Jacobskruiskruid wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Jacobskruiskruid wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 07:18

Hallo,

Ik ben lid op fb van de velt vzw groep.

Daar wordt een artikel geplaatst over jacobskruiskruid.

Als het in je weide voorkomt halen paarden mensen het eruit.

Nu zijn er mensen die zeggen valt best mee en paarden eten het niet.
Wat zijn de cijfers dan van overleden paarden
Enz enz

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Het kruid gaat toch ook heel erg woekeren?

Afbeelding

Babootje

Re: Jacobskruiskruid wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:23

Paarden eten het niet op de wei, maar wel als het in gedroogde vorm in het hooi zit.
JKK is echt een plaag Zoveel mogelijk weghalen is echt nodig.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:23

Ik weet niet wat de cijfers zijn, maar ik let in mijn eigen wei in elk geval goed op.
Er zijn plaatsen waar het kruid elk jaar weer opkomt, al graaf ik ze uit. Momenteel hebben we denk ik zes planten.
Zolang het in de wei staat, eten mijn paarden er echt niet van, maar ik haal de planten eruit voordat ze gaan bloeien/zaad kunnen verspreiden.
Anders zouden het er alleen maar meer worden.
Ook haal ik ze er echt uit voor er gemaaid/gegooid wordt, want het schijnt dat ze het in het hooi wel opeten.

Ik weet wel dat het een heel stuk giftiger stof is dan bijv eikels.
Ze hoeven er veel minder van binnen te krijgen om hun hele lever te verpesten en vergiftigd te raken.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:07

Hier duinkruiskruid in het land. Ik knip ze weg. Kan het niet verder zaaien en de grond zelf hou je daardoor dicht. Andere planten die wel goed zijn laat ik hun gang gaan. Ik loop elke week 2 keer een rondje over het land om te knippen. Mocht ik ze de ene keer niet zien, zie ik ze de volgende keer wel weer. Grotendeels is niet meer terug gegroeid tot nu toe, met 1 keer knippen. Hopelijk volgend jaar minstens de helft minder, maar dat is afwachten. Net als de andere meuk zoals berenklauw. Ongelofelijk hoeveel onkruid er op zo'n stukje kan staan. Gelukkig staan er ook zat goede kruiden, grassen en bloemen. :=

Ze kunnen er namelijk ook op staan, plantje dood en eten het op. Hoe meer er staat, des te meer kans daarop is. En als ze bloemen hebben, krijgen ze ook zaad na het dood gaan. Zit je ook niet op te wachten.

Niet iedereen haalt hooi uit het buitenland vandaan, zat mensen die in de buurt hooi ophalen/laten brengen. En ik weet dat er zeker nog wel hooi verkocht wordt met het giftige onkruid, laatst nog gezien. Ik zou er iig niet blij mee zijn als dat gevoerd zou worden aan die van mij. Ik zou ook niet weten waarom je het zou willen hebben.. -O-

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:17

op stal halen wij het zoveel mogelijk weg.
Liefst met wortel en al.
Anders heb je inderdaad kans dat het ontzettend gaat woekeren en dat de paarden het toch per ongeluk te eten krijgen als het onkruid weg word gemaaid.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:24

Als ik door de wei loop en het zie staan trek ik het er wel uit maar om echt te gaan zoeken is 150ha wel een beetje te gek

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:37

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23570777/

Als 'velt' zelf niet in wetenschappelijke literatuur kan zoeken naar de bewijzen dat JKK giftig is, hierboven alvast een linkje.

*zucht* - weer zo'n club die twijfelt aan wat wetenschappelijk al een jaar of 40 als een paal boven water staat....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:45

Ik trek al meer dan 15 jaar elk jaar alle planten uit het land voor ze droog worden.
Begint erop te lijken dat ik nu eindelijk aan de winnende hand ben :Y)

Alles is toch al lang en breed wetenschappelijk bewezen dat het in grote hoeveelheden giftig is voor paarden en koeien, ik begrijp niet dat iemand daar nog aan twijfelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:12

Zo lees je op Facebook wel eens reacties als 'ja maar het is goed voor de vlinders'..
Dan denk ik, er staat genoeg JKK om heel Nederland te bedelven onder die vlinders :=

Ik snap ook niet dat er nog steeds mensen zijn die het gevaar er niet van inzien.
Hier op de wei stond dit jaar de eerste plant. Meteen uitgetrokken nog voordat hij in bloei stond. De zaden moeten van behoorlijk ver hierheen zijn gewaaid, het verspreid zich belachelijk ver en snel.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-08-21 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:15

De St Jakobsvlinder heeft alleen JKK als waardplant :D
Maar ik vermoed dat er echt wel voldoende plekken in NL zijn waar JKK geen gevaar voor vee kan vormen zodat de vlinder niet per se hoeft te verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-08-21 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:19

Ik ken een paard dat gestorven is aan ernstig leverfalen dat uitgebreid de mogelijkheid had om JKK binnen te krijgen. 1 + 1 = 2?
Ik trek ze hier uit, sowieso. Er is eten genoeg en ze komen er inderdaad niet aan, maar ik wil ook geen plaag krijgen door het te laten staan. Weg met die plant.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:27

In een ruime weide met voldoende gras zullen ze de plant idd niet zo snel eten.
Maar in gedroogde vorm wel.

Hun geven aan dat een goede bemeste weides met engel raai het nauwelijks voorkomt. Dat klopt wellicht wel, maar dat is niet het hooi wat de meeste paardeneigenaren willen voor hun paard.

Zelf geen ervaring met paarden die eraan zijn overleden, gelukkig maar! Maar dat wilt niet zeggen dat het niet gebeurt, genoeg verhalen op bokt, facebook gelezen waar het wel de oorzaak was.
En dat het niet allemaal in de database staat is toch niet raar? Hoeveel dierenartsen denken eraan om het te melden? Is immers geen meldplicht voor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:30

Gelukkig staat er hier in de buurt weinig JKK, dus heb ik het ook niet vaak in de wei staan.
Soms zie ik een plant staan in de berm en zo ook aan de zijkant van het land. Dat gaat er ook direct uit.
Met een grote hand kunstmest op de plek waar ik het uitgestoken heb.
Wij bemesten bewust ons land. Want JKK groeit het liefste op hele arme grond. Vandaar ook vaak te zien in bermen of natuurlanden. En suikers in het gras zijn juist lager met bemesten.
En daarmee houden we het goed onder controle. Aangezien we ons land ook hooien ben ik er echt heel strikt in.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:42

Ik ga niet ontkennen dat JKK giftig is voor paarden. Maar ik heb ook wel eens een zoektocht gedaan naar HOE gevaarlijk het dan is. Hoeveel moeten ze eten voordat ze ziek worden/overlijden. En dat heb ik niet kunnen vinden. Een uitgebreidere zoektocht is waarschijnlijk nodig... Maar als iemand anders hier al literatuur over gevonden heeft...?!

JKK is niet alleen de enige waardplant voor de Sint Jacobsvlinder, JKK staat ook in de top 10 van beste (inheemse) bijenplanten, en daarmee eigenlijk voor alle bestuivers (bijen, vlinders, vliegen) goed zijn. Het is wel zo dat als er meer biodiversiteit in planten is, JKK relatief minder bezocht wordt door bestuivers.

Mijn insteek is dat ja: uit weides en hooilanden weghalen. Of in elk geval zorgen dat het niet tot bloei komt. Maar verder, lekker laten staan!
Ik zie ook genoeg gebeuren dat er massaal planten uitgetrokken worden die helemaal geen JKK zijn, maar ook gele bloemen hebben, tja... :\

Het is trouwens helemaal niet zo dat JKK op "hele arme" grond groeit. JKK groeit goed op grazige grond (met open(getrapte) plekken) van voedselarm tot matig voedselrijke grond. Een paardenweide vormt eigenlijk de perfecte locatie dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:48

Voor de St Jakobsvlinder is JKK de enige waardplant. Waardplant = plant die gegeten wordt door de rupsen. En zitten geen rupsen van andere vlinders op JKK - die zouden vergiftigd worden. Dat is nu juist het mooie van de symbiose tussen JKK en St Jakobsvlinder.

Dat er ook andere bestuivers op JKK nectar halen is een heel ander verhaal. Dat klopt uiteraard. Maar al die andere vlinders en bijen zijn niet voor hun voortplanting afhankelijk van JKK.

Overigens, even zoeken op PubMed, zoektermen senecio jacobaea en horses en je wordt overstelpt door artikelen over de giftigheid van JKK.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:51

JKK groeit overal waar de grasmat niet dichtgenoeg is... zelfs op mijn regelmatig gemaaid en dicht gazon heb ik ieder jaar diverse planten. Ik ben er nog niet uit wat de beste manier is van verwijderen, niemand vlgs mij. Uitsteken/ trekken heeft als probleem dat de achterblijvende worteldelen weer uitgroeien tot planten en door de roering in de grond oud zaad ontkiemt. Afknippen bloemen heeft tot gevolg dat ze snel weer nieuwe bloemen aanmaken, geen idee hoe vaak ze dat kunnen. Ik heb zowel dit jaar als vorig jaar 25 kruiwagens vol bloemen afgevoerd, vorig jaar alles getrokken, dit jaar alles geknipt (had een tennisarm van het trekken :( ) Aangezien het een tweejarige plant is... is het resultaat van vorig jaar pas volgend jaar te zien... pfff als het dan 15 ipv 25 kruiwagens zijn, is er hoop! Nu iedere week een ronde om alles wat weer opkomt weg te halen, het is 1 hectare... en ongeveer 1,5 uur werk voor een ronde (die 25 kruiwagens waren 25 uur werk ).... Mensen die zeggen dat het eenvoudig te bestrijden is... mogen wel een weekje meehelpen!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:02

Bij ons op de wei trekken we het meteen uit, we hebben er ook een veelvraat tussen lopen die de bloemen gewoon eet als ze de kans krijgt. Als je er niets aan doet wordt het ook alleen maar meer en meer.
Zeker als je het land ooit zou willen hooien moet je het zeker uittrekken, dan herkennen de paarden het niet.

ik ken paarden die na het eten van JKK kwaaltjes begonnen te vertonen zoals mok en vergiftigingsverschijnselen. Laat staan als ze er veel van zouden eten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:18

Hier zie je hectares met alleen maar JKK. En dat is echt niet alleen maar kale grond, het gaat om grote stukken natuurweide. Alles wordt keurig afgevoerd, maar pas na de bloei, dus dat helpt ook niet echt.
Het waait gewoon over naar ons eigen land en wij trekken het net als iedereen hier, uit.

Vergiftiging gaat ook niet van de ene op de andere dag, het spul hoopt zich op in het lichaam - dus ieder jaar een beetje is misschien na 5 jaar pas funest...

Ik begrijp overigens niet wat de KNNV met deze lofzang op JKK wil bereiken...

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:42

Het probleem is net dat het zich opstapelt. Er gaan wellicht ook paarden zijn die overlijden of ziek worden in eerste instantie door iets anders, maar door de schade in de lever niet gezond genoeg zijn om die ziekte aan te kunnen. Dat zijn indirecte slachtoffers in dat geval. Het is niet alleen veel JKK eten = dood, maar ook het feit dat een slecht werkende lever maakt dat een paard andere aandoeningen niet of moeilijk kan overwinnen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:39

Hier vorig jaar enorme hopen uit de weides gehaald (2HA). Dit jaar welgeteld 2 kruiwagens, dus het uittrekken vorig jaar heeft ergens toch wel geholpen.
De buurman wiens gras vorig jaar stikvol stond (en dus onze weides de Sjaak werden, want voorheen heeft hier nooit Jkk gegroeid) heeft dit jaar ook altijd netjes op tijd zijn gras kort gehouden waardoor eventueel Jkk bij hem in de tuin niet kon doorgroeien tot bloeiende planten.

JKK is niet alleen giftig voor paarden. Ook andere grazers maar zelfs wij mensen kunnen vergiftigd worden.
Het sap dringt door je huid dus handschoenen aandoen!! Er wordt beweerd dat via honing van bijen die op Jkk gaan zitten het ook in ons lichaam kan komen. In hoeverre dit waar is weet ik echter niet.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:42

Art_Ificious schreef:
JKK is niet alleen giftig voor paarden. Ook andere grazers maar zelfs wij mensen kunnen vergiftigd worden.
Het sap dringt door je huid dus handschoenen aandoen!! Er wordt beweerd dat via honing van bijen die op Jkk gaan zitten het ook in ons lichaam kan komen. In hoeverre dit waar is weet ik echter niet.

Klopt allebei niet, JKK is niet giftig op de huid en bijen hebben er ook geen last van.

Hier hou ik het uit de weides en paddock, maar laat het wel staan in de tuin voor oa de vlinder en voor de andere insecten als voedselbron. Is wel wat werk om te zorgen dat het niet over slaat naar de weides maar voor nu lukt de combinatie goed. De sint-jacobsvlinder zit hier echt massaal en ook elk jaar dus super veel rupsen die de planten goed kaalvreten.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:41

Van dit topic zat ik echt te hopen dat iedereen het unaniem met elkaar eens zou zijn.

Jkk is wel giftig voor de mens, het gif hoopt zich op in de lever.

Dus als je het merkt ben je vaak te laat.
Daarom is het ook zo'n sluipmoordenaar want de oorzaak zie je vaak niet maar de levers zijn wel naar de Filistijnen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:44

Ja, het gif hoopt zich op in de lever als je ervan gaat eten.
Ik mag toch hopen dat mensen geen soep maken van JKK of de stengels rauw gaan knabbelen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:49

De alkaloiden in JKK hebben een gewicht van 60.000 - 70.000 Dalton. Neem van mij aan dat moleculen van dat formaat niet door de huid gaan. Ik heb trouwens de universiteit Wageningen wel eens om opheldering gevraagd, en ook zij zeiden dat dat niet kan.

JKK is uiteraard voor mensen giftig, maar alleen bij orale opname.

Alle beweringen van 'het gif gaat door de huid, doe handschoenen aan' ten spijt. Als er al vergiftigingen gerapporteerd zijn na met de blote handen uittrekken (en ik heb ze nog niet gevonden), dan is dat eerder te wijten aan met vieze handen een bammetje tussendoor eten...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-08-21 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:49

Domme vraag misschien: maar is er iets wat je kunt doen om de lever te resetten? Ook als het aankomt op andere giftige stoffen die zich misschien opstapelen? Een of andere hippe detox ofzo?