Ter illustratie: Dit was begin april, toen kwam de zwarte hier net terug op stal na ruim een half jaar te zijn weggeweest:

Dit was een goede twee weken geleden:

En sinds afgelopen weekend is dit haar ook weg, en kijk je zo op de staartwortel. Er zitten alleen nog wat sprietjes. Ik zal vanmiddag nog een foto maken van de huidige status.
Jullie zien op de foto dat de staart van de bruine in april ook nog niet erg lang was. Hij heeft erg traag groeiende manen/staart, en vorig jaar was de staart dus ook al een erg stuk afgebeten (maar niet zo erg als nu).
Ze staan 24/7 buiten met twee open loopstallen, hebben wei, bomen, bosjes, vijvers en dijkjes tot hun beschikking. De zwarte is dit voorjaar gecastreerd, de bruine vorig jaar. De zwarte is duidelijk nog een stuk dominanter. Dat bijten in bijvoorbeeld touwen en voerbak heeft ie altijd gedaan. Ze staan overigens al vanaf veulens bij elkaar.
Ik heb geprobeerd om zijn staart en manen in te spuiten met anti-bijtspray, maar zodra ik een dag oversla of na een goede bui is het effect alweer weg. Ik heb eergisteren voor het eerst een vliegendeken opgedaan bij de bruine, dat leek me een goede oplossing. Maar dat ding was gisteren al vakkundig in stukken gescheurd door de zwarte

De shet heeft overigens een dikke bos manen en staart, maar daar komt ie niet aan. Wat kan ik nog doen? Ik heb de volgende oplossingen bedacht, maar geen één die me reëel lijkt eigenlijk:
- De bruine een exceemdeken opdoen, die de zwarte niet stuk krijgt --> loopt de bruine wel voor niks met een zware deken in de zomer.
- Een soort van graasmasker-ding waardoor de zwarte wel gewoon kan eten, maar niet bijten? Moet ie dan permanent op hebben en ik denk ook niet dat zoiets bestaat.
- Vliegendeken in de antibijtvloeistof dopen of zoiets? Maar hoelang zou dat houden?
- Er zijn geen andere staartbeschermer-opties voor in de wei denk ik?
Ik geef niet heel veel om uiterlijk vertoon, maar dit ziet er wel echt heel sneu uit en is ook voor het paard in de zomer helemaal niet fijn natuurlijk.