Paarden in eigen beheer (PP) maar níet aan huis, haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Paarden in eigen beheer (PP) maar níet aan huis, haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 10:58

Goed, de situatie is als volgt. Wij wonen in een mooi koophuis. Man is hier nogal aan gehecht om prive redenen. Het huis is ook prachtig, maar... Er is geen ruimte voor paarden. Voor het bedrag waarvoor wij dit huis kunnen verkopen kunnen wij in een goedkopere regio makkelijk paarden aan huis houden. Maar... Man wil hier absoluut niet weg. :+

Ik. :+ Zou natuurlijk graag willen verhuizen. Sta al jaren op pension. Vind het vervelend dat ik niet alles zelf kan bepalen. Bij een pension loop je toch tegen grenzen aan. Ik heb sobere pony's die niet (teveel) op de weide moeten maar tevens gevoelig zijn voor zandkoliek. Dit maakt dat ik ze op pension niet naar mijn zin kan houden.

Nu wil ik dus graag de pony's het liefst in eigen beheer. Nu kan ik:

A) Gaan scheiden en een huis kopen waar de pony's aan huis kunnen. :D
Helaas is mijn man veel te leuk <3 , dus deze optie vervalt. :D

B) Kijken of ik in de omgeving iets kan kopen/huren om daar de pony's op te houden.

Máár... Ik loop tegen heel veel vragen aan:

*Hóe kom ik erachter waar iets te koop of te huur is?
*Ik wil er echt iets van maken, dwz grote stukken betegelen, paden, rijbak (tenzij goede rijbak in de buurt waar ik gebruik van kan maken), hooi opslag (moet dus binnen), weinig (of zelfs geen) grasland (wellicht minimale stripbegrazing). Heel veel ruimte is er dus niet nodig. Hoe kom ik erachter wat mag? Ik wil geen stuk weiland kopen/huren waar niks aan veranderd mag worden.
*Wat is een normale manier om zoiets te financieren? Kan ik dat uberhaupt financieren (omdat ik natuurlijk voor het huis ook al een hypotheek heb).
*Is het uberhaupt haalbaar en wenselijk om je paarden in eigen beheer te hebben, maar wel op afstand van je huis?
*Ga ik dan ook pensionklanten nemen?
Waarom wel/niet?

Kortom: is het haalbaar, paarden in eigen beheer, maar níet aan huis?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:05

Ik denk wel dat het haalbaar is, maar of het wenselijk is, dat is een andere vraag.

Voel je je er goed bij dat er niet altijd iemand aanwezig is? Natuurlijk heeft je paard geen 24 uur toezicht nodig, maar juist het feit dat er op pension altijd wel iemand rondloopt die het opvalt als er een koliekgeval is, of in mijn geval, dat ik regelmatig uit mn raam kijk en het me opvalt als er 1 niet goed in zn vel zit, vind ik 1 van de belangrijkste dingen voor het welzijn van mijn paarden (en voor mn eigen rust!)
Op die manier hebben wij al regelmatig vroegtijdig aan de bel kunnen trekken en veel erger kunnen voorkomen.

Daarnaast moet je rekening houden met veel reistijd, want je moet toch zeker 2 a 3x per dag bij je paarden langs. In de winter zal dat, met bevroren leidingen, waarschijnlijk nog vaker ( of langer) zijn.

Onmogelijk is het niet, maar het zal je wel veel meer tijd kosten dan wanneer ze aan huis staan en je even naar buiten loopt om snel te voeren of te checken of ze voldoende water hebben. En in vergelijking met paarden op pension, kost het je natuurlijk echt heel veel meer tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden in eigen beheer (PP) maar níet aan huis, haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:09

Huur zou ik al niet doen, al je investeringen in niet je eigen stukje.

Koop, let op waar je koopt, niet in elke wei mogen schuilstallen, verharding en paden gemaakt worden.
Dus zonder huis en bouwblok denk ik erg moeilijk te vinden.

Afstand is denk ik voor jezelf te bepalen, wil je met de fiets kunnen of vind je elke dag de auto ook geen probleem.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:11

Ik heb ook de paarden in eigen beheer op een pp, maar niet aan huis. (Niet meer). Ik huur.

Financieren is persoonlijk, koop kan een hypotheek op (indien je die kan krijgen) en kan je het niet kwijtraken, dus grotere investeringen zonder risico dat je het een paar jaar later kwijt bent. Zoniet, dan is pachten voor meerdere jaren (ken iemand die pachten voor 10 jaar) meest leuke met grote plannen. Zelf huur ik, maar ben daardoor een stuk zuiniger met investeringen.

Verder, ik probeer alles zo te maken dat ik 1 keer per dag heen kan. De mensen die er zicht op hebben/bij wonen hebben mijn gegevens voor als er wat is, en tzt hoop ik een camera te kunnen installeren. Qua vroeg herkennen van ziek zijn, mocht eentje een been breken, valt dat snel genoeg op voor een vreemde, mocht er iets van koliek oid zijn, ken ik mijn paarden zo goed dat ik dat een stuk eerder zie dan wanneer het zo uit de hand loopt dat een vreemde dat ziet. Bij mij zijn op stalling ook meerdere keren dingen niet opgemerkt door stalgenootjes, zelfs paard wat kwijt was werd niet gemist daar, terwijl ik al werd gebeld door voorbijfangers als veulen op de track te ver van mamma ging. Thuis zat ik ook niet hele dagen ernaast, er moet ook gewoon een hh gedraaid worden, gewerkt worden etc.

Mijn tinkers zouden ook sober zijn, maar ik voer wel onbeperkt hooi. Voerbeurten is veel te intensief. Maar als je dichtbij woont of het samen doet wordt dat natuurlijk makkelijker. Bij overgewicht zou je slowfeeders kunnen gebruiken, en er zijn systemen met tijdschakelaar zelfs. Qua gras doe ik strook begrazing, dagelijks genoeg voor 3 - 5 uurtjes voordat het kaal is.

Weinig gras nodig hebben is mooi, maar vergis je niet in de belastbaarheid van de grond. Wil je echt gaan voor een veel kleiner oppervlak, dan moet je goed investeren om de grond in goede conditie te houden, ik zie dat om mij heen vaak mis gaan. Heb er nu zelf 4 (2 volwassen, 2 jaarling) op 4400m2 en dat is eigenlijk al teveel qua "gronddruk". Mest afvoer is ook iets wat ik nog mis in je verhaal.

Verder ben je natuurlijk wel altijd gebonden, wie neemt het over als jij ziek wordt, op vakantie wilt oid?

Ik ben onwijs blij met de vrijheid om alles zelf te doen en zou absoluut niet terug willen naar pension. Maar financieel en qua werk is het wel een groot dagelijks aandeel. Zou er sowieso alleen aan beginnen als je partner daar wel achter staat.
Laatst bijgewerkt door Caily op 01-07-21 11:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:11

Ik kan je niet van advies dienen, maar ik weet dat bokker Daihyo net deze stap heeft gezet. Per vandaag is zij hoofdhuurder van een pp waar haar eigen 2 paarden staan samen met 2 pensionpaarden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:15

Past de management rol jou? In feite zit je dan tussen 2 lagen in, voor mij een reden om het niet te doen.

Ik ben zelf eigenaar van een PP aan huis en zou de werkzaamheden niet nog van mijn huis af naast mijn baan erbij willen hebben. Daarbij is inderdaad de eerder genoemde toezichtskwestie best een ding voor mij.

Breng eens in kaart wat wel en niet mag van degene waar je het land van zou huren. Mag je de grond keren/ zand laten komen etc etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:21

Of het haalbaar is dat is afhankelijk van de afstand en je werk.

En pensionklanten heeft natuurlijk voor en nadelen. Het voordeel is dat ze je eventueel kunnen helpen en dat je zelf niet 2 keer of 3 keer er heen moet. Maar je kan er ook een hoop frustratie en kopzorgen bij krijgen.
Denk dat het eerst al belangrijk is om te bepalen wat voor afstand voor jezelf te doen zou zijn om meerdere keren op en neer te rijden.
Ik doe ook zo goed als alles zelf maar de paarden staan ook maar op 2,5 km. Zou er niet aan moeten denken om meer als 10 minuten enkele reistijd(auto) te hebben. En dat op sommige dagen 3 keer te moeten doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:30

Geen advies, maar als je een grote overwaarde op je huis hebt en je gaat een flink stuk grond kopen en veel investeringen doen, dan zou je kunnen overwegen om je hypotheek op het huis op te hogen en dat geld gebruiken voor de aankoop en investeringen.

Let wel op de bijkomende kosten zoals advieskosten en mogelijk notaris kosten. Kan al snel 2000-3000 euro extra zijn.

Op ruimtelijkeplannen.nl kun je het bestemmingsplan zien van een stuk grond en de regels daarbij. Daar zul je mogelijk kunnen zien of er een schuilstal gebouwd mag worden. Op agrarische grond een rijbak mogen aanleggen volgens mij vrij uitzonderlijk, zeker als het niet aan huis ligt. Een paddock van 19*39 zonder hoge, schuine omheining is misschien wel nog een optie voor je.

En als je goed in de slappe was zit, zou je eens contact op kunnen nemen met een adviseur ruimtelijke ordening voor het buitengebied, die kan mogelijk voor je uitzoeken wat wel en niet mag en eventueel verzoeken bij de gemeente indienen voor eea.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 01-07-21 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:33

Mijn 3 tinkers staan in eigen beheer, geen pp, ik huur een stuk. Ik heb een stukje land, paddock , stal en rijbak

Ik kan redelijk mijn gang gaan in aanpassingen, wel in overleg met de eigenaar van het perceel. Zo heb ik wel al aardig geïnvesteerd in de paddock om ze ook in de winter buiten te kunnen laten, sta op klei grond.
De bak is de volgende investering, die is heel snel nat en glad.

De wei is in 2 stukken gedeeld door mij en staan ze van 9 tot 5 ongeveer op

2x per dag minimaal komt er iemand, de ochtenden zijn vrijwel allemaal voor mijzelf. Ze krijgen 2x per dag hooi in de winter in slowfeeder netten, bij weidegang gaan ze in de ochtend op de wei.

Naast de gebruikelijke verzorging, moet je ook rekening houden met onderhoud aan omheining, bodem/weide, aanvoer van hooi en bodembedekking, afvoer mest, is er stromend water/ elektra (ik heb beide en dat werkt wel stukken makkelijker dan zonder zeker in de winter)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:50

Hier jaren de paarden in eigen beheer gehad, niet aan huis. Is het haalbaar? Ja, zeker, is het ideaal? Verre van.

Vooral dan de winters liep ik telkens tegen heel wat dingen aan. Het was van mij een stuk van 6000m2, een put en handpomp voor water en geen elektriciteit.
Na het werk in de winter is het donker, geen licht. Prima, dan zorg je dat alles klaar staat van ‘s morgens… maar voor het werk ook nog donker, dus klooien met hoofdlamp en dergelijke. Als het vroor zat de pomp vast en moest ik dus bidons water vullen thuis, in de auto sleuren, naar de wei, daar terug uit de auto,…. En dat dan meestal in het donker voor en na werk.
Tegen dat alles in de winter gedaan was, kom je niet verder dan een aai over hun bol en naar huis.

In de zomer kruipt er enorm veel tijd aan onderhoud van alles, want ontkleurd groeit overal, stroomdraad kapot, weide onderhouden,….
Veel mensen onderschatten qua tijd wat er allemaal in kruipt.

Als je dit doet, niemand als extra nemen, want dan stop je eigen beheer terug, dan moet je weer voor een stuk dansen naar de wensen van je klanten.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:58

Bij ons een iets andere situatie, maar mijn paard staat ook op een stuk grond waar geen huis bij is in het bos. Dit is van een eigenaar en wij pachten het, delen de kosten met de 4 eigenaren van de paarden die er staan. Wij betalen 600 pacht, maar ik weet niet of dit een normale prijs is daarvoor. Hiervoor hebben wij 1,8 hectare met een rijbak, paddock paradise (was een wei, is door ons een PP van gemaakt), afdak, container en stallen voor opslag. Wij werken met diensten die over het aantal eigenaren verdeeld worden waardoor er minimaal 2x per dag iemand is om voor de paarden te zorgen en er is veel sociale controle. Als je alles in je eentje moet doen is het denk ik erg veel op en neer gaan als het niet aan huis is. Omdat wij het met z'n vieren doen is het wel te doen.

Het liefst zou ik ook een eigen plek hebben, maar hier in de omgeving heb ik het nog niet kunnen vinden. Bij huur blijft het inderdaad een dingetje in hoeverre je erin wil investeren. Wij gaan bijvoorbeeld geen duizenden euros in het draineren van de grond van een ander steken. Als je je eigen stuk hebt kun je zulke dingen makkelijker doen. Hier in de buurt is grond echter behoorlijk duur (voor wat ik te besteden heb dan), dan zit je toch al op de 50-100.000 euro voor een grasland waar verder alles nog aan gedaan moet worden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:12

Ik heb een stukje in eigen beheer in huur, op 4 km van mijn huis af. Ik heb er geen échte PP opgemaakt, maar wel een verhard stuk met een grote weideruif erop, een afdak met rubbermatten, een stuk met paddockpanelen en een zandpaddock. Van daaruit gaat er een track rondom die achteraan en vooraan toegang kunnen geven tot enkele stukjes weide.
Mijn stukje is 3500 m² voor 3 paarden.
Ik voer het ganse jaar door hooi bij, en ze krijgen om de zoveel dagen een nieuw stukje weide waardoor ze kunnen foerageren. In de winter hebben ze enkel het basisstuk met de track ivm kapotlopen.

Ik huur nu 6000 m² extra weide bij de buren, dus hopelijk de ganse zomer gras zonder bijvoeren, maar bij pony's gevoelig aan gras is minder gras en meer hooi net wel wenselijk.

Doordat ik onbeperkt hooi voer is dit prima doenbaar, ik ga eens per dag om uit te mesten (betonstuk + afdak + paddock), ik vul 2 keer per week de ruif met 5 baaltjes hooi (en ze krijgen iedere dag anderhalve plak voordroog bij in de winter + er hangt een net voederstro) en vul 2 keer per week een giga bak water.
De track mest ik eens per week uit, net zoals de weidestukjes.

Onderschat echter niet het extra werk kwa onderhoud (omheiningen ,onkruid, ...)

Edit: ik heb wel stromend water (kraan aan het huis 200 m verderop), maar geen stroom.

Deze winter met die week vrieskoude was het stromend water ook kapot, dus nam ik in bidons water mee van huis, dat was wel sukkelen.

Licht los ik op met lampen op zonne energie, batterijen en een looplampje, maar ik werk deels van thuis uit en heb flexibele uren, dus ik ga eigenlijk altijd over de middag bij daglicht. Er is maar 1-2 dagen per week dat ik savonds moet gaan. Met beetje plannen zorg ik dat ik op die dag geen hooi of water moet vullen, schuif ik ze een bakje voer onder de neus en maak ik enkel de beton en het afdak mestvrij. De rest doe ik de dag erop dan wel over de middag.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 01-07-21 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:13

Maflinger_S schreef:
Ik kan je niet van advies dienen, maar ik weet dat bokker Daihyo net deze stap heeft gezet. Per vandaag is zij hoofdhuurder van een pp waar haar eigen 2 paarden staan samen met 2 pensionpaarden.

Ik huur inderdaad per vandaag ook een pp maar niet aan huis. Wij hebben de afgelopen maand proef gedraaid en het is mij prima bevallen :D
Het is ongeveer een kwartiertje rijden bij mij vandaan. Ik heb 2 pensionklanten die er net als ik al stonden. We gaan 1x per dag om te voeren en mesten, ik ga zelf 5 avonden, de ene pensionklant kan niet 's avonds, waardoor ze 2 ochtenden gaat en dan alleen mest. Wat in de avondbeurt van mij of de andere pensionklant weer scheelt, want dan hoef je alleen te voeren. Water hebben wij via grondwater, dus weinig last van bevroren leidingen. En we vangen regenwater op in een IBC vat. Enige nadeel is dat de drinkbak zelf bevriest. En we hebben een elektrische pomp, daar moet het water goed uit zijn voor je 'm in de winter weer opbergt.
Ik ben nu bezig met kijken naar een camera, zodat we ze gedurende dag ook in de gaten kunnen houden. De mensen om het perceel heen kijken overigens ook mee.
Voeren doen wij met strookbegrazing op de wei en slowfeeders met hooi en stro. We geven ook stro bij, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben. Voor de zomer is het makkelijk omdat de wei dan open staat. Voor de winter komen er voerplekken verspreid over het perceel bij en dan ook met slowfeeders. Ik weeg af wat ze nodig hebben met ruwvoer en dat krijgen ze. Aangevuld met brandnetel, wilg, enz. En dus stro. Ze komen vooralsnog niks te kort :D
Het totale perceel is iets van 7500-8000m2 en er staan dus 4 D/E-pony's, waarvan 2 van mij.

Het scheelt wel dat het PP wat ik huur al aangelegd was. Paden zijn aangelegd, gekeerd, er is een bak, omheining is goed, schuilstal is er, er is elektriciteit, grondwaterput is geslagen, alles is er eigenlijk al. De investeringen die ik doe zijn dus eigenlijk alleen maar reparaties, onderhoud en eventueel aanpassingen om het beter te maken. Zo zijn we nu bezig met extra voerplekken uitdenken en maken en het weidebeheer. Agelopen zaterdag zijn we bezig geweest met paddockroosters en kuubskisten. Aankomend weekend gaan we weer 1 van de weides maaien en mest slepen (wij bemesten dus met eigen mest en maaien is vanwege de plekken waar ze mesten en niet meer eten). En er moeten nog wat kantjes gemaaid worden. Eerste investeringen waren dus een bosmaaier en een zitmaaier :+ :$

Kopen kan ook, maar als je dat met financiering wilt doen, kom je al snel op een persoonlijke lening. Ik vind grond overigens best prijzig. En dan moet je ook alles nog aanleggen. En dan zou ik wel echt het perfecte plekje willen, want het is een behoorlijke investering. In mijn geval zou ik dan in ieder geval kiezen voor dichter bij huis. Verder is het plekje wel super :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:24

Ik heb ze in eigen beheer staan maar niet thuis. Ik zou niet meer op pension willen staan en vind het heerlijk. Ik ga er 2x daags heen en ze staan snachts op stal. Ik heb geen PP maar 2 stallen, 2 weien, een bestraatte paddock en een pad langs de wei waar ze in de winter kunnen lopen. Het enige dat ik soms mis is een bak.

Ik zou gaan voor koop als het financieel haalbaar is, dit omdat het dan echt van jou is en je niet alles kwijt bent als de huur wordt opgezegd. Wat wel en niet mag kun je vinden in het bestemmingsplan.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:27

Jep! Dit kan, ik doe het ook. Wij hebben het stuk land, met weides, een soort "track", rijbak, longeercirkel en (schuil)stallencomplex zelf in eigendom, zelf aangelegd en opgebouwd en in eigen beheer. Wat het allerbelangrijkste voor ons was, dat er buren (met kennis van paarden) zijn die kunnen opletten en dat er genoeg camera's op staan zodat wij elk moment van de dag kunnen kijken hoe het met ze gaat. Deze camera's hebben voornamelijk uitkomst geboden toen een van onze paarden koliek had en wij zo om het half uur op de camera's konden checken hoe het met haar ging. Op deze manier hebben we toch iets kunnen slapen en hoefden we niet in de stal te slapen. Wij wonen gelukkig wel echt maar op een paar minuten rijden dus als we zien dat er wat is, of gebeld worden, zijn we er zo.

We gaan in de winter twee keer per dag en in de zomer een tot twee keer. Het is een hoop werk, maar doordat mijn moeder en zusje ook zorgen voor onze paarden en mijn vader het meeste van het onderhoud op zich neemt, valt het per persoon dus mee hoeveel tijd we eraan kwijt zijn. Als ik alles aan zou moeten doen zou ik echter niet goed weten hoe ik dat naast mijn fulltime baan zou moeten doen...

Wat het allemaal bij elkaar heeft gekost durf ik niet te zeggen, maar dat het de moeite en het geld waard was kan ik je wel vertellen! :)

Als je vragen hebt over hoe we alles gebouwd, aangelegd hebben of hoe we het doen met vrieskou en sneeuw of hitte, vraag gerust!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:37

Financiering is vaak een probleem. Als je geen flinke overwaarde op je huis hebt of voldoende op de spaarrekening zit je vast aan een persoonlijke lening. En dat is prijzig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:38

Wij zijn ook verhuisd naar een andere regio om de paarden aan huis te zetten. Hebben daar wel wat voor moeten inleveren en opgeven, maar het was een wens.

Altijd in pension gestaan en alles zelf gedaan. laatste jaren een eigen plek gehuurd bij mensen aan huis die geen paarden meer hadden.

Als er iets vervangen of gerepareert moest, deden wij het, maar kochten zij het. Was niet mee te nemen, dus gingen wij niet in investeren.
We waren verder redelijk vrij daar.

Het was op zandgrond, dus het was vrij makkelijk om daar een kleine track te maken. Hadden op een paar plekken bakken hooi staan. Er was al een stuk bestraat en een stal die we open hadden. Palen verplaatst zodat ze in en uit konden lopen.
En er was stroom en (grond) water.

Er was verder geen toezicht, dus de 2x dat we kwamen controleerden we alles, maar er kan de hele dag en nacht van alles gebeuren natuurlijk.
Maar eerlijk gezegd kan dat aan huis ook. Ik hoor wel veel binnen, maar niet alles. Ik slaap er wel behoorlijk op en sta weleens buiten in een shirtje. Maar je gaat toch werken, boodschappen doen, een keer op visite of dagje weg en in een split second kan er iets fout gaan. Aan huis zie je het dan misschien eerder, maar je kan niet 24/7 overal ogen hebben.

Het grote voordeel is wel dat je zelf kan regelen hoe ze staan, wat je voert etc. Vooral zelf goed hooi inkopen was destijds al een reden om een eigen plek te zoeken.
Met 24/7 buiten, hadden we geen tijden van buiten en binnen zetten. En met onbeperkt hooi in bakken, hoef je nooit bang te zijn dat ze geen eten hebben. Dus naast werk en gezin goed te doen.

Maar wel altijd met beschutting. Toen de stallen open en nu een ruime schuilstal. Zou ze anders niet zo laten staan 24/7.

Uitmesten doen wij altijd elke dag, nu zeker 2x daags, maar als ik mest zie, doe ik vaak even snel een rondje. Afvoeren is wel een dingetje. Daar een container. Hier lieten we de mesthoop steeds legen, maar duurde me soms te lang voor ze kwamen, dus nu brengen we een aanhanger weg elke week.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:41

AnnoNiemand schreef:
*Wat is een normale manier om zoiets te financieren? Kan ik dat uberhaupt financieren (omdat ik natuurlijk voor het huis ook al een hypotheek heb).

Let op op een stuk agrarische grond krijg je geen hypotheek. Gewoon niet. Je zult dus op een andere manier geld vrij moeten maken om een stuk land te kopen.
Daarnaast idd opletten wat de gemeente ed. toestaat aan bebouwing. Het is leuk om een stuk grond te hebben, maar als je er niks op mag bouwen helpt het je ook niet. Dus goed informeren bij de gemeente ed.

Paarden in eigen beheer is gewoon veel werk. Het is hier al aangegeven, maar dingen als water, voeren, onderhoudt omheining ed. komen allemaal op jou bordje. Dat moet je je goed beseffen. Dat is in ze zomer vaak helemaal niet erg, maar in de winter of met regen (en dat dagenlang) kan het je echt de keel uit gaan hangen ;) :+

Wij hebben zelf vorig jaar een nieuw huis gekocht met daarbij op 300 m afstand nog een stuk land voor de paarden. Dat land is agrarisch en daar mag ik dus niet zomaar wat op gaan bouwen. Dat zal met vergunning ed moeten mocht ik dat willen. Maar voor mij was het belangrijker dat ik een stuk had wat wei is en waar ik ze overdags op kan laten lopen. De mijne zijn vrijwel allemaal met pensioen en kunnen goed tegen gras. Wij hebben het met eigen geld gefinancierd anders was het geen optie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:43

Sunneva: wat jij schetst is precies de reden waarom ik ook een camera wil. Er zijn genoeg mensen die ze in de gaten houden, maar toch. Ik wil dat liever zelf in de hand hebben.
2x per dag red ik echt niet naast mijn fulltime werk. Alleen voeren in de ochtend zou nog wel kunnen, dat houd ik achter de hand voor de winter. Nu in de zomer is dat in ieder geval niet nodig omdat de wei altijd open staat. Ze krijgen elke dag een strook bij + netten/bak met hooi en stro, bij elkaar genoeg voor 24 uur. Ook al eten ze snel de strook of het hooi op, met het stro en de wei open hebben ze altijd wel iets te knabbelen en dus altijd maagvulling. Dat vind ik wel belangrijk. De winter is even afwachten. De wei dan continu open kan alleen als het droog is, en dat is het afgelopen winter niet heel veel geweest :+
Dus dan moeten we toe met alleen hooi en stro. We gaan 1x per dag proberen, maar als dat niet lukt, dan zal ik in de ochtend toch ook wel gaan voeren. Maar dan is het ook echt alleen voeren, ivm tijd en werk. Anders ga ik dat nooit volhouden :n

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:00

Daihyo, ligt het ook uit de richting van je werk?

Hoewel ik nooit in nette kleding naar buiten kan stappen en naar het werk zou kunnen gaan....Ben in no time vies.

Wij deden wel alles samen, dus mijn man en ik. Vreemden vertrouw ik niet meer, maar als je fijne pensionklanten en gelijkgestemde kan vinden, kan je vast een goed schema maken samen en dat kan schelen.

Afstand is wel bepalend. Wij hadden de paarden ooit in volpension verder weg en ondanks volpension, vond ik het vreselijk.
Onze eigen plek was op 5 minuten en we gingen zo makkelijk nog even langs. Dat scheelt echt.

Het weer boeit me nooit zo. Dat is altijd met paarden. Of je moet een stal hebben met stallen en binnenbak dat je binnendoor gaat en alleen komt om te rijden. Anders wordt je gewoon vaak nat, of je nou 1 paard of 10 paarden hebt. Daar houdt de regen geen rekening mee.

Je kan ook eerst iets huren. Soms is er al van alles. Waar wij huurden was altijd al voor paarden geweest en gingen mensen weg, dus begon je niet met niks. Betaalden genoeg huur en vaste dingen waren dan voor hun.
Bevalt het goed, maar mis je dan dingen, kan je altijd nog naar koop kijken. Maar de prijs en regels verschillen behoorlijk per regio en gemeente's.

Wij hadden wel zelf spullen gekocht zoals een baksleep bijv. Die hebben we nu nog, maar kan je ook verkopen. Bosmaaier hebben we ook nog steeds en hier een zitmaaier aangeschaft.
Dat kost geld, maar kan je altijd weer verkopen of gebruiken.

Een pp aanleggen kost wel tijd. Wij zijn nog lang niet klaar, maar dan zal het weer net iets makkelijker zijn qua onderhoud als nu. Er moeten nog dingen gebeuren nu, die dan weer veranderen.
Maar dat is ook investeren in de toekomst.

Verder hebben wij palen buitenom en gaas met bovenop koord. Gaat nooit kapot. Staat nu 1,5jr en heb er niet veel omkijken naar. Binnenste palen rond paden blijven ook heel. Maar wel een goed stoomapparaat en overal nieuw dik koord, dus staat echt een mega klap op.
Maar het scheelt wel. Zie paarden ontsnappen, maar dan met knullig aangelegde omheining.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:08

Momenteel werk ik veel thuis en dat verandert de komende tijd niet. Dat scheelt :D
Ik heb per 1 augustus een andere baan. Voor mijn huidige baan ligt het op de route. Voor mijn nieuwe baan compleet de andere kant op. Dus dat zou dan vroeg opstaan worden, paarden doen, thuis omkleden en weer door. Met thuiswerken is dat iets beter te realiseren.
Maar voorkeur heeft toch echt wel 1x per dag voeren. Juist daarom.

Mijn 2 pensionklanten staan er langer dan ik :D
Dat scheelt al. Ze kennen de plek goed en denken fijn mee. Staan ook open voor nieuwe dingen en komen de afspraken na. Dat is wel echt super fijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:31

Maar voeren zij dan ook?

Ik heb ook vaak de zomers 1x bijgevoerd. Alleen vanwege leeftijd de korte dagen en koudere dagen vanwege de oudjes meer bijgevoerd, maar op 5 minuten even voeren als de rest al gedaan is, is geen echt probleem.

En eerlijk, zetten wij de bakken gewoon neer. Ze staan op een rijtje en eten gewoon hun bak leeg en klaar. Wr blijven er 's ochtends om 6:30 niet bij en 's avonds zijn we er even bij en soms zijn ze nog niet klaar en lopen we gewoon weg.

Met de kou is dat wel anders. Dan voer ik wat verschillend en extra bij, dus moeten de oudjes meer tijd krijgen. Maar combineren we het met iets anders.

Ik heb voor de track een koplamp op mn kruiwagen voor de donkere dagen. Vond ik makkelijker dan een hoofdlampje, maar zijn wel fijne dingen die het iets makkelijker maken.

Dit jaar is water 2 of 3x bevroren geweest. Op onze gehuurde plek een bak met bal die nooit bevroor op grondwater, dus ideaal. Heb je er ook geen omkijken naar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:43

Zij voeren en mesten ook :j
Maar ik heb meer beurten dan zij. Zie mijn eerdere post.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:46

Daihyo schreef:
Zij voeren en mesten ook :j
Maar ik heb meer beurten dan zij. Zie mijn eerdere post.

Ja, las het. Maar omdat je zei; 1x voeren.

Fijn als je goede afspraken en fijne plek genootjes hebt.