Ervaring met 'chopped strokorrels'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Ervaring met 'chopped strokorrels'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 15:18

Captain

Re: Ervaring met 'chopped strokorrels'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:25

Ja dat hebben ze bij mij op stal ook. Ik vind het er fijn uitzien. Aan het begin lijkt het alsof ze op brokjes staan, maar het neemt heel snel heel veel vocht op waardoor het uit elkaar valt, maar er inderdaad geen stof vrij komt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:33

Ik heb het geprobeerd maar mijn merrie vrat haar hele stal leeg :( Lijkt mij wel fijne bodembedekking, enige minpuntje wat mij opviel was dat het in het begin nogal glad is icm rubber matten in de stal.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:44

Equibedding strokorrels zijn ook top. Ook heel grof en daardoor stoft het niet. Het valt niet uit elkaar in poeder zeg maar

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:10

Ik vond het niks, kwaliteit van de voeten ging er niet op vooruit en vond het ook gewoon geen fijne ondergrond voor de paarden. Maar dat is misschien persoonlijk :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:16

Wat merkte je aan de voeten Ruitje? Interessant!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:24

Die werden erg droog. Het is sowieso een erg ' vaste droge substantie' , ja hoe leg je dat nou uit :')

Het word gewoon een soort semi-harde plaat zeg maar, vond het ook niet lekker om op te lopen.

Welk merk stro korrels het was durf ik niet te zeggen overigens :)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:21

Ik ben groot fan van strokorrels, zeker voor een paard met luchtwegproblemen. Ik weet niet precies welk merk wij hebben. Er is een groot topic over strokorrels in het algemeen, had je die wel al gevonden? Ik dacht dat ik Zeolite daar ook in voorbij had zien komen.

Probleem met de voeten herken ik niet, maar ligt er denk ik ook wel aan hoe lang ze er elke dag op staan en waar ze dan verder nog op staan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 23:30

er zijn genoeg topics als je zoekt op 'strokorrels'. ik ben ook een tevreden gebruiker maar idd Ruitje tikt al aan dat je wel een keer op moet fluffen wil je echt een zacht bed te houden als je paard er graag op ligt. maar dan heb je ook een prima bed hoor mijn oudjes liggen er graag in

Ik haal dus 2x per dag de drollen eruit en wekelijks de natte plekken. Dan de dag daarna, en halverwege de week riek ik een keer door de lig plekken.
Ik gebruik zelf het A merk van equibedding, het was in het begin echt even wennen maar nu heb ik een fijne mestvork en mn routine en ik ben qua mesthoop van wekelijks 5 (kleine) kruiwagens naar 2 gegaan. Dat en de opslag is voor mij de voornaamste reden om het te gebruiken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 06:22

Dank allen. De topics had ik al gevonden. Maar ik wist niet dat het 'één pot nat was'. Ik wilde specifiek de ervaring wat betreft de chopped strokorrels weten.

Zo te lezen is het ook een kwestie van uitproberen en kijken of het bij je paard past.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:03

Ik vind ze super werken. Ik had ze jn een loop stal. Maar 1 van de 5 pony's vreet ze als een malle. Zelfs onder een laag oud vlas op de natte vloer. Ik dacht ik gebruik de laatste zakken wel op die manier op kon maken, maar mooi niet dus....

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:12

Hier ook merrie die ze onder vies nat stro vandaan vrat ( ja je probeert wat op het laatst....)

En dat moet heel gevaarlijk zijn heb ik gehoord juist omdat ze zoveel vocht opnemen en uitzetten.

Heb toen de spuit erop gezet zodat alles nat was en ze uit elkaar vallen.
Maar ja dat wil je niet natuurlijk. Dure boel dan!

Mijn merrie vreet de geperste zaagsel korrels niet op. Zelfde idee.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:22

Is hennepvezel dan niks voor de paarden die strokorrels eten?
Hennep is ook zo goed als stofvrij.

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:31

Je moet ook water over de korrels doen.
Wat goed helpt is azijn vermengen met het water, dan eten ze het niet neer

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 08:41

Zuidpool schreef:

Zelfs dan vrat die van mij het gewoon op, maar die eet ook vlas alsof haar leven er vanaf hangt. Krullen daarentegen dan weer niet :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 09:24

Met azijn er overheen worden ze hier ook gegeten. Ook door een vieze laag vlas heen gemengd.
Zelfs als ik maar 1 voerschep vol er bij gooi zoeken ze die er allemaal uit.
Stro eten vind ik geen probleem, maar die korrels zetten echt enorm uit en daarom wil ik het niet.

Ik gebruik het nu om soms wat lekkage op te vangen.
En ik heb een putje net naast de stal in het gangpad zitten, dus als m'n stal eens wat nat is komt het vocht onder de deur door (omdat het onder de rubber matten door loopt), dus heb tegen de boxdeur aan de buitenkant een randje korrels liggen zodat de pies niet het gangpad in loopt.

Ik heb nu vlas omdat ik dat bij een stoppende stal voor een prikkie mee kon nemen. Maar zit te denken wat ik wil, want vlas vind ik niet fijn voor de voeten.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 10:01

Voor de mensen die aangeven dat hun paard het opeet: krijgen deze paarden onbeperkt ruwvoer?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:16

Hier hangen altijd netten met gerstestro en krijgen wel beperkt hooi. Dus wel onbeperkt ruwvoer, maar niet onbeperkt hooi.
Mijn ene merrie begint zelfs aan de korrels als ik net hooi gevoerd heb.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:58

EvelienKiss schreef:
Voor de mensen die aangeven dat hun paard het opeet: krijgen deze paarden onbeperkt ruwvoer?

Jazeker krijgen ze dat, heerlijk spul,en gras maar die stro korrels zijn niet te weerstaan blijkbaar!
Ze komt er echt voor naar binnen naar de schuilstal.
Dus ook geen verveling en ook geen honger.
Gewoon lekker!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:21

EvelienKiss schreef:

Hier een veelvraat (haflinger) die ook nog eens op dieet staat, dus beperkt ruwvoer in netten.
Maar die eet zeker geen korrels, terwijl ze normaal echt alles vreet wat los en vast zit.
Zal paard afhankelijk zijn.

Wij hebben wel de 1e keer met opstrooien het water wat er over moet, vermengt met azijn. Maar elke emmer nieuwe korrels gaat er zo bij door en wordt niet gegeten hier.

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:29

Zuidpool schreef:

Precies dit.
Beetje nat maken en daarna de azijn spuit erover.
Dan vreten ze echt de box niet leeg hoor.
Zelf de grootste vreter laat het liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:45

Voor een box vind ik het niet prettig, maar voor groepstalling heb ik er goede ervaring mee. Het vormde inderdaad een vrij dichte laag waardoor het ook bleef liggen als er een paard door de stal heen draafde bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:00

Ik heb het vorige winter ook eens geprobeerd in mijn inloopstallen, maar ik vind het niks. Het is best veel werk om het nat te maken en als je het niet nat maakt, bleven de korrels ook echt korrels en werd het niet losgelopen zoals er wordt beweerd. Ook vind ik het niet fijn dat de bovenkant vrij "vochtig" blijft.

Nu weer over op vlas, werkt voor mij een stuk fijner. Gewoon een flinke laag om mee te beginnen en dan 1x per week de urineplekken eruit en een nieuw pak erbij. De bovenlaag blijft op deze manier gewoon droog.

Ik gooi er in het begin wel een baal of 15 in (schuilstallen van 3x6 met luifel van 1 mtr). In het begin wordt er wel wat vlas uitgelopen, maar dat is na een week over. De ondergrond in mijn schuilstallen is zand.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:05

EvelienKiss schreef:

Jep, merrie heeft een hooibak in de hoek vd schuilstal die altijd tot de nok toe vol zit + staat van 9u s morgens tot half 10 s avonds op het gras :+

Astrea: Dat is niet waar hoor, mijn merrie vreet gewoon stug door, pure azijn erover, cribox spray, schoonmaakmiddel gemengd met water, laat zelfs haar muesli liggen om de strokorrels op te vreten, maar doet dit dus ook met vlas, krullen dan weer niet en stro ook niet.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:24

Mijn ervaring ook dat ze het ondanks alles opeet

Maar verschilt natuurlijk per paard

Ik ben heel blij dat ik eerst een zak gekocht heb om te proberen!