Paard drinkt niet uit waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Paard drinkt niet uit waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 11:41

Hoi,

Ons nieuwe paard wil niet drinken uit de waterbak in zijn wei. Tot vorige week ging hij snachts bij ons op stal en daar dronk hij wel uit de automatische drinkbak. Eerst dacht ik we laten het gewoon op de wei staan, hij krijgt vanzelf dorst, maar hij drinkt niet op de wei. We hebben verschillende bakken geprobeerd, ook water over zijn voer maar hij drinkt echt niet. Hij werd wat duf dus nu halen we hem meerdere keren per dag even naar stal omdat hij daar wel drinkt uit die automatische bak, maar dit is natuurlijk niet echt de oplossing.

Heeft iemand een idee?

Groetjes

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:45

BrechtCarlos schreef:
Hoi,

Ons nieuwe paard wil niet drinken uit de waterbak in zijn wei. Tot vorige week ging hij snachts bij ons op stal en daar dronk hij wel uit de automatische drinkbak. Eerst dacht ik we laten het gewoon op de wei staan, hij krijgt vanzelf dorst, maar hij drinkt niet op de wei. We hebben verschillende bakken geprobeerd, ook water over zijn voer maar hij drinkt echt niet. Hij werd wat duf dus nu halen we hem meerdere keren per dag even naar stal omdat hij daar wel drinkt uit die automatische bak, maar dit is natuurlijk niet echt de oplossing.

Heeft iemand een idee?

Groetjes

onderzoek doen naar je waterbak in de wei...
daar emmers neerzetten met water, drinkt ie dan wel, is er iets met de waterbak aan de hand

EmptyWords

Is het water in de wei ander water? Misschien kan hij niet wennen aan de smaak?

Ik zou gaan uitzoeken wat voor hem de reden is waarom hij buiten niet wil drinken. Misschien zijn waterbak binnen verplaatsen naar buiten ivm de werking. Misschien is het water buiten gewoon niet lekker. Misschien zit er een raar geluid achter de waterpomp waardoor hij niet durft.

BigOne

Waterbak goed schoon ? Anders eerst goed schoonboenen en dan hetzelfde water er in wat ook uit de automatische bakken komt en eventueel uit een emmer laten drinken om te wennen. Wel is het zo dat ze wanneer ze in het gras staan altijd minder drinken.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:46

Misschien is er iets mis mee? Ooit gehoord over een stal waarbij er per ongeluk wat stroom op de waterleiding zat. Paard wou niet drinken en niemand kon vinden waarom. Tot ze ineens een heel klein vonkje voelden (zoals statische elektriciteit) en ze snapten waarom het paard niet wou drinken.

Of misschien ander water? Is het leidingswater, regenwater of grondwater...misschien is er een geur aan dat hij niet wilt?

Is echt soms een kleinigheid waardoor ze niet willen drinken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:47

Misschien durft hij het niet.En als je iets lekkers in het water gooit bv wortels.Eerst gewoon de wortels voeren en dan steeds dichter bij het water,dan een wortel onder water met de bovenkant boven water.Dan wortels in het water doen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 07-07-21 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BrechtCarlos

Re: Paard drinkt niet uit waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 11:49

Bedankt voor jullie reacties. Het is hetzelfde water wat uit de stal komt en in de wei staat. We hebben meerdere bakken en emmers geprobeerd.we hebben zelfs de automatische drinkbak uit de stal losgemaakt en in de wei gelegd met wat water maar ook dat liet hij staan. De bakken zijn helemaal schoon….

Misschien dat met die wortels het proberen waard!

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:05

Dit heeft mijn paard ook een tijd gehad. Heb een aantal dagen appelsap door het water gedaan en sindsdien drinkt hij gewoon uit de waterbak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:07

Ik zou een emmer in in stal zetten met water en daar tijdelijk de automatische waterbak afsluiten zodat hij aan een tussenvorm kan wennen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 12:09

troi schreef:
Ik zou een emmer in in stal zetten met water en daar tijdelijk de automatische waterbak afsluiten zodat hij aan een tussenvorm kan wennen.

Maar punt is dat hij niet meer op stal gaat….

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:19

Hij zal zich vast niet laten verdorsten.. Ik zou mijn poot stijf houden en hem die emmers aan blijven bieden in het weiland

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:20

Stroom op een automatische drinkbak in de paddock/weide hebben wij ook eens op een plek gehad. Dat zou ik wel even checken.
Verder moet ie het maar leren. Zoals hierboven al ergens genoemd, in gras zit ook veel water dus misschien hoeft hij niet extra te drinken. Anders kan je inderdaad nog een emmer water neerzetten of een speciekuip vullen.

Kan hij anders ook ergens uit de sloot drinken? Dat vinden ze hier ook altijd fijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:25

Sommige paarden drinken nog steeds veel naast grazen (eentje 2 (grote D)emmers na 2 uur grazen, de andere 2 (D-tje + welsh) dronken samen de 3e). Die aanname zou ik dus maar heel voorzichtig mee zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:28

In mals gras drinken ze vaak veel minder. Misschien is dat het enige.

Mijn paard drinkt op een gewone dag zo 50-60 liter, maar op een mals vol weiland was er hooguit 10 liter uit na 24 uur

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:48

Drinken andere paarden wel uit die drinkbak? Ik zou dat eerst een checken.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 12:58

Ja het is gewoon een ronde specikuub. Hij heeft dus wel echt dorst want als we hem uit de wei halen en even in de stal laten drinkt hij als een malle.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:21

Kun je die bak eens 3 meter verplaatsen, wie weet ziet hij er voor zijn idee iets raars achter of zo?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 13:47

DuoPenotti schreef:
Kun je die bak eens 3 meter verplaatsen, wie weet ziet hij er voor zijn idee iets raars achter of zo?

Ook al gedaan… hij lijkt het niet te snappen….

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:54

Je hebt verschillende bakken geprobeerd, ook een witte?
Schiet me nu ineens te binnen paard wat niet uit zwarte emmers dronk maar wel uit witte.

Maar gezien dat hij ook niet uit de automatische van stal drinkt zal het dat ook wel niet zijn...

Pff wat vervelend voor je.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:58

Zo'n specikuip onder de drinkbak in de stal zetten?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:13

Mijn drinkt drinkt echt wel uit zijn speciekuip, maar zodra hij op stal komt gaat ie ook als een gek gelijk drinken uit zijn waterbakje
Andersom ook, zodra hij de wei in komt smorgens gaat hij éérst uit de speciekuip drinken....
Zolang de turgor goed blijft niks aan de hand :
Turgor : pak een velletje in de hals en trek dat omhoog, als het blijft staan is hij uitgedroogd, als het direct terug veert niet.
Bij oudere paarden werkt de turgor wat minder....

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:02

Ooit heeft mijn merrie op een weide gestaan met een koeienpomp. Zo'n ding wat ze met haar neus heen en weer moest bewegen om te kunnen drinken. Dat durfde ze absoluut niet. Ik maar iedere keer emmers water zeulen en zij maar lekker daaruit drinken. Tot ik op een gegeven moment haar kon zien, maar ik zelf toevallig onzichtbaar achter een struik stond. Toen kon ze het wel :Y)

Ik zou eerst in de stal het water afsluiten en daar kijken of er wel uit een emmer gedronken kan worden. Zo ja, dan niet meer iedere keer eruit halen. Staat hij alleen of heeft hij voorbeeldmaatjes?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:06

Heb je er meerdere staan? Wij hebben drie verschillende staan op drie plekken. Één van die drie is blijkbaar niet prettig, daar gaan ze pas uit drinken als de andere twee zo goed als leeg zijn.
Wij hebben op stal ook speciekuipen. Toen ze hier kwamen waren ze automatische drinkbakken gewend, maar ze snapten echt wel hoe het moest.
Die van ons drinken overigens weinig, zowel in de wei als op stal.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 15:08

Hij staat niet meer op stal. Dat was alleen de eerste week. We hebben allerlei emmers geprobeerd, witte, zwarte. Nu met stukjes appel erin, honing, maar nee, hij moet er niets van hebben. Hij drinkt niks uit de specikuip. Hij staat nu nog op z’n eigen stukje wei, wel contact met anderen, omdat hij nieuw is. Dus we kunnen exact monitoren wat hij drinkt. En op de wei is dat niks. Daarom brengen we hem nu soms even naar zijn stal en daar begint hij als een malle te drinken. Maar we willen eigenlijk gewoon dat hij op de wei leert drinken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:15

BrechtCarlos schreef:
Hij staat niet meer op stal. Dat was alleen de eerste week. We hebben allerlei emmers geprobeerd, witte, zwarte. Nu met stukjes appel erin, honing, maar nee, hij moet er niets van hebben. Hij drinkt niks uit de specikuip. Hij staat nu nog op z’n eigen stukje wei, wel contact met anderen, omdat hij nieuw is. Dus we kunnen exact monitoren wat hij drinkt. En op de wei is dat niks. Daarom brengen we hem nu soms even naar zijn stal en daar begint hij als een malle te drinken. Maar we willen eigenlijk gewoon dat hij op de wei leert drinken.

Ok, hij weet dus nu ook dat hij geen moeite hoeft te doen om uit die 'gekke' emmer te drinken. Immers straks mag hij weer in zijn bekende stal gaan drinken. Ik zou het echt radicaal omgooien en hem alleen emmerwater aanbieden. Bij voorkeur niet op een bloedhete dag :)