Weidebeheer: Kalken of alternatieven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Weidebeheer: Kalken of alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 17:49

Dit jaar moet ik echt mijn stukje wei onder handen nemen.
Al is het nu te laat voor te kalken probeer ik toch informatie te vinden over hoe of wat.
Wat betreft het kalken zit ik vooral in met het bodemleven.
De vele boterbloemen, het mos en de geringe grasgroei doen mij toch denken aan verzuring.
Het is zo een 2500-3000m² waar 2 paarden op staan (als er gras op staat). Ik wou eerst lavameel kopen, maar vrees dat het resultaat hiervan te beperkt zal zijn.
Dan bestaat er ook nog algenkalk en dergelijke, maar wat werkt er echt en in hoeverre is kalkcyanide effecient vs. schadelijk.
Herinzaaien wil ik dit najaar sowieso doen met een betere grassoort. Op 2 weken tijd was de weide al volledig kaal. Ik zit op zware klei.
Wie heeft er ervaring met een iets alternatiever weidebeheer en dan vooral in combinatie met beperkte ruimte/overbegrazing ?

Qimm

Re: Weidebeheer: Kalken of alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:59

Ik heb ongeveer een even groot stuk als jij, heel iets meer denk ik, voor 2 paarden. Ik heb een paddock (15×30) en een looppad rondom langs de rand. Binnenin heb ik het gras opgedeeld in 2 stukken waar ik strook begrazing toepas. Nu doe ik overdag hooi en weide dicht (rust voor de weide), s nachts een strook gras. Het gaat mooi langzaam op nu, bodem houdt het vrij goed.

Over kalk heb ik geen goed advies op dit moment.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 18:45

Ja paddock heb ik ook. Track en strookbegrazing zie ik minder zitten. Momenteel lopen ze op een wei die ik huur, maar daar stop ik dit jaar mee. Dus vanaf volgend jaar gaan ze enkel paddock + kleine wei kunnen gebruiken. Ik denk dat ik ze dan maar 1-2 uur per dag op de wei ga laten. De paddock bestaat uit paddockplaten met 2 groene eilanden waar ze rond kunnen.
Qimm: Jij kalkt dus niet ? Onkruid ?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 19:26

Nee, we hebben vroeg in het voorjaar gekalkt. Wel wat onkruid, maar vooral boterbloemen en brandnetels. Niet supererg.
Maar met een klein oppervlak is het goed managen of tijdvakken of strookbegrazing. Ik mest een paar keer per week uit, wat ze laten staan maai ik kort en als 1 stuk op is sleep en maai ik een keertje. Soms nog een keer koemestkorrels erop en bij droog weer veel sproeien.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 13:33

Hier voornamelijk veel boterbloemen die opkomen.
Vorige week alles aangepakt met de bosmaaier, is wel intensief. Heb in totaal toch zo een 8 uur gemaaid.
Na het maaien krijgt het gras gelukkig wel terug de bovenhand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:05

Ik heb net lava binnen. Maar ons land is vorig jaar pas ingezaaid dus geen onkruid.
Onze grasmat is niet ‘dicht’ en dat hoop ik nu wel te bereiken. Zonder dat er te veel verkeerde voeding in komt voor mijn vetkleppen.
Mocht dit niet lukken dan kijk ik verder naar kunstmest. Drijfmest lukt niet omdat we te crea stukken weiland hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:57

Kalk strooien kan je het hele jaar doen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:03

Ik volg even mee,
wil ook graag kalken ivm veel boterbloemen maar vind alleen maar zakken kalk van 20kg aan giga prijzen.
Waar kopen jullie het en wat kost het?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:04

Ik kocht het bij Welkoop de prijs weet ik niet meer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:06

Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar een overdaad aan kalk gestrooid, omdat ik ook ongelooflijk veel boterbloemen heb. Het kalken heeft me enkel een lege portemonnee opgeleverd, want dit jaar hebben die bloemen nog steeds de overhand. Gelukkig staat er ook nog wel veel gras.

Mij heeft het dus helaas niks gebracht.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:25

betadine schreef:
Hier voornamelijk veel boterbloemen die opkomen.
Vorige week alles aangepakt met de bosmaaier, is wel intensief. Heb in totaal toch zo een 8 uur gemaaid.
Na het maaien krijgt het gras gelukkig wel terug de bovenhand.

Is het kruipende boterbloem? Of scherpe? De kruipende boterbloem houd van dynamische situaties. (wisselende grondwaterstand, veel betreding of begrazing veel maaien.) dus als die het zo naar z'n zin heeft vraag ik me af of die zware klei misschien is dichtgeslagen door al het betreden door de paarden. als je een spade in de grond zet haal je dan een kluit vol regenwormen omhoog of enkel dichtgesmeerde klei? regenwormen verbeteren door hun graafgedrag de bodemstructuur zodat er lucht in doordringt en het gras gemakkelijker wortelt. dus die wormen moeten het goed naar hun zin hebben.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:26

Ik heb hier op een perceel van net meer dan 1 ha de boer kalk laten strooien afgelopen begin oktober voor het opnieuw inzaaien van het land.
Was bijna 400,- kwijt voor 3,18 ton kalk strooien (incl. aan en afrijden)

Dit voorjaar nog 2 x kunstmest laten rijden door een loonwerker en na het maaien straks komt er nog varkensmest op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:30

MelissaV schreef:
Ik volg even mee,
wil ook graag kalken ivm veel boterbloemen maar vind alleen maar zakken kalk van 20kg aan giga prijzen.

Bij onze boerenbond (niet welkoop keten) is het 7,95 voor 20kg

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:37

Qimm schreef:
MelissaV schreef:
Ik volg even mee,

Bij onze boerenbond (niet welkoop keten) is het 7,95 voor 20kg

Dan zou ik ruim 60 zakken nodig hebben, dat wordt wel een duur grapje dan :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:39

Wij hebben dit jaar ook bizar veel boterbloem, dus ik lees even mee. Ik zie het ook in andere percelen waar paarden lopen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:46

Klopt heel veel weilanden hebben ze dit jaar, bij ons staan ze ook.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 15:56

MelissaV schreef:
Ik volg even mee,

Je kunt ze per big bag laten leveren ook. Kalkcyanide is nog beter want bevat ook stikstof.

Zoals ik hier lees gaat kalken mij dus niet van de boterbloemen helpen. Lijkt me ook logisch dat er dit jaar veel meer zijn. Door de droogte van vorig jaar zijn veel weides overbegraasd geweest en heeft boterbloem ook een veel gunstiger klimaat genoten als het gras.
Ik merk hier dat het maaien wel een positief effect heeft. Enkel is dat zo arbeidsintensief als je geen weidebloter hebt.

@axel: Gewone boterbloem, niet de kruipende variant. Wormen zitten er wel.

@ Olympia: Heel benieuwd naar je lava experiment. In sommige gebieden in amerika strooien ze het per helikopter. Ik ben alleen nog niet helemaal overtuigd van het effect op het ph van de bodem. Misschien intressant om de PH van je grond te meten voor en na ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:14

Gebroken zeeschelpen gaan rondstrooien. Die kalk lost heel langzaam op, afhankelijk van de zuurgraad. De werking is langdurig. Voordat een schelp is opgelost kan een paar jaar duren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:23

Je moet met een wei iets doen of met rust laten en dan echt wel paar jaar.

Hier stond alles vol braam, zuring en melde. Vorig jaar gekalkt en scheelde iets, maar niet veel. Bij buren stond het vol boterbloem en die hebben we dit jaar ook wat.

Wij hebben vorig jaar gemaaid met zitmaaier en opvangbak. Veel werk en steeds afvoeren, maar gras moet overhand kunnen nemen.
Eerst paardengras gezaaid, maar daarna ook een wat snellere gras, om eerst maar eens een dichte grasmat te krijgen. Doen we later nog weleens wat anders erdoor.

Wij hebben wel een track en 3 weides verdeelt. We laten ze er kort op en niet kort grazen. Beginnen ook vrij laat. Maar ik verwacht nog wel 2jaar voor het echt beter is en dan nog het natuurlijke herstel.

Boterbloem hebben we uitgestoken waar het teveel en te hoog was. JKK hebben we amper, maar steken we ook met de hand uit. Gelukkig hebben we geen ha gras dan in dat geval.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:39

Ik heb afgelopen week nog wat kalk gegooid. Met al die regen komt dat nu echt de grond wel door. Het waren vooral stukken die wat kapot waren gelopen. Ik hoop dat de zuurtegraad van de grond dusdanig bijtrekt hierdoor dat het onkruid niet al te graag gaat groeien. :)

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:18

Ik volg ook even. Sinds half jaar verhuisd en vind weide ook niet optimaal. Hier ook kleigrond maar wij hebben last van giga veel paarden bloemen. Zat vanmiddag ook te googelen wat ik nou het beste kan doen

Helpt vaker maaien dan ook? Wij maaien het stuk niet waar ze op staan

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:20

betadine schreef:
Je kunt ze per big bag laten leveren ook. Kalkcyanide is nog beter want bevat ook stikstof.

Heh? Dat is toch niet logisch? Stikstof maakt zuur, kalk gebruik je als de bodem te zuur is. Is dat niet dweilen met de kraan open dan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 22:35

Hilary schreef:
betadine schreef:

Heh? Dat is toch niet logisch? Stikstof maakt zuur, kalk gebruik je als de bodem te zuur is. Is dat niet dweilen met de kraan open dan?

Niet echt. Verhoogt het absorbatievermogen van klei.
Ik ben hierin helemaal geen expert, maar wel heel enthousiast lezer van alle soort onderzoeken en experimenteer ik zelf ook graag.

Heel intressant engels artikel over kalkcyanide
https://www.alzchem.com/en/calcium-cyan ... eraleffect

Artikel over stikstof in het NL
https://www.alzchem.com/en/calcium-cyan ... eraleffect

Naar alles wat ik al kon vinden over bodemverbeteraars zou compost nog het beste zijn. Enkel heb ik geen plaats om mijn mesthoop volledig te laten composteren al zoek ik hierin wel naar mogelijkheden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 22:41

superpony schreef:
Wij hebben vorig jaar gemaaid met zitmaaier en opvangbak. Veel werk en steeds afvoeren, maar gras moet overhand kunnen nemen.

Waarom met opvangbak ? Tenzij JKK kun je het gewoon laten liggen en geeft het terug voedingsstoffen af aan het gras. Hier laat ik het in ieder geval gewoon liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 01:38

betadine schreef:
superpony schreef:

Waarom met opvangbak ? Tenzij JKK kun je het gewoon laten liggen en geeft het terug voedingsstoffen af aan het gras. Hier laat ik het in ieder geval gewoon liggen.

Het was vorig jaar echt alleen maar zuring, melde, esdoorn zaailingen, braam etc. Dat wilde ik er echt helemaal vanaf.
En ik wil niet dat ze ergens een restje gemaaid vinden en opeten. Maar ga niet maaien als het niet nodig is. Nu een stuk alleen met de bosmaaier gedaan waar vorig jaar niks aan was gedaan.