Jaarling in prive wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shanaira

Jaarling in prive wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 02:51

Hoihoi,

Ik heb vorige week een paard bezichtigd die ik dus morgen ga ophalen.
Ze komt uit Ierland en is meerdere keren verkocht geweest dat terwijl ze pas 2,3 jaar is. Ze staat nu een paar weken in Nederland.
Ik heb ervoor gekozen om haar niet op de opfok te zetten ivm haar vacht en omdat ik haar dan na 7 maanden weer moet verhuizen. Ze heeft van zichzelf een erg dunne vacht (engelse volbloed) en moet voor nu een regendeken op als het gaat regenen. Ik wil dat graag zelf in de gaten kunnen houden. Daarom komt ze nu op een kleine pensionstal te staan 5 minuten van mijn huis.

Waar ze eerst stond heeft ze ook niet veel buiten gestaan en moet ze dus ook rustig wennen aan de wei.

Ze kan in de wei staan met andere paarden maar ik heb ervoor gekozen om haar in een prive landje te zetten voor de 1e en misschien 2e maand, wel naast andere paarden en met wat speeltjes in de wei maar ze staat wel alleen. Ik vond dit zelf de beste optie om haar rustig te laten wennen aan de stal.

Nu vraag ik me af of het beter is om haar gelijk samen met andere paarden te zetten of eerst alleen op de wei?

Tinkermuts

Re: Jaarling in prive wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 05:42

Ik zou haar gelijk bij andere paarden zetten.
Dat je er überhaupt over nadenkt een jong dier alleen te zetten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 06:13

Is ze nou een jaarling of 2 of 3 jaar?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 06:14

Gelijk met andere paarden inderdaad.. Maar een dunne vacht betekent niet dat ze een deken op moet hoor, de vacht groeit vanzelf als ze het nodig hebben en ook paarden met een dunne vacht zijn waterdicht en smelten niet. Ik zou nu zeker geen deken meer op doen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 06:14

Ik zou haar ook bij minimaal een ander paard zetten.

Toen ik mijn shetlanderveulen kocht jaren terug had ik ook bedacht hem eerst even te laten wennen in het weiland er naast maar meneer vloog binnen 5 seconden al door de draad naar de anderen :') uiteindelijk voelen de meeste paarden zich toch het veiligst bij de groep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:29

Wat een wazig verhaal.
Hoe oud is ze nu?
En een paard kan gerust zonder deken in deze tijd van het jaar.
Ook een EV.

En ja even een paar dagen naast de andere dat ze elkaar kennen, gaat dat goed bij elkaar.
Een paard hoort niet alleen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:42

Ze is 2,3 jaar, dus 2 en 3 maanden?
Gewoon bij andere paarden en regendeken hoeft niet perse op een Volbloed. Kijk even wat de behoefte is. Die van mij had enkel een deken van november tot maart op. En nooit meer dat 200gram.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:45

Denk tussen de 2 en 3 jaar. Maar ik ga mee met de rest. Even laten wennen over een draadje en dan de kudde in.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:49

Zonder het lomp te willen brengen maar hoeveel kennis heb je van paarden?

Dan zou je weten dat een paard een kudde dier is en dus alleen in een weiland zetten met speelgoed absoluut geen goed idee is, helemaal al niet op zo'n jonge leeftijd.

Laat ze lekker socialeren, spelen, elkaar opvoeden.

Een jaarling of een 2jarige zit wel een stuk verschil in. Misschien de titel even aan laten passen?

Dun vachtje? Het wordt mooi weer. Dat ene regenbuitje kan de vacht echt wel hebben,juist gezond voor ze.
Het is geen mens wat vervelend vind om te lopen in de regen.

2 volle dagen in de stromende regen zonder beschutting en een droog plekje wordt wat anders.

Niet teveel kijken naar wat jij wil maar nadenken hoe een paard zou moeten leven en dat is met soortgenoten op een weiland,goed wat ruimte.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:54

Paard direct met andere zetten, misschien dag 1 nog met een draadje ertussen maar l1 a 2 maanden is echt veel te lang. Ook de deken is nu niet echt meer nodig met regen, paarden zijn niet van suiker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:59

Ik ga met de rest mee, niet apart zetten en met dit weer ook geen deken op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:11

Raar verhaal. Is het nou een jaarling of een 2-jarige? Hoe dan ook, natuurlijk ga je dat dier niet apart zetten, dat is een recept voor een sociaal gemankeerd paard. Laat dat dier lekker buiten opgroeien in de kudde ipv nu al apart en op stal.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:21

Is het een gemengde kudde van de stal?

Ik zou vragen of de leider van de kudde een ochtend met die van jou apart in een weiland mag staan en dan samen de kudde in.

De leider is dan die van jou al gewend/geaccepteerd en gaat het invoegen bij de rest van de kudde makkelijker.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:37

Gelijk met de rest het land op zonder deken. Ze smelten niet van een bui.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:40

Ik heb 2 oude volbloeden van 23 en 27 en die hebben nu ook geen deken nodig, dus een jong dier zeker niet. Zet hem/haar lekker in het gras met andere paarden. Snap absoluut je idee niet alleen en een deken. Laat haar paard zijn

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:44

Gelijk bij de rest zou ik niet doen, bij ons staan ze een weekje apart, maar wel in het zicht van de kudde. Als ze dan geïntroduceerd worden gaat alles heel relaxed. Maar een week is meer dan genoeg.

Je hoeft geen maanden apart. Paarden kunnen een regenbui echt wel hebben. Het zijn geen watjes. En als je zo dicht bij woont en het gaat de hele dag stortregenen heb je die deken zo omgedaan. EV zijn ook harde paarden die wel tegen een stootje kunnen.

Ik denk dat je allemaal beren op de weg ziet die er niet zijn.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:19

Hoi! Zoals de rest al aangegeven had, kun je beter wat eerder je paard al samen met de anderen zetten. Die kudde kan juist ook zekerheid en veiligheid bieden voor een paard, juist iets wat 'ie nodig heeft. Dan wennen ze ook snel zat. Mijn jaarling had ik direct bij de anderen gezet, dat ging goed. Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan de andere paarden die er al zijn, de grootte van de groep en jouw paard. Als je zekerheid wil hebben kun je 'm een paar dagen in een weitje naast de andere paarden zetten (zodat hij ze wel kan zien, anders heeft het apart zetten alsnog geen zin).

Regen kunnen ze ook hebben, zeker met het huidige weer. De temperaturen zijn prettig nu en eigenlijk al te warm voor een paard om een deken op te hebben, ook als het regent. En vergis je niet in hoe gehard volbloed paarden eigenlijk zijn en hoe dik dat vachtje kan worden als de zomer weer voorbij is ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:26

ingvdh schreef:
Gelijk bij de rest zou ik niet doen, bij ons staan ze een weekje apart, maar wel in het zicht van de kudde. Als ze dan geïntroduceerd worden gaat alles heel relaxed. Maar een week is meer dan genoeg.

Je hoeft geen maanden apart. Paarden kunnen een regenbui echt wel hebben. Het zijn geen watjes. En als je zo dicht bij woont en het gaat de hele dag stortregenen heb je die deken zo omgedaan. EV zijn ook harde paarden die wel tegen een stootje kunnen.

Beste advies.

Niet direct erin gooien maar even wat tijd geven met een draad ertussen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:31

Kijk uit met je speelgoed trouwens, ev's staan erom bekend makkelijk wondjes op te lopen.
Het loont de moeite om alles waar ze zich aan kunnen open halen uit de wei te halen of aan te passen.

Zeker als ze het buiten nog niet zo gewend zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:32

Sintara schreef:
Kijk uit met je speelgoed trouwens, ev's staan erom bekend makkelijk wondjes op te lopen.
Het loont de moeite om alles waar ze zich aan kunnen open halen uit de wei te halen of aan te passen.

Zeker als ze het buiten nog niet zo gewend zijn

Lijkt me voor elk paard wel zinvol scherpe dingen niet in de wei te hebben.

Oke nu had mijn paard alleen als vader een EV, maar sneller wondjes heb ik nooit zo ervaren, integendeel zelfs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:33

Ninx schreef:
ingvdh schreef:

Beste advies.

Niet direct erin gooien maar even wat tijd geven met een draad ertussen.

Dat is echt niet altijd nodig :n Gewoon zorgen voor voldoende ruimte, niet te ingewikkeld doen. Wel even bij blijven uiteraard.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:46

2 maanden apart? Neejoh, dat is echt niet nodig om te wennen hoor. Ik zou haar zo snel mogelijk in de groep plaatsen. Ook is een regendeken niet nodig hoor, ze kunnen echt wdl tegem een buitje regen.

Tip: let je op met de leeftijd, want zoals het er nu staat is het een vreemd verhaal. Ik wil je dan ook adviserrn om in je in te lezen. Het komt nu over alsof je een paard hebt gekocht en dat het is...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:52

Mijn veulen destijds stond op een eigen stuk land tussen 2 paarden in, de eerste paar dagen. Degene waar hij het meest naartoe trok, daar ging hij enkele dagen later mee op de wei.

Nooit problemen mee gehad :)

Ik heb ook een EV gehad, met dit weer hebben die echt geen dekentje nodig :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:53

Hoelang is ze al in Nederland? Ik ken veel import paarden, en dan vooral in de lagere prijsklasse, die nog wel eens gek ziek kunnen worden. Om die reden zie ik ze altijd wel graag even apart als ze net hier zijn.

En anders inderdaad even ernaast, dan eventueel met inderdaad wat paarden die wat hoger in de kudde staan erbij, en dan de groep in. 2 maand alleen is wel erg lang.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:54

Weet niet hoe oud het paard nu eigenlijk is, maar ik zou 'm bij de groep zetten, mits genoeg ruimte.

Gaat over get algemeen goed, als ze ruimte hebben om weg te lopen.

Deken is niet nodig. Onze arabier, die best gevoelig is qua regen/kou, staat nu ook zonder deken. Zolang ze zich warm kunnen houden met eten/bewegen, kunnen veel paarden (ongschoren) prima zonder deken :)