Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Niello schreef:Hier niet vochtdoorlatende puzzelmatten van Noddevelt op een strak gevlinderde betonvloer. Matten liggen er mooi in met 1 cm ruimte aan de zijkanten. Matten lekken wel door op de naden en de paarden staan wel natter dan op de klinkervloer van hun vorige stal. Strooiselgebruik is dus hoger. Liefst zou ik weer een klinkervloer hebben, maar dat gaat hier niet. Matten worden door de paarden niet ver ingedrukt. Ze staan op stro met zaagsel voor de pisplek.
tamary schreef:Drainerende tegels gehad, die raakten verstopt, gingen er van kapot en schoonspuiten was een rampenplan (te zwaar om makkelijk te verplaatsen). Geen drainerende vloer er onder trouwens, maar alternatief was pony op sompige drek en beton (viespeuk ruin).
Nu niet doorlatende puzzelmatten in de schuilstal, amper rommel er onder, bij moeten opstallen strookje vlas oid er achter en ze blijven eigenlijk vanzelf op hun plek. Bij echt op stal zouden ze vaker schoon gemaakt moeten worden, maar deze matten zijn ten minste te verplaatsen en schoon te krijgen, want er blijft geen rotzooi en vocht in zitten.
Deze matten gaan inmiddels al iets van 4x zo lang mee, ook al hebben ze minder intensief gebruik omdat ze in een loopstal liggen ipv box.
SkyMarian schreef:Wij hebben eva foammatten liggen.
Ze liggen goed vast en superstabiel.
Laten wel vocht door op de kieren.
Er is geen supergladde bodem vereist. Geeft wel een mooier resultaat.
Wij hadden geen ruimte vrij gelaten. Dom want het stond dus bol toen de temperatuur omhoog ging. Ik zou zelfs 3-5 cm aanhouden.
Wij hebben een strook van 70 cm breed over de gehele lengte van de stal voorzien van in totaal 3 balen vlas. Daar bovenop gaat stro. Vlas kan zo’n 4-6 weken mee op die manier. Het step zorgt voor een droge voetbed.
Lola96 schreef:Zijn er hier toevallig ook ervaringen met de Granuflex matten zonder afvoerputje?
Lola96 schreef:tamary schreef:Drainerende tegels gehad, die raakten verstopt, gingen er van kapot en schoonspuiten was een rampenplan (te zwaar om makkelijk te verplaatsen). Geen drainerende vloer er onder trouwens, maar alternatief was pony op sompige drek en beton (viespeuk ruin).
Nu niet doorlatende puzzelmatten in de schuilstal, amper rommel er onder, bij moeten opstallen strookje vlas oid er achter en ze blijven eigenlijk vanzelf op hun plek. Bij echt op stal zouden ze vaker schoon gemaakt moeten worden, maar deze matten zijn ten minste te verplaatsen en schoon te krijgen, want er blijft geen rotzooi en vocht in zitten.
Deze matten gaan inmiddels al iets van 4x zo lang mee, ook al hebben ze minder intensief gebruik omdat ze in een loopstal liggen ipv box.
Dank je wel voor je reactie! Ik zou er erg mee geholpen zijn als ik zou weten om welke matten het gaat, zowel de drainerende als de puzzelmatten.
tamary schreef:Lola96 schreef:Zijn er hier toevallig ook ervaringen met de Granuflex matten zonder afvoerputje?
Dat waren die doorlatende matten van destijds, nooit meer dus.
Wat ik nu heb liggen zijn deze :
https://rubbermatten24.nl/stalmat-puzzel
tamary schreef:Granuflex bleef urine onder staan en in vast zitten (combi met vlas) en dan brokkelen ze aan de onderkant af.
De puzzelmatten hebben een patroontje aan de bovenkant voor grip, geen problemen met gladheid ook al plassen ze er soms op.
tamary schreef:
Tilmar schreef:Ik heb ook rubber in mijn stal, dit is een mat aan een stuk en dus niet vocht doorlatend.
Bovenkant is hamerslag en heeft prima grip. De mat is 12 mm, en niet heel zacht maar een stuk zachter en minder koud dan de kale stalvloer.
Mijn paard ligt nu veel vaker! Ik ben er nog steeds heel blij mee.
Ze heeft als stal bedekking zaagsel, maar soms staat ze wat kalig vind ik
Lola96 schreef:tamary schreef:
Deze foto had ik niet gezien, dank je wel! Dus het loopt er ook wel onder bij deze matten maar dat is bij jou zonder afvoer geen probleem? En liggen ze wel strak in elkaar of trek je ze erg makkelijk uit elkaar vandaan? Daar ben ik met de dunnere puzzelmatten wel bang voor, ik heb ook hengsten en veulens, echt ze zijn zo leuk maar de schatjes demonteren alles! Ik moet er altijd om lachen maar als ik op een ochtend buiten kom en de matten liggen voor de stal ipv erin denk ik dat het lachen me wel vergaat hahaha
Lola96 schreef:Dank je wel voor je reactie Tilmar! Mijn stallen zijn 3 meter breed en 6 meter lang, ik heb 2 soorten gevonden met deze afmeting, bij Bosrubber en bij Noddeveld, heb jij toevallig deze ook?
12 mm lijkt me zo dun, of zitten er ook nog noppen onder? In de eerste instantie wilde ik dat ook, uit 1 stuk, maar ik hoorde dat daar aan de zijkanten ook wel vocht tussen komt, vooral bij de merries die achterin plassen. Heb jij daar geen last van of heb je het afgekit? Even eruit halen om schoon te spuiten lijkt me lastig en ik wil toch wel minimaal eens per jaar even lekker de hogedrukspuit erdoor halen, ben erg benieuwd hoe jij dat doet.