vierkant beslaan om medische redenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AJewelsBFF

vierkant beslaan om medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 18:46

Ik heb van mij veearts te horen gekregen dat het nodig is om mijn paard (een quarter merrie) vierkant te laten beslaan omdat ze nu al enkele maanden erg gevoelig/licht kreupel loopt en dit maar niet wil beteren. In stap loopt ze nog wel ok maar erg traag maar vanaf dat ze moet draven begint ze lichtjes te manken en ze struikelt heel regelmatig. Het is voor haar eigen gezondheid en mentaal welzijn dat ik graag zou willen dat ze zonder pijn zou kunnen lopen maar als ze ijzers van achteren zou krijgen moet ze ook weg bij haar kudde wat ik ook erg zielig vindt. Bijkomend is ze ook nog is erg dik en moet ze dus echt wel aan het werk maar zolang ze niet goed loopt is dit geen optie. Is haar beslaan dan de beste optie ondanks alle nadelen van hoefijzers?
Ik hoop haar maar voor korte tijd te moeten beslaan maar ik weet niet of paarden als ze maar korte tijd ijzers om hebben gehad meteen ook een erg gevoelige periode hebben als deze weer worden verwijderd. Paarden bij mij op stal liepen meer dan een maand slecht toen hun ijzers werden verwijdert en dan zit ik weer met een mank paard. Dus weet iemand of een paard ook na maar een korte tijd ijzers te hebben gedragen van het verwijderen van de ijzers zo veel last kan hebben?

goldyc

Re: vierkant beslaan om medische redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:49

(he, volgens mij ben je een stalgenoot. Anders komt je verhaal me erg bekend voor en heb ik een stalgenoot met een merrie met dezelfde naam en dezelfde problematiek)

Wat is de diagnose van de dierenarts?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:57

Kan je niet eerst proberen met enkel ijzers van voor als ze dan wel in haar kudde kan blijven?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 18:59

Ik zou alleen voor proberen en indien dat niet voldoende is helaas toch vierkant en uit de kudde halen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:06

Wat is de medische reden?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 19:37

Gini schreef:
Wat is de medische reden?

Dat vraag ik me ook af.
Als dit puur om gevoeligheid en een eventuele dunne zool gaat dan gaat een ijzer je probleem niet oplossen, enkel maskeren. Als je het ijzer er na een aantal maand af haalt zal ze nog net zo mank zijn, zo mogelijks nog meer omdat de zool dan helemaal niks meer gewend is.
Dunne zolen kan je niet altijd iets aan doen. Ik zou persoonlijk eerst denken aan hoefschoenen en plakijzers voor ik echt ijzers neem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:06

Is het geen hoef/spier-bevangenheid ?? Als het een lichte vorm is dan zie je niet die aparte bekende stand, maar kunnen ze er wel behoorlijk last van hebben.
Zeker als ze al te dik is, dan is dat wel iets waar ik aan denk.
Hoefschoenen kunnen dan zeker verlichting brengen en doe je weer makkelijk uit als ze niet eer nodig zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:12

Wat heeft de da gedaan om tot dit advies te komen en sleept al maanden aan dus al foto’s genomen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:16

Hoefschoenen. Maar heeft ze geen atrose waardoor ze veel struikelde en pijn.
Ik vind ijzers geen oplossing , ik zou eerst foto schieten en kijken wat is. En dan met schoenen rijden. Het hoefmeganisme en doorbloedingen in been is het beste zonder ijzers

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 20:52

Als mijn DA het zou adviseren zou ik het proberen. Ijzers zijn geen martel werktuigen, waarom wordt er altijd zo moeilijk over gedaan? Toen mijn DA zei dat ze speciaal beslag moest voor een blessure heb ik dat direct gedaan. Alles om de boel te ontlasten. Achteraf was het meer dan een goede keus, heb haar er niet meer afgehaald omdat het zoveel meer deed dan alleen ondersteuning bij de toen blessure.

Neemt niet weg dat je wel goed gevoel moet hebben over de diagnose en de onderzoeken. En er dus voldoende onderzoek is uitgevoerd ook. Het is alle 4 de benen? Wellicht dat alleen voor ook al kan helpen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:10

Tancreda4 schreef:
Als mijn DA het zou adviseren zou ik het proberen. Ijzers zijn geen martel werktuigen, waarom wordt er altijd zo moeilijk over gedaan? Toen mijn DA zei dat ze speciaal beslag moest voor een blessure heb ik dat direct gedaan. Alles om de boel te ontlasten. Achteraf was het meer dan een goede keus, heb haar er niet meer afgehaald omdat het zoveel meer deed dan alleen ondersteuning bij de toen blessure.

Neemt niet weg dat je wel goed gevoel moet hebben over de diagnose en de onderzoeken. En er dus voldoende onderzoek is uitgevoerd ook. Het is alle 4 de benen? Wellicht dat alleen voor ook al kan helpen.

Zijn zeker geen martel hoor mits een kundige smit . Maar zoveel kundige lopen er helaas niet meer rond. En dat een paard een beter hoefmeganisme en doorbloeding in het been heeft zonder beslag weet normaal toch iedereen. Dus ligt er maar net aan wat een paard heeft. Gewoon maar ijzers er onder knallen vind ik inderdaad dom

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:22

Om welke reden adviseert de DA de ijzers, ik mis de medische reden in de op.

Te dik los je trouwens helaas niet alleen op met beweging, voeding speelt daar een zeer grote rol in. Mocht ze op de weide komen zou ik zeker een graasmasker overwegen.
Want been problemen en overgewicht zijn geen fijne combinatie.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:24

Quarters staan helaas niet bekend om het per se hebben van goede hoeven.

Als je paard voor kreupel is en achter niet zou ik haar voor laten beslaan door een smid met veel ervaring met Quarters/reiners.
Ze hebben vaak nou eenmaal kleine voetjes voor hun bouw/gewicht en niet iedere smid kan daar goed mee omgaan helaas.

Maar als antwoord op je vraag, nee de ijzers er weer af trekken na een korte periode resulteert niet per se in een kreupel paard. Ik ken genoeg mensen die elke zomer ijzers onder hun paarden laten slaan en elke winter ze er weer af trekken voor 6 maanden. zonder ook maar een pas kreupel. ook toen ik 4 maanden ijzers onder mijn paard had liep ze na de ijzers gewoon rad weer weg. Het levert wat brokkelhoeven bij de nagelgaten op tot die uitgegroeid zijn maar ook niet meer dan dat.
Het verschilt per paard en per doel waarom je er ijzers onder hebt zitten.
Maar als ze nu kreupel is moet je wat en ijzers zijn echt geen doodvonnis voor de meeste paarden. Constant pijn hebben is veel erger.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:47

Mijn pony loopt ontzettend gevoelig zonder ijzers. Hij staat al jaaaaaren zonder problemen op ijzers. Bij t beslaan een stukje wandelen (dus als ze eraf zijn) is drama. Hij is ontzettend blij met z’n ijzers. Nooit hoef problemen of andere problemen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:55

Kun je ze niet op duplos zetten. Dat gebruiken ze hier ook in de HIT stallen.

AJewelsBFF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 08:34

Hoi, bedankt iedereen voor de reacties.
De reden dat ze ook ijzers op haar achter hoeven zou moeten is dat ze te laag op haar voeten staat en te veel doorzakt hierdoor komt er te veel belasting op de pees en kogel. Ook waren haar zolen te dun maar deze zouden ondertussen wel deels moeten zijn terug gegroeid. We hebben al van haar achter benen van de hoef en onderbeen foto's laten maken waarop nog niks van schade te zien was. Dit sluit natuurlijk niet uit dat er wel degelijk nog andere dingen kunnen zijn waar ze last van heeft maar onze da zegt dat we er eerst voor moeten zorgen dat ze weer goed loopt voor dat we verder kunnen kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:11

Ik zou het advies van de DA op volgen, ken paarden met gevoelige zolen die echt stukken beter gingen lopen met een ijzer. En zo te lezen is het belangrijk dat bij jouw merrie de stand gecorrigeert wordt om verdere schade te voorkomen/ beperken. Dat kan bereikt worden met een tijdje goed medisch beslag. Als de stand dan goed bijgehouden wordt nadat het beslag er af is dan hoeft ze echt niet terug gevoelig te gaan lopen. Een goede smid zorgt voor voldoende draagrand en steunsels waardoor het paard niet op de zolen loopt.

Wat ik wel mis in je verhaal..zijn de voorbenen op de foto gezet? Met welk been struikelt ze? Dat zou ik eerst willen uitsluiten.

Ik ben geen voorstander van ijzers, maar heb wel genoeg paarden zien opknappen van medisch beslag dus zou het daarom ook niet zo maar wegwuiven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:15

Tja, ik zou dan dus beslaan. Ik ben niet perse pro of con ijzers, maar als het nodig is, dan is het nodig.

En zo te lezen is het niet 'zomaar' en zijn andere opties uitgesloten.

Reken er wel op, dat is met corrigeren best een tijdje bezig bent, en je dus niet met een maand of 3 die ijzers er weer onderweg kan laten halen. Meestal gaat daar langere tijd overheen en het afhalen kost ook weer tijd qua herstellen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:21

De mensen die zeggen dat ze er ijzers onder zouden laten slaan, op basis van welke informatie doen jullie dat?
Ik vind het eigenlijk best wel wat dat we niet echt weten wat het probleem is, maar dat we wel zeggen: Het is oké, TS, sla er maar ijzers onder. Met de info uit de openingspost valt daar door ons toch helemaal niets over te zeggen?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:24

Dit topic loopt het risico om weer uit te groeien tot een heftige discussie tussen voor- en tegenstanders van het beslaan van paarden. En de één heeft er nog meer verstand van dan de ander (zeggen/denken ze).
De grote vraag is: heb je vertrouwen in je veearts. Zo ja, dan moet je doen wat deze zegt. Zo niet, dan kun je eventueel een second opinion aan een andere veearts vragen. Je kunt hem/haar eventueel nog vragen om een goede hoefsmid aan te raden. Je veearts is een professional die voor dit soort zaken gestudeerd heeft. Een goede hoefsmid heeft ook een gedegen opleiding voor zijn/haar vak achter de rug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:26

"De reden dat ze ook ijzers op haar achter hoeven zou moeten is dat ze te laag op haar voeten staat en te veel doorzakt hierdoor komt er te veel belasting op de pees en kogel. Ook waren haar zolen te dun maar deze zouden ondertussen wel deels moeten zijn terug gegroeid."

Hier staat toch echt duidelijk het probleem met de achterbenen. De reden dat ik het aanraadt met kanttekening is omdat ik er meerdere paarden van op heb zien knappen. Mits het ook daadwerkelijk het probleem is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:29

Misschien even foto’s plaatsen van paard (beenstand) en hoeven? :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:31

Gini schreef:
De mensen die zeggen dat ze er ijzers onder zouden laten slaan, op basis van welke informatie doen jullie dat?
Ik vind het eigenlijk best wel wat dat we niet echt weten wat het probleem is, maar dat we wel zeggen: Het is oké, TS, sla er maar ijzers onder. Met de info uit de openingspost valt daar door ons toch helemaal niets over te zeggen?

Op basis van de kennis, onderzoek, uitkomsten en advies van de dierenarts. Niet de geringe info van de TS. En als de TS zo twijfeld aan kundigheid, uitkomst enof behandelplan van deze da, zou ik een second opinion laten doen. En niet afgaan van wat iemand op bokt zegt aan de hand van eventueel standfotos e.d.

Ik was altijd 'tegen' ijzers en vond het echt ruk en stressvol toen het moest vanwege een blessure. Achteraf kan ik me wel voor m'n kop slaan dat ik het niet veel eerder heb gedaan en zo 'bang' was gemaakt voor ijzers. Wat moet dat moet. En dat terug naar blootsvoets zie je daarna wel weer...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:35

Zo te lezen gaat het inderdaad om een correctie om kogel en pezen te ontlasten. Als je paard hele goede hoeven heeft kun je daar met bekappen natuurlijk ook aan werken. Maar een ijzer er onder kan helpen.

Ik heb zelf alleen mijn eerste paard met ijzers gehad, in het begin ook rondom. In de winter liet ik ze er vaak onderuit halen. Hij had goede hoeven dus ik heb nooit wat van een overgang naar blootvoets gemerkt. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik het in geval van TS gewoon zou proberen. En dan kun je later wel weer langzaam aan werken naar terug op bloten voeten als de stand verbeterd is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:39

Ik zou ook het advies van de dierenarts volgen, je krijgt dat advies niet zomaar.
En in een stabiele groep maken ijzers niets uit.
Als je dan daarom zou moeten vertrekken zou ik zeggen, blij dat je weg bent. Wat een kortzichtigheid dan.
Laat je niet bang maken door overdreven naturals die denken het beter te weten dan geschoolde dierenartsen.

Ps mijn paarden staan zonder, maar zou de hoefsmid/DA dadelijk zeggen een ijzer is voor nu beter komt er vandaag nog 1 onder.