Verschillen in voeren paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Verschillen in voeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:20

Het valt mij op dat er grote verschillen zijn bij stallen m.b.t. het voerbeleid.
De ene stal voert onbeperkt, de andere stal voert 2x per dag, een andere 4x.

Onze dierenarts zegt dat een paard elke 6 uur eten in z'n maag moet krijgen. Als je gaat zoeken hoe veel een paard van 600 kg moet eten, zijn dat best wat kilo's. Ik krijg de indruk dat een paard bij 2x per dag een beetje voer of bij 4x per dag veel te weinig binnen krijgt en ook meer dan 6 uur zonder staat('s nachts). Echter, dit gebeurt op veel stallen, dus dan lijkt mij niet dat het te weinig moet zijn.

Hoe zit dit / wat is jullie ervaring?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:25

Heb je het dan alleen over hooi? Wordt het los gevoerd of in slowfeeders? Staan ze op stro of krijgen ze stro bij? Hoeveel hooi krijgen?
4x per dag ipv onbeperkt hoeft niet slecht te zijn, als ze die 4x maar voldoende verspreid krijgen en genoeg om niet lang genoeg zonder te staan. En ander ruwvoer dan hooi (bijvoorbeeld stro of takken) is dan ook prima.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:33

Bij mij op stal wordt er 2 maal per dag gevoerd. Eenmaal 's ochtends en eenmaal in de late namiddag/vooravond. Overdag hebben ze altijd voldoende te eten, tegen 's ochtends is het hooi soms op maar ze hebben altijd stro waar ze aan kunnen knabbelen.

Hilary

Re: Verschillen in voeren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:36

Wij voeren één keer per dag, maar dan wel zoveel dat ze tot de volgende voerbeurt voldoende hooi hebben. Dus het aantal keer dat er gevoerd wordt per dag zegt mij niet zoveel zonder te weten hoeveel er dan per beurt gegeven wordt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:36

Mijn ervaring is dat veel stallen gewoon niet fijn voeren en veel paarden onnodig met maagzweren staan.
Voerbeleid is 1 van mijn eerste eisen bij een stal, dat moet gewoon in orde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:39

Weet je wat pas slecht is. Al die veel te dikke paarden waar onbeperkt hooi in gepropt wordt..... ruwvoer is meer dan hooi dat is ook stro en takken bijvoorbeeld.

Hier een voerschema van 3x per dag hooi. Om 08:00 daarna brok en de wei op dus gras. Bij het op stal gaan is er hooi zo rond 17/18 en savonds om 24:00 hooi. Dit is allemaal in een slowfeeder afgewogen dat ze niet teveel krijgen. Stro kan gewoon gegeten worden indien behoefte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:40

Spenk schreef:
Weet je wat pas slecht is. Al die veel te dikke paarden waar onbeperkt hooi in gepropt wordt..... ruwvoer is meer dan hooi dat is ook stro en takken bijvoorbeeld.

Hier een voerschema van 3x per dag hooi. Om 08:00 daarna brok en de wei op dus gras. Bij het op stal gaan is er hooi zo rond 17/18 en savonds om 24:00 hooi. Dit is allemaal in een slowfeeder afgewogen dat ze niet teveel krijgen. Stro kan gewoon gegeten worden indien behoefte.

:j

Hier krijgen ze 1x per dag een afgewogen hoeveelheid hooi in slowfeeders. Aangevuld met gerstestro, zodat ze wel onbeperkt buikvulling hebben, maar niet moddervet worden. En nu de wei open staat elke dag een strookje gras erbij voor het lekker.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 09:44

mystery1980 schreef:
Mijn ervaring is dat veel stallen gewoon niet fijn voeren en veel paarden onnodig met maagzweren staan.
Voerbeleid is 1 van mijn eerste eisen bij een stal, dat moet gewoon in orde zijn.
Daar moest ik ook aan denken inderdaad. Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen. Vaak is het brok , zo veel uur later ruwvoer, daarna brok, daarna ruwvoer. Dus verspreid. Maar dan komt een paard van 550 kg nooit aan de 8 kg of meer per dag die ze moeten binnen krijgen - lijkt mij.
Andere kant, lijkt mij dat als het zo slecht was, stallen niet zouden blijven bestaan. Dus vandaar mijn vraag, hoe zit dit. Blijkbaar is dit toch niet zo slecht als het lijkt. 4x per dag kan feitelijk elke 6 uur eten zijn, dan moet het geen kwaad kunnen.. hoewel brok op een lege maag ook schadelijk is.... vandaar dus mijn vraag naar ervaring(en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:56

Wat maakt dat je denkt een paard altijd 8 kilo of meer hooi moet eten?

Gras is ruwvoer als een paard de hele dag gras vreet dan heeft die eigenlijk zijn portie ruwvoer al op.. gooi je er dan ook nog 8 kilo hooi in dan heb je een recept voor een veel te dik paard met hoefbevangenheid etc als mogelijke gevolgen.

Stro en takken zijn ook ruwvoer. Als je 8 kilo rijk hooi geeft plus gras kan je mijn paard afvoeren.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:59

Mijn paard krijgt 3x daags ruwvoer en 2x brok ( handje). Evengoed is ze eerder iets te dik dan te mager. Moet ik er dan nog meer in laten gooien?
Ze krijgen echt flinke porties ruwvoer.

Ze krijgt voldoende om de tijd te overbruggen en staat op stro waar ze ook van knabbelt.

Als ik onbeperkt ga voeren wordt ze moddervet, dat wil ik niet.
Niet elke stal ziet voer als een kostenpost waarop bezuinigd wordt. Ik

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:07

Miss_Mii21 schreef:
mystery1980 schreef:
Daar moest ik ook aan denken inderdaad. Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen. Vaak is het brok , zo veel uur later ruwvoer, daarna brok, daarna ruwvoer. Dus verspreid. Maar dan komt een paard van 550 kg nooit aan de 8 kg of meer per dag die ze moeten binnen krijgen - lijkt mij.
Andere kant, lijkt mij dat als het zo slecht was, stallen niet zouden blijven bestaan. Dus vandaar mijn vraag, hoe zit dit. Blijkbaar is dit toch niet zo slecht als het lijkt. 4x per dag kan feitelijk elke 6 uur eten zijn, dan moet het geen kwaad kunnen.. hoewel brok op een lege maag ook schadelijk is.... vandaar dus mijn vraag naar ervaring(en).

Was het maar waar dat stallen hun beleid aanpassen. Maar helaas is het gewoon slecht gesteld met de kwaliteit van de meeste stallen. Het gaat vaker om het gemak en het geld van de mens, dan om het welzijn van het paard. Ook in andere dingen zie ik dat terug, bijvoorbeeld in de ruimte per paard, hoeveelheid brok voeren ipv ruwvoer enz enz. Vandaar ook dat je ziet dat paarden dan maar 2x gevoerd worden omdat ze er dan minder naar om hoeven te kijken, als ze dan van de klanten de prijs een beetje terug kunnen vorderen voor het hooi kan er vaak onbeperkt gevoerd worden, maar zoals eerder genoemd is dat niet voor elk paard ideaal, zeker als ze weinig ruimte hebben en dus onvoldoende bewegen. Maar de stallen waar ze met regelmaat een kleinere portie en gevarieerd ruwvoer krijgen en lekker 24/7 rond kunnen lopen op voldoende groot terrein, zijn heel erg schaars.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:19

Niet meer van toepassing bij mij gezien ze hier 24/7 op gras staan.

Maar toen ik nog op manege gestald stond kregen ze 2x per dag hooi. Dit werd los gevoerd, of je moest je hooinet zelf vullen (deed mijn zus oa).
Verder stonden ze wel op stro dus hadden ze altijd wel wat te knabbelen.
Ene keer was het hooi op smorgens andere keer lag er nog een beetje. Het verschilt ook van je paard en of die het hooi wel lekker vindt. (hier ook enkele balen gehad van de winter die ze minder lekker vinden en dus langer erover doen)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 25-04-22 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:20

We moeten af van het idee dat ruwvoer alleen maar hooi is. Ruwvoer is meer dan hooi: hooi en voordroog in verschillende soorten (grof, fijn, hoog of laag in suiker/eiwit/energie/structuur), stro (verschillende soorten zoals tarwe, gerst, haver, enz), graszaadhooi, takken (van eetbare bomen uiteraard).
Uit hooi en voordroog komt de meeste energie. Graszaadhooi en stro leveren minder energie, maar wel structuur en buikvulling. Takken hebben nog meer vezels.

Reken uit wat je paard aan energie en droge stof nodig heeft.
Wij geven de minimale hoeveelheid energie (EWpa) om te zorgen dat ze niet moddervet worden. Dat vulling we aan met gerstestro voor de vezels, droge stof en buikvullen en daarnaast af en toe wat takken waarvan ze de twijgjes en de bast eten.
Zo kunnen ze de hele dag door eten, maar alleen op hooi alleen zou dat echt niet kunnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:22

Bij veel stallen staan de paarden al op stro, dan is er gewoon al onbeperkt ruwvoer.

En het aantal keer voeren zegt niets over hoeveel hooi ze krijgen. Dat zou je dan moeten wegen voordat je daar iets over kunt zeggen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:36

Hoevaak op een dag je moet voeren is compleet afhankelijk van hoeveel ze per keer krijgen en of ze op gras staan of niet. Ik denk dus niet dat je een stal waar alleen 's ochtends gevoerd wordt per definitie moet afschrijven.

Idealiter wordt er natuurlijk naar (individuele) behoefte gevoerd, maar dit gebeurt in de praktijk niet altijd. Plus, ik maak nog steeds veel mee dat veel paarden krachtvoer bijgevoerd krijgen die dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Dan heb ik het niet over de eventueel nodige medicatie of supplementen, maar gewoon krachtvoer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:39

Hier krijgen ze 2 keer per dag hooi of voordroog. Maar staan wel op stro wat ze elke dag schoon erbij krijgen en nu overdag op gras. Altijd s ochtends eerst hooi en dan pas biks. Dus ja, ze staan soms een tijd zonder hooi, maar hebben dan of gras of stro. Degene die niet op stro staan krijgen nog een keer extra of in een slowfeeder, maar die staan overdag ook op gras en dat zijn er 1 of 2 die eigenlijk niet meer mogen eten vanwege gewicht. Vorig jaar kregen ze 's ochtends helemaal geen hooi, want ze gingen vroeg naar buiten. Toen kregen ze dus 1 keer per dag hooi.

De tijd dat alle paarden per voerbeurt een kilo biks kregen is hier al lang voorbij. Ik stond vroeger ook op een stal waar eerst biks gevoerd werd en dat 3 keer per dag en 2 keer per dag hooi. Dat was minder fijn idd, helemaal icm weinig buiten. Maar de meeste stallen hier in de buurt zijn juist wel veranderd. Geen kilo's krachtvoer meer, het wisselt van een handje tot een kilo per keer (voor merries met veulen) maar vooral veel 1/4 of 1/2.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:41

Voor mij was het belabberde voerbeleid op stallen de reden dat ik de paarden aan huis heb nu.

Vaak 1 keer per dag voeren en geen slowfeeder oid mogelijk. Paard vreet zich in 1 keer vol en staat rest van de nacht zonder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:57

En vergis je niet dat stallen niet primair het paard plezieren maar primair de eigenaar plezieren, immers die betaald de rekening. Het is vervolgens aan de eigenaar om te kijken of het paard ook genoeg tegemoet gekomen wordt. Als de paarden wat te zeggen zouden hebben dan zouden de ophok stallen met verwarmde kantine, luxe binnenbak, stapmolen en 6 postzegel paddockjes voor 45 paarden al lang niet meer bestaan. En helaas stikt het daarvan..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:04

Miss_Mii21 schreef:
Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen.

Dat is gewoon marktwerking. Zolang de eigenaar betaalt, is er voor de stal geen reden om iets aan te passen. Fleece bandages zijn ook de dood voor de pezen van je paard, maar worden wel verkocht.

Spenk schreef:

Dit!!! Onbeperkt hooi is voor sommige paarden heel goed, voor andere paarden helemaal niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:06

Ik voer 1x per dag ruwvoer, maar dit is in een groot hooinet waar ze ruim 24 uur mee kunnen doen.
Hoe vaak voeren zegt dus in principe niets, maar de hoeveelheid des te meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:16

Hier krijgen ze zelfs maar 1 keer in de twee weken te eten. :+
Maar dat is dan wel een paar hondert kilo haha. Oftewel, het zou mij niet uitmaken hoe vaak een stal voert, als ze maar nooit langer dan een paar uur zonder staan.

Ik vind zelf onbeperkt wel het fijnst, ze zijn dan gewoon rustiger. En onbeperkt hoeft idd echt niet enkel rijk hooi te zijn. Stro, arm hooi, en wat takken zijn ook goed.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:23

Wij kunnen ‘s winters kiezen twee of drie voerbeurten van stal, zomers is het twee voerbeurten van stal. Daarnaast kunnen we zelf hooi kopen van stal en dat extra geven.

Zomers staan de paarden op het land dus vervalt de middag voerronde.

Onze paarden staan dus met onbeperkt ruwvoer.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:59

Het klopt dat die stallen waar het voerbeleid alles behalve optimaal is nog bestaan, je hebt tenslotte niet altijd de keuze als paardenliefhebber om van een pension stal te vragen of ze iets 'meer' kunnen doen. Jij staat tenslotte bij hun, jij hebt het niet voor het zeggen. Vaak houden mensen hun mond er over wegens diverse redenen zoals geen ruzie met de staleigenaar/stalgenoten willen en de sfeer voor jezelf dus te verpesten, terwijl er ook veel positiefs (voor jou of je paard) aan de stal is waardoor je eigenlijk niet weg wilt. Of gewoon geen keuze in de buurt.
Een stal runnen is ook nog is zwaar werk waar financieel risico's aan zitten, dus daarom worden deze ook niet uit de grond gestampt. Want wie hier graag mee zou willen beginnen, heeft ook nog is het geld er hoogst waarschijnlijk niet voor. Tsja dan moet je je wel aanpassen..

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 12:06

DuoPenotti schreef:
Bij veel stallen staan de paarden al op stro, dan is er gewoon al onbeperkt ruwvoer.

En het aantal keer voeren zegt niets over hoeveel hooi ze krijgen. Dat zou je dan moeten wegen voordat je daar iets over kunt zeggen.

Stro is toch vooral bodembedekking? En als ze daar hun uitwerpselen op laten vallen, lijkt mij niet dat dit nog het 'knabbel effect/nut' heeft? Genoeg schoon stro wellicht wel? Wat is jouw visie hier over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 12:07

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:

Stro is toch vooral bodembedekking? En als ze daar hun uitwerpselen op laten vallen, lijkt mij niet dat dit nog het 'knabbel effect/nut' heeft? Genoeg schoon stro wellicht wel? Wat is jouw visie hier over?

Kwestie van dagelijks uitmesten en opstrooien dan heb je altijd een schone stal waar genoeg te knabbelen is.