Grondwater ( 8m)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Grondwater ( 8m)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 07:59

Hoi,
Ik heb zopas een put laten boren.
Ze zijn 8 meter diep gegaan.
Ik wil het eerst wel eens opsturen om te laten onderzoeken of het goed zit qua ijzerwaarden enzo.
Maar als de test goed is, kan ik dit dan veilig gebruiken als drinkwater voor de paarden of kan de samenstelling van dat grondwater veranderen ?
We zitten hier met leem en kleilagen in de bodem. Normaal gaan ze 12 meter diep met het boren maar hier konden ze maar tot 8 meter gaan. Er zit geel zand soms in en het water komt maar heel moeilijk door.

Loonwerker

Re: Grondwater ( 8m)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:04

Meestal kan de boormeester wel een aardige inschatting maken van de hoeveelheid ijzer in een grondlaag.
Als je laat testen als drinkwater voor vee, zit je helemaal goed.

Wel vreemd dat het water maar moeilijk door komt. Dan hadden ze misschien beter dieper kunnen boren.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 11:45

Loonwerker schreef:
Meestal kan de boormeester wel een aardige inschatting maken van de hoeveelheid ijzer in een grondlaag.
Als je laat testen als drinkwater voor vee, zit je helemaal goed.

Wel vreemd dat het water maar moeilijk door komt. Dan hadden ze misschien beter dieper kunnen boren.

We krijgen op een uur maar 300 liter maximum :(

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:51

Te ondiep denk ik en wat is zopas?
Goed laten spoelen na aanleggen? 300 liter per uur max is weinig

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 11:58

Volgens mij bedoeld ze met zopas dat het onlangs is gebeurd.

Zo te lezen is het gewoon te ondiep.

Was het wel een officieel bedrijf?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:40

Als de test goed is, kun je het prima gebruiken. Een put heeft wel tijd nodig om te "zetten", een paar weken volgens degene die het bij ons heeft aangelegd. Hier is helaas geen drinkkwaliteit :(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:50

Te ondiep of je pomp is niet krachtig genoeg.

Hier al meer dan 20 jaar verschillende pompen, nooit laten testen en nooit zieke pony's. Het zal wel meevallen allemaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:04

woemp schreef:
We zitten hier met leem en kleilagen in de bodem. Normaal gaan ze 12 meter diep met het boren maar hier konden ze maar tot 8 meter gaan. Er zit geel zand soms in en het water komt maar heel moeilijk door.

Ze hebben dus vermoedelijk niet geboord maar gepulst (gespoten). Dan kom je idd niet door een leemlaag heen.
Iemand laten komen die daadwerkelijk boort, met een minimum diameter van 15 cm en daar ook een buis in plaatst (dan ben je dat zand kwijt).

En dan ook nog zorgen dat de pompcapaciteit voldoende is, maar niet te hoog, anders moet je een vergunning aanvragen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:45

Ibbel schreef:
*knip*

En dan ook nog zorgen dat de pompcapaciteit voldoende is, maar niet te hoog, anders moet je een vergunning aanvragen.

Dat is toch niet zo erg ? Of zou dat van invloed zijn op de prijs?

Wij hebben een bedrijf laten komen,die beste man had een soort wichelroede touwtje en gaf aan van"daar op dat punt moet er geboord worden"

Dat bedrijf heeft alles geregeld incl de vergunningen en dat was binnen 2 week klaar.

Alles bij elkaar heeft het zo'n € 2500,- gekost. We hebben 8 sproeiers rondom de bak staan en er is genoeg druk dat ze allemaal gelijktijdig aan kunnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:55

Je krijgt niet overal een vergunning, en als je 'm niet nodig hebt, is het idd zonde van je geld (vergunningen zijn ook niet gratis) een zwaardere pomp te kopen en grotere put te laten boren.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:11

Ah zo,hier op een leemlaag dus ondiep was sowieso al geen optie :+

Volgens mij zitten we ergens rond de 20 meter,moest eerst ook door een klei of leemlaag heen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 04:46

Ibbel schreef:
woemp schreef:

Ze hebben dus vermoedelijk niet geboord maar gepulst (gespoten). Dan kom je idd niet door een leemlaag heen.
Iemand laten komen die daadwerkelijk boort, met een minimum diameter van 15 cm en daar ook een buis in plaatst (dan ben je dat zand kwijt).

Het is inderdaad gespoten en niet geboord.
We zagen dat het allemaal geel zand was dat eruit kwam.
De pomp is te krachtig volgens die man want hij zuigt lucht bij aan.
Hij gaf als oplossing aan om nog een extra gat te spuiten en die dan beiden te verbinden met de pomp

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 04:48

LaDonna75 schreef:
Als de test goed is, kun je het prima gebruiken. Een put heeft wel tijd nodig om te "zetten", een paar weken volgens degene die het bij ons heeft aangelegd. Hier is helaas geen drinkkwaliteit :(
dus kan het debiet nog toenemen ?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:07

Zet maar wat water weg een nachtje in een witte emmer of een doorschijnende , dan kan je al heel snel zien hoeveel bezinksel je in het water op de bodem hebt liggen. Wij hebben op zandgrond een pomp aan laten leggen en zitten op 18 m diep, zo op het eerste oog is het helder water maar de paarden willen het niet drinken, ik vind de smaak van het water ook niet lekker. Gebruik het water puur voor de beregening van de bak en de tuin.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:19

woemp schreef:
Hij gaf als oplossing aan om nog een extra gat te spuiten en die dan beiden te verbinden met de pomp

Alsof 2x 8 meter diep dan opeens wél een paar kuub per uur geeft. Ik geef je op een briefje dat je hooguit op 400 liter per uur komt ipv 300, en niet eens op 600. Twee gaten naast elkaar op 8 meter geven niet opeens een grotere hoeveelheid grondwater...

En wat is de capaciteit van de pomp en wie heeft dat ding gelevert? Degene die de put geslagen heeft?
Onder water lucht aanzuigen is trouwens ook knap. Waar moet die lucht vandaan komen? Als er echt lucht wordt aangezogen zit er dus uberhaupt geen water 8 meter diep. Dan is je pomp met een rietje onderop de bodem van je milkshake aan het slurpen.

Nog een keer: deze amateur de deur uit sturen en iemand laten boren ipv pulsen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:36

woemp schreef:
LaDonna75 schreef:

debiet?
Maar nee, dit neemt niet meer toe.
Mijn grondwater is zo schoon dat je dat zelf kunt drinken.
Ik denk dat jou put echt niet goed is.
Mij is verteld, paar uur lopen laten na aanleggen dan spoelt het door en dat zie je ook aan de kleur van het water, dat is daarna helder.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 08:13

Ibbel schreef:
woemp schreef:

Alsof 2x 8 meter diep dan opeens wél een paar kuub per uur geeft. Ik geef je op een briefje dat je hooguit op 400 liter per uur komt ipv 300, en niet eens op 600. Twee gaten naast elkaar op 8 meter geven niet opeens een grotere hoeveelheid grondwater...

En wat is de capaciteit van de pomp en wie heeft dat ding gelevert? Degene die de put geslagen heeft?
Onder water lucht aanzuigen is trouwens ook knap. Waar moet die lucht vandaan komen? Als er echt lucht wordt aangezogen zit er dus uberhaupt geen water 8 meter diep. Dan is je pomp met een rietje onderop de bodem van je milkshake aan het slurpen.

Nog een keer: deze amateur de deur uit sturen en iemand laten boren ipv pulsen.

Het probleem is dat ik deze amateur al betaald heb en dus nu opnieuw iemand kan zoeken en betalen :( hoeveel kuub krijg je normaal per uur? Hij zei me dat er nu weinig water uitkwam door dichtheid van onze grond. De pomp zou vrij zwaar zijn maar die maakt constant een borrelend/krakend geluid omdat er niet genoeg water omhoog komt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:18

woemp schreef:
LaDonna75 schreef:

Nee niet het debiet maar wel de kwaliteit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:48

woemp schreef:
Het probleem is dat ik deze amateur al betaald heb en dus nu opnieuw iemand kan zoeken en betalen :( hoeveel kuub krijg je normaal per uur? Hij zei me dat er nu weinig water uitkwam door dichtheid van onze grond. De pomp zou vrij zwaar zijn maar die maakt constant een borrelend/krakend geluid omdat er niet genoeg water omhoog komt.

Als ik dit zo lees, vraag ik mij af of de aanzuigslang wel lang genoeg is en of de slang luchtdicht aan de pomp gekoppeld is. Soms helpt het om de pomp eerst af te vullen met water, voordat je hem aanzet, is dit ook gebeurd?

Wij hebben hier 4 puntstukken, allemaal gespoten door een plaatselijke boer en zelfs met droogte geen enkel probleem om water op te pompen. Ik werk met DAB pompen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 15:34

suffie schreef:
woemp schreef:

Als ik dit zo lees, vraag ik mij af of de aanzuigslang wel lang genoeg is en of de slang luchtdicht aan de pomp gekoppeld is. Soms helpt het om de pomp eerst af te vullen met water, voordat je hem aanzet, is dit ook gebeurd?

Wij hebben hier 4 puntstukken, allemaal gespoten door een plaatselijke boer en zelfs met droogte geen enkel probleem om water op te pompen. Ik werk met DAB pompen.
.

Wij hebben de plaatsing van de pomp ook door die man laten doen dus ik veronderstel van wel. Zelf ken ik er helaas niets van. Hij beweert dat hij de zwarte buis 8m diep in de grond heeft gestoken. Ik heb hem er ook kiezel rond zien kappen, het was wel een pomp van het merk waterland ( lijkt me eerder goedkoop) . Het water dat eruit komt is wel glashelder

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:48

Maar hangt er in die zwarte buis ook een aanvoerslang? Of heeft hij de buis rechtstreeks aangesloten op de pomp?
Waterland is eigen merk van Cranenbroek, daar heb ik verder geen ervaring mee.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:58

Hier gaat er ook een zwarte buis de grond in, daar in zit weer een smallere buis welke aangesloten is op de pomp.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:32

Waterland is idd eigen merk van Van Cranenbroek, vrij goedkope winkel (beetje Action-achtig), heeft sommige dingen die niet duur zijn en jaren meegaan (onze tweewielige kruiwagen wordt dit jaar 8 en daar hebben we alleen de wielen een keer van vervangen), maar ook dingen die niet duur zijn en vrij snel stuk gaan (slangen lekken naar mijn idee vrij snel en de band van de kleine kruiwagen gaat ook vrij snel lek). Het wisselt een beetje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 17:48

woemp schreef:
Het water dat eruit komt is wel glashelder

Laat het maar eens een nachtje staan dan kan je zien wat er naar de bodem van de emmer gezonken is, zal je wellicht kunnen verbazen. Bij onze 1ste poging hadden we dachten we ook helder water, maar al vrij snel op de bodem bezinksel. De 2e poging zijn we dieper gegaan en daar was de waterkwaliteit ook beter, wat logisch is want dan moet het door meer lagen zand/aarde gefilterd worden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 18:47

suffie schreef:
Maar hangt er in die zwarte buis ook een aanvoerslang? Of heeft hij de buis rechtstreeks aangesloten op de pomp?
Waterland is eigen merk van Cranenbroek, daar heb ik verder geen ervaring mee.

Hij heeft de buis rechtstreeks aangesloten op de pomp. Is dit niet zo goed dan?