Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Ik woon niet in je buurt, maar wel ervaring met groepsstallen.
Mijn eerste vraag is dan gelijk: waarom geen gras maar wel onbeperkt ruwvoer? Dan ontploffen de meeste paarden alsnog als het om hooi gaat.
Waaruit bestaat dat onbeperkte ruwvoer concreet?
De belangrijkste reden dat ik dit niet meer wil is precies dat probleem namelijk: moddervette paarden die enkel met de kop in het hooi staan.
Hoeveel paarden moeten er staan om het rendabel te krijgen?
Wat doe je als paarden elkaar de tent uit jagen? Moet de laatste die erbij gekomen is dan opzouten. Zelfde vraag met dekkende ruinen.
Hoe ga je om met paarden met verschillende voedselbehoefte? Of zoek je gericht naar 1 soort type dat bij het beleid past?
Mizora schreef:Hoeveel m2 aan track heb je, buiten de paddock om?
Berdien schreef:Het is voor mij te ver weg, maar ik zou de volgende punten hebben:
- onbeperkt ruwvoer is inderdaad niet voor elk paard goed. Zowel mijn warmbloed als mijn Tinker kun je dan rollen
- hoe weerbestendig is het? Hoe droog kun je de track houden in een natte winter? En is er voldoende schaduw voor hete zomers?
- wat heb je aan uitrijdmogelijkheden?
- voor welk soort paarden zet je het op? Of alles door elkaar? Hoe ga je dan om met verschillende behoeftes als alles in 1 groep staat?
- dekkende ruinen vind ik wel echt een ding, is er de mogelijkheid tot twee groepen bijvoorbeeld? Ruinen en merries apart?
- waar zit je aan te denken qua prijs? Noord Groningen is geen regio waar mensen forse bedragen neer willen leggen vrees ik
Ir111 schreef:Is 300m2 schuilstal niet erg klein voor 15 tot 20 paarden? Dat is 15x20. Of heb je meerdere kleine schuilstallen? Maar zelfs dan lijkt 300m2 niet genoeg voor zoveel paarden.
Sizzle schreef:Ik ga denk ik nooit meer naar een stal waar enkel onbeperkt hooi aanwezig is, ook mijn warmbloeden waren veel te vet. Vaak zag de staleigenaar niet eens dat te paarden te vet waren, maar als je ribben niet meer makkelijk kan aftasten is het gewoon teveel.
De stal waar ik wel graag in de groep bleef had de keus uit een groep dat echt onbeperkt kreeg, een semi-onbeperkte met dubbel zeer fijnmazig net, of een groep met stro-hooi mix met kleine gaatjes (de echte luchtverbranders).
lianne304 schreef:Bij ons is er natuurlijk nog van alles mogelijk en kunnen we ale we willen alle kanten op.
Er is ook de mogelijkheid om stallen te maken met verschillende paddocks en dan toch gras in zaaien.
Als is ons gras land lang niet zo fijn voor je paard het is echt akkerbouw grond en als het 1 x goed regent is het gelijk drekkerig.
Visitor schreef:Sizzle schreef:Ik ga denk ik nooit meer naar een stal waar enkel onbeperkt hooi aanwezig is, ook mijn warmbloeden waren veel te vet. Vaak zag de staleigenaar niet eens dat te paarden te vet waren, maar als je ribben niet meer makkelijk kan aftasten is het gewoon teveel.
De stal waar ik wel graag in de groep bleef had de keus uit een groep dat echt onbeperkt kreeg, een semi-onbeperkte met dubbel zeer fijnmazig net, of een groep met stro-hooi mix met kleine gaatjes (de echte luchtverbranders).
Even een vraag, als er altijd hooi (en/of stro) aanwezig is, maar dit wordt gevoerd in slowfeedernetten, dan noem jij dat dus niet onbeperkt? Ik (en anderen met mij) zou(den) dat namelijk wel onbeperkt ruwvoer noemen, want het is altijd aanwezig. Beperkt zou ik het noemen als er een x keer per dag een portie gevoerd zou worden. Maar strikt genomen heb je gelijk, een slowfeedernet is natuurlijk beperkend.
Maar wel iets om in de gaten te houden, bedenk ik me nu door dit topic, zowel voor stalhouders als klanten, dat duidelijk is waar we het over hebben met 'onbeperkt'.
lianne304 schreef:Beste bokkers,
Doorgaans zijn wij opzoek naar interesse, ideeën en eventueel ervaringen, voor het realiseren van een paddock paradise in noor groningen (omgeving; breede, den andel, Warffum)
Onze ideeën en gedachts komen langzaam bij beetje op papier te staan.
- +-3500 a 4000m2 gedraineerde zand padock. Exl track
- loopstal van circa 300m2
- altijd beschiking over onbeperkt ruwvoer
-een opslag voor zadelkasten en je tuigage
-buitenrijbak van 20x40
-in eerste instantie is er een klein stuk van circa 4500 a 5000m2 gras, dit willen we eventueel gebruiken voor echt het lekker een hapje in de mooie zomer maanden, zeker niet de bedoeling om de paarden echt van het gras te laten leven.
Hier is wel de mogelijkheid om dit nog verder uit te breiden tot een grote track, of paddock, eventuele heuvel of waterpoel.
Naar mate van tijd willen we graag nog eennspoel plaats creeren met koud en eventueel warm water.
Longeerkraal staat ook op het lijstje maar dit zal ook niet het eerste zijn wat er gebouwd word.
Nu zijn we verders erg benieuwd naar de eventuele interesse in dit concept in deze omgeving.
is er uberhoud interesse in een eventueel paddock paradise?
Wat zijn jullie do en don't ?
Wat kan er niet ontbreken ?
En wat voor prijs zou je maandelijks willen uitgeven hier aan ?
Alle ideen en meningen zijn welkom!
Dees schreef:Okee, even de wiskunde:
4.000m2 paddock (zand)
800m2 rijbak (zand)
300m2 loopstal (zand)
5.000m2 weiland (gras)
Dat is in totaal 1 hectare aan vierkante meters. En daar wil jij dan 15 tot 20 paarden op gaan houden?
Poeh.
Dat is voor mij een dikke DON'T.
Overweeg je plan nog eens met max 6 paarden.
Wat er vaak gebeurt met die "paddock paradises" is dat men er teveel dieren op zet omdat het anders "niet uit kan". En dan gaat het mis... en wordt het veel te vaak toch echt "paddock hell". Met alle gezondheidsproblemen voor het dier die daarbij zullen komen kijken.
Bezint eert ge begint.