Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Dagelijks in principe. Zowel in stal, omloop+bak (pp-idee), als op de weide.
Stukken waar ze zelden poepen nemen we niet elke keer mee, dus het kan zijn dat na een week daar 2 of 3 hopen liggen die al een paar dagen oud zijn. Maar de grote bult wordt iedere dag gedaan. Beter voor de wormlast, beter voor de de grasconsumptie.
Je hebt het over zo'n 10 kruiwagens per week (2x4.5 tot 3x4), dat betekent zo'n 1.5 kruiwagen per dag. Dat is toch logisch om weg te halen? Je kunt bij hoog gras ongeveer een strook van 20 meter (10 links, 10 rechts) overzien en bij laag gras zelfs wel 30 meter. Dat betekent dat je met één keer op en neer lopen het leeuwendeel van de stront overziet en het zoeken tot het minimum beperkt blijft. 350m weide lopen is goed te doen.
Amber_anne schreef:Bij ons in het land wordt niet gemest maar het wordt gesleept.
Waarom wil je stalhouder dat je het dagelijks verwijdert?
Cherdenise schreef:Niet, stuk is groot en wordt wel gesleept. Stukken waar ze mesten moeten we maaien.
Maar wordt bij jou de stront van de koeien dan ook opgeruimd?
Amber_anne schreef:Moeilijk probleem, helemaal als hij zelf niet met een goed antwoord kan komen en ook niet door de koeienmest heen kan kijken.
Ziet hij jou niet elke dag ruimen? Anders zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen blijven doen zoals je deed.
Je kunt ook eens met hem om tafel en een goed gesprek houden over waarom het nodig is en dat het jou veel extra tijd kost
Ibbel schreef:Als je paardenmest sleept regent het ook vanzelf in
Ik begin er niet aan - hier anderhalf hectare en ik sleep een paar keer per jaar.
Ik hooi ook nog om het andere jaar de ene en de andere helft van mijn land, en als je gewoon een normaal wormbeleid hebt, zijn wormen ook geen probleem.
8nnemiek schreef:Wij scheppen dagelijks. Veel beter wat betreft wormbesmetting, en als de mest langer blijft liggen wordt het gras niet meer gegeten.
Slepen is hier al helemaal geen goed idee, dan lust mijn paard helemaal geen gras meer.
En de mest wordt gecomposteerd voor op de moestuin, ideaal.