Creatief bij de paarden doe het zelf stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Creatief bij de paarden doe het zelf stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 15:56

Ik heb een eigen stuk grond en de paarden staan veel op de paddock. Een paard een Shetlander en een geit.Het hooi wordt geweekt in wasmanden en dan laten we het uitlekken en dan gaat het in slowfeeder netten.
De mest scheppen we in vuilniszakken en die brengen we weg met de auto naar de mesthoop van de manege. Water hebben we in ibc tanks.Hoe doen jullie dat op je doe het zelf stal, heb jij dingen uitgevonden waar door het allemaal makkelijker gaat.

Ik moet binnenkort geopereerd worden en mag waarschijnlijk 6 weken niet lopen. Mijn dochter moet dan alles alleen doen, maar ik ga wel op zoek naar hulp.Hoe krijgen we makkelijk de mest in vuilniszakken?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:57

marleen_usar schreef:
Ik heb een eigen stuk grond en de paarden staan veel op de paddock. Een paard een Shetlander en een geit.Het hooi wordt geweekt in wasmanden en dan laten we het uitlekken en dan gaat het in slowfeeder netten.
De mest scheppen we in vuilniszakken en die brengen we weg met de auto naar de mesthoop van de manege. Water hebben we in ibc tanks.Hoe doen jullie dat op je doe het zelf stal, heb jij dingen uitgevonden waar door het allemaal makkelijker gaat.

Ik moet binnenkort geopereerd worden en mag waarschijnlijk 6 weken niet lopen. Mijn dochter moet dan alles alleen doen, maar ik ga wel op zoek naar hulp.Hoe krijgen we makkelijk de mest in vuilniszakken?

Kan je dat niet direct op een aanhanger scheppen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 16:00

Ik heb geen trekhaak.

RanjaRietje

Re: Creatief bij de paarden doe het zelf stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:15

Ik zou persoonlijk ook kijken of je de mest in een aanhanger kan krijgen , misschien een vriend/kennis die hem eens in de zoveel tijd kan legen? Of zelf een mesthoop aanleggen en op laten halen maar daar heb ik geen ervaring mee wij gooien het zelf uit op het land

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:21

De vuilniszakken in een prullenbak doen en dan volscheppen? Als de zak vol is, uit de prullenbak halen, in de auto zetten en de volgende zak in de prullenbak.
Andere optie is heel veel lege mayonaise-emmers halen bij de snackbar (met deksel) en die vullen met mest. Makkelijk te tillen, als ie vol is doe je de deksel erop en dan in de auto. Zo neem ik voor mijn moeders composthoop wel eens wat mest mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:27

Mest van twee paarden en een geit in vuilniszakken naar een manege brengen := Hoe kom je op het idee, ook vanuit milieuoogpunt (plastic zakken)

Investeer in een trekhaak en een aanhanger die kan kiepen. Scheelt je een hoop werk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 16:42

Die zakken worden hergebruikt.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:49

Vraag anders eens een loonwerker in de buurt. Misschien hebben die wel een oud aanhangertje staan, of kipper, die ze tegen een kleine vergoeding na je 6 weken revalidatie op willen halen. Ik zou echt kijken naar zoiets en niet (iemand anders laten) martelen met zakken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:59

Misschien kun je de mest over de wei strooien?
Je kan daar ook een stukje voor afzetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:27

Vuilniszakken zijn toch lang niet sterk genoeg om een volle zak met mest te houden ??

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:44

Kun je geen mest container huren en die eens in de zoveel tijd laten legen?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 17:52

Ik zou een mestcontainer huren. Meerdere kennissen van mij hebben er een saan en dat werkt goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 18:10

Mestcontainer had ik tot 2 maanden geleden, die mogen hier niet aan de weg staan. En vol bij stal krijg ik hem niet naar de weg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:15

Oh foei wat een werk.
Hoever is de manege?
Vroeger ook in vuilniszakken moeten doen die dan op aanhanger gingen idd. Wellicht toch een optie om trekhaak onder de auto te doen om toch iets te kunnen trekken? Wellicht tijdelijk een mestcontainer?
Ik doe mijn paarden ook primair alleen en heb gelukkig een mestbak die elk half jaar geleegd wordt. Daarnaast automatische vlotterbakken en ik vul 1x per dag de hooinetten. Ik zou een midibaal in de stal kunnen zetten waar ze dan 4/5 dagen mee vooruit kunnen kocht het ooit nodig zijn.
Verder krijgen ze savonds hun vitaminebrokje maar zouden ook wel even zonder kunnen denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:18

marleen_usar schreef:
Mestcontainer had ik tot 2 maanden geleden, die mogen hier niet aan de weg staan. En vol bij stal krijg ik hem niet naar de weg.

Maar een ijzeren bak (a.i. mestcontainer) hoef je zelf niets aan te doen, die wordt als hij vol is omgeruild vor een lege en de volle wordt met een vrachtwagen afgevoerd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:30

Goedkoop aanhangertje, liefst met redelijk hoge zijkanten, kopen.
Lage zijkanten kan ook, maar dan zelf even de kanten verhogen.

En dan eens in de 3 maanden ergens een auto met trekhaak lenen, of desnoods huren, om naar de manege te rijden, en daar te lozen.

Andere optie, van die ronde kunststof blauwe tonnen aanschaffen, een stuk of wat.
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... ousPage=lr
Die volscheppen.
En dan eens in de zoveel tijd aanhanger/trekauto huren/lenen en ze wegbrengen en leegkiepen.

Ze zijn vol niet tilbaar, maar nog wel relatief eenvoudig rolbaar.
Jaren zo gedaan in het verleden bij mijn verzorgpaarden. Daar brachten we de mest eens in de zoveel tijd naar een moestuinvereniging.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 12:45

Wij hebben een grote aanhanger, die legen we elke week, dan is is hij al zwaar hoor!
Ik heb twee mini's en een arab maar daar heb je al zat mest van.
Je hebt dan ook een goede auto nodig en een trekhaak en een goed pad.
Dat lijkt me niet zo'n makkelijke oplossing.

AmenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:05

En i.p.v. vuilniszakken puinzakken gebruiken? Zijn steviger en daarom denk ik wat makkelijker te herbruiken. Of anders de mest verzamelen in (groene) voertonnen…

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:08

Hoe ver is de stal bij de manege vandaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:17

Zelfs de allerkleinste auto‘s mogen wel iets trekken.
Ik zou echt een trekhaak op de auto zetten en gewoon zo‘n minikarretje eraan doen.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:34

Mest laat ik als de mesthoop vol is ophalen door een boer in de buurt. Meestal 1x per 2 maanden. Verder misschien een paar extra handen inschakelen zodat je dochter niet alles alleen hoeft te doen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 13:35

Met de auto is het 3 minuten rijden naar de manege, hulp daar ben ik voor aan het kijken.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:37

Bij ons word de mest (paarden staan op zaagsel) gratis opgehaald door een boer die het gebruikt om de kalverenstallen op te potten. Wie weet kan je zelf een mesthoopje maken en een boer zoeken die het graag bij je komt ophalen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:56

marleen_usar schreef:
Met de auto is het 3 minuten rijden naar de manege, hulp daar ben ik voor aan het kijken.

Dan zou een fietskar wellicht een oplossing zijn?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 14:09

Oh ja dat zou ideaal zijn, de wei ligt niet aan de weg dus laten op halen gaat niet.