Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 23:51

Mijn 3 pony’s gaan normaal per april/mei de weide op. Het wordt rustig opgebouwd en in de zomer mogen ze uiteindelijk 24/7 er op.

We hebben maar 3000 meter (geen grote paarden) maar dat is sowieso te weinig. Meestal beginnen we in juli al hooi te voeren. Per oktober haal ik ze er helemaal af. De weide is dan ook erg kaal.

We willen graag een pp maar zitten op dikke vette klei en er is helaas niet veel mogelijk...

Nu zit ik er aan te denken om de weide-tijd te verlengen, als dat kan..

Mijn merrie is luchtzuiger en staat sowieso 24/7 buiten maar verveelt zich einde winter zichtbaar op de paddock. Zodra ze de weide op mag leeft ze helemaal op. In het begin is dat maar een uurtje maar zelfs dan.

Het zette me aan het denken, zou het mogelijk zijn haar toch het hele jaar door op de weide te zetten (ook al is dat maar een uurtje).

Zou ik ze dan niet, om de weide te sparen, er in de zomer er niet meer 24/7 op moeten zetten.

Ik snap dat ze er in dec-feb er niet op kunnen omdat de weide ook moet rusten en het dan zo enorm nat is. Zou dat helpen? Of wil ik iets wat niet kan?

Ik hoor graag jullie ideeën...

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 00:02

Niet doen kleigrond 3 pony's en 3.000 meter is al een grote uitdaging in het weide seizoen.

Je hebt geen sprietje gras meer over bij nat weer. Gras stopt uiteindelijk met groeien. De kleigrond raakt zeer snel vertrapt en dan heb je helemaal geen gras meer omdat de wei omgespit is.

Paddocks maken is de oplossing goed draineren dan hoef je ze niet op stal te zetten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 00:05

Ik heb om die reden een pp gemaakt door zand op de track te laten gooien. Hierdoor kunnen ze jaarrond naar buiten. In de wintter bij veel waterval wel op sommige plekken modder maar ze vinden altijd een plek om te liggen buiten. Ze hebben ook twee stallen waar ze in kunnen wanneer ze willen, maar liggen meestal buiten. Ik ben hier super blij mee.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 00:07

Horsy83 schreef:
Niet doen kleigrond 3 pony's en 3.000 meter is al een grote uitdaging in het weide seizoen.

Je hebt geen sprietje gras meer over bij nat weer. Gras stopt uiteindelijk met groeien. De kleigrond raakt zeer snel vertrapt en dan heb je helemaal geen gras meer omdat de wei omgespit is.

Paddocks maken is de oplossing goed draineren dan hoef je ze niet op stal te zetten.

Dankje, we hebben goede droge paddocks, maar nu ik haar weer zo blij van het gras zie worden ga ik twijfelen. In december weet ik sowieso dat er geen mogelijkheid is tot wat ik het liefste zou willen (droge track) maar het ging me om wat tijd te winnen... dank voor je reactie :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 00:09

Hutcherson schreef:
Ik heb om die reden een pp gemaakt door zand op de track te laten gooien. Hierdoor kunnen ze jaarrond naar buiten. In de wintter bij veel waterval wel op sommige plekken modder maar ze vinden altijd een plek om te liggen buiten. Ze hebben ook twee stallen waar ze in kunnen wanneer ze willen, maar liggen meestal buiten. Ik ben hier super blij mee.

We huren de weide en hij is aan alle kanten omringt door sloten (moet er via een brug komen zelfs) dus dat is geen optie anders hadden we dat gedaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 03:04

Of het december is of niet heeft er niks mee te maken.. ik heb de IJslanders wel eens in december op kleigrond op de wei gehad. Maar toen was het mooi droog. En dat was ook telkens een ander stukje van 2 hectare (!). Met 3000 m2 is wat jij wil denk ik redelijk onmogelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:37

Gaat hem niet worden inderdaad. Op zandgrond had het een ander verhaal geweest. Klei is een verschrikkelijke bodem voor weides. Wij zaten ook op kleigrond, zelfs van die blauwe klei. Dat laat gewoon bijna geen water door.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:53

Ik zit op zandgrond, dus heb geen ervaring met klei en weideseizoen verlengen. Maar ik ben begonnen met regenerative grazing (we hebben niet alleen paarden, dus dat is misschien wel anders) waarbij je heel anders naar je weiland leert kijken en de veerkrachtigheid van je bodem + gras verbetert (en je land zal op den duur meer koolstof opslaan, dus goed voor het klimaat, vind ik een leuke win).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:00

Zidore schreef:
Nu zit ik er aan te denken om de weide-tijd te verlengen, als dat kan..

zeker doen ! Paarden gaan jou dankbaar zijn.

Citaat:
Mijn merrie is luchtzuiger en staat sowieso 24/7 buiten maar verveelt zich einde winter zichtbaar op de paddock. Zodra ze de weide op mag leeft ze helemaal op. In het begin is dat maar een uurtje maar zelfs dan.

Het is een misverstand dat het voor een luchtzuiger beter is om 24/7 buiten te staan. Soms is 24/7 buiten saaier voor een paard dan de afwisseling stal/weide.

Citaat:
Het zette me aan het denken, zou het mogelijk zijn haar toch het hele jaar door op de weide te zetten (ook al is dat maar een uurtje).

Zou ik ze dan niet, om de weide te sparen, er in de zomer er niet meer 24/7 op moeten zetten.

Ik snap dat ze er in dec-feb er niet op kunnen omdat de weide ook moet rusten en het dan zo enorm nat is. Zou dat helpen? Of wil ik iets wat niet kan?

Dat is zeker mogelijk. Een weide kan per jaar een beperkt aantal 'paard-uren' aan. Als je de weidegang in de lente en zomer beperkt, dan is jouw weide in betere conditie aan het eind van de zomer en kan je de paarden er in het najaar/winter nog beperkt op laten.
Als je in de zomer al moet bijvoederen en de weide is na de zomer volledig kaal, wil dit zeggen dat de weide overbelast is. Op dat moment valt de grasgroei bijna stil.
Concreet zou ik in jouw geval de paarden het jaar rond een mix van stal-paddock-weide geven en constant de conditie van de weide in het oog houden. Ziet de weide er te schraal uit: uren weide verminderen.
In de winter zou ik meer naar het weer kijken dan naar de maanden. Is het te nat, dan de paarden maar binnen houden. Is het droog, dan kunnen de paarden best een uurtje of meer op de wei.
Ideaal zou zijn in de eerste helft van augustus alle onkruid te maaien en terug te bemesten. Dan heeft de weide nog een boost om het najaar in te gaan.

Uiteindelijk komt alles neer op de driehoek paarden-mens-weide.
De paarden wil je blij maken, en dan is het logisch dat je de weidetijd zoveel mogelijk over het ganse jaar spreidt.
Om je weide in conditie te houden is het te mijden ze te overbelasten.
Voor de mens moet het werk haalbaar blijven.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 12:30

Nu ben ik in de war door de verschillende reacties... m’n merrie wordt gek in een vaste stal (trauma van vroeger waarschijnlijk) dus ze staat buiten met een hele grote schuilstal waar ze ook hooi krijgen.

Grasgroei valt toch altijd in de winter wel stil? Normaal bemesten we twee keer per jaar maar meestal in april en sept/okt omdat augustus vaak te droog is en ze er dan nog op staan.

Ik wil ze best in de zomer een paar uur op de paddock zetten om de weide te sparen maar heb wel het idee dat ze alles stuk lopen in de winter, vandaar.

Hooi eten ze zo weinig van in mei/juni omdat ze dan op de weide willen en het gras veel lekkerder vinden. Het hooi wat ik had gegeven lag echt uit te drogen en te beschimmelen uiteindelijk.

rozebadeend

Re: Weide dilemma, wie heeft de oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:36

Wij hebben 4 paarden, 1ha weide. Ook op kleigrond, en ze staan jaar rond overdag buiten. Als het erg nat is wel wat korter dan bij mooi weer.
In de winter/natte periode word er altijd 1 stuk volledig kapot gelopen. Tja jammer dan. Zodra het droog word gaan ze naar een ander stuk.
Dat kapotte stuk slepen we, graszaad erover, en verder op tijd bemesten, en sproeien in extreem droge periodes.
Dit gaat al jaren prima.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:47

Grasgroei valt stil door combi kou en minder zonuren (voor bv groentes geldt hetzelfde) en of de groeikern er uit gegeten is of niet. In dat laatste geval duurt teruggroeien veel langer.

Paard bezig houden kan op meer manieren dan enkel weidegang. Hier heb ik bv een heel aantal plekjes waar ik een handje voer neer kan leggen zodat ze wel even bezig zijn met het eten en controleren van alle plekjes (soms loop ik een 2e keer er langs en leg weer wat neer nadat ze 1e al op hebben). Zo zijn ze een tijdje bezig met paar handjes grasbrok en mineralenkorrel. Iets veranderen (waterbak ergens anders, verschillende soorten hooi of stro in andere ruiven/netten) of rondje lopen met raar ding achter je aan stimuleerd de hersenen ook.

Wat je weide aankan hangt af van weer, grondsoort, bemesting (incl. kalk ivm ph) en hoeveel je begraasd hebt en op welke manier. Liever te vroeg er af (en bv schapen de rest laten doen) dan te kort laten eten. Misschien graasmasker gebruiken om te kort grazen moeilijker te maken. En dan hangt het er ook van af wat ze doen op dat gras. Enkel stapje hapje of eerst 15 rondjes crossend de wei omploegen (en mens de schuld geven van verdwijnseld gras). 2e gaat ten koste van je graszode en geeft onkruid (giftig of enkel amper gegeten) de kans boven je gras.

rozebadeend schreef:
Wij hebben 4 paarden, 1ha weide. Ook op kleigrond, en ze staan jaar rond overdag buiten. Als het erg nat is wel wat korter dan bij mooi weer.
In de winter/natte periode word er altijd 1 stuk volledig kapot gelopen. Tja jammer dan. Zodra het droog word gaan ze naar een ander stuk.
Dat kapotte stuk slepen we, graszaad erover, en verder op tijd bemesten, en sproeien in extreem droge periodes.
Dit gaat al jaren prima.

Als je daarvoor de machines, etc. hebt dan is dat een optie (mits paarden niet te diep wegzakken), zonder die middelen is preventie de enige haalbare optie. Anders moet je elk jaar meer hooi inkopen ivm minder eetbaar groen spul meer in je weides.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:54

Wij zitten op veen en hebben wel een pp. Voorheen een gehuurde elders op zand, maar alles kan.

We hadden in het begin 6, toen 5 en nu 4 paarden. Ik heb meerdere paden en 3 weitjes. We hebben op meerdere plekken hooi, dus dan worden ze uitgedaagd om te bewegen.

Dat kan echt heel eenvoudig. Wel hebben we dus hele jaar rond hooi kosten. Maar 3000m2 en 3 paarden op gras wordt hem niet, dus je moet toch wat.

Bij slecht weer bieden we wat meer hooi aan onder het dak. 1 hooi plek is overdekt en in de stal kan het aangeboden worden.

24/7 buiten is alleen saai als ze op een vierkant stuk staan zonder enige uitdaging. Ik ben echt hele dagen buiten en ze zijn zo ontzettend veel in beweging. Wij planten dan wel wat aan nu, dus is er variatie en dat is op een gehuurd stuk lastig, maar er zijn ook lekkere zaden die je aan de zijkant kan zaaien en eenvoudig kan afzetten of zelf kan plukken en aanbieden.

Wij kregen in 2019 een luchtzuiger en die stopte op dag 1 bij ons al met luchtzuigen en dat paard kende wij al 4/5jaar. Die zoog echt wel en er waren bij ons voldoende plekken om te zuigen, maar stopte hij acuut mee.

Ik ben wel zuinig op mn gras. Ten eerste zie ik het niet als volledige voeding, want dat is het vaak niet. Voor nu zijn we nog bezig met achterstallig onderhoud herstellen, dus laten het flink met rust.
Op een ander stuk naast ons bouwen we nu op per 5 minuten. Dan komen ze eraf en is het ook prima.

Straks gaan ze max 2 uurtjes en vaak zie ik ze voor die tijd alweer zelf rondlopen.

We hadden paarden mengeling, maar wei was te slecht, dus eerst een sterker gras soort en dan straks wat meer kruiden erbij.

Het is gewoon goed om naast het gras hooi ana te blijven bieden, dus ik zou iets met prikpaaltjes doen. De beste stukken als wei afzetten en dan ruime plekken waar je hooi kan neerzetten. Normaal zeggen ze op 3 paarden, 4 plekken, maar die van ons staan bijna altijd overal samen.
Als het snel vies wordt, zou ik zorgen dat je de bakken kan verplaatsen.

En je kan bij Ukkie's paradise kijken op fb. Zij maakt bijv eenvoudig obstakels en verstopt dingen. Dat vinden paarden echt heel leuk. Ik zie het al als ik iets even afzet of een pad anders/erbij maak dat ze helemaal op ontdekking gaan.

En ik heb de paarden van jong tm oud al jaren zo en nooit verveling. Als ik ze ga opsluiten, rennen ze echt de stal uit als die open zou gaan. Probleem is niet opsluiten, probleem is dat paarden te lang opgesloten staan en niet kunnen kiezen.
Ze staan hier echt wel onder dak, maar nooit een hele avond en nacht.

Ik zie vlakbij ons paarden 24/7 op een redelijke maat wei en daar is meer verveling, zien er slechter uit en zijn ook minder fijn in gedrag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 12:57

Ik zou zeker een looppad rondom en een stukje door de wei maken :j

Hier ook echte kleigrond en je hebt met een looppad gewoon veel meer opties en je wei is veel meer bruikbaar.

Wat mij betreft is de beste tactiek: zorgen dat je een basisplek hebt waar ponies altijd gebruik van kunnen maken. Dit is dan inloopstal + verharde uitloop + zandpaddock. Is de bodemconditie goed tot matig dan geven we ze ook toegang tot het looppad zodat ze toch een veel groter wereldje met meer afwisseling / keuze van hangplekjes hebben :)

Ik vind het ook niet erg als het looppad een beetje modderig wordt. Het zijn al met al dus maar een paar dagen / weken per jaar dat we het looppad hier dicht doen, alleen als het echt dikke diepe natte slurrie wordt als ze er overheen lopen ;) Voor de rest mogen ze er altijd gebruik van maken.

Het overige gras is verdeeld in meerdere weitjes die we naar believen open of dicht kunnen doen. Weitjes zijn zo echt om te eten en een dutje in het gras te doen, want voor de beweging hebben ze het looppad eigenlijk al :)

Zodra je een weitje dichtdoet beroof je ze dus niet van hun wandelingetje en hun bewegingsvrijheid over de diverse hoekjes van het perceel en dat is voor een paard toch al een hele andere beleving dan wanneer ze alleen maar op hun beperkte paddockje moeten blijven. Wanneer je er voor kiest om een stukje wei een dagdeel open te zetten, scheelt dat toch al een enorm aantal uren van domweg de hele dag volvreten waardoor je de dagelijkse inname van gras over een veel langere periode uit kan smeren :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:20

Zidore schreef:
Hutcherson schreef:

We huren de weide en hij is aan alle kanten omringt door sloten (moet er via een brug komen zelfs) dus dat is geen optie anders hadden we dat gedaan.

Kan er geen vervoer op je perceel komen? Wij hebben ook een smal toegangspad dat bij beetje regen gelijk onbegaanbaar is. Maar wellicht kun je iets met een kraantje? Om het zand te verrijden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:32

Zidore schreef:

Gezien je beperkte grasmogelijkheden zou ik daar niet te veel op focussen maar eerder kijken hoe je de paddock interessanter kan krijgen.

Verschillende manieren van ruwvoer aanbieden, verschillende soorten ruwvoer aanbieden (bv 2 soorten hooi, stro, takken) en daarmee afwisselen. Voer op uitdagende manieren aanbieden. Plekjes waar je voer verstopt maken. De layout van je paddock veranderen af en toe als dat lukt of anders de plekken waar je voer aanbiedt veranderen.

Verder kan ik me goed vinden in de post van Superpony.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:34

Wij hebben een kleine 4000 m2 weide en bak. In drieën verdeeld, de bak heeft een hek naar de beide weitjes. We combineren steeds een wei met de bak, waardoor er toch voldoende loopruimte is. Bijvoeren indien nodig, vooral 's ochtends hooi en 's avonds op stal weer hooi.
Daardoor kan de andere wei steeds rusten. Dat bevalt op zich prima. Ook wij zitten op zware kleigrond.

We hadden ooit een paard een welshpony en een stuk of 7 landgeiten die samen de weide deelden.

In de winter was alleen de bak open, zodat er toch bewegingsruimte buiten was.

De hoeveelheid gras was natuurlijk onvoldoende om ze het hele jaar mee te voeden, maar dat was ook niet wat we verwachtten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:41

Wellicht verdiepen in aanleg van track en afgraven van de paden en zand storten?
Dan zouden de paarden veel meer beweging krijgen en is gras als extraatje.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:13

Ik heb mijn 2 paarden op nog geen halve hectare staan. Op zware zeeklei. Hele jaar rond op het land. Gras is niet belangrijk. Ik voer jaarrond hooi.

Ik heb mijn stukje grond verdeeld over 2 weitjes en 1 rijdbak(je) annex paddock. En ik heb twee schuilstallen. 1 weitje houd ik de helft van het jaar dicht. Daar laat ik wat gras groeien en mogen ze dan in de zomer op. De andere is jaarrond open samen met de paddock. Ze kunnen zo altijd droog staan, maar kunnen ook altijd wat rommelen in de wei. Ik heb her en der hooinetten hangen, een bak met los hooi, zodat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer en verder liggen er wat takken, balken, staan er bomen. Ik verstop dagelijks ook wortels etc. op allerlei plekken in de wei. Er staat een paardenhaag en ik zoek nog naar meer mogelijkheden om ze wat vermaak te kunnen bieden.

Tuurlijk is het modder in de winter, maar ook genoeg droge plekjes. Ik heb mijn paarden liever 24/7 buiten in de klei (met mogelijkheid tot droge voetjes in de paddock), dan alleen maar op een kleine paddock en stal. Ik denk dat ik in totaal 1 a 2 weken per jaar de weitjes helemaal dicht heb als het echt heel veel geregend heeft en het land echt te modderig en nat is. Ik mag en kan geen track neerleggen helaas, dus dit het beste wat ik kan doen met de middelen en mogelijkheden die ik heb. En ik ben daar zeer blij mee, zeker in deze omgeving (randstad en kleigrond) zie je dat bijna nergens. Maar het kan dus wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:12

Wat ik overigens dus wel doe, is op een ander stuk, niet van ons gras opbouwen. Dan kan ons eigen land zo lang mogelijk uitgroeien.
Met afbouwen een beetje net zo. Het is goed voor gras, groot of klein, dat het tot rust kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:29

Wij hebben uit noodzaak ook weleens één stuk wei (ook kleigrond) doorheen de winter gebruikt voor 2 paarden (enkele uren per dag, met hooi). Al het gras was na afloop verdwenen, volledig stukgelopen, onder water,...

Maar dan even laten opdrogen in het voorjaar, weer gelijk getrokken, bemest, en er groeide gewoon weer gras! Had wel meer tijd nodig dan de overige weitjes, maar was toch bruikbaar gedurende het weideseizoen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:48

24/7 op weide met kleigrond is gewoon niet mogelijk. Enfin wel, maar niet als je gras wil. :)
Ik heb nu een D pony en een paard van 1.58. We hebben 30 are weide achter ons huis, hebben daarnaast bijna en hectare in gebruik van de buren. En zelfs met hun tweeën lopen ze het in no time stuk als ik niet afwissel tussen weide en paddock. Op de natste dagen gaan ze in de paddock met hooi. Als het mooi droog is worden ze gewisseld over de weides en het stuk achter ons huis laten we momenteel geheel rusten omdat de merrie drachtig is en we willen dat ze, als ze gaat zogen, daar kan grazen al is het maar een paar uur per dag. En zelfs op deze manier gaan we volgend jaar de weides die in gebruik zijn deels moeten bij zaaien. :)
Dus wat jij wil is vrees ik echt onmogelijk. :) Kleigrond is gewoon erg moeilijke grond icm paarden. Er is speciaal graszaad bedoelt voor in kleigrond (weidegras zaad dus). Dat hebben we nu in de weide achter ons huis laten groeien bij wijze van test. Het valt ons op dat dit gras veel "dichter groeit" maar of het ook meer weerstand heeft weten we natuurlijk nog niet. :) een weide op kleigrond toont vaak voller dan ze is. Als je er echt overheen gaat wandelen merk je veelal snel dat het "plukken" gras zijn met kale plekken er tussen. Dat heeft de weide die we in gezaaid hebben nu niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 14:56

Die collectie graspollen ipv kamerbreed tapijt weide kan op zandgrond ook (heb het voorbeeld zelf liggen).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:00

ja klopt, ik heb nog een weide een paar dorpen verder die ik verhuur en dat is zandgrond. Daar was dat inderdaad ook het geval. :) Maar op zandgrond blijft het beter dan met klei.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 15:53

Wat een uiteenlopende meningen allemaal, ik ga er nog eens goed over nadenken