verhuisd.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:12

Ik sta 17 km van huis, daar doe ik 23 min over.
Wel aan de rand van het bos, en paard overdag buiten en zomerperiode 24/7 buiten. Ik heb het ervoor over.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 17:56

Die van mij staat nu dik een uur verderop op een hele fijne plek. Mede doordat ik zelf verhuisd ben. Dit maakt dat ze momenteel precies niks uitvoert, maar geloof niet dat zij dat per se een probleem vindt. :Y) Ik ben wel op zoek naar stalling dichterbij, maar ben hier best wel kritisch in… Liever goede zorgen waarin ik weet dat zij zich goed voelt en geen ritjes dan dichtbij en enkel zorgen over de plek waar ze niet op haar plek is. Idealiter heb ik ze op max 20 minuten afstand.

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:11

Ik tijd 35 minuten en vind het de tijd volledig waard. Ze staan daar perfect en ik kom gemiddeld 4 a 5 keer per week.

Ze kunnen ook dichterbij huis, sterker nog op 7 minuten fietsen zit een stalling. Maar die voldoet niet.
Laatst bijgewerkt door Sam_I_Am op 31-08-22 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:13

Tsja, ideaal voor mij is het niet. Maar mijn merrie staat op ongeveer 40minuutjes afstand. Ze staat er waanzinnig en we hebben in die zin alles wat ons hartje begeert. Echter na mijn auto-ongeluk is de hoeveelheid dat ik er naar toe kan flink gedaald. Dat krabbelt wel weer op, maar is een aantal jaren plan.

Toch hoef ik me geen zorgen te maken, zij staat er goed. Ideaal is het niet, maar voor haar is het geweldig en dat telt meer dan mijn gemak. :)

En nu met de nieuwe auto, cruise control en gaan!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:13

Zeeuws Vlaanderen is echt ruk qua stalling... Ik heb nu een goede, maar daar heb ik anderhalf jaar voor moeten zoeken. Sta nu bij een particulier, op 20 minuutjes afstand (nooit drukke wegen).

Laurinahoeve is 1 van de betere stallen hier naar mijn mening, maar daar is een wachtlijst.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 18:19

Mijn paard staat 10 km van huis, had ook hier in de straat gekund en daar had zij het net zo goed gehad als ze het nu heeft, maar ik heb haar toch wat verder weg gezet omdat mijn vriendin daar staat en ik me daar prettiger voel. Waar ze nu staat willen ze absoluut geen wedstrijdrijders en bij de pensionstal hier in de straat zijn ze juist meer daarop gericht.
Eerder stond ze 22 km verderop in training en daar ging ik toch minder makkelijk heen, omdat je altijd 25 minuten heen en 25 minuten terug moest.