Kudde vormen onder dwang stalhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Kudde vormen onder dwang stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:13

Hoi.

De tuiger en mijn vz-fjord vormen samen met 1 ander paard een kudde.
Nu is er een bazige tinker op stal gekomen en vind de staleigenaar dat deze met die 3 in de kudde moet.
Er zijn meerdere weien maar ze willen die tinker perse in die wei.

Nu wilt de eigenaar van de tuiger en fjord dat niet omdat er afgelopen jaar al 3 paarden bij de kudde zijn gekomen, waarvan 2 verhuist zijn en 1 eruit is gehaald na 2 maanden omdat die niet overweg kon met de fjord en er gevaarlijke situaties ontstonden.
De tuiger is 26, de ander 28 en de fjord is 12. Eigenaar wilt het risico niet lopen met de nieuwe tinker.

Dit is ook netjes gezegd en gevraagd omdat er meerdere weien zijn waar maar 2 paarden lopen of die daar niet bij kan. Nou de paardeneigenaar is verbaal aangevallen door de staleigenaresse, ik was erbij.
Kort verhaal:
Staleigenaresse wilt het perse proberen en zo niet dan moeten de fjord en tuiger uit de wei.
De eigenaar van de 2 paarden weet nu niet wat ze moet.
Wat als er iets gebeurd, wie is aansprakelijk als de eigenaar nadrukkelijk zegt dat ze iets niet wilt. Het zijn toch haar paarden
Moet ze dan maar weg?
Die 2 hebben een uitloop stal, dat vind je niet zo snel opnieuw en dan moet die ouwe van 26 weer verhuizen, ze staan hier nu 2 jaar.
Tips?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:15

het is: hij wil ipv hij wilT

Ik ben bang dat als je de eigenaar niet kan overtuigen je hier toch in mee zal moeten gaan helaas.

Palmera

Re: Kudde vormen onder dwang stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:22

Of het oké is of niet: ik vrees dat de eigenaar van de wei/stal het laatste woord heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:27

Misschien eerst gewoon eens er naast zetten?
Het kan ook meevallen natuurlijk.
Ik heb ook een bazig gevalletje maar met 2 oudjes (25+) ging dat toch gewoon prima, die zijn geen bedreiging dus laat ze die met rust.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:28

Als verzorger ga je hier sowieso niets mee kunnen. Dit is iets tussen stalhouder en eigenaar. Waarbij de stalhouder het laatste woord gaat hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:30

Je hebt gekozen voor een stalling met weidegang in groep? Dan is de samenstelling door de staleigenaar te beslissen. Overigens kan het met elk nieuw paard fout gaan, of het een tinker is of niet maakt daar weinig verschil aan (alhoewel koudbloeden over het algemeen iets toleranter lijken in mijn ervaring).

Je kan wel in overleg het wennen rustiger proberen te laten gaan door de wei eerst op te delen en eventueel daarna even 2 groepjes van 2 te maken.

Wel vind ik dat jullie kuddesamenstelling wel heel snel verandert? Hier een groep van 6 paarden, maar max 1-2 wissels op een jaar.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 12:10

Fokfanaat is spelfanaat? :D

Eatshay, IK wil hier ook niks mee kunnen, ik zocht tips voor de eigenaar

Sizzle, hij staat nu met een draadje ertussen maar die blijft bij de draad lopen en die in de kudde komen er niet bij in de buurt
2 oudjes en 1 bazige is ook geen probleem, alleen de fjord is er al , die laat zich niks vertellen

Poekkie, ja er is veel verloop hier. Zullen in t midden laten waarom ;)
Zij heeft gekozen 2 jaar geleden voor een weide en daar stonden 2 paarden in. Die inmiddels dus ook al weg zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:27

Tja, stalhouder zal denken: 2 bazige bij elkaar, die kunnen elkaar wel aan. En even aantallen is over het algemeen beter dan oneven, zeker in kleine aantallen. Dus een 4e bij een groep van 3 zetten is logischer dan een 3e bij een koppel van 2.
Ik zou als stalhouder de Fjord bij de Tinker zetten, en de oudjes even 'uit de wind' houden (apart dus).
En als dat echt knokken wordt op een (te) klein stukkie (merk je snel genoeg), Tinker bij de oudjes en de Fjord na een paar weken weer terug er bij, dat werkt ook nogal eens bij dit soort gevalletjes van 'er willen er 2 de baas zijn'. Áls dat laatste al het geval is, want dat weet je nog niet.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:30

Ik ben om die reden bijna 3 jaar terug halsoverkop van stal veranderd. Heb 5.5 jaar vol tevreden op die stal gestaan maar sommige dingen moet je niet willen. Mijn eerste pony is overleden doormiddel van een trap die een schiefel vormde en veel ellende + geld kosten. Ik had mijn lesje dus geleerd. Na mijn pony kocht ik een paard en die zette ik op de stal neer. Toen ik een dekking aangeboden kreeg is dit met de stal overlegd en iedereen vond het prachtig! Ja tot het veulen bijna geboren was. Er kwam in de zomer altijd een pony bij die aardig pittig was en er zou een paard terug uit training komen. Ik had aangegeven het niet prettig vlak voor de bevalling te vinden, ik moest niet zeuren. Gelukkig beviel mijn paard eerder en heeft ze het samen voegen niet met een dikke buik te moeten doen. Toen mijn veulentje 10 dagen oud was moest die maar hup in die nieuwe kudde. Mijn merrie was erg beschermend en was blind als er 1 paard alleen al keek naar haar veulentje. De stal eigenaar heeft mij toen gezegd we doen het zo en als het je niet zint dan rot je maar op. Dus ik heb gekozen voor een ander plan. Stal eigenaar werd erg boos en vond dat ik achter zijn rug om handelde, ik ben paar dagen daarna zo weg gegaan. De veiligheid van mijn paarden is in zo een geval belangrijker. Dus TS ik zou lekker naar een andere stal gaan zoeken. Mocht je wel blijven staan, bevestig dan in iedergeval dat als er iets gebeurt stal eigenaar voor de kosten op mag draaien. Niet vriendelijk maar die kosten en verdriet zijn niet niks.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:34

@TirzaSarah: Staleigenaar voor de kosten laten opdraaien ga je nooit hard kunnen maken en gaat niemand ooit in mee gaan. Zou wel makkelijk zijn als je zo je verantwoordelijkheid effe kon afschuiven ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:57

Het lijkt mij ook dat het de staleigenaar is die beslist welke groepen gevormd worden. Ik heb het ook nooit anders geweten op de stallen waar ik gestaan heb. Met sommige paarden is dat geen probleem, met anderen gaat het niet goed...
Als er wat gebeurt, is de eigenaar van het paard die schade toegebracht heeft aan een ander paard of aan de accommodatie aansprakelijk.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:17

Poekkie schreef:
@TirzaSarah: Staleigenaar voor de kosten laten opdraaien ga je nooit hard kunnen maken en gaat niemand ooit in mee gaan. Zou wel makkelijk zijn als je zo je verantwoordelijkheid effe kon afschuiven ;)

Het is ook niet leuk maar als er geen overleg mogelijk is zou ik er wel zo in gaan staan. In mijn geval ben ik mijn beste maatje kwijt geraakt en zei de stal eigenaar 'ja ik had al gezien dat ze erg aan het knokken waren'. Naast die schade heb ik 8 maanden lang wekelijks een dierenarts gezien. Dus ja ik zou zeggen zet hem er maar bij en ik ga opzoek naar een andere stalling, wel met de verantwoordelijkheid bij de stal eigenaar. Heeft niks met mijn eigen verantwoordelijkheid afschuiven te maken, als je in stalling sta sta je in zo een situatie met je rug tegen de muur. Ik ben dan nu misschien een miep geworden met dat soort dingen maar ik heb een keiharde les gehad.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:19

tirzasarah10 schreef:
Ik ben om die reden bijna 3 jaar terug halsoverkop van stal veranderd. Heb 5.5 jaar vol tevreden op die stal gestaan maar sommige dingen moet je niet willen. Mijn eerste pony is overleden doormiddel van een trap die een schiefel vormde en veel ellende + geld kosten. Ik had mijn lesje dus geleerd. Na mijn pony kocht ik een paard en die zette ik op de stal neer. Toen ik een dekking aangeboden kreeg is dit met de stal overlegd en iedereen vond het prachtig! Ja tot het veulen bijna geboren was. Er kwam in de zomer altijd een pony bij die aardig pittig was en er zou een paard terug uit training komen. Ik had aangegeven het niet prettig vlak voor de bevalling te vinden, ik moest niet zeuren. Gelukkig beviel mijn paard eerder en heeft ze het samen voegen niet met een dikke buik te moeten doen. Toen mijn veulentje 10 dagen oud was moest die maar hup in die nieuwe kudde. Mijn merrie was erg beschermend en was blind als er 1 paard alleen al keek naar haar veulentje. De stal eigenaar heeft mij toen gezegd we doen het zo en als het je niet zint dan rot je maar op. Dus ik heb gekozen voor een ander plan. Stal eigenaar werd erg boos en vond dat ik achter zijn rug om handelde, ik ben paar dagen daarna zo weg gegaan. De veiligheid van mijn paarden is in zo een geval belangrijker. Dus TS ik zou lekker naar een andere stal gaan zoeken. Mocht je wel blijven staan, bevestig dan in iedergeval dat als er iets gebeurt stal eigenaar voor de kosten op mag draaien. Niet vriendelijk maar die kosten en verdriet zijn niet niks.

Je hebt groot gelijk dat je wegging. Ik heb ook vaak gewonde paarden gehad door een verkeerde kuddesamenstelling.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:40

Soms kan het heel anders worden dan je denkt. Hij al enkele keren mee gemaakt. 1 die bazig is en waarvan we dachten
.
Als dat maar goed gaat, stond onderin rang uiteindelijk.
Ander liet niks van dominantie zien.
Soms verbazen ze je.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:51

Poekkie schreef:

Maar zuur is het wel. Juridisch overigens ook niet hard te maken, wat dan moet je er bij staan wanneer er iets gebeurt en kunnen bewijzen welk paard het was.

Mijn paard is geblesseerd geraakt door nieuwe paarden in de kudde waar hij al 3 jaar in stond. Is inmiddels vervroegd met pensioen in de bloei van zijn leven en geen zicht meer op herstel. Wachten tot het te pijnlijk wordt en dan is het klaar.

De staleigenaar nam geen verantwoordelijkheid, mijn paard had zich maar moeten schikken. Wat wil je als haflinger, al 3 jaar in de kudde, tegen een nieuw dominant paard van 1.70+ en flink gebouwd dat hem alle kanten op joeg? Iedere dag nieuwe wonden, uiteindelijk dus kreupel. Geen medewerking aan tijdelijk apart zetten voor herstel, elk voorstel werd van tafel geveegd, zelfs een draadje zetten met prikpaaltjes in een wei was geen optie (en er is daar genoeg plek). Ik ben dus ook meteen vertrokken voor het behoud van mijn paard en nooit meer enig woord van de staleigenaar gehoord. Borg kreeg ik niet terug, ivm vertrek in de opzegtermijn. Alsof het een vrijwillige keuze was. Het was dat of een paard dat in elkaar geslagen werd.
En tegen anderen verkondigen dat ik de lastige pensionklant was, terwijl ik daar altijd naar tevredenheid heb gestaan, nooit ergens om heb gevraagd, maar wel degene ben met een kapot paard en € 3000,- aan kliniek en dierenartskosten. Het traject is al rot genoeg, maar om zo neergezet te worden voelt echt niet okee.

Ik zou er dus als paardeneigenaar echt niet blij mee zijn als dat zonder overleg bepaald zou worden. En op zijn minst niet een goede gewenningstermijn zou zijn met draad er tussen om te kijken of de paarden wel klikken. Wie weet verbazen ze je. Maar zo bij elkaar gooien zou ik echt op tegen zijn. Laat ze eerst maar met afstand eens kijken of ze klikken. Zo doen wij de introductie overigens altijd. Gewoon een tijdje een draad ertussen en pas als ze interesse verliezen bij elkaar, met een bult eten op verschillende plekken.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:54

Mogelijkheid om ze samen op de trailer te zetten en een stuk verderop gezamenlijk buitenritje te maken? 2 voor elkaar onbekende paarden in een nieuwe omgeving leren elkaar vaak vlot waarderen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:43

@tirzasarah en Daiyho aangezien jullie mij beiden quoten :) : dat jullie zijn verhuisd begrijp ik volkomen en ik vind het ook oprecht jammer dat jullie paarden zulke schade is overkomen. Ik reageerde vooral op het stuk om de staleigenaar voor alles (inc. kosten) verantwoordelijk te willen stellen: dat kan gewoon niet. Verhuizen kan natuurlijk altijd, al zijn dit wel problemen waar je altijd tegenaan zal lopen.

Nieuwe paarden erbij is vrij onvermijdelijk op pensionstallingen met groepsverband. En ook met introducties uit het boekje kan het nog misgaan. Ik geef zelf toe dat ik ook al enkele paarden verkeerd heb ingeschat qua temperament, zelfs dieren die ik al jarenlang dagelijks verzorgde. Of dat het zelfs na maanden naast elkaar lopen en samen rijden hier en daar toch nog steeds boel gaf de eerste dagen/weken (geen knokpartijen, maar wel jagen en wegdrijven, bijtwondjes).

Natuurlijk kan je best in overleg de introducties zo rustig mogelijk maken. Hoogdrachtige merries en veulens et weghouden van een nieuwe. En knokpartijen zo snel mogelijk in de kiem smoren. Maar rangorde bepalen en eens jagen/bijten/stampen de eerste dagen is gewoon zelden te vermijden. En een stalhouder kan daar gewoon niet de verantwoordelijkheid voor nemen, dat is aan de eigenaar.
In dit geval heeft de tinker nog niet eens iets gedaan. Je kan een introductie niet weigeren. Ofja, wel door zelf te verhuizen natuurlijk. Maar je kan wel proberen om het zo vlot mogelijk te laten gaan door eerst apart te zetten en dan desnoods 2 aan 2. Ooit ook de leider hier een maand bij de nieuwe gezet, dat hielp ook goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:47

Ja eens hoor. Maar dat maakt het als paardeneigenaar niet minder zuur.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 15:37

Nou de tinker heeft het ijzeren hekwerk verbogen doordat hij de buurman wilde aanvallen.
Dat was ook de reden dat de eigenaar het liever niet wilt met dat specifieke paard.
Een ander lief sociaal dier geen probleem en de kennismaking is dan op eigen risico maar deze is gewoon al brutaal en moet er perse bij of iig proberen van de stalhouder

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 15:47

Het is zijn weiland. Punt. Wat je er ook van vindt. Dat je er niet blij mee bent kan ik overigens helemaal in komen. Dat vond en vind ik ook het meest vervelende aan pensionstallen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:07

pluisje88 schreef:
Het is zijn weiland. Punt. Wat je er ook van vindt. Dat je er niet blij mee bent kan ik overigens helemaal in komen. Dat vond en vind ik ook het meest vervelende aan pensionstallen

Het is zijn weiland ja maar als pensionklant betaal je voor verzorging van je paard.En dat hoort de pensionhouder dan op een professionele manier te doen zodat jouw kostbare paard gezond en heel blijft.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 16:33

Cherdenise schreef:
Nou de tinker heeft het ijzeren hekwerk verbogen doordat hij de buurman wilde aanvallen.
Dat was ook de reden dat de eigenaar het liever niet wilt met dat specifieke paard.
Een ander lief sociaal dier geen probleem en de kennismaking is dan op eigen risico maar deze is gewoon al brutaal en moet er perse bij of iig proberen van de stalhouder

Dat zou ik ook niet willen proberen. Ik zou gerust zeggen, als de tinker erbij gaat dan gaan we weg. Het is dan nog maar de vraag of ze er dan voor kiest om de tinker erbij te doen. Maar anders, beter nieuw plekje dan een kapot paard.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:02

anjali schreef:
pluisje88 schreef:

Het is zijn weiland ja maar als pensionklant betaal je voor verzorging van je paard.En dat hoort de pensionhouder dan op een professionele manier te doen zodat jouw kostbare paard gezond en heel blijft.

Ik ben het met je eens hoor. Maar in de praktijk, als puntje bij paaltje komt trek je wel aan het kortste eind.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:25

@Pluisje,ja dat weet ik. Maar als een pensionhouder iets wil gaan doen waardoor mijn paard in gevaar komt dan kan ik niet anders dan eerst een goed gesprek voeren,en als dat niet helpt,dan een andere stalling zoeken.Dan moet hij zijn eigen paarden maar in elkaar laten trappen,voor de mijne ben ik verantwoordelijk en ik betaal niet om ze wat aan te laten doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:35

Maar als je verhuist, komt je paard toch ook in een groep paarden terecht die hij/zij niet kent? Hoe ben je zo zeker dat dat beter uitpakt? Of wil je je paard dan steeds alleen laten staan?