Minimale paarden houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angeldr14

Minimale paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 23:46

Hey ik vind nergens of er een minimale aantal is hoeveel paarden je moet houden als ze aan huis staan ofz

Ik weet dat als ze niet in een manege staan en alleen bij huis dat er nog 1 moet maar is er een minimaal van 3 of 2
Ik vind zelf 3 of 4 beste (aanhuis)

(Anders wordt beetje duur)

Maar vind er nergens een wet of regel over dus is die er of niet

Kidde

Re: Minimale paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:49

In Nederland zijn hier (helaas) geen regels voor. Vandaar dat je helaas veel paarden alleen ziet staan. Het beste is uiteraard minimaal twee

Angeldr14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 23:58

Kidde schreef:
In Nederland zijn hier (helaas) geen regels voor. Vandaar dat je helaas veel paarden alleen ziet staan. Het beste is uiteraard minimaal twee

Oke heel erg bedankt vind wel dat ze een wet moeten maken van minimaal 3

En als ze aan huis staan eventueel met 2 en andere dieren die passen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:18

2 is genoeg. Zie geen reden waarom het er bij wet 3 zouden moeten zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:40

Ja,waarom 3?Alleen maar meer kans op gedoe tussen de paarden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 01:02

Ja, 2 is goed hoor, een vriendje en genoeg ruimte als ze elkaar liever negeren voor n' tijd.
hier heb ik 2 grote en een shetlandertje, staat er geen alleen als ik wegga maar dat klinkt ook mooier dan dat het is. :+
Zie veel paarden die alleen gehouden worden, hoop dat hier nog wat meer regels opkomen en ook daadwerkelijk gecontroleerd word.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 01:48

Hier had ik liever 3 gewild, maar gaat niet omwille van de ruimte. Twee gaan heel erg aan elkaar kleven, die van mij rennen letterlijk de wei kapot als ik ze scheid.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 02:15

Ideaal zou ik 4 vinden.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 03:44

Jorex schreef:
Hier had ik liever 3 gewild, maar gaat niet omwille van de ruimte. Twee gaan heel erg aan elkaar kleven, die van mij rennen letterlijk de wei kapot als ik ze scheid.

Wat een onzin, hier lang 2 gehad, nooit gedoe, 1 er bij, constant gezeik, hangt echt van paardje af + wat je er mee doet (samen of alleen weg) en hoe ze opgegroeid/opgevoed zijn

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 04:01

ik heb er 2 samen achter het huis staan en dat gaat prima maar ik doe ook best veel met ze. Buren hebben ook paarden die direct naast ons staan dus dat scheelt. Ik zou er nog een derde bij kunnen hebben qua ruimte maar ze doen het samen zo goed dat ik het lekker zo laat

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:16

Onze ruin kan niet alleen staan,dikke paniek.Dan is het wel fijn om er 3 te hebben.Wij kunnen dus nooit met nummer 2 weg gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 07:48

Zidore schreef:
Jorex schreef:

Wat een onzin, hier lang 2 gehad, nooit gedoe, 1 er bij, constant gezeik, hangt echt van paardje af + wat je er mee doet (samen of alleen weg) en hoe ze opgegroeid/opgevoed zijn

Ze zegt toch wat er in haar situatie aan de hand is? Waarom daar dan op reageren als 'onzin' omdat het bij jou anders is? Ze zegt toch niet dat dat altijd mis gaat? :?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:21

Britta31 schreef:
Onze ruin kan niet alleen staan,dikke paniek.Dan is het wel fijn om er 3 te hebben.Wij kunnen dus nooit met nummer 2 weg gaan.

Ik zou er niet vanuit gaan dat zoiets met 3 opgelost is.. Kan zomaar zijn dat je er dan 2 hebt die in paniek zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 08:39

Ik heb er 4 gehad en 1 van de paarden raakte altijd in paniek als er 1 weg ging, maakte haar niet uit welke.

Ondertussen heb ik er 2.
En dat paard dat in paniek raakte is nu nog onrustig bij vlagen, maar niet eens heel erg meer.
Dit door blijven oefenen in kleine beetjes.

Dus je kunt niet zeggen 3 is beter.

Ook belangrijk is de ruimte, wat ik vaak zie is de veel te kleine ruimte voor 2 paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:05

Rena heeft de meeste tijd met 1 maatje gestaan. En dat is natuurlijk prima. Maar het is geen kudde. Een 3-4-5-6 paardjes (die een stabiele kudde vormen) vind ik ideaal omdat je dan toch meer dat kudde-gevoel krijgt, waarbij ze zelf relaties binnen de kudde op kunnen bouwen.

En als je weg wilt met je paardje is het wel lekker als er dan nog steeds minimaal 2 over blijven.
Wil je weg met 2 of 3 paardjes, dan is het ook fijn als er nog steeds minimaal 2 over blijven ;)

Eigenlijk stond ze qua kudde het beste op een stalletje aan huis waar de eigenaar zelf 2 paarden had.
En nog 3 stalletjes voor pensionklanten en een Shet. Dat was een leuke kudde :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:15

Wij hebben er 4 in kudde staan en dat vind ik een fijn aantal. Maar als ik met 1 van mijn paarden weg ga, gaan de anderen wel lopen en rennen op de track. Niet in paniek, maar ze zijn ook niet zo kalm als wanneer ze samen staan.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 11-07-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:20

Een paard zou altijd met een soort genoot moeten staan. Wij hebben er 3 gehad, dat was indd geen match, een maatje voor de derde gekocht en toen was de kudde duidelijk meer in balans. Nummer 5 gaf geen probleem maar, het ligt aan veel factoren. Ruimte, leeftijden, wat kan je de paarden bieden, voeren etc.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:28

Door omstandigheden heeft mijn verzorgpaardje een tijdje alleen gestaan. Dat is gewoon niet leuk om te zien :(:)

Maar inderdaad, dat mag wettelijk gezien wel. In Nederland zijn er geen regels over het minimale aantal paarden.

Afijn, verzorgpaard is weer een blij ei. Zodra het kon stond er weer een paard naast.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:10

Wij hebben wel 2 bejaarden van 26 dus we rijden alleen in de wei.Nu heeft de eigenaar van paard 2 nog een paard dus ze kan altijd met dat paard op pad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:13

3 vind ik het minimum. In mijn eigen ervaring (dus nogmaals: in mijn eigen ervaring) is twee paarden nog nooit goed gegaan in die zin dat die twee dan altijd heel fel aan elkaar hingen en het ook gewoon stress tot zelfs paniek was als er eentje wegging.
Op dit moment staat mijn paard in een groepje van drie en dat gaan dat opvallend wel weer goed. Ook gedacht aan 'wat als er eentje uitgesloten wordt', maar daar is eigenlijk geen sprake van. Wel merk ik dat ze nu met z'n drietjes toch ook meer aan elkaar hangen dan toen de groep nog groter was. Van mij zou mijn paard dus zeker in een groep van 5+ mogen staan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:33

[code][/code]
Gini schreef:
3 vind ik het minimum. In mijn eigen ervaring (dus nogmaals: in mijn eigen ervaring) is twee paarden nog nooit goed gegaan in die zin dat die twee dan altijd heel fel aan elkaar hingen en het ook gewoon stress tot zelfs paniek was als er eentje wegging.
Op dit moment staat mijn paard in een groepje van drie en dat gaan dat opvallend wel weer goed. Ook gedacht aan 'wat als er eentje uitgesloten wordt', maar daar is eigenlijk geen sprake van. Wel merk ik dat ze nu met z'n drietjes toch ook meer aan elkaar hangen dan toen de groep nog groter was. Van mij zou mijn paard dus zeker in een groep van 5+ mogen staan.

Ik heb er 2 en ze kunnen allebei alleen achterblijven. De een kon het al en de ander heeft het in stapjes gewoon geleerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:37

Angeldr14 schreef:
Kidde schreef:

Oke heel erg bedankt vind wel dat ze een wet moeten maken van minimaal 3

En als ze aan huis staan eventueel met 2 en andere dieren die passen

Nee en nee. 3 dieren is altijd eentje 3e wiel aan de wagen en valt dus buiten de boot. 2e : paard spreekt paard, ander dier spreekt ander dier taal. Hoewel dat mits beide sociale soorten zijn ze wel soort van kunnen aansluiten, is het geen vervanging voor andere dieren van dezelfde soort (en dat is dan op beide van toepassing).

Qua kudde aantallen is het 2, 4, 5, 6 , 7, en max. 8 , boven de 8 valt zo'n kudde snel uit elkaar in kleinere kuddes ivm overzicht, etc. 2 vriendjes zijn dus goed, 2x2 vriendjes ook en vanaf 5 dieren wisseld het genoeg om geen uitsluiting te krijgen (mits alles sociaal is en redelijk bij elkaar past).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:42

Je zegt het alsof het een vaststaande waarheid is. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:42

Beroepsmatig kan meer dan 5. Als hobbyist mag dat in veel gemeentes al niet.

Mijn ervaring met 3 en 5 is wel dat er meer 2 aan 2 word opgetrokken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 10:55

Naja, 3 is altijd 1 het derde wiel is bij die van mij niet waar.
Ik had 3 merrie's en 1 ruin. mijn oude gezelschapsmerrie is overleden, maar die was het 4e wiel aan een 3-wiel wagen. 90% van de tijd stonden de 3 bij elkaar en nr. 4 op een afstandje, alsnog was nummer 4 ábsoluut geaccepteerd in de kudde, maar had geen "noodzaak" voor de kudde van 3.
Nu dus 2 merrie's en 1 ruin. Ik kan er gerust 1 uit halen en dan hebben ze altijd nog elkaar wat gewoon altijd prima is.

Ik besef wel dat ik geluk heb wbt de samenstelling, maar persoonlijk zou ik geen kudde van 2 willen, minimaal 3.