Hoe vaak verwijderen jullie mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Hoe vaak verwijderen jullie mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 16:05

Ik heb mijn 2 paarden op ruime hectare land lopen. Nu heb ik met mijn 'stalhouder' een discussie over wanneer mest weg halen. Ik doe dat al jaren 2 soms 3 keer in de week. Ik heb dan meestal zo'n 4/4,5 kruiwagens per week voor mijn 2 E-ponys (met grasmasker op).

Nu zegt mijn stalhouders dit jaar ineens elke dag dat er mest weg gehaald moet worden. Ik vind dat onzin. Vind het heel in efficient om elke dag voor ik gok 10 hoopjes een stuk van 160 x 75 meter te gaan af zoeken. Mensen om me heen geven me gelijk. Maar goed objectief gezien, wat is normaal? Of wat vinden jullie normaal?

Achterom

Re: Hoe vaak verwijderen jullie mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:07

Ik haal het helemaal niet weg... ik heb een kleine hectare, verdeeld in 6 stukken. Als de paarden naar een ander stuk gaan, sleep ik het stuk en klaar :D

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:11

Wij doen het als het even kan dagelijks. Maar ik heb mijn weide opgedeeld in stukken. Als een stuk op is, sluit ik deze af en ga naar het volgende stuk, daardoor krijgt het land de tijd om te herstellen. En qua uitmesten werkt dit ook makkelijker dan één grote lap grond af te speuren op mest.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 16:15

Ik mag het niet opdelen, op het land lopen ook nog 3 vleeskoeien. Dus het is echt het complete land. Het liefst zou ik willen dat ze sleepte, zeker ivm de koeien mest. Maar dat willen ze niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:16

Dagelijks in principe. Zowel in stal, omloop+bak (pp-idee), als op de weide.

Stukken waar ze zelden poepen nemen we niet elke keer mee, dus het kan zijn dat na een week daar 2 of 3 hopen liggen die al een paar dagen oud zijn. Maar de grote bult wordt iedere dag gedaan. Beter voor de wormlast, beter voor de de grasconsumptie.

Je hebt het over zo'n 10 kruiwagens per week (2x4.5 tot 3x4), dat betekent zo'n 1.5 kruiwagen per dag. Dat is toch logisch om weg te halen? Je kunt bij hoog gras ongeveer een strook van 20 meter (10 links, 10 rechts) overzien en bij laag gras zelfs wel 30 meter. Dat betekent dat je met één keer op en neer lopen het leeuwendeel van de stront overziet en het zoeken tot het minimum beperkt blijft. 350m weide lopen is goed te doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:20

Ik mestte ook dagelijks, was voor zijn stal toch al bezig, dus deed het land direct erna.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:22

Bij ons in het land wordt niet gemest maar het wordt gesleept.

Waarom wil je stalhouder dat je het dagelijks verwijdert?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:23

Elke dag wordt alle mest verwijderd.
Je hebt geen stalgenoten begrijp ik? Anders kun je dat per toerbeurt doen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:24

Verwijderd hij dan ook de koeienmest ? Beetje krom toch.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:25

Niet, stuk is groot en wordt wel gesleept. Stukken waar ze mesten moeten we maaien.

Maar wordt bij jou de stront van de koeien dan ook opgeruimd?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 16:31

Mizora schreef:
Dagelijks in principe. Zowel in stal, omloop+bak (pp-idee), als op de weide.

Stukken waar ze zelden poepen nemen we niet elke keer mee, dus het kan zijn dat na een week daar 2 of 3 hopen liggen die al een paar dagen oud zijn. Maar de grote bult wordt iedere dag gedaan. Beter voor de wormlast, beter voor de de grasconsumptie.

Je hebt het over zo'n 10 kruiwagens per week (2x4.5 tot 3x4), dat betekent zo'n 1.5 kruiwagen per dag. Dat is toch logisch om weg te halen? Je kunt bij hoog gras ongeveer een strook van 20 meter (10 links, 10 rechts) overzien en bij laag gras zelfs wel 30 meter. Dat betekent dat je met één keer op en neer lopen het leeuwendeel van de stront overziet en het zoeken tot het minimum beperkt blijft. 350m weide lopen is goed te doen.

Ik heb 4 a 4,5 kruiwagen per week, geen 10. Dus meestal 2 kruiwagen per mestbeurt. Het is niet dat het niet elke dag zou kunnen. Maar elke dag alle stroken af voor een halve kruiwagen is best een begoorlijk nutteloos tijdverdrijf vind ik. En ik moet wel een paar keer helemaal op en neer want we hebben drainage geulen over de lengte. Als ik gewoon elke dag loop ben ik net iets meer dan 30 minuten bezig. Loop ik 2 keer in de week ben ik per keer net geen 5 kwartier kwijt.

Amber_anne schreef:
Bij ons in het land wordt niet gemest maar het wordt gesleept.

Waarom wil je stalhouder dat je het dagelijks verwijdert?

Dat is speculeren. Hij zegt elke keer dat alles weg moet. Maar dat gebeurd en dan komt ie de volgende dag, er ligt mest. Ik vermoed dat ie niet door de grote hoeveelheid koeienmest die er ligt heen kan kijken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:33

Bij ons doen we het ook iedere dag, wel zo fijn ivm wormen ook.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:35

De stallen en paddock elke dag, de weide van 1,5 ha 2x per week. Er lopen 3 paarden en 1 pony op.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 16:39

Cherdenise schreef:
Niet, stuk is groot en wordt wel gesleept. Stukken waar ze mesten moeten we maaien.

Maar wordt bij jou de stront van de koeien dan ook opgeruimd?

In het voorjaar maaien ze 1 keer voor het voordroog. Einde zomer 1 keer tegen het onkruid.
Koeien mest blijft liggen. Dat regent vanzelf in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:46

Moeilijk probleem, helemaal als hij zelf niet met een goed antwoord kan komen en ook niet door de koeienmest heen kan kijken.

Ziet hij jou niet elke dag ruimen? Anders zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen blijven doen zoals je deed.

Je kunt ook eens met hem om tafel en een goed gesprek houden over waarom het nodig is en dat het jou veel extra tijd kost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:47

Wij mesten de wei dagelijks en zodra ze 24/7 buiten lopen mesten we 2x per dag, dat kost hooguit 10 minuten per keer. We hebben drie kleine groepjes en ieder houdt z'n eigen wei bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:48

Als je paardenmest sleept regent het ook vanzelf in :D
Ik begin er niet aan - hier anderhalf hectare en ik sleep een paar keer per jaar.

Ik hooi ook nog om het andere jaar de ene en de andere helft van mijn land, en als je gewoon een normaal wormbeleid hebt, zijn wormen ook geen probleem.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:50

We hebben ongeveer 1,5 hectare en de mest wordt meestal 2 x per dag weggehaald. Er lopen 2 paarden. ‘s Nachts staan ze voorlopig op de paddock dus ‘s morgens moeten we niet te ver zoeken. Overdag komen ze op de wei en daar is momenteel een track op afgezet omdat de rest eerst moet gehooid worden. Dat scheelt in afstand. Eens gehooid mogen ze op het volledige stuk en dan ben je wel effe bezig. Maar je weet snel waar je ongeveer moet zoeken. We doen dat vooral om de wormen onder controle te houden maar of het écht nodig is om het zo vaak te doen weet ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:51

Wij scheppen dagelijks. Veel beter wat betreft wormbesmetting, en als de mest langer blijft liggen wordt het gras niet meer gegeten.
Slepen is hier al helemaal geen goed idee, dan lust mijn paard helemaal geen gras meer.
En de mest wordt gecomposteerd voor op de moestuin, ideaal.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:55

Ik probeer elke dag te mesten. En dat lukt ook meestal. Anders zeker om de dag.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:10

Hier mesten we ook de weide van ongeveer 1,5 hectare iedere dag, aan het einde van de dag. Het is wel opgedeeld in stukken.
Overdag hebben ze weide en ruime paddock met schuilstal en 's nachts staan ze op de paddock. Zowel paddock als stal worden sowieso 2x per dag en soms nog wel een keer extra gedaan. Ze staan wel aan huis.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 17:18

Amber_anne schreef:
Moeilijk probleem, helemaal als hij zelf niet met een goed antwoord kan komen en ook niet door de koeienmest heen kan kijken.

Ziet hij jou niet elke dag ruimen? Anders zou je het natuurlijk ook gewoon kunnen blijven doen zoals je deed.

Je kunt ook eens met hem om tafel en een goed gesprek houden over waarom het nodig is en dat het jou veel extra tijd kost

Hiij komt meestal thuis Als ik aan het rijden ben. Misschien is dat een beetje het probleem (nu je het zegt). Tijdens corona was ik vaak s avonds. Maar nu geef ik weer les s avonds en ben ik veel einde middag. Dus misschien ziet ie niet alles wat ik doe voor hij thuis is. Mijn verzorger denkt dat ie alleen kijkt naar of de mesthoop groeit, dus die stelt voor om niet meer netjes te stapelen maar gewoon breed uit te gooien.

Ibbel schreef:
Als je paardenmest sleept regent het ook vanzelf in :D
Ik begin er niet aan - hier anderhalf hectare en ik sleep een paar keer per jaar.

Ik hooi ook nog om het andere jaar de ene en de andere helft van mijn land, en als je gewoon een normaal wormbeleid hebt, zijn wormen ook geen probleem.

Ik geloof maar niet dat ik dat ga zeggen. Het is wel waar trouwens en koeienmest regent niet sneller in dan paardenmest hoor.

Wormen hebben ze trouwens niet. Ik test 3 keer per jaar, al 6 jaar negatief.

8nnemiek schreef:
Wij scheppen dagelijks. Veel beter wat betreft wormbesmetting, en als de mest langer blijft liggen wordt het gras niet meer gegeten.
Slepen is hier al helemaal geen goed idee, dan lust mijn paard helemaal geen gras meer.
En de mest wordt gecomposteerd voor op de moestuin, ideaal.

Koeien mesten overal, dus de paarden mesten ook overal. Ze zijn daardoor ook heel stuk minder kieskeurig. Scheelt weer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:25

Het grote voordeel van hengsten houden is dat ze allemaal op een grote hoop mesten. Die ruim ik een paar keer per week op. Soms ook wel dagelijks, maar als het niet lukt is het ook prima omdat ze dus niet overal mesten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:42

Hier ongeveer een hectare verdeeld in 4 stukken. Ze poepen altijd op hetzelfde plek dus zoeken is niet echt aan de orde. We halen het dagelijks weg 1 kruiwagen en het is weer klaar. Klein kwartier werk.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:45

Hier mesten we de weide niet tot nu toe. Misschien dat dit in de toekomst wel aan de orde komt