Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Horsy83 schreef:Niet doen kleigrond 3 pony's en 3.000 meter is al een grote uitdaging in het weide seizoen.
Je hebt geen sprietje gras meer over bij nat weer. Gras stopt uiteindelijk met groeien. De kleigrond raakt zeer snel vertrapt en dan heb je helemaal geen gras meer omdat de wei omgespit is.
Paddocks maken is de oplossing goed draineren dan hoef je ze niet op stal te zetten.
Hutcherson schreef:Ik heb om die reden een pp gemaakt door zand op de track te laten gooien. Hierdoor kunnen ze jaarrond naar buiten. In de wintter bij veel waterval wel op sommige plekken modder maar ze vinden altijd een plek om te liggen buiten. Ze hebben ook twee stallen waar ze in kunnen wanneer ze willen, maar liggen meestal buiten. Ik ben hier super blij mee.
Zidore schreef:Nu zit ik er aan te denken om de weide-tijd te verlengen, als dat kan..
Citaat:Mijn merrie is luchtzuiger en staat sowieso 24/7 buiten maar verveelt zich einde winter zichtbaar op de paddock. Zodra ze de weide op mag leeft ze helemaal op. In het begin is dat maar een uurtje maar zelfs dan.
Citaat:Het zette me aan het denken, zou het mogelijk zijn haar toch het hele jaar door op de weide te zetten (ook al is dat maar een uurtje).
Zou ik ze dan niet, om de weide te sparen, er in de zomer er niet meer 24/7 op moeten zetten.
Ik snap dat ze er in dec-feb er niet op kunnen omdat de weide ook moet rusten en het dan zo enorm nat is. Zou dat helpen? Of wil ik iets wat niet kan?
rozebadeend schreef:Wij hebben 4 paarden, 1ha weide. Ook op kleigrond, en ze staan jaar rond overdag buiten. Als het erg nat is wel wat korter dan bij mooi weer.
In de winter/natte periode word er altijd 1 stuk volledig kapot gelopen. Tja jammer dan. Zodra het droog word gaan ze naar een ander stuk.
Dat kapotte stuk slepen we, graszaad erover, en verder op tijd bemesten, en sproeien in extreem droge periodes.
Dit gaat al jaren prima.
Zidore schreef:Hutcherson schreef:Ik heb om die reden een pp gemaakt door zand op de track te laten gooien. Hierdoor kunnen ze jaarrond naar buiten. In de wintter bij veel waterval wel op sommige plekken modder maar ze vinden altijd een plek om te liggen buiten. Ze hebben ook twee stallen waar ze in kunnen wanneer ze willen, maar liggen meestal buiten. Ik ben hier super blij mee.
We huren de weide en hij is aan alle kanten omringt door sloten (moet er via een brug komen zelfs) dus dat is geen optie anders hadden we dat gedaan.
Zidore schreef:Mijn merrie is luchtzuiger en staat sowieso 24/7 buiten maar verveelt zich einde winter zichtbaar op de paddock. Zodra ze de weide op mag leeft ze helemaal op. In het begin is dat maar een uurtje maar zelfs dan.