Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bielsje schreef:Jessix schreef:Je hebt van die puzzelmaten. Die kun je in je eentje wel tillen/slepen.
Zou dat niet uit elkaar gaan als je niet de hele stal vol legt? Gezien de grootte is dat namelijk niet te doen...
Nibbit schreef:Waarom moeten de matten er uit voor het mesten?
Met de mest en strooisel er op is dat wel zwaar en onhandig?
Alleen een mat vooraan gaat alsnog schuiven.
Bielsje schreef:Ik heb een uitdaging! Ik sta op een pensionstal dus geen eigen beheer. Mijn paard tilt zijn achterbenen niet altijd goed op als hij draait in stal en "sleept" het stro dan naar achteren. Dat heeft soms als resultaat dat het voorste deel van zijn stal "kaal" is en de stalbodem is vrij glad waardoor hij dan kan uitglijden.
Bestaat er iets van een rubber mat die ik erin zou kunnen leggen en tilbaar is zodat ik hem eruit kan halen wanneer ze gaan mesten?
Andere bodembedekking is helaas geen optie vanuit stal.
rien10 schreef:Bielsje schreef:Ik heb een uitdaging! Ik sta op een pensionstal dus geen eigen beheer. Mijn paard tilt zijn achterbenen niet altijd goed op als hij draait in stal en "sleept" het stro dan naar achteren. Dat heeft soms als resultaat dat het voorste deel van zijn stal "kaal" is en de stalbodem is vrij glad waardoor hij dan kan uitglijden.
Bestaat er iets van een rubber mat die ik erin zou kunnen leggen en tilbaar is zodat ik hem eruit kan halen wanneer ze gaan mesten?
Andere bodembedekking is helaas geen optie vanuit stal.
Hoe dik wordt er opgestrooid?
Als de mat er uit moet voordat er uitgemest wordt, hoe zie je dat voor je? Zelf alle mest weghalen (waar laat je dat?) en dan de mat er uit?
rien10 schreef:Wellicht helpt het om de vloer te laten opruwen.
Dan schuift t stro niet zo erg.
superpony schreef:Wij hebben verschillende matten. De zware blijven goed liggen, maar krijg ik amper alleen weg. De lichte vind ik echt minder mooi liggen en zou ik niet los in ene stal doen denk ik.
Als ze de mest uitschuiven, potten ze op? Hoe lang? Ik heb een onderlaag van vlas in de stal en die zit aardig dicht.
Wat is achterin? Je kan ook kijken of bijv het hooi op een andere plek aangeboden kan worden als hij daarvoor erg draait. De stal is groot zeg je? Is het dan heel erg als het vooraan een beetje kaal is?
In de merrie veulen stal had ik maar half stro bijv. Wel onderlaag van vlas gehad.
boris_rakker schreef:Als het je alleen gaat om niet glad zijn dan kun je rubber op rol kopen (2 meter breed) en dat neerleggen. Dat is een paar millimeter dik. Ik heb een stuk rubber van 2x4 meter, dat weeg behoorlijk wat maar opgerold met een touw erom kun je het wel wegslepen in je eentje.
https://www.rubbermagazijn.nl/rubberen- ... r-vloeren/
Ik had achterin mijn stal een stuk van 2x4 meter met daaronder rubbertegels en voorin hetzelfde. Daartussen een strook vlas waar hij op plaste. 1,5 jaar in gebruik en geen enkele slijtage aan te zien. Let wel ff op welke je bestelt als je naar 8mm dik gaat is het echt niet te tillen in je eentje, het gewicht is op verschillende sites vaak wel te vinden.
Bielsje schreef:superpony schreef:Wij hebben verschillende matten. De zware blijven goed liggen, maar krijg ik amper alleen weg. De lichte vind ik echt minder mooi liggen en zou ik niet los in ene stal doen denk ik.
Als ze de mest uitschuiven, potten ze op? Hoe lang? Ik heb een onderlaag van vlas in de stal en die zit aardig dicht.
Wat is achterin? Je kan ook kijken of bijv het hooi op een andere plek aangeboden kan worden als hij daarvoor erg draait. De stal is groot zeg je? Is het dan heel erg als het vooraan een beetje kaal is?
In de merrie veulen stal had ik maar half stro bijv. Wel onderlaag van vlas gehad.
Iedere week trekken ze de stal helemaal leeg. De stal zal zo'n 5 meter diep zijn, op de achterste meter doet hij mesten op de 2de meter ongeveer plassen en op de voorste 2 meter schuift hij het stro weg. Er zit een slowfeeder voorin in de stal die niet verplaatst kan en mag worden, hooinet mag niet, los voeren mag niet.
Normaal gesproken zou ik het geen mega drama vinden dat de stal voorin een stuk kaler is maar de vloer is glad en die vreetzak staat altijd voorin bij de slowfeeder. Gebeurt er iets "onverwachts", dat is niet vaak maar sporadisch, en maakt hij een onverwachte beweging dan is er een kans dat hij onderuit gaat, terwijl hij niet eens op ijzers staat.
Als hij onderuit is gegaan dan heeft hij meestal last van zijn achterhand, tilt die benen helemaal niet meer op en zo kom je in een vicieuze cirkel...
superpony schreef:Bielsje schreef:
Iedere week trekken ze de stal helemaal leeg. De stal zal zo'n 5 meter diep zijn, op de achterste meter doet hij mesten op de 2de meter ongeveer plassen en op de voorste 2 meter schuift hij het stro weg. Er zit een slowfeeder voorin in de stal die niet verplaatst kan en mag worden, hooinet mag niet, los voeren mag niet.
Normaal gesproken zou ik het geen mega drama vinden dat de stal voorin een stuk kaler is maar de vloer is glad en die vreetzak staat altijd voorin bij de slowfeeder. Gebeurt er iets "onverwachts", dat is niet vaak maar sporadisch, en maakt hij een onverwachte beweging dan is er een kans dat hij onderuit gaat, terwijl hij niet eens op ijzers staat.
Als hij onderuit is gegaan dan heeft hij meestal last van zijn achterhand, tilt die benen helemaal niet meer op en zo kom je in een vicieuze cirkel...
Dat zal toch wel meevallen?
Ik neem aan dat er meer paarden staan?
Wij hebben vlas en mijn ruin maakt er ook een slagveld van zodat de onderste laag niet dicht en vast wordt.
Hebben ze wel genoeg stro?
Kabouterdans schreef:Misschien hier advies vragen: https://www.bosrubber.nl/?gclid=EAIaIQo ... gIBBvD_BwE
Ir111 schreef:Bielsje schreef:
Dat klinkt goed!
Nadeel vind ik dat ze vrij zwaar zijn en er allemaal troep in komt wat het ook nog rommelig maakt om ze te verplaatsen.