Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Appluis

Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:05

Geen idee of meerderen er last van hebben. Ik krijg het niet gevonden....
Verschillende pensionstallen heb ik bekeken of ik heb er gestaan met m’n paarden. En het is altijd iets....

Over het algemeen is hetgeen waar ik het meest last van heb dat er niet (voldoende) wordt gevoerd. Ja brok willen ze er ingooien zoveel je wil. Maar hooi, ho maar. Nu een exemplaar te pakken waar ze soms na 16u geen hooi meer hebben en ook niet meer krijgen tot de volgende dag +/- 10u. Dat is toch bizar? En maar vol blijven houden dat ze genoeg geven en er echt niet op besparen. Eerlijk; de portie is redelijk hoor, die ze in de ochtend voeren. Maar ze willen maar een keer per dag voeren. Dan is je portie niet groot genoeg, als ze rond 16u zonder staan :+ Willen ze niet aan natuurlijk.

Andere problemen die ik al tegen ben gekomen: slechte bodems, heel weinig structuur, te weinig/te kort weidegang of paddock, hele kleine paddocks of weides, geen water op de weide of paddock, maar een keer per week mesten, heel lomp gedrag (voormalig koeienboeren) etc etc etc.

Wat ik zou willen: onbeperkt hooi van goede kwaliteit, een goede bodem in de bak, fatsoenlijke weilanden (geen grote groepen) en met regelmaat mesten. En in ben echt bereid er fatsoenlijk voor de betalen. Maar ook voor 400€ per maand per paard is het niet te vinden.

Wie kan nog meer niets fatsoenlijks vinden?

Bowo

Re: Een fatsoenlijke pensionstal, bestaat het dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:07

Er mist nog 1 belangrijk gegeven in je eisen lijstje. Welke omgeving?
Per omgeving wisselt het namelijk enorm wat er te vinden is.

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:07

Eindhoven/Den Bosch. Die regio!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:15

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:17

Pandora2 schreef:
Wat is er mis dan met de stal waar dit paard van jou nu staat ?
[VS] Wat voeren aan een paard met eindeloze energie?
Ik lees hier onbeperkt hooi van goede kwaliteit.

Gister gepost, dus zal nu wel niet anders zijn vermoed ik ? :+

Nee die staat gedeeltelijk in training op een trainingsstal waar ze niet aan pension doen :+ En ik vind hem daar, als ik hem rij vlug. Zet daar zelf z’n voer klaar iedere week.
Heb twee andere die staan bij de stal waar dit topic over gaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:20

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:23

Pandora2 schreef:
Oh het is dan één van deze 2 ?
Appluis @ [OPG] Paard staat liever op stal?

Maar hier lees ik ook dat ze al heel haar leven onbeperkt ruwvoer krijgt...
Ik ben een beetje in de war denk ik :')

Goh, je bent wel erg aan het uitpluizen, wijsneus :+ Ja ze krijgt al heel haar leven onbeperkt maar ik heb ze er nu een keer of 5 op betrapt dat haar hooi dus vroegtijdig op is. Dan laat ik dat weten en vullen ze het met lange tanden bij. Maar dat is iedere keer gedoe. Ik wil dat niet in de gaten moeten houden en wil dat ze zelf gewoon voldoende hooi in die stal gooien.

Fijn dat je je kunt richten op het beantwoorden van de vraag ipv inspector gadget uit te hangen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:24

De beste stal zal waarschijnlijk altijd je eigen stal zijn, als je die kunt realiseren.
Er is altijd wel iets wat je niet helemaal zint als je bij een ander staat.

Ik denk dat je ook wel los moet kunnen laten, er zijn duidelijk geen stallen (of in ieder geval bar weinig) die aan jouw eisen voldoen. Misschien moet je dan een eis wat meer los laten?

Ik zeg niet dat je allemaal rare eisen stelt hoor, dat wil ik wel meteen gezegd hebben.
Maar ik had mijn paard bijvoorbeeld op een heel fijne stal staan met al jouw eisen en meer, voor een leuke prijs, maar wel in een grote groep.
Nou ja, prima dan (vond ik sowieso al niet erg hoor). Als alle andere zaken op orde zijn, dan maar in een grote groep, wat overigens ook super goed ging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:24

Ik raak ook in de war.
Heb nu pas door dat het topic waar ik gisteren reageerde dezelfde persoon is van het binnen paard dat ook niet binnen wil staan.

Wilde hier schrijven ga eens particulier zoeken.
Maar met zulke tegenstrijdige verhalen allemaal zou ik geen pension aan willen bieden en ts eerst zelf in haar hoofd eens eerst eens gaan besluiten wat ze nu wil.
Ipv dan doet, dan zo dan zus, want dat dan krijg je nooit gevonden wat je wilt en past

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:25

DuoPenotti schreef:
Ik raak ook in de war.
Heb nu pas door dat het topic waar ik gisteren reageerde dezelfde persoon is van het binnen paard dat ook niet binnen wil staan.

Wilde hier schrijven ga eens particulier zoeken.
Maar met zulke tegenstrijdige verhalen allemaal zou ik geen pension aan willen bieden en ts eerst zelf in haar hoofd eens eerst eens gaan besluiten wat ze nu wil.
Ipv dan doet, dan zo dan zus, want dat dan krijg je nooit gevonden wat je wilt en past

Welke tegenstrijdig verhalen?

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:25

_Nancy schreef:
De beste stal zal waarschijnlijk altijd je eigen stal zijn, als je die kunt realiseren.

Ik denk dat je ook wel los moet kunnen laten, er zijn duidelijk geen stallen (of in ieder geval bar weinig) die aan jouw eisen voldoen. Misschien moet je dan een eis wat meer los laten?

Ik zeg niet dat je allemaal rare eisen stelt hoor, dat wil ik wel meteen gezegd hebben.
Maar ik had mijn paard bijvoorbeeld op een heel fijne stal staan met al jouw eisen en meer, voor een leuke prijs, maar wel in een grote groep.
Nou ja, prima dan (vond ik sowieso al niet erg hoor). Als alle andere zaken op orde zijn, dan maar in een grote groep, wat overigens ook super goed ging.

Ik heb er een die helaas niet in de groep kan. Volgens mij vraag ik ook geen gekke dingen. Ik wil gewoon dat ze mij ontzorgen. Maar blijkbaar is dat erg lastig.
Laatst bijgewerkt door Appluis op 25-05-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:25

Misschien niet al je eisen nee maar van 16.00 - 10.00 zonder hooi is gewoon medisch gezien veel te lang.

Ik heb ze om precies deze reden naar huis gehaald. Iedere keer gedoe en inderdaad met name om de hoeveelheid hooi of hoeveelheid buiten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:26

Soms ligt het niet alleen maar aan de stallen. Er zijn ook klanten die nooit tevreden zijn en altijd wat te klagen hebben. Als je een paard niet op een eigen stal kunt houden moet je eigenlijk altijd wel ergens op inleveren. En zijn er dingen die je zelf anders zou willen doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:26

Appluis schreef:
_Nancy schreef:

Ik heb er een die helaas niet in de groep kan.

Dit was ook maar een voorbeeld he, mijn voorbeeld.
Het punt is; Als alle eisen op groen staan, maar eentje niet, dan denk ik dat je dat meer moet los laten :)

Appluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 16:27

Tigra_ schreef:
Soms ligt het niet alleen maar aan de stallen. Er zijn ook klanten die nooit tevreden zijn en altijd wat te klagen hebben. Als je een paard niet op een eigen stal kunt houden moet je eigenlijk altijd wel ergens op inleveren. En zijn er dingen die je zelf anders zou willen doen.

Ik ben idd niet snel tevreden, geef ik meteen toe!
Maar volgens mij stel ik geen gekke eisen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:30

Ik sta nu bij een particulier en dat is echt een enorme vooruitgang. Heb ook mazzel dat het hele lieve mensen zijn met echt hart voor de paarden.
Er is ook meer 'maatwerk' haalbaar, wat bij een grotere pensionstal vaak lastiger is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:30

Appluis schreef:
Tigra_ schreef:

Nou ja, ligt er aan. Je hebt er nu over dat paard vanaf vanaf 16.00 zonder hooi staan, maar daarna zeg je dat je dat een keer op 5 hebt gezien (maar niet over welke termijn, een maand, een jaar, 5 jaar?). Er kan altijd eens iets gebeuren waardoor dingen net even anders gaan dan normaal. Ik kan van dit verhaal niet afleiden of dat het geval is, maar je moet niet iets helemaal afschrijven op 1 fout.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:35

Appluis schreef:
Tigra_ schreef:

Dat ligt er aan je specifieke wensen en wat het mag kosten. Ik zie 400 per maand. Dat lijkt heel veel maar Brabant met binnen en buiten baan goede bodem, weidegang, onbeperkt goed hooi en wellicht solarium en dat soort luxe dan is 400 niet heel ruim volgens mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:38

Hooi is zo vaak een probleem, ik snap echt waarom ze soms zo weinig geven. Het is echt moeilijk om iets te vinden, ik hoop dat je iets vind.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:39

Wacht, nu zie ik hier mensen reageren dat je op een pensionstal niet alles kan hebben, en je je er maar moet bij neerleggen dat niet ‘alle vinkjes groen zijn’.
De eisen van TS lijken me zo gek niet? Voldoende ruwvoer, vaak buiten en een bak.
Als je een topic aanmaakt waarin je vertelt dat je paard maar 1x per dag ruwvoer krijgt en om 16u zonder staat tot de volgende dag, krijg je heel bokt over je heen.
Als je vermeld dat je paard maar enkele uurtjes per dag buiten komt op ‘n postzegel, word je ook (terecht) afgeschoten.

Verder vind ik een bak ook niet zo’n gekke eis. Maar goed, wie ben ik.

Onbeperkt (of toch 3x per dag) ruwvoer, elke dag minstens enkele uren buiten waar ze tenminste de benen even kunnen strekken, en een buitenbak. Dat zijn mijn eisen. En ik kan het ook niet vinden hier in West-Vlaanderen. Met name buiten komen in de winter hebben velen nog nooit van gehoord. Mag je al blij zijn als ze elke dag een halfuurtje in de bak kunnen. :+
Liefst heb ik zelfs lege stal of half pension, maar da’s ook moeilijk. Meeste bieden enkel volpension aan.

Vandaar ik ze nu gewoon op een wei met schuilstal in eigen beheer heb.

Maar om de vraag te beantwoorden: ja, het is heel moeilijk.
OFWEL is er alles voor het paard (dagelijks buiten, onbeperkt hooi, vriendjes, stal,....) maar heb je als ruiter geeneens een plek om je spullen op te bergen, laat staan een bak.

OFWEL is er alles voor de ruiter. Goede (binnen)bakken, verwarmde kantine, chique zadelkamer, ..... Maar komt paardlief amper buiten en krijgen ze 2x per dag een klein bergje hooi.

Particulier is inderdaad het fijnste. Helaas in de omgeving hier alles volzet. Of als je geluk hebt is er één plekje vrij. Maar ik heb twee paarden en heb die graag op dezelfde plek staan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:45

Noblesse, jij hebt duidelijk niet de eisen van TS goed gelezen.

Maar je geeft wel het punt wat ik aangeef kracht bij; Je eigen stal, is de beste stal.
Een pensionstal biedt bepaalde zaken aan, daar heb jij het als pensionklant mee te doen. Zo niet, zoek je een andere stal die meer aan je eigen voldoet.
En als dat niet lukt, moet je óf geen paard hebben óf je eigen stuk grond hebben waar je kunt doen en laten wat je wilt óf wat eisen los laten.

Zo simpel is het nu eenmaal.

Je maakt je eisen lijst, gaat op zoek.
Kunt niets vinden? Dan moet je gaan kijken wat je kunt schrappen of bijstellen van je eisen lijst.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:48

Appluis schreef:
Pandora2 schreef:
Oh het is dan één van deze 2 ?
Appluis @ [OPG] Paard staat liever op stal?

Maar hier lees ik ook dat ze al heel haar leven onbeperkt ruwvoer krijgt...
Ik ben een beetje in de war denk ik :')

Goh, je bent wel erg aan het uitpluizen, wijsneus :+ Ja ze krijgt al heel haar leven onbeperkt maar ik heb ze er nu een keer of 5 op betrapt dat haar hooi dus vroegtijdig op is. Dan laat ik dat weten en vullen ze het met lange tanden bij. Maar dat is iedere keer gedoe. Ik wil dat niet in de gaten moeten houden en wil dat ze zelf gewoon voldoende hooi in die stal gooien.

Fijn dat je je kunt richten op het beantwoorden van de vraag ipv inspector gadget uit te hangen.

Je berichten vallen op. Op een paar dagen tijd verschillende topics openen enkel maar met problemen met je paarden.
Na x-aantal jaren op Bokt leer je dan inderdaad om even verder te kijken dan je neus lang is :+
Misschien moet je de oorzaken niet enkel bij de pensionstallen zoeken... ;)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:49

Goed. Weilanden met geen grote groepen en regelmatig mesten was ik vergeten te vermelden. Zijn dat zo’n gekke eisen dan?

Het is inderdaad zo simpel dat je het moet doen met het aanbod dat er is of je paarden in eigen beheer houden zoals ik nu doe.

Maar als er geen enkele stal te vinden is die voldoet aan (in mijn ogen) basisvereisten zoals veel ruwvoer, ruime weilanden, regelmatig mesten loopt er volgens mij iets mis met het aanbod.

Ik wil met plezier nog mijn eis ‘bak’ weglaten. Dan nog vind ik geen stal in de buurt die meer dan 2x per dag hooi aanbiedt, twee porties die na +- 1 uur op zijn. En toch staan die stallen vol. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:51

Ik woon ook regio Eindhoven - Den Bosch, en inmiddels rijd ik ruim drie kwartier voor een geschikte stalling voor mijn paard. Het is in deze regio geen grote luxe van massa's geschikte stallen helaas.

In welke concrete regio zoek je? Misschien kan ik wat namen noemen van stallen die wel bij je kunnen aansluiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:53

Ik denk dat je erg veel geluk hebt als je een plekje vindt waar niks te wensen overblijft :j

Het lijstje dat je zoekt is volgens mij niks teveel gevraagd. Maar als je er alles aan hebt gedaan en het niet hebt kunnen vinden (ook niet particulier) dan is de enige optie die nog over blijft denk ik om dan een plek te zoeken waar de belangrijkste dingen voor elkaar zijn (goede bak en weidegang) en dat je dan zelf eventueel nog eigen hooi of strooisel bij kan kopen ofzo en het voeren en uitmesten wat meer in eigen hand kan houden :)