Merries kunnen ook bonen hebben.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Merries kunnen ook bonen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 17:00

Ik ben toch oprecht even in shock dat ik dat gewoon nooit geweten heb.

Ja van de heren weet ik het al jaren en mijn ruin was daar gelukkig heel makkelijk in, maar ik heb mijn halve leven al merries (is toch al meer dan 25 jaar ondertussen) en dit heb ik dus nooit geweten.

https://www.facebook.com/EHUKsheathmare ... 7737788883

Dus bij deze mijn bijdrage aan Bokt voor iedereen die net zo onwetend was als ikzelf...

girlyggirl

Re: Merries kunnen ook bonen hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:07

Kan de link niet openen

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 18:45

Oh dat is onhandig, ik probeer het via hier en kan wel het filmpje zien.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:52

Ik kan het bericht ook gewoon bekijken.

Bijzonder zeg, nog nooit gezien, vraag me af hoeveel het voorkomt B-)

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:53

Ik kan het wel zien en wist dit ook niet.Bedankt voor het delen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:55

girlyggirl schreef:
Kan de link niet openen

Ik ook niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:57

Hm interessant, had dit niet zo 1-2-3 verwacht. Maar wat meer tekst en uitleg zou ook wel wenselijk zijn haha. Hoe herken je dit? (op staart schuren na, daar zijn ontelbaar redenen voor) Hoe voorkom je dit? Hoe wordt het veroorzaakt? (bij een ruin/hengst is het toch ophoping van vuil tijdens in en uitschachten?)

Wellicht niet zulke slimme vragen maar vind het interessant en heb hier dan weer geen 'kaas van gegeten' :') Immers nog nooit gezien of gehoord. Overigens ook niet bij een ruin/hengst ;) (wel gehoord)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:58

Mijn merrie had het ergens vorig jaar. Stond steeds maar aan te geven dat ze jeuk had in die regio. Ik dacht eerst aan wormen, en nog paar andere dingen uit gesloten... Maar nee, bleef jeuken. Na wat freubelen en spoelen met de waterslang kwam er ook zo'n boon en jeuk was meteen weg.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:00

Voor degenen die het filmpje niet kunnen zien: check equine hygiëne uk op Facebook. Scroll daar eens doorheen en dan komen de vb bij de merries om bonen te verwijderen vanzelf voorbij.

Ik weet iig wel dat ik de merrie morgen maar eens "clitoraal ga stimuleren". Nou wil ik weten hoe het zit ook.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:12

Ik kan op het filmpje niet goed zien waar die boon nou exact zit. Jullie wel?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:27

Huh, wat apart! Daar heb ik nog nooit van gehoord, laat staan gezien. Waar bestaat de merrie boon dan uit of hoe ontstaat zo'n ding?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:24

Sjaco schreef:
Ik kan op het filmpje niet goed zien waar die boon nou exact zit. Jullie wel?

Het zit in een behoorlijk diepe huidplooi onder de clitoris.
Een soort zakje achter de plaats waar de schaamlippen onderaan samen komen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:19

Ik weet het al een tijdje omdat een merrie van een vriendin van me dit had.
Mijn eigen merrie laat de inspectie echter niet toe.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 11:44

Ik heb er dus vanochtend mooi 1 bij de merrie kunnen verwijderen. Ik kan er nog steeds niet over uit, dat ik dit nooit eerder heb geweten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:53

Maar als de merrie geen tekenen van ongemak vertoont, dan ga je hier toch ook niet naar kijken?

Nooit geweten overigens dat het kan hoor. Maar voel na dit filmpje ook niet direct de behoefte om dit te checken bij die van mij.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:05

Nooit geweten, is kijken of ik op zoektocht mag van paardlief.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:11

MarliesV schreef:
Maar als de merrie geen tekenen van ongemak vertoont, dan ga je hier toch ook niet naar kijken?

Nooit geweten overigens dat het kan hoor. Maar voel na dit filmpje ook niet direct de behoefte om dit te checken bij die van mij.

Ja ik wel, want bij de ruinen hou je dat toch ook bij, omdat je toch niet wilt wachten op ongemak of erger zoals bv ontstekingen, of dat de boon zo groot is dat je die er niet eens meer uit krijgt zelf?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:19

neetoch schreef:
MarliesV schreef:

Ja ik wel, want bij de ruinen hou je dat toch ook bij, omdat je toch niet wilt wachten op ongemak of erger zoals bv ontstekingen, of dat de boon zo groot is dat je die er niet eens meer uit krijgt zelf?

Valt wat voor te zeggen. Aan de andere kant, bij heel veel merries zal er járen niet naar zijn gekeken zonder dat ze last hebben. Zo staat er hier één op stal, en die heeft nog nooit last gehad van klachten. En als het net zo is als bij ruinen, moet je het echt geregeld blijven bijhouden omdat ze er anders geheid last van krijgen. (Althans, dat is mijn ervaring)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 12:30

Nou dat heb ik mij dus ook zitten bedenken Marley93. Maar toch maar gelijk even gekeken vanochtend en er zat er dus wel 1.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:47

Ik geloof ook zeker wel dat het er bij die merrie hier kan zitten (ik kan niet zomaar kijken want ze is niet van mij) maar als een paard er geen last van heeft, zou ik er persoonlijk ook niet aan gaan beginnen 'omdat het er misschien zit'. Hoeveel ik ook van peuteren aan m'n beesten houd haha

(Edit, wat typefouten)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:58

Ik heb geen eigen Facebook en om het filmpje te zien moet je ingelogd zijn. Zonder te kunnen zien waar het nou precies over gaat is dit topic wel mysterieus hahaah

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:01

Puur een gewetensvraag. Gaat zo'n boon er ook uit tijdens een bevalling?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:22

neetoch schreef:
MarliesV schreef:

Loop al 30 jaar in de paarden en als het echt regelmatig problemen zou geven bij merries, dan was dit toch al veel eerder naar boven gekomen.

Ben niet zo van er aan zitten als het niet nodig is. Dus ik ga er niets mee doen. Wel goed om te weten, mochten er in dat gebied klachten komen hoor.

Maar ga een hond ook zijn anaalklieren niet laten legen als hij geen last heeft.

Nooit ruinen gehad, dus daar kan ik niets van zeggen.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:24

Hier een merrie die al een tijd staat te jeuken. Hebben van alles al geprobeerd met de dierenarts, maar niks helpt. Misschien is het dan toch een boon….

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 15:27

Nou daar zit ik mij dus nog steeds over te verbazen mnka: dat er in al die jaren als er eens jeuk achter was er nooit eens is gezegd te controleren op bonen door da's. Eigenlijk alleen maar aarsmaden, of eczeem wat je te horen krijgt bv.