Wat is redelijk om te vragen voor een stuk weidegrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Wat is redelijk om te vragen voor een stuk weidegrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 14:56

Als het in deze rubriek niet goed staat dan hoor ik het graag!

Wij wonen aan de rand van een dorp in Overijssel.
Wij hebben zo'n 1.7 hectare weidegrond voor onze 2 paarden en 3 pony's.

Nu grenst ons land aan de tuin van onze buren, zij wonen er sinds 1,5 jaar.
Nu hebben zij aangegeven dat zij graag een stuk van ons over willen nemen.
Hoeveel zij willen , weten zij eigenlijk zelf nog niet, maar zij willen hun tuin wel een stuk naar achter uitbreiden.

Nu is het zo dat ons weiland ook echt grenst aan hun tuin en eigenlijk al op een meter of 5 aan hun keukendeur grenst, zij hebben er dus echt belang bij een stuk te kopen.
Wij zouden best een stukje kunnen missen, we hebben land zat

Nu is het zo dat wij er nooit komen op dat stuk, ook om hen niet het idee te geven dat wij naar binnen gluren of zo, dus kortom zij hebben echt geen last van ons, alleen onze paarden komen wel eens buurten :+

Weidegrond bij ons in de omgeving zit ronde de 60.000 per hectare, dus dan zouden we het voor 6 euro de vierkante meter kunnen aanbieden zou je denken.

Nu zeggen mensen in onze omgeving, joh ben je gek dat is vele malen meer waard, voor hen!
Jullie hoeven het niet voor een prikkie te verkopen!!

Mijn vraag is eigenlijk kunnen we het maken om het voor meer dan prijzen die je op internet kan vinden te koop aan te bieden?

Ik vind het een lastige.

Nu moet ik er bij zeggen dat het wel het mooiste stuk is van het hele weiland, het is mooi droog.
Meer achterin richting de slootkant is het vaak, na veel regen, erg lang drassig zodat de paarden juist dat stuk kapot trappen.

Wij hebben verder niks met deze mensen.
Zeker geen bonje, maar we groeten elkaar ook alleen maar, thats it.
Met andere buren hebben wij meer contact zeg maar.

Wat vinden jullie ,kan je meer vragen dat de marktcomforme prijs?
Waarde van hun huis zal er hoger van worden, dat weet ik wel zeker, juist omdat hun openslaande keuken deuren op nog geen 5 meter van het land is.

Hopelijk een beetje duidelijk omschreven , ben ik benieuwd naar jullie reactie's

Azmay

Re: Wat is redelijk om te vragen voor een stuk weidegrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:01

In zonzelfde situatie vroeg men het dubbele bij mijn oude huis in de buurt. Dus 12 euro per vierkante meter ipv 6. Daar was verder geen probleem mee omdat het ook daadwerkelijk bij de tuin getrokken kon worden en onmiddelijk meer waard werd.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:03

Azmay schreef:
In zonzelfde situatie vroeg men het dubbele bij mijn oude huis in de buurt. Dus 12 euro per vierkante meter ipv 6. Daar was verder geen probleem mee omdat het ook daadwerkelijk bij de tuin getrokken kon worden en onmiddelijk meer waard werd.

Dit grenst inderdaad ook direct aan hun tuin, bijna tot op hun achterdeur, dus wij snappen heel goed dat zij dat stuk willen. Zouden wij ook willen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:05

ja hoor, hier is een opkoper in de buurt bezig om grond op te kopen voor natuurontwikkeling. Zelfs de gemeente verkoopt agrarische grond gewoon voor 10 euro de meter aan ze, en van particulieren willen ze zelfs 12euro betalen. bizar maar hé als het dat waard is.
12 euro is dus zeker geen gekke prijs. En ze kunnen toch zelf met een tegenbod komen? t zal alleen maar lager worden en anders houdt je het lekker zelf even goede vrienden. zolang je niet te emotioneel wordt in die onderhandelingen is het geen gevaar voor je relatie in mijn ogen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:09

1e vraag is of jullie inderdaad genoeg land overhouden voor je eigen dieren. Tussen het rare weer en de veranderingen qua brandstof voor auto/trekker is het de vraag hoe lang je nog voor redelijke prijs dingen als hooi kan inkopen. En je geeft aan dat het juist een mooi droog deel van je weide is, dus hoe vang je dat op als je zo'n handig raar weer/winter stuk verkoopt? Kan en mag! je met de opbrengst aanpassingen doen om ergens anders zo'n handig droog stuk aan te leggen?

Hoe groot is het stuk dat ze willen hebben? grenzend aan huisperceel zoals aangegeven is zeker flink waardevol en zal mogelijk bij dat perceel getrokken worden met de prijs per m2 die daar bij hoort zijnde woning (dus ander en duurdere grond dan je agrarische grasland wat het nu is). En perceel splitsen is ook niet gratis, evenals de hermeting van het kadaster, wie betaald die kosten? Ga maar uit van een flink stuk richting de 20-25 euro/m2 ipv de 6 euro/m2 die het nu waard is. Jouw huis zal er wat minder van waard worden, maar dan wel een lager bedrag ivm grondsoort volgens bestemmingsplan.

Bel eens een makelaar voor advies, en krijg van de buren een inschatting hoeveel ze hebben willen. Strook van zeg 5m is een heel ander verhaal dan verschuiven naar midden tussen jullie woningen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:10

SillyB schreef:
ja hoor, hier is een opkoper in de buurt bezig om grond op te kopen voor natuurontwikkeling. Zelfs de gemeente verkoopt agrarische grond gewoon voor 10 euro de meter aan ze, en van particulieren willen ze zelfs 12euro betalen. bizar maar hé als het dat waard is.
12 euro is dus zeker geen gekke prijs. En ze kunnen toch zelf met een tegenbod komen? t zal alleen maar lager worden en anders houdt je het lekker zelf even goede vrienden. zolang je niet te emotioneel wordt in die onderhandelingen is het geen gevaar voor je relatie in mijn ogen

Ok, dat wist ik niet dat de gemeente zelfs geen 6 euro vraagt.

Wij zijn ook wel een beetje terughoudend naar hen toe, omdat het juist het beste stuk van het land is.
Niet dat ze alles , van het beste stuk willen kopen, maar toch dan zijn wij het kwijt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:13

tamary schreef:
1e vraag is of jullie inderdaad genoeg land overhouden voor je eigen dieren. Tussen het rare weer en de veranderingen qua brandstof voor auto/trekker is het de vraag hoe lang je nog voor redelijke prijs dingen als hooi kan inkopen. En je geeft aan dat het juist een mooi droog deel van je weide is, dus hoe vang je dat op als je zo'n handig raar weer/winter stuk verkoopt? Kan en mag! je met de opbrengst aanpassingen doen om ergens anders zo'n handig droog stuk aan te leggen?

Hoe groot is het stuk dat ze willen hebben? grenzend aan huisperceel zoals aangegeven is zeker flink waardevol en zal mogelijk bij dat perceel getrokken worden met de prijs per m2 die daar bij hoort zijnde woning (dus ander en duurdere grond dan je agrarische grasland wat het nu is). En perceel splitsen is ook niet gratis, evenals de hermeting van het kadaster, wie betaald die kosten? Ga maar uit van een flink stuk richting de 20-25 euro/m2 ipv de 6 euro/m2 die het nu waard is. Jouw huis zal er wat minder van waard worden, maar dan wel een lager bedrag ivm grondsoort volgens bestemmingsplan.

Bel eens een makelaar voor advies, en krijg van de buren een inschatting hoeveel ze hebben willen. Strook van zeg 5m is een heel ander verhaal dan verschuiven naar midden tussen jullie woningen.

Goede tips, kunnen we wat mee , dank.

Denk misschien dat we het het best uithanden kunnen geven.
Als we het uberhaupt al gaan doen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:14

precies, dan is het dus gewoon meer waard dan 6 euro want dat is de 'basisprijs' die bijvoorbeeld gebruikt wordt bij waarde taxaties etc. Hebben wij ook gebruikt bij de aankoop voor het weide gedeelte van ons perceel (moet je meer belasting over betalen)
bovenop de basisprijs komt 'wat de gek er voor geeft' en dan is het aan jou hoe hoog je durft te gaan zitten :))

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 15:16

Tja ben geen onderhandelaar :o , dus daar ga ik me zeker niet mee bemoeien :D
Maar wil achteraf ook niet met een kater zitten, dat we denken :oliebol ! We hadden veel meer kunnen krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:17

Je kan vragen wat je wilt. Hun huis word meer waard dus hun hebben er wel belang bij.
Het is net als bij paarden je kunt vragen wat je wilt en kijken of ze het dat waard vinden .
Maar 10 per vierkante meter is niet gek hoor. Al zou ik mezelf bedenken je hebt nooit genoeg grond. Je kunt het ze ook laten gebruiken , je krijgt geen pacht en huur maar moet dan wel alles goed op papier bij de notaris zetten. Dan ben je het niet echt kwijt. Maar goed ligt natuurlijk ook aan de grote van het stuk.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:17

Ik zou het niet verkopen. Je zegt zelf mooi droog stuk dus s winters wel te gebruiken voor je eigen paarden. Ook al zit het vlak achter hun , en ikzelf zou dat geweldig vinden paarden in "mijn" tuin, zij hebben het zo gekocht .

Jullie kunnen het gebruiken en als je niet dringend om geld verlegen zit . Niet doen .

En mocht je het wel willen verkopen dan als bouwgrond en niet als wei in de prijs. Hun huis wordt er veel meer waard door dus in dat oogpunt duur verkopen
Laatst bijgewerkt door anca op 08-07-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:20

ik zou ook niet verkopen, grond is een super investering. Of ej moet het geld nodig hebben, dan zou ik een best bedrag vragen

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:20

Goede tips hierboven.
Kijk goed naar je eigen plannen in de toekomst.

En het is ook de vraag wat het heb waard is.
Het lijkt nu alsof ze alleen een stukje weide kopen. Maar het is ook extra privacy, grotere tuin, waardestijging huis etc.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:24

Ik zou het wel verkopen, voor hun is het echt een meerwaarde en jullie kunnen het missen dus waarom niet? Ze zijn er ws hartstikke blij mee, is toch ook leuk?
Qua prijs zou ik ook een makelaar vragen. Het type grond/bestemming bepaalt deels de prijs (tuin, agrarisch, bouw). Een makelaar is hier van op de hoogte. En afspreken wie de kosten voor het kadaster en de notaris op zich neemt bij verkoop.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:26

Als je het geld (nu) niet nodig hebt, zou ik niet verkopen. En zéker niet het beste stuk van je land, zoals de seizoenen en het weer nu veranderen.
Ik snap hun belang.
Maar wat is het jouwe?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:26

Het is sowieso belangrijk om te kijken wat jullie willen. Er zijn hier al een paar hele goede tips gegeven.

Denk daarnaast ook aan de zaken die jullie moeten opgeven bij RVO. Ik neem aan dat jullie het e.a. moeten/kunnen invullen/aanvragen namelijk. Hebben jullie nog verdere samenwerkingen met iemand voor bijvoorbeeld het bemesten van het land etc? Geven jullie het grasland op? En denk inderdaad ook aan de kosten voor het splitsen en uitmeten van het land dat jullie willen verkopen. 6 euro per m2 is een cadeautje.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:30

Ik zou eventueel een paar meter verkopen maar echt niet veel. Je krijgt het nooit meer terug en land heb je nooit teveel.
qua prijs kun je vragen wat je wilt, het is aan hun om het te accpeteren of niet.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:53

Als ik het geld niet nodig had, dan zou ik niet verkopen. Je zou nog kunnen overwegen om een bepaalde termijn te verhuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 15:56

Om hoeveel vierkante meter gaat het?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:01

Uitlenen zonder vergoeding met afspraken van eigendom van jullie en wat wel/niet mag tijdens de leenperiode bij de notaris.

Grond/Vastgoed wordt alleen maar kostbaarder de komende tijd. Weg is weg en is moeilijk terug te krijgen. Op de bovenstaande manier zit je niet aan wetgevingen mbt huur/pacht vast. Hun blij dat ze een tijdelijk tuintje hebben en jullie kunnen het altijd terugnemen als jullie dat nodig achten.

Willen ze het op die manier niet, is het ook prima.
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 08-07-21 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 16:03

Dank voor jullie reacties, super!

Nee het geld hebben wij nodig en zal waarschijnlijk van onze hypotheek afgaan. Dat vermoed ik, anders hebben wij het niet nodig, dus om het geld is het ons niet te doen.

Alle kk zijn inderdaad voor hen, ik wil er geen stuiver aan uitgeven.

En inderdaad land heb je nooit genoeg, maar wij hebben echt wel meer dan genoeg hoor.
Een buurman maait het een paar keer per jaar voor ons.

Wij hebben 2 paarden, 1 kwpner en 1 oudje van 26.
Verder hebben wij 3 tinkers staan, waarvan er 1 echt schraal moet staan.

Als je nu de laatste tijd kijkt hoe het gras de grond werkelijk uitbulderd, dan weten wij niet wat we er mee aan moeten hahaha.

Het gaat om buren naast ons, wij kijken ook niet echt uit op het stuk waar het om gaat, maar het is wel het beste stuk, dat maakt het lastig.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:13

Zet even alles op een rijtje, als het je beste stuk is en droog blijft zou ik het aanhouden. Ik ben dan wel een doemdenker :\ stel he dat het weer zo gaat veranderen dat je straks het andere land slecht kan gebruiken, zit je er mee dat je het beste stuk kwijt ben ne met de gebakken peren zit.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:14

karrij schreef:
Het gaat om buren naast ons, wij kijken ook niet echt uit op het stuk waar het om gaat, maar het is wel het beste stuk, dat maakt het lastig.

Dat zou het voor mij juist hartstikke simpel maken :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:15

Lijkt wel of we ons verhaal lezen maar dan 16 jaar terug.
Onze aangrenzende buren zijn dag 1 kennis komen maken, ze zagen dat we opnieuw gingen omheinen en wilde voordat we dat gedaan hadden ons gesproken hebben.
Zij hadden bij de vorige bewoners al om grond te kopen gevraagd, maar deze wilde dat niet.
Dus ja toen direct bij ons gaan vragen.
Ze wilde graag meer tuin rondom hun huis, maar wij hebben aangegeven dat alleen naar links te willen, want helemaal rondom zouden ze voor ons gevoel teveel richting ons huis komen en dat wilde we niet.
En wij bepalen op dat moment :D
Wij hebben meen ik 10 euro gevraagd, weet het zo al niet meer zeker.
Meer dan de huidige landbouw grondprijs, want het is voor de buren ook waarde verhogend voor hun huis. Maar niet zoveel als dat kan bij bouwgrond, want dat kunnen ze er uiteraard nog steeds niet op.
Wij hebben toen ongeveer 600m2 verkocht. Voor ons was dat niets, voor hun een groot stuk tuin er bij.

Voor ons was het verder geen extra goed stuk of zo.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 16:20

Als het voor jullie het beste stuk is zou ik of een bizar hoge prijs vragen of helemaal niet verkopen en lekker schaapjes van de buren af en toe op jullie stuk laten lopen (zo doe ik dat met teveel gras).