Hieronder een situatie schets van hun paddock paradise

Blauw is de waterbak
Rood de 2 hooinetten die ik heb en nog 1 in de stal
De paarden in kwestie zijn
- Arven, Arabier 7 jaar loopt actief in de endurance op 80km+ wedstrijden. Geen gezondheidsproblemen. Aan de dikke kant
- Silly, Shetlander, 7 jaar, hoefbevangen. Te dik
- Mama, Shetlander, 16 jaar, te dik, veulenbuik(hangbuik door veel veulens)
Ze staan nu sinds juni bij mij thuis. Arven heb ik sinds mei 2020 en is altijd aan ‘easy keeper geweest’. De Shetlanders zijn zo gekomen als hierboven beschreven maar worden wel steeds dikker.
Wat krijgen ze nu;
Sochtends
Arven: 1/4 schep draversbrok 1/8 performance 14 muesli
Shetlanders: pavo vitamine brokjes naar gewicht
Savonds:
Arven 1/4 schep draversbrok 1/8 muscle build van mijten en 1/8 sojaschroot
Shetlanders: pavo vitamine brokjes naar gewicht
De analyses van het hooi

Aan hooi geef ik ze savonds in beide netten 8 kg ( ja gewogen) hooi. Dus 16 kg in totaal en 5 kg in de stal in een kleiner net. De mazen zijn 3/3 van de grote hooinetten.
Vaak is dit sochtends al weer leeg en geef ik ze nog 8 kg (4kg in ieder net) bij om ze niet zonder te laten staan. De weides zijn al een maand dicht ivm opnieuw zaaien. Ze scharrelen veel over de track naar wat overgebleven grasjes.

Dit zijn de 2 grote netten
Ik heb het idee dat ik teveel hooivoer maar ik ‘moet’ wel, wil ik ze niet zonder hooi zetten met kans op maagzweren. Ze krijgen dus in totaal voor z’n 3tjes 29 kg hooi per dag. En ze worden steeds ronder en ronder. De netten zijn vaak zo goed als leeg als ik weer voer en er ligt bijna niks op de grond. Ik heb niet de mogelijkheid om 5 keer per dag een plukje te voeren en dan zit ik nog steeds met de nacht omhoog.
Als ik ongeveer goed reken zouden ze terug moeten naar 13/15 kg per dag met z’n 3tjes. Welk net zou nog fijnmaziger zijn die ook groot is en een grote opening heeft? Heeft iemand ideeën?