Maflinger_S schreef:Ik kan je niet van advies dienen, maar ik weet dat bokker Daihyo net deze stap heeft gezet. Per vandaag is zij hoofdhuurder van een pp waar haar eigen 2 paarden staan samen met 2 pensionpaarden.
Ik huur inderdaad per vandaag ook een pp maar niet aan huis. Wij hebben de afgelopen maand proef gedraaid en het is mij prima bevallen
Het is ongeveer een kwartiertje rijden bij mij vandaan. Ik heb 2 pensionklanten die er net als ik al stonden. We gaan 1x per dag om te voeren en mesten, ik ga zelf 5 avonden, de ene pensionklant kan niet 's avonds, waardoor ze 2 ochtenden gaat en dan alleen mest. Wat in de avondbeurt van mij of de andere pensionklant weer scheelt, want dan hoef je alleen te voeren. Water hebben wij via grondwater, dus weinig last van bevroren leidingen. En we vangen regenwater op in een IBC vat. Enige nadeel is dat de drinkbak zelf bevriest. En we hebben een elektrische pomp, daar moet het water goed uit zijn voor je 'm in de winter weer opbergt.
Ik ben nu bezig met kijken naar een camera, zodat we ze gedurende dag ook in de gaten kunnen houden. De mensen om het perceel heen kijken overigens ook mee.
Voeren doen wij met strookbegrazing op de wei en slowfeeders met hooi en stro. We geven ook stro bij, zodat ze altijd iets te knabbelen hebben. Voor de zomer is het makkelijk omdat de wei dan open staat. Voor de winter komen er voerplekken verspreid over het perceel bij en dan ook met slowfeeders. Ik weeg af wat ze nodig hebben met ruwvoer en dat krijgen ze. Aangevuld met brandnetel, wilg, enz. En dus stro. Ze komen vooralsnog niks te kort 
Het totale perceel is iets van 7500-8000m2 en er staan dus 4 D/E-pony's, waarvan 2 van mij.
Het scheelt wel dat het PP wat ik huur al aangelegd was. Paden zijn aangelegd, gekeerd, er is een bak, omheining is goed, schuilstal is er, er is elektriciteit, grondwaterput is geslagen, alles is er eigenlijk al. De investeringen die ik doe zijn dus eigenlijk alleen maar reparaties, onderhoud en eventueel aanpassingen om het beter te maken. Zo zijn we nu bezig met extra voerplekken uitdenken en maken en het weidebeheer. Agelopen zaterdag zijn we bezig geweest met paddockroosters en kuubskisten. Aankomend weekend gaan we weer 1 van de weides maaien en mest slepen (wij bemesten dus met eigen mest en maaien is vanwege de plekken waar ze mesten en niet meer eten). En er moeten nog wat kantjes gemaaid worden. Eerste investeringen waren dus een bosmaaier en een zitmaaier
Kopen kan ook, maar als je dat met financiering wilt doen, kom je al snel op een persoonlijke lening. Ik vind grond overigens best prijzig. En dan moet je ook alles nog aanleggen. En dan zou ik wel echt het perfecte plekje willen, want het is een behoorlijke investering. In mijn geval zou ik dan in ieder geval kiezen voor dichter bij huis. Verder is het plekje wel super