Weidegang sobere rassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Weidegang sobere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 18:36

Ik vraag mij af hoe mede bokkers met sobere rassen hun weidegang georganiseerd hebben.

Staan de pony's / paarden op de weide of in paddocks?

Ik heb zelf twee Welsh sectie a en er loopt een grote shet in de weide bij van mijn zus.
Nu loop ik elke zomer er tegenaan dat ze toch te dik worden. Ze staan van 8 tot 17 uur op de weide , strook begrazing met elke dag een mini stukje gras erbij.
Huisvesting in paddocks heb ik al meerdere keren aangehaald maar mijn partner raakt nog niet overtuigd, hij ziet alleen meer werk qua onderhoud ivm onkruid.
De oudste loopt 3 x per week voor de koets flinke training en 1 x longeren de andere is 2 en de shet 3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:40

Vroeger liepen ze zomer en winter op een groot stuk. Toen werden ze bevangen. Sindsdien heb ik een stuk kaal laten lopen. Daar lopen ze altijd op met onbeperkt (graszaadhooi). En ik heb een stukje gras waar ze op mogen voor een uurtje ofzo. Op het moment laat ik ze niet op de weide omdat mijn ppid'er een dikke nek heeften ik haar uit voorzorg dus van het gras houd.

Onderhoud heb je toch ook aan je weiland? Ik merk weinig verschil tussen het stuk met gras of zonder gras. Iedere 2 weken maai ik het

Poekkie

Re: Weidegang sobere rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:46

De shets 100% op hooi en af en toe eens een uurtje gras, 2x per week ofzo.

De haflinger op afgemeten oud, grof hooi en zo’n 6u per dag de restjes van de strookbegrazing.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:52

Hier staan de minishetten jaarrond 12/7 in de paddock (800m2 met in het midden een afgezette bomenrand, dus een soort mini-pp), daar staat soms 's zomers een groen waasje over, maar het grootste gedeelte van het jaar niet.

Verder mogen ze nu in de zomer 2x 30-45 minuten grazen. 's avonds in de schapenwei, die krijgen het namelijk niet bijgegeten. En 's middags na de brokjes (marstall force, sojaschroot, lijnzaadolie en pavo fiber nuggets) mogen ze óf op de binnenplaats onkruid eten, of op het grind onkruid eten, en 1-2x per week in de oude paardenpaddock (tegenwoordig begroeid) en 1-2x per week op de schapenwei. Hoe lang hangt af van waar ze staan/hoeveel moeite ze moeten doen voor het eten en hoe we uitkomen in de tijd.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 19:03

capopjekop schreef:
Onderhoud heb je toch ook aan je weiland? Ik merk weinig verschil tussen het stuk met gras of zonder gras. Iedere 2 weken maai ik het

Dat klopt inderdaad alleen vind hij het zonde van het gras om het telkens te maaien, vorig jaar alles opnieuw ingezaaid hij vind dat zonde van al het werk dat ie eraan heeft gehad.

Tot een paar weken terug liepen de welshjes ook op een echte kale wei met 2 x per dag hooi. Toen was het goed te doen qua omvang maar die wei moest herstellen.
Gelukkig heb ik geen heel groot weiland maaien is nu geen optie eigenlijk want het gras is te groot om te maaien.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 19:04

Poekkie schreef:
De shets 100% op hooi en af en toe eens een uurtje gras, 2x per week ofzo.

De haflinger op afgemeten oud, grof hooi en zo’n 6u per dag de restjes van de strookbegrazing.

Ze gaan hier nu ook tijdelijk wat minder lang naar buiten van 8 tot 15 uur is het plan

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 19:06

Mizora schreef:
Hier staan de minishetten jaarrond 12/7 in de paddock (800m2 met in het midden een afgezette bomenrand, dus een soort mini-pp), daar staat soms 's zomers een groen waasje over, maar het grootste gedeelte van het jaar niet.

Verder mogen ze nu in de zomer 2x 30-45 minuten grazen. 's avonds in de schapenwei, die krijgen het namelijk niet bijgegeten. En 's middags na de brokjes (marstall force, sojaschroot, lijnzaadolie en pavo fiber nuggets) mogen ze óf op de binnenplaats onkruid eten, of op het grind onkruid eten, en 1-2x per week in de oude paardenpaddock (tegenwoordig begroeid) en 1-2x per week op de schapenwei. Hoe lang hangt af van waar ze staan/hoeveel moeite ze moeten doen voor het eten en hoe we uitkomen in de tijd.

Dan heb je er best veel werk aan met ze te verplaatsen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:07

Ik bouw het op en de paddock is verhard met stenen daar is geen gras. Ze mogen hier niet langer dan 4 uur op het gras.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:12

Hier wel de hele dag op het land maar wel met maskers op (met echt klein gat). Ik merk dat ze daardoor afvallen. In de nacht in ruime stallen. Geen fan van, maar in paddocks durf ik niet meer aan na herhaaldelijk zandkoliek (ondanks zandkuren). Mijn ervaring is dat die sobere rassen namelijk toch blíjven zoeken/scharrelen en zo krijgen ze veel zand binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:15

Is het dan geen optie om een deel van je land te laten hooien? Dan heb je er nog wat aan

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:29

Hier staan ze nagenoeg 24/7 op de paddock. In periodes dat er weinig voeding in het gras zit, gaan ze af en toe een (half)uurtje het gras op. Zo blijven ze slank en gezond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:35

Spaikey schreef:
Mizora schreef:

Dan heb je er best veel werk aan met ze te verplaatsen!

We hebben ze aan huis, dus het valt mee. 's ochtends mesten we de stallen (we hebben ook nog 2 groterts) en daar zijn we vaak nog mee bezig als ze hun brokjes mogen, dus dan halen we ze tussendoor op en daarna zetten we ze op het "gras" en doen we de hooinetten afvullen of gaan we nog wat onkruid verwijderen, binnenkort gaan we hopelijk wat met de grote paarden trainen dan. Daarna zetten we ze terug en gaan we lunchen (ik woon bij mijn ouders op het erf, dus we vertrekken weer ieder naar ons eigen huis).

Om 21 uur halen we de grote paarden binnen, dan zetten we de shetten op het gras, mesten we de grote PP, daarna de kleine PP en dan is het half uur al wel voorbij en gaan ze naar binnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:37

Ook met onze Geldersen is het een zorg. Onze Arie is bevangen geraakt dit voorjaar en we hebben hem niet kunnen redden.
Arkos krijgt nu bijna niets meer naast het land en we houden hem aan het werk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:13

Mijn kleintjes krijgen geen gras, alleen geweekt hooi in een slowfeeder en vitamines en blijven op de paddock.
De arab staat een dagdeel op de wei, strookbegrazing, de rest van de tijd op de paddock erbij, ik kijk gewoon hoe het gaat, krijgt hij een harde manenkam gaat hij korter, meestal halverwege de zomer kan hij wel overdag erop blijven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:15

Wij hebben een tinker van 26. Staat nu zo’n 2 jaar 24/7 op gras met 2 andere oude paarden. Vorig jaar was het even lastig door de droogte maar dit jaar zijn de weien ideaal. Ze is niet te dik (in tegenstelling tot mijn warmbloed die op dezelfde weilanden staat!). Voorlopig houden we dat dus ook gewoon zo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:18

Mijn bolle mag nu overdag (vanaf uur of 12)de wei in met graasmasker.
Met strookbegrazing.
Savonds doe ik hem in stal met uitloop met hooi+stro.

Mn warmbloed kan dan vrij rondlopen op de track.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:31

Hier 2 welsh-atjes en het lijkt wel of we dezelfde man hebben. Mijn man vind ook dat ponys op een wei moeten lopen en het is zonde van het gras om steeds te maaien. Hij heeft het juist goed bemest, gekalkt etc. Etc... we hebben toch niet voor niets een kruidenwei.. maar ondertussen lopen onze ponys met ribbels in de hals en zag ik dat ze niet meer dan een half uurtje de wei op mogen maar... oeps tijd vergeten.. en ja ponys horen op gras.... zucht eeuwige discussie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:38

bij ons op stal zijn het blokken en als ze leeg zijn gaan ze door.
maar in het begin doen stalgenootjes en ik nog wel,dat we ze er maar een beperkt aantal uur in het gras zetten.
dan lopen ze er alleen overdag in en snachts doen we het dicht en mogen ze sprietjes zoeken op de track rondom de wei.
de oudere paarden die wel meer mogen eten blijven er dan wel in staan.
ik doe geen strookbegrazing meer, wat een ellende steeds met de draden verzetten.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:59

Heel langzaam opbouwen in het voorjaar met graasmaskers voor de shet en haflinger. De warmbloed gaat zonder masker

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:02

Uiteindelijk staan ze 8 uurtjes op hat land met snachts een klein hooinetje

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:16

Wij hebben 3 weides van flink rijbak formaat, en een paddock die 3/4 daar van is. We hebben 4 welsh a ponies.
De 3 merries staan normaal bij elkaar. Deze winter in de middelste weide. Deze is kaalgevreten en ze kregen hooi bij. Zodra de weides links en rechts vol gras staan, mogen ze eerst daar een paar uurtjes in, later langen. Ondertussen heeft een merrie een veulen en die staat nu vol in het gras (heeft ze al aan kunnen wennen voordat veulen geboren werd). Andere merries staan in de andere wei met gras.
De hengst staat over het algemeen alleen in de paddock met hooi, maar komt dagelijks ook uurtjes op het gras. Dan doen we gewoon even een wisseltruc met de merries. (Bijv 2 merries op het tussenstuk, ook veel gras, en hengst links)

Hier worden ze zonder training gelukkig niet al te dik. Soms verbaas ik me er wel over, als ik zie hoe lang ze op lang gras mogen.

Ze staan gemiddeld nu van 7.00 tot 21.00 buiten, en hoe dat geregeld is hangt af van wanneer we thuis zijn.
Nu sinds een week staan de merries dus vol op het gras.

Waarnodig voer ik hooi bij.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:20

Hier gaan ze de avonden erop (17-22). Qua fructaan is dat ook het handigste.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 22:42

Bedankt voor jullie reacties!

@ Fargo. Ik had het gelezen op Facebook, heftig en dat gewoon door te rijk gras.
@capopjekop. Nee dat is geen optie. Daar is het te klein voor.
@yvje86. Ah gelukkig ben ik niet de enige met zo'n partner .
@pumpina: inderdaad dat is mooi voor de fructaan waardes. Voor mij niet mogelijk ik wil ook nog ergens trainen en ik werk overdag.

Graasmasker is voor mijn oudste geen optie die moet juist zoveel mogelijk ruwvoer krijgen zodat hij genoeg kan kauwen.

Hij heeft op stal ook een feedingmaster dat is mooi af te stellen qua hoeveelheid hooi hij op stal krijgt.

Carowlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:06

Een vriendin van mij zet ze 's nachts op de weide ivm het fructaangehalte. In de ochtend worden ze dan weer op de paddock gezet met wat hooi. Ze heeft een shet, haflinger en arabofries.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:36

Hier staan ze zo’n 12 uur met graadmasker op de wei. De ene mag soms een paar uur zonder.